jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

G-mies kirjoitti:Ei ne laahaimet vaan ne kuluneet ketjurattaat. Aika nopeasti menee uusikin ketju huonoksi niiden vanhojen rattaiden kanssa. Kokeilkaa vaikka joskus ottaa uusi ketju ja laittakaa se kuluneen rattaan ympärille. Katsokaa paljonko jää tyhjää tilaa ketjun lenkkien alle, niin ymmärrtänette tilanteen. Uusi ketju on todellakin vain väliaikainen ensiapu.

Matti
Tuo pitää täysin paikkansa, sen vuoksi maastopyöräilyssäkin täytyy kierrättää jatkuvasti useampaa ketjua, jotta sitten ketjun joskus katketessa metsätaipaleella sitä ei tarvitse ryhtyä etsimään vaan sen voi korvata samanlaiseksi kuluneella ja rattaiden kanssa yhteensopivalla...

Tuo käsite "aika nopeasti" on suhteellinen... 1,5 vuotta sitten vaihdettiin itselle 180tkm ajettuun pelkkä ketju, tuolloin kiristin oli täysin ulkona ja vaihdon jälkeen testailtiin että oli ulkona vain n. 15mm. Nyt 33tkm myöhemmin kiristin on ulkona 2/3 ja edelleen koneen ääni on normaali, aikaisempaan karmeaan rallatukseen verrattuna suorastaan kaunis. Tuolla ensiavulla on tarkoitus päästä vielä kevääseen asti.
Viimeksi muokannut jameli, Su Loka 02, 2011 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
__________________
Harrastus tauolla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

B202/B2x4/B2x5 moottoreissa käytännössä kuluu vain jakoketju, ei rattaat (tp-ketjun osalta rattaat kuluu vanhemmissa). Olen vertaillut useita 200-400tkm ajettuja rattaita uusiin eikä kuluma ole ylärattaissa merkittävää, alarattaassa on joskus ollut kulumaa. Pelkällä ketjun vaihdolla ei ole tullut enää ko. autoissa ongelmia ketjun kanssa uudestaan.

B2x5 moottorien jakoketjun nopea kuluminen johtuu huonosta ketjun materiaalista, joten yleensä pelkkä ketjun vaihto riittää eikä rattaat ole käytännössä kuluneet. Laahaimista se venakopassa oleva vaikuttaa eniten meluun ja on hyvä uusia, vanha on kovettunut kivikovaksi, uusi on pehmeä ja joustava.

Pyörien ketjut ja rattaat vaikuttaa olevan käytännösä hieman eri juttu kuin jakoketju.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

Kiitän selvityksestä ja nukun yöni entistäkin paremmin (kuorsaten) ;)
__________________
Harrastus tauolla.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja arto »

Ja minä vaihdan ens viikonloppuna pelkän kejun ja kärsin seuraamukset ;)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itsellä vaihdettu pelkkä ketju vajaa 2v/20tkm sitten. En oo tarkistusmitannut ketjun ulkonemaa, mutta uudella ketjulla rahina katosi muutamaksi kuukaudeksi täysin, jonka jälkeen rupesi pientä kuulumaan josta ei enään muutosta.

Tars varmaan mittailla ulkonemat niin olisi faktoja, mutta eiköhän tolla melkein samat päästele kuin ensimmäisellä ketjulla. Siinä vaiheessa taitaa olla jo muualta aika kypsä ajopeli jne. :)
99T-museopeli
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

jakopään korjaus-sarjoja ei ole saatavilla mistään. kaikki mahdolliset paikat olen selvittänyt ja ei oo niin ei oo. Tilasin sitten uudet ketjut ja laahaimet varaosaliikkeestä, eihän se ole tietenkään sama asia kuin vaihtais kaikki osat mutta ajoon pitää saada. Harmittaa vain kun purkaminen on aika iso vaiva ja nyt ei saa tehtyä kunnolla.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Julle »

Onko todella noin? PCS yms, olet kysellyt?
Onko kyseessä tilapäinen osien saamattomuus vai pysyvä?

Itsellä täydellinen sarja hyllyllä, kun ostin aikoinaan varalle, mutten ole vielä tarvinnut.

Edit. Olitkin kysellyt jo tuoltakin.
9-5 Aero - 00
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

Jep, minäkin pysyin, PCS:ltä Riku pisti satsin tilaukseen, odotamme maltilla, tehtaalta on loppu...

Speedpartsin sivuilla maininta, että loppu on, toimitusaika epävarma.

Ostan myös hyllyyn odottamaan pahaa päivää.
__________________
Harrastus tauolla.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Julle »

En muista paljonko itse maksoin, mutta hintahan on edullinen vaikka se olisi 300€. Olikohan 13 erillistä pussia rattaita, ketjuja, yms ja lisäksi laahaimet.

Toivottavasti niitä rupeaa saamaan uudellee.
9-5 Aero - 00
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Onkos kukaan tilaillut noita kilkkeitä täältä?
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Julle »

Justiinsa itekkin kattelin, itsellä tämmöinen satsi http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Saab-900 ... 0826351664
9-5 Aero - 00
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

kyllä niitä varmaan alkaa saamaan kunhan tilanne jotenkin ratkeaa. tässä vain väliaikainen toimituskatkos.

Huono homma vain tällainen , varsinkin jotka eivät suhtaudu Saabiin niin tunteella, voivat polttaa päreet lopullisesti jos ei saa osia ja auto makaa korjaamolla.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Mertmi kirjoitti:Ite uitin ketjun tohon omaan. Vanhalla ketjulla kiristin oli muutamaa napsua vaille täysin ulkona. Nykyisellä ketjulla kiristin on jo 15mm ulkona ja eipä tolla paljoa ole ajettu. Lisäksi alkuun melko varmasti juuri tuo ketju antoi ääntä jo yli 2000rpm:ssä mutta pikkuhiljaa meluaminen on siirtynyt ylemmäs ja ylemmäs. (Ennen ketjun vaihtoa tuo oli lähes äänetön.) Jälkiviisaana voin sanoa, että se täydellinen jakopääsarja olisi ollut viisaampi ratkaisu. Laahaimet ovat vissiin jo niin kuluneet, että uusi ketjukaan ei saanut kiristintä sellaiseen asentoon, missä sen kuuluisi olla, kun kettinki on uuden veroinen. :roll:
Mites vaihdoit ketjun? Mietin että tekisin seuraavasti, vanha ketju poikki rattaiden välistä,sitte jousiliittimellä vanha ja uusi ketju yhteen, pyörittää konetta sen verran että ketju tekee yhden kierroksen. Sitten vanha ketju ja jousilukko pois ja niitattava lukko tilalle. Ja lopuksi uusi kiristin koneen kylkeen?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vinkki jos manuaali..keula ku ylhäällä pyörittää vaihdepäällä eturengasta ku toinen ohjaa ketjua.. ed mainitulla tavalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Henrikki kirjoitti:Mietin että tekisin seuraavasti, vanha ketju poikki rattaiden välistä,sitte jousiliittimellä vanha ja uusi ketju yhteen, pyörittää konetta sen verran että ketju tekee yhden kierroksen. Sitten vanha ketju ja jousilukko pois ja niitattava lukko tilalle. Ja lopuksi uusi kiristin koneen kylkeen?
Noin, mutta alkuperäinen kiristin on käytännössä kulumaton ja sitä ei kannata vaihtaa huonommin tehtyyn ja heikompaan tarvikeosaan, esim. "Pro-Parts Sweden", tai "Scan-Tech"- kiinaroskaan.

Jos on mahdollisuus vertailla orkkista ja tarviketta esim. luistin lukitushammastuksen osalta niin valkenee varmasti mitä tarkoitan, orkkiksessa laadukkaasta teräksestä täsmällisesti työstetty, tarvikkeessa hammastus pakotettu tai valettu vähän sinne päin. Omalle kohdalle on sattunut tarvikeyksilö jonka hammastuksen epämääräisyyden lisäksi lukituksen räikän vipukulma oli väärä eikä lukinnut luistia luotettavasti ja laukesikin ajossa.
Vastaa Viestiin