Vilkkuva öljyvalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
joukolainen
"Viggen"

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

eeskola kirjoitti:Tuosta perheen ykkösautosta kun tietää, että ainakin joku valmistaja osaa tehdä moottoreita, joissa ei todellakaan tarvitse miettiä, mikä on ulkolämpötila jne. Aina toimii, kelistä riippumatta. Niin se oli ennen aina Saabinkin kanssa, sen takia tämä niin vaikeaa onkin ollut niellä
Jos vertaa samanikäiseen 9-5 niin ei silläkään tarvi miettiä ulkolämpötiloja, itse olen ainakin päässyt. Itse asiassa 02 aerollakaan ei tarvinnut miettiä ulkolämpötiloja silläkin pääsi eli meidän perheessä 9-5 on se ykkösauto. Valitettavasti ne joilla vehkeet pelaa, ei juurikaan siitä tänne kirjoittele.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
eeskola
"Aero"

Viesti Kirjoittaja eeskola »

joukolainen kirjoitti:
eeskola kirjoitti:Tuosta perheen ykkösautosta kun tietää, että ainakin joku valmistaja osaa tehdä moottoreita, joissa ei todellakaan tarvitse miettiä, mikä on ulkolämpötila jne. Aina toimii, kelistä riippumatta. Niin se oli ennen aina Saabinkin kanssa, sen takia tämä niin vaikeaa onkin ollut niellä
Jos vertaa samanikäiseen 9-5 niin ei silläkään tarvi miettiä ulkolämpötiloja, itse olen ainakin päässyt. Itse asiassa 02 aerollakaan ei tarvinnut miettiä ulkolämpötiloja silläkin pääsi eli meidän perheessä 9-5 on se ykkösauto. Valitettavasti ne joilla vehkeet pelaa, ei juurikaan siitä tänne kirjoittele.

Epäilemättä noin. Tosin tuosta lainauksesta ei ollut sanaakaan minun kirjoittamaani.

E
IC1970
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Juu, minä olen syyllinen. Se on hyvä, että 9-5T:llä ovat toimineet. Sitä nyt tuskin kuitenkaan käy kieltäminen, etteikö otokseen verrattuna ongelma ole harvinaisen usein eteen tuleva. Tuskin minun kirjoitukseni nyt kuitenkaan enää tuskaa lisäävät, jokainen voi pällistellä huohotin-ketjusta, onko niitä ongelmia ollut vai ei.

Tunnustan, että +200 tkm Saab-kokemukseni koostuu vain ja ainoastaan tuotteista ennen GM-kautta, satunnaisia koeajoja tms. lukuunottamatta. Joten, en ole arvoinen tänne kirjoittamaan. Poistun tuonne köyhien Saabistien osioon. Anteeksi, kun otin puheeksi vuosimalleissa 98-03 mahdollisesti (epätodennäköisesti) ilmenevät ongelmat.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Jouni H
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Ei onnella rajaa, kun femmalla ajaa! :D

Sain auton vihdoin moottorinvaihdosta takaisin. Tosin pikkujuttuja on vieläkin... Ajotietokone väittää vettä olevan jäähdytysjärjestelmässä liian vähän, "huoltoväli" on täynnä ja hanttarin jalkoihin bloosaa vain kuumaa.

No, pitänee käydä luetuttamassa vikakoodit huomenna, mahd. vaihdattaa vedenpinnan anturi ja katsoa viikonloppuna tuo paljon puhuttu akseli...

Mutta mutta, ne kokonaiskustannukset:

Vaihtomoottori Ruotsin autovahinkokeskuksesta, aj. 157th: 1500€
Vaihtotyö: 600€ (Auto Life, Raisio)
Turbon täysremontti: 390€ (Auto Life, Raisio)

Tähän vielä voinee lisätä väliaikaisauton hankintakustannukset, #!?%&tukseen menneet alkoholipitoiset juomat :? ja muita pienkululisiä: n.900€

Summa summarum, kokonaiskustannuksiksi tuli 3.400€.

Halpaa kuin hengittäminen ja helppoa kuin heinän teko!!

Osan kustannuksista olisi tietysti voinut jättää huomioimatta, mutta yllättävän suuri lasku tästä silti tuli!

Pitää vielä erikseen kehua noita Auto Lifen kavereita. ÄÄRIMMÄISEN päteviä kavereita ja tietävät turboista melkein kaiken. Jos turboissa on vikaa, kannattaa kysäistä sieltä apuja! :wink:
Tannisto
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

No niin... Siis VOI v**tu pil*u ....TANA!!!!! Just kävi sitten tämän keskusteluketjun mukainen tapahtuma matkalla juhannusreissulta kotiin.

Kouvolan kohdilla alkoi kevyesti vilkuttelemaan moottorivaloa. Varovasti auto ympäri ja lähimmälle huoltoasemalle. Ajattelin, että öljyt hävinneet koneesta, mutta kyllä öljytikun pää kastui. Ostin kuitenkin öljyä ja lisäsin koneeseen tuntuvasti. Varovaista tunnusteluajoa taajamassa ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Vähän kuitenkin epäilytti lähteä liikenteeseen, mutta perhe ja kaikki kamat kyydissä ja matkaa 170 km. Ja tietenkin sunnuntai ilta...
Porvoon jälkeen heitti motarilla moottorin valon täysin punaiselle ja eikun parkkiin. Koneen käyntiääni oli muuttunut ja pannuhuoneesta kuului nakuttavaa ääntä ja haisi vähän pahaenteiselle.
Taisi sitten kone porsia? Tietenkin kovasti toivon vain turbon lauenneen, mutta tämän ketjun luettuani en ole sen suhteen kovin positiivinen.

Muuten jaksaisin vielä huumorilla, mutta kun ei ole kuin alle kaksi viikkoa kun käytin auton Tikkurilan Metroautossa tsekattavana moottorin ulinan vuoksi. Foorumilla arveltiin äänen johtuvan öljysihdin tukkeututumsiesta ja siksi pikaisesti tarkistukseen. Eivät tehneet asialle MITÄÄN. Ei kuulemma kuulunut riittävästi. Siis Voi v**tu sanon minä!!!!!! Jos kone on nyt hajonnut öljysihdin tukkeutumisen vuoksi saa Tikkurilan Metroauto helvetin vihaisen asiakkaan pesäpallomailan kanssa tiskille "neuvottelemaan" :evil: :evil: :evil:

Ja sitten kysymys. Jos kone laukesi, mistähän mahtaisi löytyä nopeasti ja mahdollisimman edullisesti luotettava vaihtokone? Tai mitähän tässä nyt kannattaisi ylipäätään tehdä? Koneremppa ei taida kannattaa?
Myös järkevä paikka teettää mahdollinen vaihtotyö pääkaupunkiseudulla tai Porvoossa olisi tervetullutta infoa.
Auto hinattiin Porvoon Delta Auton pihaan. Täytyy soitella huomenna ja kysellä kuulumisia.

Öljyt vaihdettu 10 tkm välein. Kannattiko?!!!

Hohhoijaa :cry:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliko muuten moottori"takuu" vielä voimassa, kun auto on 2002? Eli kävitkö sen takia metroautossa tarkistuttamassa? Eiköhän se mene nyt sitten kyseisen ohjelman piikkiin jos huoltokirja on OK ja muutkin ehdot täyttyy.

Oireiden kuvauksen perusteella taitaa valitettavasti olla se että sihti on tukossa ja huohotinkarstaa on kertynyt nelosen runko + kk laakerien öljykanaviin niin että laakeri on pettänyt. Tästä nakutus ja öljynpaineiden katoaminen. :( Huonoimmassa tapauksessa koko alakerta on roskaa, parhaassa tapauksessa vain laakerit, avaamatta ja tarkistamatta ei voi sanoa..

Jos itse maksamaan joudut niin edullisesta en tiedä muuta kuin että jos itse tekee, oman remontin kustannukset T5 männillä kasaten ja itse tehden taisi olla n. 1200e. Syynä hajoamiseen oli itsellä mäntärikko mutta yhtälailla koko alakerta meni uusiksi.. itseasiassa myös kansi ja öljypohja.
Uusi puolimoottori lienee halvin Speedpartsilta mutta ei sekään varsinaisesti "halpa" ole, 1800e. Työ muodostaa aika ison kustannuksen jos kaiken teettää joten silloin puolimoottori on ehdottomasti järkevin, itse tekemällä säästää suuria summia jos viitsii/osaa/osaa lukea WIS ohjeita.

Valitettavasti 10tkm öljynvaihdot ei enää silloin auta jos vahinko on jo tapahtunut eli öljykarsta on ehtinyt muodostua. :(
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"

Kiitos tiedoista. Huolenpito-ohjelma umpeutui vuodenvaihteessa, eli omaan piikkiin taitaa mennä
Rene-Rane
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Tannisto kirjoitti:Kiitos tiedoista. Huolenpito-ohjelma umpeutui vuodenvaihteessa, eli omaan piikkiin taitaa mennä

harmittavan vähän aikaa sitten, mahdollisiin kustannuksiin nähden :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Jouni H
"Tuplakaasari"

Tannisto, tiedän miltä tuntuu, kokemuksen SYVÄLLÄ rintaäänellä. P**ka flaksi! :x

Minulla saattaa olla kaveri, joka tuo varaosakoneita maahan Ruotsista ja lahden eteläpuolelta.

Jos kiinnostaa, voin kysäistä häneltä tekeekö hän vielä sitä hommaa ja olisiko hänellä sopivaa moottoria tiedossa.
jameli
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jameli »

Miten vaihdan merkkivalon? - ei siis pala, ei ole vuosiin palanut lainkaan, kai sen pitäisi käynnistyksen yhteydessä näyttää toimivansa... jommassa kummassa päässä siis on vikaa (minun pääni lisäksi).
jcarlson
"Saabisti"

Anturivika tai johto poikki/irti.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"

Jaahas... Delta-Autosta soiteltiin että vika olisi vain mossahtanut turbo. Huh! Se oli helpottava tieto. Ihmettelen vaan suuresti moottorin käyntiäänessä kuulunutta voimakasta nakutusta. Jännäksi menee. Laukesiko samalla laakilla kenties jotain muutakin? Vai voiko paineitten katoaminen aiheuttaa tuollaista moottorin nakutusta?

Jos näillä selvitään, on todella helpottunut olo. Uteliaisuuttani heittäydyn koekaniiniksi ja kävin (myös tilapäisessä rahapulassa) hakemassa Bilteman puhaltimen. Katsotaan kuinka (ja kuinka kauan) se Saabia kuljettaa. Taidanpa kuitenkin samalla varmuuden vuoksi tarkistuttaa sen öljysihdinkin koska mieltä kiusaa...

Kiitos Jouni H avusta. Todella ystävällistä. Kuunnellaan tässä vaiheessa puhaltimen vaihdon vaikutukset ja palataan tarvittaessa asiaan :wink:
jcarlson
"Saabisti"

Jos hyvä tuuri, niin öljyt karkasi turbon kautta ja mainitsemasi nakutusääni kuului venttiilinpainimista jotka alkaa heti naputtaa jos öljynpaineet katoaa. Kuitenkin jos ne on hakusessa niin laakerivaurio syntyy äkkiä ellei moottori ollut aivan tyhjäkäynnillä paineiden kadotessa.

Saattaisin itse mielenrauhani vuoksi käyttää kuitenkin öljypohjan irti, tarkistaa laakerit/vaihtaa tarvittaessa ja samalla putsata öljysihdin jos sen tarve on. Kaksi kärpästä samalla iskulla, mahdollinen huohotinvaivan tarkistus/poisto sihti putsaamalla ja laakerien kunnon varmistus.
Tannisto
"Hirsch"

jcarlson kirjoitti:Jos hyvä tuuri, niin öljyt karkasi turbon kautta ja mainitsemasi nakutusääni kuului venttiilinpainimista jotka alkaa heti naputtaa jos öljynpaineet katoaa. Kuitenkin jos ne on hakusessa niin laakerivaurio syntyy äkkiä ellei moottori ollut aivan tyhjäkäynnillä paineiden kadotessa.

Saattaisin itse mielenrauhani vuoksi käyttää kuitenkin öljypohjan irti, tarkistaa laakerit/vaihtaa tarvittaessa ja samalla putsata öljysihdin jos sen tarve on. Kaksi kärpästä samalla iskulla, mahdollinen huohotinvaivan tarkistus/poisto sihti putsaamalla ja laakerien kunnon varmistus.
Moottoritieajossahan ne hävisi, mutta öljyä koneessa oli vähintäänkin riittävästi. Vähän kyllä "jänskättää"

Tuon mainitsemasi operaation ajattelinkin teettää. Hyvä tietää, että laakereidenkin kunnon saa tarkistettua alakautta.
Kiitos näistä. Eiköhän kohta taas ala elämä voittamaan
Jouni H
"Tuplakaasari"

No problemos, kohtalontoveri yrittää auttaa! :D

Testattiinko muuten Deltassa öljynpaineet? Tyhjänäkäynnillä muistaakseni pitäisi olla 0,6-1 ja 2000 rpm:llä yli 1,6.

Jos jää alle, ei hyvä juttu. Mulla oli 0,4 ja 1,2.
Vastaa Viestiin