Ysivitosen outoa savutusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Jos oli öljymuhjua yläkerrassa, niin luultavasti sitä löytyy myös alakerrasta, joten kannattanee käyttää öljypohja mahdollisimman pikaisesti irti (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145). Varsinkin kun allekirjoituksen perusteella ajelet jo etanolilla.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Voi kun olis tilat niin mielellään tekis tuon sihdin putsauksen. En oo raaskinu huoltamoon viedä kun on kuitenkin vissiin 2-3h työ. Tähän asti oon siis ajellu sormet ristissä. Ja tosiaan useampi tankillinen on etanolilla jo ajettu.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Tässähän pitää selvästikin arvioida riskit. Kannattaako säästää nyt muutama satanen ja toivoa ettei mitään käy vai maksaa sitten pari tonnia moottoririkon jälkeen? Itse olen yrittänyt 9-5:n kohdalla tehdä ennakoivaa huoltoa. Tonnarin kohdalla tilanne on ollut toinen.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Nimenomaan riskien arviointeja tämä on. Eihän se satavarma, että se sihti on tukossa ja moottori laukeaa. Ilmeisesti noissa on täysin puhtaita sihtejäkin ollut. Toki todennäköisempää taitaa olla, että siinä olis likaa. Mutta opiskelijalla se saattaa olla siitä muutamasta satasesta kiinni.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Näinhän se on. Toivottavasti kestää siihen saakka, että saat tarkastettua tilanteen. Voi tietysti olla ihan kunnossakin kuten kirjoitit.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos kerran yläkerta oli kuvaustesi mukaisesti karstanen niin on sitä karstaa myös muuallakin moottorissa.

Kyllä se yläkerran kuntoisuus korreloi ihan yleisesti sitä moottorin tilannetta.
Saab 9-5 2.0t 1998
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Näinhän se varmasti on. Mutta tarkoittaako se myös sitä, että sihti olisi tukossa?
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja Pola »

mites jos ottaa ton sihdin kokonaa pois?
#3272
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No riippuu tietenkin karstan määrästä ja laadusta. Mutta jos imusihti otetaan pois niin seuraavana kierrossa on öljypymppu joka joko hajoaa tai sitten murskaa nuo karstajätteet...eli se murskaa ne. Sitten on öljysuodatin, ja kun se menee tukkoon niin sitten ei oo kellään enää kivaa :wink:
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

aapee73 kirjoitti:Kyllä Mitsun ahdinkin on kuluvaa tavaraa, ei se ikuinen ole. Toki PALJON pidempi ikäinen kuin tuo alimitoitettu Garrett GT17/1752. Yhden Mitsun ahtimen kunnostutin Fin-Turbolla ja kaikki pyörivät osat meni vaihtoon, ainoastaan kuoret jäi alkuperäiset. Kompressorisiipi oli jo raapinut itsensä piloille koteloon ja akseli oli aika miehekkäästi kulunut laakereiden kohdalta. Tosin mitään suurempaa savutusta ei tämäkään yksilö päästänyt ennen kunnostusta.
Päivitystä omaan tilanteeseen:
Eli nyt on Aero käytetty Fin-Turbolla ja samanlaajuinen huolto kuin lainauksessa eli suunnilleen kuoret on vaan entiset. Turbo oli ollut kuulemma aivan hirveässä kunnossa eli karstainen ja vuosi pakopuolelle mistä sitten ilmeisesti tuo savutus johtui. Vissiin oli hiekkaakin päässy turbolle ku oli semmosia naarmuja jättäny. Edellisen omistajan jäljiltä oli ollu joku vapaavirtaussuodin, joka vaihdettiin vakio ilmansuodattimeen.

Mitä tästä opimme?
Jos täällä joku luuli, että Aero ja Mitsun turbo tekee autuaaksi niin tässä on jo pari esimerkkiä ettei näin ole. Tällä tarkoitan, että monesti, kun Aeron savutuksesta on kyse niin sanotaan, että tuskin se turbo on. Ja muistakaa myös lyhennetty öljynvaihtoväli sekä huohotuksen toimivuuden varmistus.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

saako udella remontin hintaa ? :roll:

itsellä varmaan sama homma edessä :wink:
kalikka
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 07, 2010 15:02
Paikkakunta: Savo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja kalikka »

550 € pelkkä turbohuolto + 4 h asennustyötä + pientarvikkeet. Tietysti voihan sen turbon irrottaa ja lähettää sellaisenaan Fin-Turbolle. Huolletulla turbolla on 1 v. takuu.
Saab 9-5 Aero -00 autom. RE85
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No niin, eikös tässä tullut hyvä esimerkki vapaavirtaussuodattimesta ja sen toimivuudesta?

Tuleeko ne legendat turhasta, tuota tarinaa lukemalla tulisi mieleen, että ei ne turhasta varoittele...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

jos tekisi itse tuon turbon laakeroinnin ja kokeilisi että mitä tapahtuu :lol:

Onkos noissa korjausarjoissa tarvittavat heebelit mukana? Hevosvoima.com verkkokaupassa myydään laajaa ja suppeaa korjaussarjaa. Tietääkö joku eron?
(voishan sitä tieten sieltäkin kysyä)

Mutta ajattelin että jos joku tietäisi täällä kun on topicci valmiina ja näkyisi sitten muillekkin. heidän kotisivuiltaan kun ei sitä tietoa löydy.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Ysivitosen outoa savutusta

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Jos ahdin on siinä kunnossa että pelkkä tiivisteiden ja laakereiden vaihto riittää, niin tuo VOI onnistua kotioloissakin, eihän noiden osien vaihto mitään rakettitiedettä ole. Mutta ahtimen saaminen tuon rempan jälkeen tasapainoon kotikonstein, onkin sitten jo hieman kinkkisempi tehtävä. Siinä hyrrässä kun ei paljon epätasapainoa tarvitse olla kun sen huomaa ahtimen heräämisessä. Toki jos on tarpeeksi epätasapainoa niin jossain vaiheessa antautuu koko laitos. Jotkut ovat tehneet niinkin että merkkaavat nuo siipien asennot toisiinsa nähden ja rempan jälkeen sitten asetellaan samaan asentoon. Mutta ainakin topicissa keskustelluissa ahtimissa taisi remontti vaatia myös siipien vaihdon, joten tasapainotus on tällöin välttämätön.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Vastaa Viestiin