Ei lähde käyntiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Odeon
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 13:48

Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Odeon »

Ei käynnisty.. 10 tuntia aiemmin samassa ulkolämpötilassa käynnistyi ongelmitta. Junnaa mutta ei lähde käyntiin. Virrat ja kaikki sähkövempeleet toimii. Kokeilen ottaa virtaa toisesta autosta heti kun pääsen taas kotiin, mutta jos ei auta niin mikä neuvoksi? Starttimoottori? Tulpat? Missä vika? Ei viitsisi joutua hinaamaan huoltoon. Auto siis 9-5 Aero farkku -00
Otto

Saab 9-5 Aero Estate -00
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja louhelai »

DI-kasetti ?
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli auto starttaa muttei käynnisty.. Lähtisin "pyhästä kolminaisuudesta" etsimään vikaa, siis

-Kampuran asentoanturi (nouseeko kiekkamittari kun starttaat?)
-DI-kasetti
-Bensapumppu (kun käännät virrat päälle, suriseeko takapenkin alla?)

Varovaisesti sen apuvirran kanssa. Noudata käyttöohjekirjan ohjeita!
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Odeon
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 13:48

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Odeon »

DI-kasetista ilmeisesti kiikastaa, sillä se on pitänyt vaihtaa jo jonkin aikaa. En ole reissujen takia kerennyt ja nyt se sitten ilmeisesti sanoi itsensä irti, sillä bensapumppu ja asentoanturi ok. Torekilta uusi kasetti hyllyssä valmiina, jos käyn hakemassa niin olisiko pääkaupunkiseudulta joku halukas laittamaan korvausta vastaan uuden kasetin ja tulpat paikoilleen? Säästyisin hinaamiselta.
Otto

Saab 9-5 Aero Estate -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eipä ole avaruustiedettä tulppien ja DI kassun vaihto. Tarvittavat työkalut taitaa löytyä varapyörän sisältä.

Konepelti auki ja ekana DI kasetin liitin irti. Löytyy kasetin oikeasta päädystä. Pienelle meisselillä varovasti kammeten se liittimen punainen osa siitä sivulle, sittemmin varovasti nytkyttäen se musta liitin irti. Samalla punaista varoten ulospäin vetäen. Sitten DI kasetin pultit / torxit/ mitkä siinä onkin, auki. Nostat kasetin suoraan ylöspäin ja pois paikoiltaan. Vaihdat tulpat (NKG BCPR 7 ES11). Laitat uuden kasetin paikoilleen (joka joidenkin tarinoiden mukaan on ennen asennusta ollut about puoli tuntia käyttöasennossa, tutit alaspäin) ja painat "kiinni asti" eli niin pitkälle kuin menee. Laitat ne neljä ruuvia takaisin kiinni ja tökkäät sähköliittimen takaisin paikoilleen.

Käynnistä auto ja kovaa ajoa :P.

Missä päin pääkaupunkiseutua vaikutat?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Odeon
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 13:48

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Odeon »

Joo on helpon näköinen toimenpide (katoin jonkin videon) ja kiitos selkeistä ohjeista, mutta meikäläisellä ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta autonhuoltotöistä enkä halua tehdä hommaa itse. Luotan kokemukseen. Helsingin Mannerheimintiellä vaikutan, laita vaikka yv:tä jos mahdollisesti voisit auttaa. Osia en ole vielä hakenut.
Otto

Saab 9-5 Aero Estate -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olen muka kaukana Sipoon takametissä ja käyn harvoin Isolla Kirkolla. Löytyiskö joku kanssa Saabisti vähän lähempää?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Odeon
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 08, 2013 13:48

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Odeon »

Nimimerkki louhelai riensi apuun, suosittelen. Vaihdettiin DI-kasetti ja tulpat sekä ladattiin tyhjentynyttä akkua. Taas toimii! Vielä edessä huohotinpäivitys sekä ilmamassamittarin ja jossain vaiheessa bensapumpunkin vaihto. Kiitos kaikille avusta!
Otto

Saab 9-5 Aero Estate -00
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Raser »

9000 automaatilla kirjoitti:Tarvittavat työkalut taitaa löytyä varapyörän sisältä.
Tässäpä oli ainut viestiketju josta löysin maininnan noista varapyöräkotelossa olevista työkaluista.

Mitkä kaikki kalut sieltä styroxin sisältä pitäisi löytyä? Googlettelin, mutten löytänyt kunnon listaa. Itselläni löytyy seuraavat osat:

- Tunkki
- Tunkin kampi
- Hinauskoukku
- Pyöreävartinen renkaan pulttiavain (litistetty varsi olisi parempi jalalla polkaisuun)
- Ruuvimeisseli
- Ohuempi "meisseli" jossa taisi olla torx-pää ??? Tästä en nyt ole varma, että mikä tarkalleen.

Puuttuuko tuosta luettelosta jotain? Tulppa-avain?

Siinä pyöreässä styrox-kotelossa on muitakin koloja, pitäisikö niihin koloihin pystyä tunkemaan vielä puuttuvia palikoita?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ei ollut mullakaan tulppa-avainta siellä. En tiedä kuuluuko. Eniten harmittaa, ettei siellä ole papukaijapihtejä, jollaiset oli ekassa tonnarissani. Olis pitänyt ottaa ne talteen ennen auton myyntiä. :)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Täältäkin ääni tulppa-avaimen puuttumattomuudelle. Surkea homma siinäkin mielessä, ettei noita Saabin tulppia ihan millä tahansa yleisavaimella vaihdetakaan kun ovat sen verta syvällä. Taas yksi väärä säästökohde uudemissa Saabeissa. :(

Renun tulpat olivat vielä syvemmällä, kun puolat oli pidemmät. Siihen tuo Saabin avain oli ainoa toimiva vaihtoehto. No, pilvellä on tässä tapauksessa kultareunus: piti myydä koko patonki kun ei enää ollut sopivaa tulppa-avainta! :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 813
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tämäkin kertoo taas saabistien mittaamattomasta nuukuudesta koska 2000 luvun auto ei jää tienpäälle "pimentyneen tulpan" vuoksi, vaihtaako joku 40 kiloeuron auton kaupasta ostanut ihan oikeasti itse tulppia?
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja karihai »

No ei ole mulla kyllä koskaan yksikään Saappi jäänyt tien päälle pimentyneen tulpan takia, mutta vaihtaisin kyllä siihenkin neljänkymmenen tuhannen autoon itse tulpat, ei vaan ole vielä tähän mennessä valitettavasti ollut varaa niin kalliiseen autoon. :(
Vastaa Viestiin