Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja kaseva »

suapas kirjoitti:
kaseva kirjoitti:...ja paluupostia tullista. Ei riitä Saab Parts Finlandilta hankittu vaatimustenmukaisuustodistus, eikä EC-tyyppihyväksyntätodistus. Nyt pitää hakea CO²-todistus katsastusasemalta
Eli toi co-lappu tarvitaan myös noitten muitten lisäksi. Näin oletan. On tää yx ...keleen sarvikuonojen maa. Ja sit noilla sarvikuonoilla on vielä nimetkin... :evil:
Juuri näin. Sitä tuossa juuri manailinkin, että olisko nää voinu pyytää kaikki kerralla...
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Minkä takia sun pitää hakea katsastus asemalta Co2 todistus, jos olet jo tilannut Saulilta todistuksen, jossa ilmenee auton päästöt ja muut hyväksynnät?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
R-team
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 14:33

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja R-team »

Itsellä -06 vuoden 9-5 Hirsch, päivitys tehty uutena latviassa, sertifikaatissa pajan tiedot. Tuotu Virosta suomeen muutama vuosi sitten.
Rekisteriotteessa tehot 191kw, eli tuo minun auto on suomeen tuotaessa ollut siis normi aero? isommista jarruista ja tehoista yms. ei ole mitään mainintaa.

Ihmetyttää, miksi noihin tehoihin, meluihin, ym. päästöihin on edes puututtu?
Onko tuo tullaus sitten niin tapauskohtainen?
#1765
-Ahdin määrää tahdin-
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja kaseva »

nix0n kirjoitti:Minkä takia sun pitää hakea katsastus asemalta Co2 todistus, jos olet jo tilannut Saulilta todistuksen, jossa ilmenee auton päästöt ja muut hyväksynnät?
Saabin & Hirschin papereissa vs. voimassa olevassa rekisteriotteessa päästöissä on 1 gramman eroavaisuus. Niinpä, ei tarvitse sanoa edes ääneen. :twisted:
R-team kirjoitti:Ihmetyttää, miksi noihin tehoihin, meluihin, ym. päästöihin on edes puututtu?
Onko tuo tullaus sitten niin tapauskohtainen?
Kyseistä autoa ei ole päivitetty Hirschiksi, vaan on rekisteröity suoraan Hirschiksi Saksassa -> paperit vastaa auton todellista tilaa -> tehot ja päästöt näkyy auton papereissa.

Ja kyllä, mitä on seuraillut muiden kokemuksia niin vaikuttais olevan tullaus ihan tuurista/käsittelijästä kiinni. Ymmärrän täysin, että lappujen pitää olla kunnossa mut aika kivikautiselta tuntuu tämä tapa jolla asiaa hoidetaan. Pelkkiä kirjallisia selvityspyyntöjä ja yksi asia kerrallaan. Tuntuu typerältä.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Hehee... poikkesin auton kanssa konttorilla ja saapastelin rekisteriotteen kanssa tiskille asiaani esittämään. Inssi tutkaili paperia ja totesi, että tästä puuttuu varianttitieto. Se käy kuulemma ilmi siitä tyyppihyväksyntäpaperista, jota minulla ei ollut unohduksen vuoksi mukana. Asia etenee nyt niin, että menen uudestaan konttorille sen tyyppihyväksyntäpaperin kanssa, josta inssi saa varianttitiedon sekä CO2-lukeman, jonka sitten merkitsee tositteeseen, jonka saan mukaani tulliin lähetettäväksi.

CO2-päästöä ei siis (vielä tässä vaiheessa?) mitata konttorilla, vaan ottavat sen siitä samaisesta lapusta, joka myös tullilla on jo hallussa. Mitähän tästä nyt sit pitäis ajatella? Päätin, etten enää yritäkään ymmärtää miten tää menee. Naurattaa ääneen kun hahmottelee päässään miten piiri pieni pyörii. :? 8O :roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Saanko kysyä että minne konttoriin lähetit paperit, kun on noin urpo käsittelijä?

En kyllä itsekään ymmärrä tätä sotkua. Jos sulla on papereissa nyt tyyppi ja varianttitiedot ja päästöt. Tulli nyt ei muuta tarvi sen veron arpomiseen. Ihmeellistä kansalaisen pompotusta.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei voi sanoa, ko voi ????? !!!! mitä pelleilyä :evil:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai CO2-päästöjä konttorilla mitattaisikaan. CO2-mittaus tehdään määrätyllä ajosyklillä laboratorio-olosuhteissa ja dynorullilla ajaen. Katsastuskonttorin laitteet on ihan muita mittauksia varten.

Onnea kuitenkin byrokratian voittamiseen!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Ööö... Tullin vaatimat versio- ja varianttitiedot ovat vielä matkalla tehtaalta Suomeen, mutta tänään tipahti verotuspäätös postilaatikkoon. Vero 41,2%. = 4026,88 euroa.

Yllättävä käänne, mut onpahan maksulappu ainakin kourassa. Hieman tässä tosin on typertynyt olo, kun ensin vaaditaan koko ajan lappuja ja sitten päätös tehdäänkin "kesken prosessin" ihan puun takaa.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tossa sen näkee miten mielivaltaista touhua Tullin puolelta. Aivan pelleilyä. Ja me vielä maksetaan noitten idioottien palkat...
Mut pääasia, et homma selvis. Noitten kanssa kun ei voi ruveta väittelee, koska ne on AINA oikeassa.... :x
Mullekin laittoivat silloin kyselyn, et pitääkö mittarilukema varmasti paikkansa ?
Muuten ihan ok. kysymys, mutta kun olin käynyt paikanpäällä tekemässä tulliselvityksen ja siellä virkailija otti kopsut h-kirjasta, josta asia käy ilmi :!:
Silti vielä huudellaan perään 8O
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja valtteri »

kaseva kirjoitti:Ööö... Tullin vaatimat versio- ja varianttitiedot ovat vielä matkalla tehtaalta Suomeen, mutta tänään tipahti verotuspäätös postilaatikkoon. Vero 41,2%. = 4026,88 euroa.

Yllättävä käänne, mut onpahan maksulappu ainakin kourassa. Hieman tässä tosin on typertynyt olo, kun ensin vaaditaan koko ajan lappuja ja sitten päätös tehdäänkin "kesken prosessin" ihan puun takaa.
Eli arpoivat auton verotusarvoksi vajaan 10000 €.
Ei ihan mettään mennyt ???

Nyt vain makasamaan verot ja sitten oikaisuvaatimusta heti kehiin sillä vuonna 2004 veroprosentti ei varmaan ollut noin kova.
Uskoisin että noin 30 % oli Saabien verot vuonna 2004.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Heh, maksoin heti pois, että jos sais vaikka kilpiin ennenkuin muuttavat mieltään. :lol: :lol: :lol:

Kyllä toi verotusarvo osui mielestäni varsin hyvin kohdalleen, jotain tuollaista uumoiltiinkin. Valittaa täytyy luonnollisesti, ihan jo siitä ilosta et saa jatkaa kirjeenvaihtoa Tullin kanssa. :roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Hyvä että asia selvisi, itselläni käytettiin maaliskuussa 36% veroprosentiksi -04 Aerolle, joten aika linjassaan on mikäli päästöjen perusteella mennään. Itselläkin valitus vetämässä, mutta eipä ole kuulunut mitään kun kaikki oikaisuvaateet on laitettu jäihin.
SAAB 9-5 Aero -05
zeniitti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2008 12:29

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja zeniitti »

Jyrchi kirjoitti:Hyvä että asia selvisi, itselläni käytettiin maaliskuussa 36% veroprosentiksi -04 Aerolle, joten aika linjassaan on mikäli päästöjen perusteella mennään. Itselläkin valitus vetämässä, mutta eipä ole kuulunut mitään kun kaikki oikaisuvaateet on laitettu jäihin.
Laitoitko kuuluisan autoverosian valituspohjan vetämään vai joku oma? Mitä vaadit veroprosentikti tai mistä löytyy saabien veroprosentit 2000-luvun alusta?
HTS
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Loka 31, 2013 17:13

Re: Aero Hirschin tullaus -> mutkia matkaan...

Viesti Kirjoittaja HTS »

Hei,
Huomasin juuri ketjun...

Itselläni oli vähän samanlaisia kokemuksia. Toin viime vuoden kesällä -06 1,9tdi Vector Hirsch farkun Saksasta Suomeen. Auto sai tosi paljon kehuja katsastuksessa, mutta kun huomasivat papereista muuttuneet tehot niin alkovat ongelmat. Mitkään paperit (tuv, decra) eivät kelvanneet. Ehdottivat auton palauttamista alkupeäisiin tehoihin ja muutoksesta todistus korjaamolta.
Loppujen lopuksi sain sitten Saab automobile partsila todistuksen, jolla sain autoon kilvet. Tosin siinäkin oli oma vääntösä koska todistuksessa CO2-päästöarvot olivat pienemmät kuin alkuperäiset. (Päästöjenhän on pakko kasvaa kun tehot kasvavat!!!)

Veroprosentti oli 32,3 eli 3873€

9-5 Tdi Vector Hirsch -06, ( 99 GL -??, 96 GL Super -78, 95 -75)
Vastaa Viestiin