Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
Tässä kävi mielessä että miten toi vekotin sittenkään toimii, ja mitä tekee joka letku tuossa venttiilissä? Onko tosi että R letku on vain ylimääräisen ilman puhaltamista varten? Mitä jos ottaa R letkun kokonaan pois? Miten voin todeta että se toimii oikein?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
Jospa annat niiden olla siellä. Yksinkertaistettuna magneettiventtiili ohjaa turbon hukkaportin kellon näkemää painetta, joka säätää hukkaportilla käytännössä turbon tuottamaa ilmavirtausta ja painetta ahtoputkistossa. Magneettiventtiiliä taasen ohjataan sähköisesti Ecun toimesta kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Eli kaikella on tarkoituksensa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
R- Return, Paluu imukobralle. Eli Trionic ohjaa C->R jos mAir ei ole vielä mReqiä saavuttanut.
C- Compressor, Ahtimen kompressoripesä
W- Wastegate. Hukkaportinkello. C -> W Kun saavuttaa mReq
Jos kytket C -> W niin auto menee peruspaineilla, tällöin kuuluu R tulpata.
Peruspaineet kuuluu olla ~0,4 +-0,02bar
Jos taas poistat Returnin ja tulppaat sen lähdön mankkuvenas niin vähä epäilen että mankkuvena sanoo poks... kun ei pääse ahtoja "purkaamaan"
C- Compressor, Ahtimen kompressoripesä
W- Wastegate. Hukkaportinkello. C -> W Kun saavuttaa mReq
Jos kytket C -> W niin auto menee peruspaineilla, tällöin kuuluu R tulpata.
Peruspaineet kuuluu olla ~0,4 +-0,02bar
Jos taas poistat Returnin ja tulppaat sen lähdön mankkuvenas niin vähä epäilen että mankkuvena sanoo poks... kun ei pääse ahtoja "purkaamaan"
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
En minä meinaa mitään, mutta puhe ei ollut R:n tulppauksesta, vaan sen letkun poistosta, ja R aukko jäisi vain ilman letkua. Käytännössä se puhaltais pihalle.
En itse näin halua tehdä, mutta huomasin monet kuvat netissä missä näin oli tehty. Enkä ymmärrä miksi.
En itse näin halua tehdä, mutta huomasin monet kuvat netissä missä näin oli tehty. Enkä ymmärrä miksi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
Joo, se puhaltaa pihalle. Mutta se letkun toisen pään paikka sitten imee ilmaa ohi sekä IMM:n että ilmansuodattimen, eikä kumpikaan kuulosta hyvältä idealta. Netistä löytyvässä kuvassa homma todennäköisesti on vaiheessa tai tehty itse ja säästetty.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
Magneettiventtiili ohjaa C->W ja R->W riippuen ohjausjännitteestä ECU:lta.Shadow_Fi kirjoitti:Tässä kävi mielessä että miten toi vekotin sittenkään toimii, ja mitä tekee joka letku tuossa venttiilissä? Onko tosi että R letku on vain ylimääräisen ilman puhaltamista varten? Mitä jos ottaa R letkun kokonaan pois? Miten voin todeta että se toimii oikein?
Tuosta 9-5:n R-letkusta haarautuu muuallekkin, niin ei ole ihan niin yksinkertainen kuin esim. Trionic5:
https://www.dropbox.com/s/yqqy2qml52boa ... iagram.jpg
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Turbon magneettiventiilli (R,W,C) Mitä tekee, miten toimii?
On se yhtä yksinkertanen.. tuo haara ei liity mitenkään turbon ohjaukseen. Sattuu vaan samaan letkuun liittyyn tuo evapin letku.
Pitäs itelläki laittaa tuo R-liitäntä puhaltamaan tuonne kobraan, kun ahdot ei noussu niin ekan "korjauksen" tein minkä netistä löysin eli tulppasin R-letkun ja magneettiventtiili jäi hönkii pihalle. Sehän on jo mitattua ilmaa niin ois hyvä hönkiä se takas moottoriin.
Pitäs itelläki laittaa tuo R-liitäntä puhaltamaan tuonne kobraan, kun ahdot ei noussu niin ekan "korjauksen" tein minkä netistä löysin eli tulppasin R-letkun ja magneettiventtiili jäi hönkii pihalle. Sehän on jo mitattua ilmaa niin ois hyvä hönkiä se takas moottoriin.
* 9-5 Aero MY03 *