Ei lähde käyntiin
Ei lähde käyntiin
Ei käynnisty.. 10 tuntia aiemmin samassa ulkolämpötilassa käynnistyi ongelmitta. Junnaa mutta ei lähde käyntiin. Virrat ja kaikki sähkövempeleet toimii. Kokeilen ottaa virtaa toisesta autosta heti kun pääsen taas kotiin, mutta jos ei auta niin mikä neuvoksi? Starttimoottori? Tulpat? Missä vika? Ei viitsisi joutua hinaamaan huoltoon. Auto siis 9-5 Aero farkku -00
Otto
Saab 9-5 Aero Estate -00
Saab 9-5 Aero Estate -00
Re: Ei lähde käyntiin
Eli auto starttaa muttei käynnisty.. Lähtisin "pyhästä kolminaisuudesta" etsimään vikaa, siis
-Kampuran asentoanturi (nouseeko kiekkamittari kun starttaat?)
-DI-kasetti
-Bensapumppu (kun käännät virrat päälle, suriseeko takapenkin alla?)
Varovaisesti sen apuvirran kanssa. Noudata käyttöohjekirjan ohjeita!
-Kampuran asentoanturi (nouseeko kiekkamittari kun starttaat?)
-DI-kasetti
-Bensapumppu (kun käännät virrat päälle, suriseeko takapenkin alla?)
Varovaisesti sen apuvirran kanssa. Noudata käyttöohjekirjan ohjeita!
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ei lähde käyntiin
DI-kasetista ilmeisesti kiikastaa, sillä se on pitänyt vaihtaa jo jonkin aikaa. En ole reissujen takia kerennyt ja nyt se sitten ilmeisesti sanoi itsensä irti, sillä bensapumppu ja asentoanturi ok. Torekilta uusi kasetti hyllyssä valmiina, jos käyn hakemassa niin olisiko pääkaupunkiseudulta joku halukas laittamaan korvausta vastaan uuden kasetin ja tulpat paikoilleen? Säästyisin hinaamiselta.
Otto
Saab 9-5 Aero Estate -00
Saab 9-5 Aero Estate -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ei lähde käyntiin
Eipä ole avaruustiedettä tulppien ja DI kassun vaihto. Tarvittavat työkalut taitaa löytyä varapyörän sisältä.
Konepelti auki ja ekana DI kasetin liitin irti. Löytyy kasetin oikeasta päädystä. Pienelle meisselillä varovasti kammeten se liittimen punainen osa siitä sivulle, sittemmin varovasti nytkyttäen se musta liitin irti. Samalla punaista varoten ulospäin vetäen. Sitten DI kasetin pultit / torxit/ mitkä siinä onkin, auki. Nostat kasetin suoraan ylöspäin ja pois paikoiltaan. Vaihdat tulpat (NKG BCPR 7 ES11). Laitat uuden kasetin paikoilleen (joka joidenkin tarinoiden mukaan on ennen asennusta ollut about puoli tuntia käyttöasennossa, tutit alaspäin) ja painat "kiinni asti" eli niin pitkälle kuin menee. Laitat ne neljä ruuvia takaisin kiinni ja tökkäät sähköliittimen takaisin paikoilleen.
Käynnistä auto ja kovaa ajoa
.
Missä päin pääkaupunkiseutua vaikutat?
Konepelti auki ja ekana DI kasetin liitin irti. Löytyy kasetin oikeasta päädystä. Pienelle meisselillä varovasti kammeten se liittimen punainen osa siitä sivulle, sittemmin varovasti nytkyttäen se musta liitin irti. Samalla punaista varoten ulospäin vetäen. Sitten DI kasetin pultit / torxit/ mitkä siinä onkin, auki. Nostat kasetin suoraan ylöspäin ja pois paikoiltaan. Vaihdat tulpat (NKG BCPR 7 ES11). Laitat uuden kasetin paikoilleen (joka joidenkin tarinoiden mukaan on ennen asennusta ollut about puoli tuntia käyttöasennossa, tutit alaspäin) ja painat "kiinni asti" eli niin pitkälle kuin menee. Laitat ne neljä ruuvia takaisin kiinni ja tökkäät sähköliittimen takaisin paikoilleen.
Käynnistä auto ja kovaa ajoa

Missä päin pääkaupunkiseutua vaikutat?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Ei lähde käyntiin
Joo on helpon näköinen toimenpide (katoin jonkin videon) ja kiitos selkeistä ohjeista, mutta meikäläisellä ei ole minkäänlaista aiempaa kokemusta autonhuoltotöistä enkä halua tehdä hommaa itse. Luotan kokemukseen. Helsingin Mannerheimintiellä vaikutan, laita vaikka yv:tä jos mahdollisesti voisit auttaa. Osia en ole vielä hakenut.
Otto
Saab 9-5 Aero Estate -00
Saab 9-5 Aero Estate -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ei lähde käyntiin
Olen muka kaukana Sipoon takametissä ja käyn harvoin Isolla Kirkolla. Löytyiskö joku kanssa Saabisti vähän lähempää?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Ei lähde käyntiin
Nimimerkki louhelai riensi apuun, suosittelen. Vaihdettiin DI-kasetti ja tulpat sekä ladattiin tyhjentynyttä akkua. Taas toimii! Vielä edessä huohotinpäivitys sekä ilmamassamittarin ja jossain vaiheessa bensapumpunkin vaihto. Kiitos kaikille avusta!
Otto
Saab 9-5 Aero Estate -00
Saab 9-5 Aero Estate -00
Re: Ei lähde käyntiin
Tässäpä oli ainut viestiketju josta löysin maininnan noista varapyöräkotelossa olevista työkaluista.9000 automaatilla kirjoitti:Tarvittavat työkalut taitaa löytyä varapyörän sisältä.
Mitkä kaikki kalut sieltä styroxin sisältä pitäisi löytyä? Googlettelin, mutten löytänyt kunnon listaa. Itselläni löytyy seuraavat osat:
- Tunkki
- Tunkin kampi
- Hinauskoukku
- Pyöreävartinen renkaan pulttiavain (litistetty varsi olisi parempi jalalla polkaisuun)
- Ruuvimeisseli
- Ohuempi "meisseli" jossa taisi olla torx-pää ??? Tästä en nyt ole varma, että mikä tarkalleen.
Puuttuuko tuosta luettelosta jotain? Tulppa-avain?
Siinä pyöreässä styrox-kotelossa on muitakin koloja, pitäisikö niihin koloihin pystyä tunkemaan vielä puuttuvia palikoita?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Ei lähde käyntiin
Ei ollut mullakaan tulppa-avainta siellä. En tiedä kuuluuko. Eniten harmittaa, ettei siellä ole papukaijapihtejä, jollaiset oli ekassa tonnarissani. Olis pitänyt ottaa ne talteen ennen auton myyntiä. 

Re: Ei lähde käyntiin
Täältäkin ääni tulppa-avaimen puuttumattomuudelle. Surkea homma siinäkin mielessä, ettei noita Saabin tulppia ihan millä tahansa yleisavaimella vaihdetakaan kun ovat sen verta syvällä. Taas yksi väärä säästökohde uudemissa Saabeissa.
Renun tulpat olivat vielä syvemmällä, kun puolat oli pidemmät. Siihen tuo Saabin avain oli ainoa toimiva vaihtoehto. No, pilvellä on tässä tapauksessa kultareunus: piti myydä koko patonki kun ei enää ollut sopivaa tulppa-avainta!

Renun tulpat olivat vielä syvemmällä, kun puolat oli pidemmät. Siihen tuo Saabin avain oli ainoa toimiva vaihtoehto. No, pilvellä on tässä tapauksessa kultareunus: piti myydä koko patonki kun ei enää ollut sopivaa tulppa-avainta!

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ei lähde käyntiin
tämäkin kertoo taas saabistien mittaamattomasta nuukuudesta koska 2000 luvun auto ei jää tienpäälle "pimentyneen tulpan" vuoksi, vaihtaako joku 40 kiloeuron auton kaupasta ostanut ihan oikeasti itse tulppia?
Re: Ei lähde käyntiin
No ei ole mulla kyllä koskaan yksikään Saappi jäänyt tien päälle pimentyneen tulpan takia, mutta vaihtaisin kyllä siihenkin neljänkymmenen tuhannen autoon itse tulpat, ei vaan ole vielä tähän mennessä valitettavasti ollut varaa niin kalliiseen autoon. 
