Eka vikavalo
Eka vikavalo
Elis Saab 9-5 2.3t 185hp 01  ajossa yks kaks syttyi vikavalo tyhjäkäyntikierrokset nousi noin 500rmp   
   ajelin kotia sammutin auton ja sitten ku laittoi sytkävirrat päälle ni konehuoneesta kuuluu naks naks jostain kaasuläppäkotelon kohdalta ite kun nopeesti yritin juosta kuunteleen ni en ihan tarkkaan pysty paikallistaan, mitä vit... Sit ajattelin pika korjausta-nollausta eli akunkenkä irti vähäks aikaa ja sit taas uudetaan tulille ni nyt wolaa toimii nii ku ei mitään.. Täh....?  Mut pelkäänpä et se vika vielä palaa uudelleen? pitäs vissiin ostaa vikakoodinlukija tai jotain kun on tullut siirryttyä tähän fucking ajotietokone aikaa, sähköjuttuja kun tulee lisää ni samalla ongelmiakin näinhän se taitaa mennä. Mut jos viisaat avuliaat profeetat voitte kertoo noilla tuntomerkeillä et mikähän siellä vikaili niin kiiiitooooos..... 
			
			
									
									
						Re: Eka vikavalo
älä-nollaa-vikakoodia!!!
ennemuin siis oot selvittäny sen tavalla tahi toisella..tuo kummasti parannusta yöunien laatuun...
			
			
									
									ennemuin siis oot selvittäny sen tavalla tahi toisella..tuo kummasti parannusta yöunien laatuun...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06  305hv/400Nm
#5179
						#5179
Re: Eka vikavalo
Alkaa olemaan sen ikäinen auto et kannattais katella letkut uusiksi jos ei ole jo uusittu. Ei tuu niin paljon ajanmyötä vika ilmoituksia.
			
			
									
									Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
						Volvo V90 -17 käyttis
Re: Eka vikavalo
Limp-home oli mennyt päälle ainakin mikähän sen on aiheuttanut...... 
			
			
									
									
						Re: Eka vikavalo
Kaasuläppäkotelon vika X.. jos vikakoodi palaa, niin älä nollaa sitä, vaan koita lukea/luetuttaa se. Ensi alkuun kaasuläppäkotelo kannattaa putsata, jos se näyttää mönjäiseltä.
			
			
									
									
						Re: Eka vikavalo
No mut joo.. Skulaa kyllä hyvin nyt  
  koteloo putsailtu ym ja limp-home resetoitu, täytyy katella sit tutkia tarkemmin sitä koteloo ym solenoidii jos uudelleen tekee saman.. Nyt kovaa ajoo  
			
			
									
									
						- 
				Saappi Kuski
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 3011
 - Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
 
Re: Eka vikavalo
Kyllä se vikakoodi tulee sinne uudestaan jos siellä on oikea vika. On sitä pärjätty ilman vikakoodeja aika monta kymmentä vuotta autojen kanssa.
Ainakin 10 kertaa olen nollannut vikakoodin käyttämällä akun irti ja jonnekin bittitaivaaseen se "vika" on hävinnyt aina.
Vikakoodeista tykkää eniten m****ikorjaamo. Jos koodissa lukee että moottorissa on vikaa, niin ne haluaa vaihtaa moottorin.
			
			
									
									Ainakin 10 kertaa olen nollannut vikakoodin käyttämällä akun irti ja jonnekin bittitaivaaseen se "vika" on hävinnyt aina.
Vikakoodeista tykkää eniten m****ikorjaamo. Jos koodissa lukee että moottorissa on vikaa, niin ne haluaa vaihtaa moottorin.
9000CS 2,3
						Re: Eka vikavalo
Liitytäänpä itsekkin tähän kerhoon. Ensimmäistä kertaa eilen iski Limp Home-tilaan. 
SID näyttää nErr 1 ja fcod 5638. Jollain netin laskimella sain hex-luvuksi 1606, kuka kertoo mistä moinen koodi aiheutuu? Mitä pitää korjata?
Limp kerran palautettu ja vikakoodit nollattu. Hienosti ekalla käyntii eikä tyhjäkäynnissä mitään oudon kuuloista. Ajoa noin 15m ja eiku uudestaan nilkuttamaan. Joku vika siellä selvästi on. Pikaisella kuulettamisella löytyi vain epämääräinen lista missä oli koodit 1601-1633 samalla selityksellä. Ei siis kovin informatiivinen sivu ollut se.
Myöskään etsillä ei näiltä sivuilta mitään löytynyt.
Autona 9-5 -99 2.0t biopower softalla.
			
			
									
									SID näyttää nErr 1 ja fcod 5638. Jollain netin laskimella sain hex-luvuksi 1606, kuka kertoo mistä moinen koodi aiheutuu? Mitä pitää korjata?
Limp kerran palautettu ja vikakoodit nollattu. Hienosti ekalla käyntii eikä tyhjäkäynnissä mitään oudon kuuloista. Ajoa noin 15m ja eiku uudestaan nilkuttamaan. Joku vika siellä selvästi on. Pikaisella kuulettamisella löytyi vain epämääräinen lista missä oli koodit 1601-1633 samalla selityksellä. Ei siis kovin informatiivinen sivu ollut se.
Myöskään etsillä ei näiltä sivuilta mitään löytynyt.
Autona 9-5 -99 2.0t biopower softalla.
Ahdonvoimaa
						Re: Eka vikavalo
P1606 virheellinen joutokäyntikierrosluku
			
			
									
									
						Re: Eka vikavalo
Tottahan se on. Limp home-tilassa joutokäynti on kieltämättä hieman huonoa  
 
Pitänee ottaa huomenna läppäkotelo tarkempaan syyniin. Olisko se hyvä ajatus lähteä ongelmaa etsimään?
CE-valo palaa kestona, eikös silloin ja tuolla oireella uskalla ajaa?
			
			
									
									Pitänee ottaa huomenna läppäkotelo tarkempaan syyniin. Olisko se hyvä ajatus lähteä ongelmaa etsimään?
CE-valo palaa kestona, eikös silloin ja tuolla oireella uskalla ajaa?
Ahdonvoimaa
						Re: Eka vikavalo
Lisätäänpäs pari huomiota ajossa. Hyvin lähti käyntiin eikä ajossa huomaa mitään omituista. SID kertoo seuraavaa:
Tasakaasulla ajaessa mReq n. 100 pienempi kuin mAir.
Kevyesti kiihdyttäessä mReq onkin jo pari sataa isompi kuin mAir.
Moottorijarrutuksella mReq 80-90 mAir 50-60, noin suurinpiirtein. Aikaisemmin olleet 74/74.
pBef kokoajan isompi kuin pInl. Tasakaasulla eroa n. 100 koko ajan, kiihdytettäessä luonnollisesti paljon enemmän.
Kone ei lämpene kunnolla. 15km ajon jälkeen lämmöt 70c.
Pysähdyttyä tyhjäkäynti 12xxrpm.
Voisiko joku maadoitusvika aiheuttaa moista? Tuo lämpömittarin lukema hämmästyttää.
 Termostaatti pari vuotta vanha, tuskin se tämmöistä aiheuttaa. DI-kasetti kun hajosi niin ensimmäinen oire oli kylmä kone ilman mitään muita huolia. Kunnes alkoi nykimään oikein huolella ja päästiin vikaan käsiksi. Immu vaihdettu vuosi sitten, öljyt ja tulpat 2000km sitten. Joku toinenkin vikakoodi tuolta löytyy, mutta sitähän ei pysty nyt tarkistamaan.
			
			
									
									Tasakaasulla ajaessa mReq n. 100 pienempi kuin mAir.
Kevyesti kiihdyttäessä mReq onkin jo pari sataa isompi kuin mAir.
Moottorijarrutuksella mReq 80-90 mAir 50-60, noin suurinpiirtein. Aikaisemmin olleet 74/74.
pBef kokoajan isompi kuin pInl. Tasakaasulla eroa n. 100 koko ajan, kiihdytettäessä luonnollisesti paljon enemmän.
Kone ei lämpene kunnolla. 15km ajon jälkeen lämmöt 70c.
Pysähdyttyä tyhjäkäynti 12xxrpm.
Voisiko joku maadoitusvika aiheuttaa moista? Tuo lämpömittarin lukema hämmästyttää.
Ahdonvoimaa
						Re: Eka vikavalo
Lisäinfoa korjauksen ja pettymyksen jälkeen.
Läppäkotelo irti ja putsaten. Hyvinhän sinne oli läpän molemmin puolin mustaa töhnää kertynyt.
Auto käyntii eikä tyhjäkäynnillä mitään erikoista. Hidasta ajoa taloa ympäri, pieni nykäisy eikä sen kummempaa. SID näyttää yhden vikakoodi. Pieni kiihdytys, uusi nykäisy ja CE-valo syttyy.
Jollain OBD-testerillä vikakoodit P1260 ja P1251 sieltä löytyi, eli nämä.
P1260 - Throttle Return Spring Too Low Force
P1251 - Throttle Motor Full PWM in Closing Direction
Kysymys kuuluu, onko tuolle jouselle korjaus/ranetusohjetta?
Mitä tuo P1251 tarkoittaa?
Ps. Unohtui mainita. Edelliset 2 kertaa kun Limp Home meni päälle SID näytti LIMP 17, nyt enään LIMP 15. Jotain edistystä on siis tapahtunut
			
			
									
									Läppäkotelo irti ja putsaten. Hyvinhän sinne oli läpän molemmin puolin mustaa töhnää kertynyt.
Auto käyntii eikä tyhjäkäynnillä mitään erikoista. Hidasta ajoa taloa ympäri, pieni nykäisy eikä sen kummempaa. SID näyttää yhden vikakoodi. Pieni kiihdytys, uusi nykäisy ja CE-valo syttyy.
Jollain OBD-testerillä vikakoodit P1260 ja P1251 sieltä löytyi, eli nämä.
P1260 - Throttle Return Spring Too Low Force
P1251 - Throttle Motor Full PWM in Closing Direction
Kysymys kuuluu, onko tuolle jouselle korjaus/ranetusohjetta?
Mitä tuo P1251 tarkoittaa?
Ps. Unohtui mainita. Edelliset 2 kertaa kun Limp Home meni päälle SID näytti LIMP 17, nyt enään LIMP 15. Jotain edistystä on siis tapahtunut
Ahdonvoimaa
						Re: Eka vikavalo
Tästä voi olla apua: läppäkotelon korjaus:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... paekotelo*
			
			
									
									
						http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... paekotelo*