Eka vikavalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aero30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 13, 2011 15:27

Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja aero30 »

Elis Saab 9-5 2.3t 185hp 01 ajossa yks kaks syttyi vikavalo tyhjäkäyntikierrokset nousi noin 500rmp :?: ajelin kotia sammutin auton ja sitten ku laittoi sytkävirrat päälle ni konehuoneesta kuuluu naks naks jostain kaasuläppäkotelon kohdalta ite kun nopeesti yritin juosta kuunteleen ni en ihan tarkkaan pysty paikallistaan, mitä vit... Sit ajattelin pika korjausta-nollausta eli akunkenkä irti vähäks aikaa ja sit taas uudetaan tulille ni nyt wolaa toimii nii ku ei mitään.. Täh....? Mut pelkäänpä et se vika vielä palaa uudelleen? pitäs vissiin ostaa vikakoodinlukija tai jotain kun on tullut siirryttyä tähän fucking ajotietokone aikaa, sähköjuttuja kun tulee lisää ni samalla ongelmiakin näinhän se taitaa mennä. Mut jos viisaat avuliaat profeetat voitte kertoo noilla tuntomerkeillä et mikähän siellä vikaili niin kiiiitooooos..... :roll:
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

älä-nollaa-vikakoodia!!!

ennemuin siis oot selvittäny sen tavalla tahi toisella..tuo kummasti parannusta yöunien laatuun...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja vfr »

Alkaa olemaan sen ikäinen auto et kannattais katella letkut uusiksi jos ei ole jo uusittu. Ei tuu niin paljon ajanmyötä vika ilmoituksia.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
aero30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 13, 2011 15:27

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja aero30 »

Limp-home oli mennyt päälle ainakin mikähän sen on aiheuttanut...... 8O
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaasuläppäkotelon vika X.. jos vikakoodi palaa, niin älä nollaa sitä, vaan koita lukea/luetuttaa se. Ensi alkuun kaasuläppäkotelo kannattaa putsata, jos se näyttää mönjäiseltä.
aero30
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 13, 2011 15:27

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja aero30 »

No mut joo.. Skulaa kyllä hyvin nyt :D koteloo putsailtu ym ja limp-home resetoitu, täytyy katella sit tutkia tarkemmin sitä koteloo ym solenoidii jos uudelleen tekee saman.. Nyt kovaa ajoo :P
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kyllä se vikakoodi tulee sinne uudestaan jos siellä on oikea vika. On sitä pärjätty ilman vikakoodeja aika monta kymmentä vuotta autojen kanssa.
Ainakin 10 kertaa olen nollannut vikakoodin käyttämällä akun irti ja jonnekin bittitaivaaseen se "vika" on hävinnyt aina.
Vikakoodeista tykkää eniten m****ikorjaamo. Jos koodissa lukee että moottorissa on vikaa, niin ne haluaa vaihtaa moottorin. :)
9000CS 2,3
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Liitytäänpä itsekkin tähän kerhoon. Ensimmäistä kertaa eilen iski Limp Home-tilaan.
SID näyttää nErr 1 ja fcod 5638. Jollain netin laskimella sain hex-luvuksi 1606, kuka kertoo mistä moinen koodi aiheutuu? Mitä pitää korjata?

Limp kerran palautettu ja vikakoodit nollattu. Hienosti ekalla käyntii eikä tyhjäkäynnissä mitään oudon kuuloista. Ajoa noin 15m ja eiku uudestaan nilkuttamaan. Joku vika siellä selvästi on. Pikaisella kuulettamisella löytyi vain epämääräinen lista missä oli koodit 1601-1633 samalla selityksellä. Ei siis kovin informatiivinen sivu ollut se.

Myöskään etsillä ei näiltä sivuilta mitään löytynyt.

Autona 9-5 -99 2.0t biopower softalla.
Ahdonvoimaa
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

P1606 virheellinen joutokäyntikierrosluku
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Tottahan se on. Limp home-tilassa joutokäynti on kieltämättä hieman huonoa :lol:

Pitänee ottaa huomenna läppäkotelo tarkempaan syyniin. Olisko se hyvä ajatus lähteä ongelmaa etsimään?

CE-valo palaa kestona, eikös silloin ja tuolla oireella uskalla ajaa?
Ahdonvoimaa
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Lisätäänpäs pari huomiota ajossa. Hyvin lähti käyntiin eikä ajossa huomaa mitään omituista. SID kertoo seuraavaa:

Tasakaasulla ajaessa mReq n. 100 pienempi kuin mAir.
Kevyesti kiihdyttäessä mReq onkin jo pari sataa isompi kuin mAir.
Moottorijarrutuksella mReq 80-90 mAir 50-60, noin suurinpiirtein. Aikaisemmin olleet 74/74.
pBef kokoajan isompi kuin pInl. Tasakaasulla eroa n. 100 koko ajan, kiihdytettäessä luonnollisesti paljon enemmän.
Kone ei lämpene kunnolla. 15km ajon jälkeen lämmöt 70c.
Pysähdyttyä tyhjäkäynti 12xxrpm.

Voisiko joku maadoitusvika aiheuttaa moista? Tuo lämpömittarin lukema hämmästyttää. 8O Termostaatti pari vuotta vanha, tuskin se tämmöistä aiheuttaa. DI-kasetti kun hajosi niin ensimmäinen oire oli kylmä kone ilman mitään muita huolia. Kunnes alkoi nykimään oikein huolella ja päästiin vikaan käsiksi. Immu vaihdettu vuosi sitten, öljyt ja tulpat 2000km sitten. Joku toinenkin vikakoodi tuolta löytyy, mutta sitähän ei pysty nyt tarkistamaan.
Ahdonvoimaa
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Lisäinfoa korjauksen ja pettymyksen jälkeen.

Läppäkotelo irti ja putsaten. Hyvinhän sinne oli läpän molemmin puolin mustaa töhnää kertynyt.

Auto käyntii eikä tyhjäkäynnillä mitään erikoista. Hidasta ajoa taloa ympäri, pieni nykäisy eikä sen kummempaa. SID näyttää yhden vikakoodi. Pieni kiihdytys, uusi nykäisy ja CE-valo syttyy.

Jollain OBD-testerillä vikakoodit P1260 ja P1251 sieltä löytyi, eli nämä.
P1260 - Throttle Return Spring Too Low Force
P1251 - Throttle Motor Full PWM in Closing Direction

Kysymys kuuluu, onko tuolle jouselle korjaus/ranetusohjetta?
Mitä tuo P1251 tarkoittaa?

Ps. Unohtui mainita. Edelliset 2 kertaa kun Limp Home meni päälle SID näytti LIMP 17, nyt enään LIMP 15. Jotain edistystä on siis tapahtunut :lol:
Ahdonvoimaa
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eka vikavalo

Viesti Kirjoittaja oju »

Tästä voi olla apua: läppäkotelon korjaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... paekotelo*
Vastaa Viestiin