Rallatus ja kiinnileikkaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Ensin alkoi säksätyksellä joten ajoin saban kotipihaan. Tunnin päästä koitin laittaa autoa käyntiin mutta kuului järkyttävä rohina ja kone sammui. Yritin käynnistää konetta mutta ei edes startti pyörinyt. Vähän ajan päästä koitin uudelleen käynnistää ja auto käynnistyi mutta rallatti niin saatanasti ja öljyä ruiskusi jostain välistä, ilmeisesti jostain jakopään lähettyviltä(?).

Onko ideoita, kannattaako lähteä etsimään vikoja/korjaamaan vaiko suosiolla etsiä uutta konetta? Kyseinen saab on mallia 9-5 ja 2.3 turbo koneella, ajettu 233tkm. :saab:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarkista ettei hihnapyörän auki pyörineet torxit ole syöneet öljypumpun koteloa... voi olla vähän halvempi remontti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Eikö sitten tämä "kiinnileikkaus" haittane? Eli autohan rämähti sammuksiin ja uudelleen käynnistettäessä ei edes startti pyörinyt... Nyt kyllä käynnistyy mutta jälleen pitää järkyttävää rallatusta joten en uskalla enää käynnistellä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lueppa tätä ketjua hetkinen niin ymmärrät mistä todennäköisesti on kyse. Hihnapyörän ja jakopään kotelon väliin kiilaantuu aukipyöriviä ruuveja jotka jumittaa koneen ja rikkoo paikkoja. Ei kannata pyöritellä ennenkuin tarkistaa miten pitkälle vahinko on edennyt

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=120
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Joo tuota voisi katsoa. Mihinkäs vahingot sitten kohdistuu jos on pahasti mennyt?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jakopään päätykoppa uusiksi. Olettaen että ei ole ajeltu ilman öljyjä/paineita.

Ps. Mulla saattaisi olla myydä asti päätykoppa...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Nojoo... Tuo moottorin sammuminen ja startin pyörimättömyys vähän huolestuttaa. Kyllä se sen jälkeen sitten käynnistyi mutta en uskaltanut pitää päällä kun oli rallatus niin kova. Eli ei ajettu. Täytyy varmaan tutkituttaa vahingot jossain ammattilaisella niin ollaan sitten yhteydessä jos tosiaan tuo mainitsemasi koppa on mennyt!
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

laitapa paikkakunta näkyviin niin saattaa joku klubilainen tms. tulla vaikka vilkasemaan...säästät piiiiiiiitkän pennin...

luultavasti rahantarve on tulevaisuudessa jonninmoinen :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Nehän ne oli eli hihnapyörän torxit rikkonut jotain öljypumpun seutua. Lasku lähes 1200e. :saab: Etujarrupalat täytyisi vielä vaihtaa ja käsijarrua renata. Ei oo ilmasta
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Haze kirjoitti:Nehän ne oli eli hihnapyörän torxit rikkonut jotain öljypumpun seutua. Lasku lähes 1200e. :saab: Etujarrupalat täytyisi vielä vaihtaa ja käsijarrua renata. Ei oo ilmasta
Mistähän moinen lasku koostuu, kuullostaa aika rajulta kusetukselta äkkiseltään...
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tietämättä tarkkoja hintoja remontissa tarvittaville osille voi niiden osuus jo olla reilusti yli puolet laskusta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Eikös siellä Hämeenlinnassakin ole osavia klubilaisia jotka jeesaa. Kovalta tuntuu 1200€.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Autoasilla oli korjattavana. Vaihtoivat ilmeisesti jonkun jakopäänkotelon(?) ja moniurahihnan yms. Ottivat myös tasapainoketjun/hihnan(?) pois ehkäistäkseen tulevaa remonttia. Olisi varmaan saanut halvemmallakin mutta autoliike ei olisi todennäköisesti suostunut puolittamaan kuluja harrastelijan korjauksesta. Jos Hämeenlinnan alueella joku saab-harrastelija haluaisi edullisesti vaihtaa jarrupalat eteen ja mahdollisesti hitsata vähän takapönttöä niin otahan yhteyttä :)
Haze
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Kesä 30, 2012 12:59
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Haze »

Kampiakselin hihnapyörä: 100e
Öljypumpun kansi: 40e
Jakokoppa: 200e
Öljypumpun tiiviste: 5e
Öljynsuodatin: 10,60e
Öljypohjan propuntiiviste: 2e
Trafi kysely: 3e
total 0w30: 58e
Asennustarvikkeet: 20e
Moniurahihna: 38e
Kampiakselin etustefa: 10e
Jäähdytinneste: 22,40e

VARAOSAT: 509e
TYÖT: 630e
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rallatus ja kiinnileikkaus

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Onko tuo tasapainoketjun pois ottaminen kuinka iso projekti? Missä vaiheessa se yleensä poikki menee tai rattaat menee sileiksi?
Vastaa Viestiin