Outo paukahtelu/kolaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Pitäskö muuten se ylin moottorintuki olla kuin jäykkä? Voiko se kolista? Ihmettelin sitä kun piti löysätä öljypohjan irrotuksessa niin heilu aikas vapaana siellä isossa pelti kupissaan.

Mimmonen rakenne siinä siis on?

Tuo siis. En muista heiluko tuo pulttiki, mutta ainaki tuo prikka kumi vulkanointi yhdistelmä.
Kuva

Pitää koittaa myös tuota kumia apurungon alle...
* 9-5 Aero MY03 *
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Tänään tein tuon kumilätkä patentin omaan..

Siellähän se hankaus kohta kiiltelee ku löysäsi pultteja
Kuva

"korjaus"
Kuva

Testiajo sujui hiljaisesti 8) toki tämä tietää lisää remonttia :roll:
Tämä siis kolisi lähinnä kuopissa, kuului juuri ketjun aloittajan kuvaamassa kohdassa sisällä. Kannattaahan tämä kokeilla..

Käynnistys kolaus ei hävinny elikkä moottorin tukia pitää tutkia myös lisää.
* 9-5 Aero MY03 *
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

En kyllä tajunnut katsoa omasta oliko siinä tuollainen kiiltävä hankaus jälki, kun sitä kumia sinne yritin laitella. laitoitko molemmille puolille kumit ? foorumia selailleena ilmeisesti nuo väljät apurungon puslat sen kolauksen aiheuttaa käynnistäessäkin. Meillä ei saabissa kuulu kuopissa mitään ääntä, vaan ainoastaan normaalia nopeammassa kytkimen päästössä että auto nytkähtää kunnolla. Myös liikkeelle lähtiessä välillä resonoi TRRRR äänellä. Jokuhan tässä keskustelussa oli sanonut että oli laittanut sen kannatinkumin siis tuohon apurungon ja sen peltikolmion väliin, eli ei siis tuonne apurungon ja pohjan väliin. Ostin itse tosiaan 1.2cm paksut kannatinkumit, ja ne oli aivan liian ohuet tuonne pohjan ja tukivarren väliin. Eipäs tullut kerettyä tänään katsoa sitä vaihteiston ylemmän puolista tukea sieltä sulakerasian luonta, niin pitää huomenna valosassa se katsoa. Kolausta ei kuitenkaan saa kuulumaan vaikka vaihdepäällä kuinka työntelisi autoa edes takaisin :/
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Juu olen lukenut kans että käynnistys kolahdus johtuisi apurungon puslista vaan kyllä mulla on joku muukin särki kun ei se loppunut :) Tekee myös liikkelle lähtiessä helposti TRRRR äänen jos on kytkimen kans varomaton. Tämäkään ei siis loppunut tällä patentilla. Epäilen nyt sitä ylintä moottorin tukea.

Tuo minun laittama kumi on just reilun sentin vahva, asennettuna peltikolmion ja apurungon väliin. Pohjan ja apurungon välissä on vielä puslan kumi ehjä, mutta puslan kumi on irronnut apurungon puolelta holkistaan joten päästää apurungon liikkumaan liikaa alaspäin. Joka on nyt siis estetty tällä kumilätkällä.

Niin ja laitoin kummallekki puolelle vaikka kuskinpuolella ei näkyny hankauksia. Äänikin on kuulunut apparin puolelta.
* 9-5 Aero MY03 *
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Mystisiä juttuja.. ilmoittele ihmeessä jos/kun keksit/löydät ratkaisun tuohon niin voin tarkistaa sitten omastakin :lol: ehkä ei pitäisi kiinnittää huomiota kaiken maailman ääniin vaan ajaa vaan.. kyllähän se vika joskus ulos tulee :mrgreen:
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
MJKK
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 21:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja MJKK »

Täältä iso kannatus tälle kyseiselle fixaukselle. Laitoin siis nuo kyseiset pakoputken kannatinkumit molempien peltikolmioiden ja apurungon väliin. Lopputulos samannäköinen kuin Nxi:llä. Tuo kolahtelu käynnistäessä katosi täysin, samoin tietty resonointi liikkellelähdön yhteydessä ja myös tietty narina kun aamulla peruutti takavasempaan ulos parkkiruudusta. Auto huomattavasti hiljaisempi työssyjen ylityksissä. 30 minuutin työllä tosi iso vaikutus.

Ps. mahtaakohan katsastuksen setä tuosta mainita?

:saab:
Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2009

exät

Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2008

Saab 9-5 kombi "2.3t" Vector biopower 2006 (2013-2016)

Saab 9-3 2.0T 2001 (2010-2013)
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Tuo kannatinkumi tuossa nxi:n kuvassa näyttää kyllä paljon paksummalta kuin 1.5cm paksuinen ?

Eli tarkoitus on nyt nimenomaan laittaa siihen peltikolmion ja apurungon väliin, ei apurungon ja pohjan ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
MJKK
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 21:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja MJKK »

Moro,

Motonetista hankin omani: http://motonet.fi/fi/tuote/130764/Kanna ... m24mm-vali

Tuossa ei ole mainittu kuinka paksu kumi on ja en mitannut ennen asennusta, arvioisin että tuo 1,5 cm ei ole kauhean kaukana oman kumin paksuudesta. Jotta kumin sai paikalleen, ja juuri nimenomaan siihen peltikolmion ja apurungon väliin, crc:tä kumin molemmille puolille ja kolmion pultti juuri sen verran kiinni että pysyy paikallaan niin jäi tarpeeksi tilaa ujuttaa kumi tuonne väliin. Sitten vain kiristystä kunnes oli taas paikallaan.

:saab:
Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2009

exät

Saab 9-3 SC 2.0t BioPower 2008

Saab 9-5 kombi "2.3t" Vector biopower 2006 (2013-2016)

Saab 9-3 2.0T 2001 (2010-2013)
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Jeps.. takimmaiset apurungon puslat on vaihettu. Testi lenkin jälkeen vaihoin vielä laatikon vääntötukeen powerflexin puslan. Se oli jo keväällä "korjattu" kun hakkasin 5 mm alulattaa orkkispuslan sisään niin se kyllä jo poisti välykset siitä :) ompahan seki ranetus kuitenki pois.

Kyllä se nyt jo tuntuu jämptiltä 8) Silti reilussa kiihytyksessä vaihtaessa tuntuu tömäys mitään ei tosin kuulu :) nastarenkailla ei viiti ihan kunnon vetoja pikku vaihteilla otella. Tuo tömäys tuntuu jo saabille normaalilta pehmeältä moottorin tuennalta :) Vai onko mulla vielä jotain löysää??

Tommosia sorvasin nii sai ujutettua apurunko löysättynä paikoilleen.
Kuva

Vanhat tuli kans yläkautta toista joutu vähän rikkoon lisää, mutta ongelma puoli oli jo irti :)
Kuva

Sinne siis jäi noiden ulkokehät paikoilleen, jotka putsasin.
Kuva

Nii sitä sulakeboksin alla olevaa moottoritukea en oo vielä kattonu kun en saanu äkkiseltää boksia irti.
* 9-5 Aero MY03 *
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Ostitko siis nuo powerflexin puslat valmiina mitkä laitoit sinne apurunkoon ? eli siis noiden takimmaisen apurungon puslien (2kpl) vaihto onnistuu ilman että tarvitsee irroittaa koko apurunkoa ? että löysää vain pultit irti ja kaivaa vanhat helvettiin ja "lumpsauttaa" uudet powerflexit paikoilleen ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Ostitko siis nuo powerflexin puslat valmiina mitkä laitoit sinne apurunkoon ? eli siis noiden takimmaisen apurungon puslien (2kpl) vaihto onnistuu ilman että tarvitsee irroittaa koko apurunkoa ? että löysää vain pultit irti ja kaivaa vanhat helvettiin ja "lumpsauttaa" uudet powerflexit paikoilleen ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Nuo on ite sorvattu kun tarvii vaan kaks tähän hätään :) Powerflex myy koko pakettina 6 kpl ja hilloa pitäs olla n. 180 eur

Nuo tosiaan onnistuu laittaa kun löysää keskimmäisetkin puslat ja punnaa sorkkaraudalla tilaa.

Kuva

Powerflexit on yhtenäisiä, neki saattas onnistua noin ja toki ne voi katkasta myös. Siitä ei minun järjen mukaan ole haittaa, mutta oonki vaan insinöörin papereilla :D (EDIT: Niin joo ne vaatii myös sen vanhan puslan kehän irrotuksen eli aika hankalaa tuolla auton alla.)

"sorvi" tylsyy muuten hetkessä taltta, terotus kalusto siis vieressä. Tarkka myös terän muodosta tuo kumi.
Kuva

Eli aika perustyökaluilla turattua ahtaasti auton alla. Niin ja jääkiekkoja nuo aihiot oli :) offiautoissa käytetty kans moneen. Eiköhän kestä tässäkin ja värinöitä ei tullu lisää.
* 9-5 Aero MY03 *
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

kiitoksia kuvista ja selvennyksestä. miksi se vanhan puslan kehä tarvitsee irroittaa? etkö itsekin jättänyt sen tuonne? itse yritin katsella sitä sulakerasian alla olevaa puslaa ja omasta mielestä sen näki ilman boksin irroitusta?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja suapas »

Niklas9000 kirjoitti:kiitoksia kuvista ja selvennyksestä. miksi se vanhan puslan kehä tarvitsee irroittaa? etkö itsekin jättänyt sen tuonne? itse yritin katsella sitä sulakerasian alla olevaa puslaa ja omasta mielestä sen näki ilman boksin irroitusta?
Kyse lienee "pusla" nmro 15 http://aijaa.com/ES6Q4s
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Outo paukahtelu/kolaus

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Niklas9000 kirjoitti:kiitoksia kuvista ja selvennyksestä. miksi se vanhan puslan kehä tarvitsee irroittaa? etkö itsekin jättänyt sen tuonne? itse yritin katsella sitä sulakerasian alla olevaa puslaa ja omasta mielestä sen näki ilman boksin irroitusta?
Powerflexin ohjeet sanoopi niin :) elikkä ne on pikkasen paksumpia ku noi minun tekemät. Rikki ne varmaan menis kun holkki paikallaan survoo. Tuon holkin teräväreuna on yläpuolella mistä ne powerflexit pitää puristaa paikalleen. Tokihan niitä voi sorvata ja katkoa, vaan valmiin osan helppous vähän katoaa. Oishan niissä toki mukana rosteri holkki ja iso prikka pohjaa vasten mitä ei löydy rautakaupasta. Piti näihin omiin laittaa pikkasen puslaa pienempi halkaisijainen prikka.

Kuin paljo lie parempaa tuo PU kuin kova kumi vaimentamaan. Yhtä jäykkää suunnilleen tuo jääkiekko kuin nuo keltaset PU puslat. Polyuretaanin tärinän vaimennuskykyä mainostaa ainakin puslien valmistajat :) Vaikee sanoo kuuluuko tien kolot enemmän vai ei näiden kans, aeron alusta jymähtää muutenki sopivissa paikoissa. Värinöitäkin löytyi jo ennen puslien vaihtoa kun tasapainoakselien ketju on tallin seinällä. Vielä tyytyväinen näihin siis 8) ihan ku tuuli/uraherkkyys ois vähentyny taas, eniten väheni takapään puslien vaihossa. Myös laittomissa nopeuksissa menee nyt ku juna.
* 9-5 Aero MY03 *
Vastaa Viestiin