Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tässä kävi mielessä että miten toi vekotin sittenkään toimii, ja mitä tekee joka letku tuossa venttiilissä? Onko tosi että R letku on vain ylimääräisen ilman puhaltamista varten? Mitä jos ottaa R letkun kokonaan pois? Miten voin todeta että se toimii oikein?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jospa annat niiden olla siellä. Yksinkertaistettuna magneettiventtiili ohjaa turbon hukkaportin kellon näkemää painetta, joka säätää hukkaportilla käytännössä turbon tuottamaa ilmavirtausta ja painetta ahtoputkistossa. Magneettiventtiiliä taasen ohjataan sähköisesti Ecun toimesta kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Eli kaikella on tarkoituksensa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja nugge »

R- Return, Paluu imukobralle. Eli Trionic ohjaa C->R jos mAir ei ole vielä mReqiä saavuttanut.
C- Compressor, Ahtimen kompressoripesä
W- Wastegate. Hukkaportinkello. C -> W Kun saavuttaa mReq

Jos kytket C -> W niin auto menee peruspaineilla, tällöin kuuluu R tulpata.

Peruspaineet kuuluu olla ~0,4 +-0,02bar


Jos taas poistat Returnin ja tulppaat sen lähdön mankkuvenas niin vähä epäilen että mankkuvena sanoo poks... kun ei pääse ahtoja "purkaamaan"
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En minä meinaa mitään, mutta puhe ei ollut R:n tulppauksesta, vaan sen letkun poistosta, ja R aukko jäisi vain ilman letkua. Käytännössä se puhaltais pihalle.

En itse näin halua tehdä, mutta huomasin monet kuvat netissä missä näin oli tehty. Enkä ymmärrä miksi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 9127
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, se puhaltaa pihalle. Mutta se letkun toisen pään paikka sitten imee ilmaa ohi sekä IMM:n että ilmansuodattimen, eikä kumpikaan kuulosta hyvältä idealta. Netistä löytyvässä kuvassa homma todennäköisesti on vaiheessa tai tehty itse ja säästetty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Shadow_Fi kirjoitti:Tässä kävi mielessä että miten toi vekotin sittenkään toimii, ja mitä tekee joka letku tuossa venttiilissä? Onko tosi että R letku on vain ylimääräisen ilman puhaltamista varten? Mitä jos ottaa R letkun kokonaan pois? Miten voin todeta että se toimii oikein?
Magneettiventtiili ohjaa C->W ja R->W riippuen ohjausjännitteestä ECU:lta.
Tuosta 9-5:n R-letkusta haarautuu muuallekkin, niin ei ole ihan niin yksinkertainen kuin esim. Trionic5:
https://www.dropbox.com/s/yqqy2qml52boa ... iagram.jpg
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?

Viesti Kirjoittaja Nxi »

On se yhtä yksinkertanen.. tuo haara ei liity mitenkään turbon ohjaukseen. Sattuu vaan samaan letkuun liittyyn tuo evapin letku.

Pitäs itelläki laittaa tuo R-liitäntä puhaltamaan tuonne kobraan, kun ahdot ei noussu niin ekan "korjauksen" tein minkä netistä löysin eli tulppasin R-letkun ja magneettiventtiili jäi hönkii pihalle. Sehän on jo mitattua ilmaa niin ois hyvä hönkiä se takas moottoriin.
* 9-5 Aero MY03 *
Vastaa Viestiin