Vilkkuva öljyvalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliko muuten moottori"takuu" vielä voimassa, kun auto on 2002? Eli kävitkö sen takia metroautossa tarkistuttamassa? Eiköhän se mene nyt sitten kyseisen ohjelman piikkiin jos huoltokirja on OK ja muutkin ehdot täyttyy.

Oireiden kuvauksen perusteella taitaa valitettavasti olla se että sihti on tukossa ja huohotinkarstaa on kertynyt nelosen runko + kk laakerien öljykanaviin niin että laakeri on pettänyt. Tästä nakutus ja öljynpaineiden katoaminen. :( Huonoimmassa tapauksessa koko alakerta on roskaa, parhaassa tapauksessa vain laakerit, avaamatta ja tarkistamatta ei voi sanoa..

Jos itse maksamaan joudut niin edullisesta en tiedä muuta kuin että jos itse tekee, oman remontin kustannukset T5 männillä kasaten ja itse tehden taisi olla n. 1200e. Syynä hajoamiseen oli itsellä mäntärikko mutta yhtälailla koko alakerta meni uusiksi.. itseasiassa myös kansi ja öljypohja.
Uusi puolimoottori lienee halvin Speedpartsilta mutta ei sekään varsinaisesti "halpa" ole, 1800e. Työ muodostaa aika ison kustannuksen jos kaiken teettää joten silloin puolimoottori on ehdottomasti järkevin, itse tekemällä säästää suuria summia jos viitsii/osaa/osaa lukea WIS ohjeita.

Valitettavasti 10tkm öljynvaihdot ei enää silloin auta jos vahinko on jo tapahtunut eli öljykarsta on ehtinyt muodostua. :(
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kiitos tiedoista. Huolenpito-ohjelma umpeutui vuodenvaihteessa, eli omaan piikkiin taitaa mennä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Tannisto kirjoitti:Kiitos tiedoista. Huolenpito-ohjelma umpeutui vuodenvaihteessa, eli omaan piikkiin taitaa mennä

harmittavan vähän aikaa sitten, mahdollisiin kustannuksiin nähden :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Tannisto, tiedän miltä tuntuu, kokemuksen SYVÄLLÄ rintaäänellä. P**ka flaksi! :x

Minulla saattaa olla kaveri, joka tuo varaosakoneita maahan Ruotsista ja lahden eteläpuolelta.

Jos kiinnostaa, voin kysäistä häneltä tekeekö hän vielä sitä hommaa ja olisiko hänellä sopivaa moottoria tiedossa.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jameli »

Miten vaihdan merkkivalon? - ei siis pala, ei ole vuosiin palanut lainkaan, kai sen pitäisi käynnistyksen yhteydessä näyttää toimivansa... jommassa kummassa päässä siis on vikaa (minun pääni lisäksi).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Anturivika tai johto poikki/irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Jaahas... Delta-Autosta soiteltiin että vika olisi vain mossahtanut turbo. Huh! Se oli helpottava tieto. Ihmettelen vaan suuresti moottorin käyntiäänessä kuulunutta voimakasta nakutusta. Jännäksi menee. Laukesiko samalla laakilla kenties jotain muutakin? Vai voiko paineitten katoaminen aiheuttaa tuollaista moottorin nakutusta?

Jos näillä selvitään, on todella helpottunut olo. Uteliaisuuttani heittäydyn koekaniiniksi ja kävin (myös tilapäisessä rahapulassa) hakemassa Bilteman puhaltimen. Katsotaan kuinka (ja kuinka kauan) se Saabia kuljettaa. Taidanpa kuitenkin samalla varmuuden vuoksi tarkistuttaa sen öljysihdinkin koska mieltä kiusaa...

Kiitos Jouni H avusta. Todella ystävällistä. Kuunnellaan tässä vaiheessa puhaltimen vaihdon vaikutukset ja palataan tarvittaessa asiaan :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos hyvä tuuri, niin öljyt karkasi turbon kautta ja mainitsemasi nakutusääni kuului venttiilinpainimista jotka alkaa heti naputtaa jos öljynpaineet katoaa. Kuitenkin jos ne on hakusessa niin laakerivaurio syntyy äkkiä ellei moottori ollut aivan tyhjäkäynnillä paineiden kadotessa.

Saattaisin itse mielenrauhani vuoksi käyttää kuitenkin öljypohjan irti, tarkistaa laakerit/vaihtaa tarvittaessa ja samalla putsata öljysihdin jos sen tarve on. Kaksi kärpästä samalla iskulla, mahdollinen huohotinvaivan tarkistus/poisto sihti putsaamalla ja laakerien kunnon varmistus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

jcarlson kirjoitti:Jos hyvä tuuri, niin öljyt karkasi turbon kautta ja mainitsemasi nakutusääni kuului venttiilinpainimista jotka alkaa heti naputtaa jos öljynpaineet katoaa. Kuitenkin jos ne on hakusessa niin laakerivaurio syntyy äkkiä ellei moottori ollut aivan tyhjäkäynnillä paineiden kadotessa.

Saattaisin itse mielenrauhani vuoksi käyttää kuitenkin öljypohjan irti, tarkistaa laakerit/vaihtaa tarvittaessa ja samalla putsata öljysihdin jos sen tarve on. Kaksi kärpästä samalla iskulla, mahdollinen huohotinvaivan tarkistus/poisto sihti putsaamalla ja laakerien kunnon varmistus.
Moottoritieajossahan ne hävisi, mutta öljyä koneessa oli vähintäänkin riittävästi. Vähän kyllä "jänskättää"

Tuon mainitsemasi operaation ajattelinkin teettää. Hyvä tietää, että laakereidenkin kunnon saa tarkistettua alakautta.
Kiitos näistä. Eiköhän kohta taas ala elämä voittamaan
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

No problemos, kohtalontoveri yrittää auttaa! :D

Testattiinko muuten Deltassa öljynpaineet? Tyhjänäkäynnillä muistaakseni pitäisi olla 0,6-1 ja 2000 rpm:llä yli 1,6.

Jos jää alle, ei hyvä juttu. Mulla oli 0,4 ja 1,2.
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja luopape »

Tannisto kirjoitti:Uteliaisuuttani heittäydyn koekaniiniksi ja kävin (myös tilapäisessä rahapulassa) hakemassa Bilteman puhaltimen. Katsotaan kuinka (ja kuinka kauan) se Saabia kuljettaa.

Mulla on Bilteman puhallin pyörinyt jo kaksi vuotta ilman ongelmia. Näyttäisi siltä, että Kiinan pojat on onnistunut Garret-kopiossaan ihan mukavasti. Onnea kutenkin tarvitaan, laaduntarkkailu kun kiinalaisissa tehtaissa ei ole aina samaa tasoa kuin länsimaissa. ISO 9001 sertifikaatteja kun saa ostaa yötoreiltakin. Eli jokainen fööni on yksilö :)

Itselläni levisi tänään öljyt TI-hallin lattialle, kun unohtui "kiireessä" suodatin loppukiristää. :oops: Ovella jo rupes vilkuttamaan öljyvaloa, kun työnsi Mobilit suodattimen välistä lattialle. :evil: Ei auttanut kuin sammuttaa heti, työntää pukille takaisin, kiristää suodin ja ostaa uudet öljyt. No joskus sattuu, kun paljon tekee, aina ei voi onnistua. Nyt on kuitenkin tuoreet öljyt eikä koneesta kuulu sivuääniä.
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Omassa autossa (2000 Aero automaatti, 288 tkm) alkoi tänään vilkkua öljyvalo.

Vaihdoin päivällä öljyt ja suodattimen, tulpat, tarkistin jakoketjun kiristimen ja kiristin kannenpultit (40, 60 Nm + 90 astetta) joten mielessäni yhdistämän valon näihin toimenpiteisiin. Aiemmin valo ei ole vilkkunut joten tuntuisi oudolta jos se ei liittyisi jotenkin päivän hyviin töihin.

Voisiko huonot jakopään kopan tiivisteet aiheuttaa tuota? Tiivisteet olivat kovettuneita enkä sitä sisempää rohjennut edes ottaa irti kun oli niin piukassa. Bensalla putsailin pintoja ja ulomman sainkin irti mutta taidan vaihtaa nuo saman tien uusiin jos on sopivasti tarjolla.

Vuotoja en ole vielä nähnyt missään, ainakaan uusia sellaisia. Ensimmäisen kerran jälkeen lisäsin öljyä ja ajoin kotia, sitten rohkenin uudelle lenkille ja ajelinkin hyvän matkaa (ehkä 15-20 km) ennen kuin valo taas syttyi, pihassa kuului pientä nakutusta joten valo on varmaan ihan aiheellinen.

Öljypohjaa on tarkoitus kurkata seuraavaksi. Kylmänä startatessa kuuluu jonkin aikaa ääni joka ei selvästi ole tervettä mutta hetken päästä se häviää. Ei hävinnyt moniurahihnan (+rullan ja kiristimen) vaihdolla, laturia kokeilin pyöritellä tänään enkä huomannut mitään erikoista.

En ole käyttänyt moottoria hihna irti joten periaatteessa se voisi olla joku apulaite mutta kiristin oli 20 mm ulkona joten ei sielläkään kaikki ole kunnossa. Rattaat näyttivät terveiltä joten kenties menisi uudella ketjulla.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja torque »

Öljypohjaa on tarkoitus kurkata seuraavaksi. Kylmänä startatessa kuuluu jonkin aikaa ääni joka ei selvästi ole tervettä mutta hetken päästä se häviää.
Jos havaitset viivettä öljyvalon sammumisessa kun käynnistät kylmänä, sekä ääni jonka aika jatkuu hieman pidempään ajan myötä kylmäkäynnistyksen jälkeen, on syytä olla ajamatta ja avata öljypohja pikimmiten.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja siili69 »

torque kirjoitti:Jos havaitset viivettä öljyvalon sammumisessa kun käynnistät kylmänä, sekä ääni jonka aika jatkuu hieman pidempään ajan myötä kylmäkäynnistyksen jälkeen, on syytä olla ajamatta ja avata öljypohja pikimmiten.
Valon en ole huomannut palavan startatessa normaalia pidempään, mutta tosiaan yritän avata tuon öljypohjan varmaankin tällä viikolla ja ajelen siihen saakka muilla vehkeillä.

Ymmärtääkseni tämän mallin kanssa ei pitäsi mitään piilossa olevia pultteja porailla vaan aika helposti pitäis mennä.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Tukossahan se öljysihti oli; nyt kun on putsattu ei valo enää vilku.
Vastaa Viestiin