Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä on hauska kytkentä ainakin vanhemmassa, eli puolikas nopeus toimii kytkemällä molemmat flektit sarjaan ja täysi nopeus flektit saa täyden 12volttia. Tutki kaavio. Moottorin ecu ohjaa flektit.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

I-Vaari kirjoitti:
Ma Heinä 08, 2024 18:42
MY 2006 OG 9-5 seisoi noin 1.5 kuukaudeen verraan pysäköinttialuella. Ja kuin SAAB yleisesti - avain virtalukkoon ja käyntiin. Ajasin pesulaan , pyyhkäisin kirsikaan lehdet ja kukkat lasinpyyhkijöistä ja ilmaritilöistä ja veden poistourista pois. Konepesuun jälkeen SAAB käyntiin ja - hanaa. Noin 5 km ajomatkaan jälkeen sammus mittaristo , siteen mittaristo heräsi ja kaikki mahdolised hälytysvalot päällä jatkasin ajamista. Mootori ei sammunut ja nopeutta oli mahdoista seuratta vaan toisten ajoneuvojen mukana. Siteen näyttö meni uudestaan pimeäksi ja vain ulkoilman lämpö oli näkyvissä , ei mootorin kieroksia, automaativaihdeston asentoa (D) , ei nopeutta , ... ja stereon kanavaasetuksia myös ei näkyvissä. Mutta jotekin mootori ja vaihtesto toimisivat eli matkaa jatkoi. N 0.5 h ajoa semmöisenä vialisena ja näyttö heräsi ja toimis koko 2 h matkan aikana.

Onko mitään ajatuksia/kokemuksia arvoisillä SAABisteillä mitä tapahtui ja mitä nyt pitäis korjataa , että ei tulis samanlaista yllätystä?
Nyt SAAB ei suostu käynistymaan. Tai sitten käynisty hetkeksi ja sammu heti. Mittaristo pimeä eli ei minkäläisiä valoja kuin tavanomaisesti jos laittat virrat päälle. Eilen jotekin mootori ajon aikana ei sammunut jos näyttö meni pimeäksi. Mutta nyt on jotakin "entinen".
Onko ajatuksia mistä propleema johtuu. SAAB illa ajettu ca 450 kkm. Mootori uusittu , sytkäkassu uusi (SEM) , ilmamassamittari uusi , kampiakselin asentoanturi uusi. Ja just tää , että sillöintällöin mittaristo meni pimeäksi ajon aikana ja nyt pysy pimeänä. Eli tää vaikutta käynistymiseen. Starttimootori pyöris normaalisti.
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

Mistä johtuu että E85 adaptaatio arvot ei hirveemmi nouse? Vaikka tankissa pitäisi olla pelkkää etanolia
Tankkauksen jälkeen teki kyllä säätellyt normisti mutta sen jälkeen tehnyt vain kerran ja näyttää 648

9-5 2.0T VM 2006 kyseessä
Saabalainen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Touko 29, 2023 21:43
Paikkakunta: Raahe

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Saabalainen »

Tuli vaihettua ohjaustehostimen letkut.
Samassa vaihoin femmaan paremmin virtaavan ilmanputsarin ja alipaine letkut bypassilta ja imusarjalta siihen ohjausventtiilille,
Nyt palaa moottorin vikavalo. Mahtaakohan johtua mistä?
Imuvuoto?
Vai mikä hitto tän aiheuttaa
Vikakoodilla-
P1662
OG 9-5 b235L 2005 wagon
Saab 9-3 2002 5D 2.0t
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Saabalainen kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 21:19
Tuli vaihettua ohjaustehostimen letkut.
Samassa vaihoin femmaan paremmin virtaavan ilmanputsarin ja alipaine letkut bypassilta ja imusarjalta siihen ohjausventtiilille,
Nyt palaa moottorin vikavalo. Mahtaakohan johtua mistä?
Imuvuoto?
Vai mikä hitto tän aiheuttaa
Vikakoodilla-
P1662
OG 9-5 b235L 2005 wagon
Jäikö liitin irti.
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Bensku kirjoitti:
Ke Syys 11, 2024 16:07
Mistä johtuu että E85 adaptaatio arvot ei hirveemmi nouse? Vaikka tankissa pitäisi olla pelkkää etanolia
Tankkauksen jälkeen teki kyllä säätellyt normisti mutta sen jälkeen tehnyt vain kerran ja näyttää 648

9-5 2.0T VM 2006 kyseessä
Imuvuoto turbon ja imm välillä esim huohotusletkut tai cobran ja turbon liitos tai sitten imm alkaa olemaan viallinen.
Saabalainen
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Touko 29, 2023 21:43
Paikkakunta: Raahe

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Saabalainen »

Monikossa kirjoitti:
To Syys 19, 2024 05:08
Saabalainen kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 21:19
Tuli vaihettua ohjaustehostimen letkut.
Samassa vaihoin femmaan paremmin virtaavan ilmanputsarin ja alipaine letkut bypassilta ja imusarjalta siihen ohjausventtiilille,
Nyt palaa moottorin vikavalo. Mahtaakohan johtua mistä?
Imuvuoto?
Vai mikä hitto tän aiheuttaa
Vikakoodilla-
P1662
OG 9-5 b235L 2005 wagon
Jäikö liitin irti.
:lol: Näky käyneen niin että liitin oli magneettiventtiililtä katkennut, liian iso skandaali foorumin palstalle omasta tyhmyydestä 😂. Uus mankkuvena paikollaa ja nyt pelaa.
Saab 9-3 2002 5D 2.0t
ex Saab 9-3 2001 coupé 3D SE 2.0t
Saab 9-5 2003 linear 2.3t
Saab 9-5 2005 vector 2.3T
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

vrs2 kirjoitti:
To Syys 19, 2024 07:13
Bensku kirjoitti:
Ke Syys 11, 2024 16:07
Mistä johtuu että E85 adaptaatio arvot ei hirveemmi nouse? Vaikka tankissa pitäisi olla pelkkää etanolia
Tankkauksen jälkeen teki kyllä säätellyt normisti mutta sen jälkeen tehnyt vain kerran ja näyttää 648

9-5 2.0T VM 2006 kyseessä
Imuvuoto turbon ja imm välillä esim huohotusletkut tai cobran ja turbon liitos tai sitten imm alkaa olemaan viallinen.
Ahtopainejärjestelmä oltiin painestettu eivätkä imuvuotoja olleet löytäneet, huohotusletkut on kaikki uudet ja immu on uusi (alkuperänen)
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Bensku kirjoitti:
Pe Syys 20, 2024 21:05
vrs2 kirjoitti:
To Syys 19, 2024 07:13
Bensku kirjoitti:
Ke Syys 11, 2024 16:07
Mistä johtuu että E85 adaptaatio arvot ei hirveemmi nouse? Vaikka tankissa pitäisi olla pelkkää etanolia
Tankkauksen jälkeen teki kyllä säätellyt normisti mutta sen jälkeen tehnyt vain kerran ja näyttää 648

9-5 2.0T VM 2006 kyseessä
Imuvuoto turbon ja imm välillä esim huohotusletkut tai cobran ja turbon liitos tai sitten imm alkaa olemaan viallinen.
Ahtopainejärjestelmä oltiin painestettu eivätkä imuvuotoja olleet löytäneet, huohotusletkut on kaikki uudet ja immu on uusi (alkuperänen)
Olihan tutkittu ettei huohotuksen kautta saa liikaa ilmaa (cobralle tuleva putki). Mites lambda?
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:29
Bensku kirjoitti:
Pe Syys 20, 2024 21:05
vrs2 kirjoitti:
To Syys 19, 2024 07:13


Imuvuoto turbon ja imm välillä esim huohotusletkut tai cobran ja turbon liitos tai sitten imm alkaa olemaan viallinen.
Ahtopainejärjestelmä oltiin painestettu eivätkä imuvuotoja olleet löytäneet, huohotusletkut on kaikki uudet ja immu on uusi (alkuperänen)
Olihan tutkittu ettei huohotuksen kautta saa liikaa ilmaa (cobralle tuleva putki). Mites lambda?
Merkkiliikeessä huollan tuota ainostaan ovat (saabbi harrastajia) myös. Lambda en oo vaihtanut mutta vähä vaikee uskoo että olis ilmavuotoja missään ku mReq ja mAir seuraa hyvin ja trionic ei anna ahtaa 1.1 bar jos olis imuvuoto
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:35
vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:29
Bensku kirjoitti:
Pe Syys 20, 2024 21:05

Ahtopainejärjestelmä oltiin painestettu eivätkä imuvuotoja olleet löytäneet, huohotusletkut on kaikki uudet ja immu on uusi (alkuperänen)
Olihan tutkittu ettei huohotuksen kautta saa liikaa ilmaa (cobralle tuleva putki). Mites lambda?
Merkkiliikeessä huollan tuota ainostaan ovat (saabbi harrastajia) myös. Lambda en oo vaihtanut mutta vähä vaikee uskoo että olis ilmavuotoja missään ku mReq ja mAir seuraa hyvin ja trionic ei anna ahtaa 1.1 bar jos olis imuvuoto
Oli se Adaptaatio muuttunu 2% mielestäni tosin tankissa ei oo paljoo viinaa ees jäljellä, en oo myöskään hirveen monta tankillista ajannut vielä viinalla ja tankkauksen jälkeen teki kyllä adaptaationsa mutta ei oo koskaan noussu sinne 80%
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:41
Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:35
vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:29


Olihan tutkittu ettei huohotuksen kautta saa liikaa ilmaa (cobralle tuleva putki). Mites lambda?
Merkkiliikeessä huollan tuota ainostaan ovat (saabbi harrastajia) myös. Lambda en oo vaihtanut mutta vähä vaikee uskoo että olis ilmavuotoja missään ku mReq ja mAir seuraa hyvin ja trionic ei anna ahtaa 1.1 bar jos olis imuvuoto
Oli se Adaptaatio muuttunu 2% mielestäni tosin tankissa ei oo paljoo viinaa ees jäljellä, en oo myöskään hirveen monta tankillista ajannut vielä viinalla
Mulla teki samaa kun edellinen omistaja oli ranettanut huohotuksen kuristusventtiilin tilalle takaiskun joka virtasi liikaa. Ahdot nousi ja mair seurasi mreqiä. Pieni imuvuoto huijaa adaptaatiossa mutta sitten kovemmassa vedossa muuttuu merkityksettömäksi. Miltä Amul näyttää? Käy tankkaamassa ja seuraa ad85 arvoa adaptaatiossa miten käyttäytyy, minulla se nousi vähän ylemmäksi kun ajai ihan ”sukkasillaan”.
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:48
Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:41
Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:35

Merkkiliikeessä huollan tuota ainostaan ovat (saabbi harrastajia) myös. Lambda en oo vaihtanut mutta vähä vaikee uskoo että olis ilmavuotoja missään ku mReq ja mAir seuraa hyvin ja trionic ei anna ahtaa 1.1 bar jos olis imuvuoto
Oli se Adaptaatio muuttunu 2% mielestäni tosin tankissa ei oo paljoo viinaa ees jäljellä, en oo myöskään hirveen monta tankillista ajannut vielä viinalla
Mulla teki samaa kun edellinen omistaja oli ranettanut huohotuksen kuristusventtiilin tilalle takaiskun joka virtasi liikaa. Ahdot nousi ja mair seurasi mreqiä. Pieni imuvuoto huijaa adaptaatiossa mutta sitten kovemmassa vedossa muuttuu merkityksettömäksi. Miltä Amul näyttää? Käy tankkaamassa ja seuraa ad85 arvoa adaptaatiossa miten käyttäytyy, minulla se nousi vähän ylemmäksi kun ajai ihan ”sukkasillaan”.
Okei, mulla on huohotuksen kaikki hilppeet aivan uutta
Amul menee siinä +- en tiedä mikä on hyvä arvo
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:51
vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:48
Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:41

Oli se Adaptaatio muuttunu 2% mielestäni tosin tankissa ei oo paljoo viinaa ees jäljellä, en oo myöskään hirveen monta tankillista ajannut vielä viinalla
Mulla teki samaa kun edellinen omistaja oli ranettanut huohotuksen kuristusventtiilin tilalle takaiskun joka virtasi liikaa. Ahdot nousi ja mair seurasi mreqiä. Pieni imuvuoto huijaa adaptaatiossa mutta sitten kovemmassa vedossa muuttuu merkityksettömäksi. Miltä Amul näyttää? Käy tankkaamassa ja seuraa ad85 arvoa adaptaatiossa miten käyttäytyy, minulla se nousi vähän ylemmäksi kun ajai ihan ”sukkasillaan”.
Okei, mulla on huohotuksen kaikki hilppeet aivan uutta
Amul menee siinä +- en tiedä mikä on hyvä arvo
Kunhan ei ole yli -+500 lukemia, minulla se on nyt -+200 kun huohotus kunnossa. Käy tankkaamassa ja seuraa miten adaptaatio käyttäytyy, ilmeisesti kaikki yli ad700 arvot on ok kun ajetaan re85:llä.
Bensku
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 10, 2023 15:36

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bensku »

vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:56
Bensku kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:51
vrs2 kirjoitti:
La Syys 21, 2024 08:48

Mulla teki samaa kun edellinen omistaja oli ranettanut huohotuksen kuristusventtiilin tilalle takaiskun joka virtasi liikaa. Ahdot nousi ja mair seurasi mreqiä. Pieni imuvuoto huijaa adaptaatiossa mutta sitten kovemmassa vedossa muuttuu merkityksettömäksi. Miltä Amul näyttää? Käy tankkaamassa ja seuraa ad85 arvoa adaptaatiossa miten käyttäytyy, minulla se nousi vähän ylemmäksi kun ajai ihan ”sukkasillaan”.
Okei, mulla on huohotuksen kaikki hilppeet aivan uutta
Amul menee siinä +- en tiedä mikä on hyvä arvo
Kunhan ei ole yli -+500 lukemia, minulla se on nyt -+200 kun huohotus kunnossa. Käy tankkaamassa ja seuraa miten adaptaatio käyttäytyy, ilmeisesti kaikki yli ad700 arvot on ok kun ajetaan re85:llä.
Joo ei oo mielestäni mennyt tonne +-500
pitää tässä käydä kun on ajan kohtaista, mulla ei oo AD85 arvoa opensidis vaan E85
Vastaa Viestiin