Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Vaihtaisin vian aiheuttajan eli virtalukon pohjan.
Viimeksi muokannut Julle, La Elo 03, 2024 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero - 00
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Millä tavalla KAA estää startin toiminnan? Käynnistymisen kyllä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Vaihteiston päällä olevassa vaihteenvalitsimen asentoanturissa 239 on starttauksen esto muilla kuin P- ja N-asennoilla.
Vianselvitystä haittasi väärksi osoittautunut tieto starttireleen 517 naksumisesta vikatilanteessa.

Vianselvitystä haittasi väärksi osoittautunut tieto starttireleen 517 naksumisesta vikatilanteessa.

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Ei tunnu että olisi asentoanturi, koska se heräte sieltä odottelemalla ilman mitään vaihteen asennon venkslaamista yleensä tulee. Joskus ei jaksa odottaa ja vääntää avainta uudestaan, mutta vaihdetta en ole koskaan joutunut venkslaamaan.
Miten hankala se asentotunnistin olisi vaihtaa? Olisihan sekin hyvä toki kokeilla jos on helppo ja halpa
.
Miten hankala se asentotunnistin olisi vaihtaa? Olisihan sekin hyvä toki kokeilla jos on helppo ja halpa

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Virtalukon pohjan 20 ja starttireleen 517 välilä ei ole muuta kuin asentoanturi 239. Jos ei johdotuksessa ole vikaa, asentoanturissa on vikaa tai tuo vika on taas paikannettu väärin.
Ennen kuin asentoanturia aletaan vaihtaa, diagnoosia kannattanee vielä mittaamalla tarkentaa asentoanturin liittimestä päätyykö se starttiheräte virtalukon pohjalta asentoanturin liittimelle (ja siellä ulos).
Asentoanturin vaihto-ohjetta:
https://saabwisonline.com/c8/9-5/2005/4 ... emove-317/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
No nyt kun tutustuin tarkemmin tähän vaihteen asentoanturiin, niin kyllähän se saattaa sittenkin olla hyvinkin mahdollinen syypää myös. Olin jotenkin kuvitellut sen olevan joku vekotin, joka vain muuttaa tilaansa mekaanisesti vaihdevalitsimen asennon mukaisesti, mutta siinähän on sitten kuitenkin ymmärtääkseni myös elektroniikkaa mukana, jonka tila saattaa muuttua ajassa ymmärrettävämmin kuin pelkän mekaanisen vempeleen. Täytynee tarkistaa sen rooli tässä.
Mutta yksi oivallus tässä tuli tuosta jusin ehdotuksesta mitata anturille tuleva jännite, eli sillä voi varmistaa sen onko vika anturissa vai ennen sitä, ja jos osoittautuu, että vika paikallistuu anturiin, niin väliaikaisratkaisuna ennen anturin vaihtoa sen voisi ilmeisen vähin haittavaikutuksin ohittaa. Täytynee testata tätä kuviota seuraavaksi.
Mutta yksi oivallus tässä tuli tuosta jusin ehdotuksesta mitata anturille tuleva jännite, eli sillä voi varmistaa sen onko vika anturissa vai ennen sitä, ja jos osoittautuu, että vika paikallistuu anturiin, niin väliaikaisratkaisuna ennen anturin vaihtoa sen voisi ilmeisen vähin haittavaikutuksin ohittaa. Täytynee testata tätä kuviota seuraavaksi.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Jos et löydä vaihtolaitetta eikä käynnisty enää, voit kokeilla elvyttää itse sen.
Parista palikasta on tullu toimivia putsauksen jälkeen, oli tosin vaihdevika ei startti.
Parista palikasta on tullu toimivia putsauksen jälkeen, oli tosin vaihdevika ei startti.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Juuri tällainen oire on kun viralukon pohja eli kytkinpaketti vetelee viimeisiän. Ennuste on, että seuraavaksi alkaa vaatia useampia avaimella houkutteluja ja sitten ei enää starttaa olenkaan. Asia on selvitetty toisen otsikon alla (hidas startti tms).
Viimeksi muokannut 10*SAAB, Ti Heinä 23, 2024 08:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Automaatista ei kokemuksia (itsellä manuaali) mutta muut oireet ja ilmiöt tässä kejussa viittaavat siihen että vika on virtalukon pohjassa. Perustuu omaan kokemukseen, olen kahdessa 9-5:ssa vaihtanut sen.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Nyt on taas uusia kokemuksia
Mittasin startin sulakkeelle 30 tulevan jännitteen sulakkeen ollessa poissa kun avaimen kääntää starttiasentoon, ja sieltä tulee säännöllisesti se 11-12V heräte. Siten arvelin, että virtalukon pohja ei ole syypää vaan sen täytyy olla vaihteen asentotunnistin. Niinpä ryhdyin tilapäisratkaisuna ennen tunnistimen mahdollista vaihtoa laittamaan asentotunnistimen ohittavaa piuhaa sulakkeen jälkeiseltä piuhalta starttireleen herätteelle (josta A_K_O on tehnyt hyvän ohjeenkin 2015: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=157522).
Kun sain sen alkupään rosvoliittimellä kiinni sulakkeen jälkeiseen johtoon, mittasin jännitteen uudestaan, ja nyt se ei sitten enää toiminutkaan säännöllisesti, vaan 12V tuli samalla tavalla silloin tällöin kuten ennenkin. Tavallisimmin tuli vain alle 1V jännite - aina kuitenkin jotain. Laitoin sitten kuitenkin myös piuhan toisen pään kiinni, mutta jäin ihmettelemään. Olinko sittenkin mitannut sulakkeesta väärin? Ja miksi sulakkeen paikalla olo vaikuttaisi näin paljon? Tein siis uuden mittauksen sulake poistettuna, ja edelleenkin sama tulos: avainta starttiin kääntäessä tulee aina asianmukainen jännite.
Eli vaikuttaa siltä, että sulakkeen jälkeisessä vaihteen asentotunnistimen kautta vievällä reitillä on joku sellainen vuoto maahan tms joka vie jännitteen niin alas sen rinnalle kytketyn yleismittarin tai sitten starttireleen herätteen reitiltä, ettei rele toimi. En ole mikään sähköihminen, mutta kuulostaako tämä todennäköiseltä ainakin sinnepäin selitykseltä? Mietin että jos näin on, ehkä seuraava kokeiltava asia olisi katkaista se sulakkeelta asentoanturille kulkeva johto, jolloin tällaisen vuodon pitäisi hävitä. Miltä se kuulostaa?

Mittasin startin sulakkeelle 30 tulevan jännitteen sulakkeen ollessa poissa kun avaimen kääntää starttiasentoon, ja sieltä tulee säännöllisesti se 11-12V heräte. Siten arvelin, että virtalukon pohja ei ole syypää vaan sen täytyy olla vaihteen asentotunnistin. Niinpä ryhdyin tilapäisratkaisuna ennen tunnistimen mahdollista vaihtoa laittamaan asentotunnistimen ohittavaa piuhaa sulakkeen jälkeiseltä piuhalta starttireleen herätteelle (josta A_K_O on tehnyt hyvän ohjeenkin 2015: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=157522).
Kun sain sen alkupään rosvoliittimellä kiinni sulakkeen jälkeiseen johtoon, mittasin jännitteen uudestaan, ja nyt se ei sitten enää toiminutkaan säännöllisesti, vaan 12V tuli samalla tavalla silloin tällöin kuten ennenkin. Tavallisimmin tuli vain alle 1V jännite - aina kuitenkin jotain. Laitoin sitten kuitenkin myös piuhan toisen pään kiinni, mutta jäin ihmettelemään. Olinko sittenkin mitannut sulakkeesta väärin? Ja miksi sulakkeen paikalla olo vaikuttaisi näin paljon? Tein siis uuden mittauksen sulake poistettuna, ja edelleenkin sama tulos: avainta starttiin kääntäessä tulee aina asianmukainen jännite.
Eli vaikuttaa siltä, että sulakkeen jälkeisessä vaihteen asentotunnistimen kautta vievällä reitillä on joku sellainen vuoto maahan tms joka vie jännitteen niin alas sen rinnalle kytketyn yleismittarin tai sitten starttireleen herätteen reitiltä, ettei rele toimi. En ole mikään sähköihminen, mutta kuulostaako tämä todennäköiseltä ainakin sinnepäin selitykseltä? Mietin että jos näin on, ehkä seuraava kokeiltava asia olisi katkaista se sulakkeelta asentoanturille kulkeva johto, jolloin tällaisen vuodon pitäisi hävitä. Miltä se kuulostaa?
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Vai virtalukon pohjassa sittenkin jotain häikkää. Ilman kuormaa jännitemittaus sulakkeelta antaa hyvän jännitteen, mutta kuorman kanssa (starttireleen käämi) riittää sen huonon kontaktin kyykkäämään?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Jos se olisi virtalukon pohjassa huono kontakti, joka kyykkää kuormasta, niin mikä saa sen sitten aina lopulta kuitenkin virkoamaan ja antamaan sen suuremman jännitteen loppujen lopuksi? Millainen sähköinen tai fysikaalinen prosessi saisi tämän muutoksen aikaan siellä virtalukon pohjassa? Sitä vaan en osaa kuvitella.
Mutta olisiko siitä mitään haittaa, jos katkaisen sen asentotunnistimeen menevän johdon, jotta ainakin se putoaisi pois ketjusta mahdollisia syypäitä?
Mutta olisiko siitä mitään haittaa, jos katkaisen sen asentotunnistimeen menevän johdon, jotta ainakin se putoaisi pois ketjusta mahdollisia syypäitä?
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Osta vaikka käytetyt osat kolariautosta tai konerikkosesta purkuautosta elä raneta.khk kirjoitti: ↑Pe Elo 02, 2024 21:16Jos se olisi virtalukon pohjassa huono kontakti, joka kyykkää kuormasta, niin mikä saa sen sitten aina lopulta kuitenkin virkoamaan ja antamaan sen suuremman jännitteen loppujen lopuksi? Millainen sähköinen tai fysikaalinen prosessi saisi tämän muutoksen aikaan siellä virtalukon pohjassa? Sitä vaan en osaa kuvitella.
Mutta olisiko siitä mitään haittaa, jos katkaisen sen asentotunnistimeen menevän johdon, jotta ainakin se putoaisi pois ketjusta mahdollisia syypäitä?
Ranetuksista ei tuu mitään muuta kun aikaa vievää vian etsintää tulevaisuudessa ja huonolla tuurilla hajoaa joku arempi komponentti johdotuksia kytkiessä.
Käytä sulakehaaroituksia mielummin kuin rosvoja, esim. motonet 48-1771.
Näitä on erimallisille sulakkeille olemassa ja asennusneuvon saat tiskiltä.
Mulla on joskus pohjan hajotessa oireillut ensin ajovalojen syttymättömyydellä ja/tai jäänyt palamaan ilman avainta, näissä ollut malli/vuosimalli eroja.
Pistä hehkulankapoltin piuhojen perään samoihin liittimiin yleismittarin kanssa kun mittailet, saat kuormaa johtoihin ja samalla rosvosta savut jos huono kontakti.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Tilauksessa onkin käytetyt osat, mutta kun en itse osaa eikä ole välineitä, en viitsi vaihtaa ja asennuttaa kaikkia mahdollisia kyseeseen tulevia osia ehkä turhaan, ennen kuin vika on paikallistettu.Osta vaikka käytetyt osat kolariautosta tai konerikkosesta purkuautosta elä raneta.
Ranetuksista ei tuu mitään muuta kun aikaa vievää vian etsintää tulevaisuudessa ja huonolla tuurilla hajoaa joku arempi komponentti johdotuksia kytkiessä.
Käytä sulakehaaroituksia mielummin kuin rosvoja, esim. motonet 48-1771.
Sulakehaaroitin oli hyvä vinkki, mutta tällä kertaa myöhäistä

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Noniin, uusi testi tehty. Katkaisin vaihteen asentotunnistimelle menevän johdon, mutta se ei vaikuttanut starttaamiseen millään tavalla. Edelleen aivan samat ongelmat. Starttaa joko saman tien (ehkä 3%), muutaman avaimen väännön ja pienen odottelun jälkeen (20%) tai sitten pidemmän vääntelyn tai kärsivällisemmän odottelun jälkeen.
Eli asentotunnistin ei liene millään tavalla osallinen ongelmaan
.
Jäljelle jäävät sulakkeen toisella puolella rele tai etupuolella virtalukon pohja. Seuraavaksi kokeilen kaupasta ostetulla uudella releellä, aiemmin vaihdoin vain autossa releiden paikkaa keskenään, ilman mitään muutosta asiassa. Jos auton releillä olisi joku yhteinen degeneraatio, niin uusi rele lienee sitten tarkempi testi sille, voisiko vanha rele olla jotenkin tässä osasyypäänä.
Eli asentotunnistin ei liene millään tavalla osallinen ongelmaan

Jäljelle jäävät sulakkeen toisella puolella rele tai etupuolella virtalukon pohja. Seuraavaksi kokeilen kaupasta ostetulla uudella releellä, aiemmin vaihdoin vain autossa releiden paikkaa keskenään, ilman mitään muutosta asiassa. Jos auton releillä olisi joku yhteinen degeneraatio, niin uusi rele lienee sitten tarkempi testi sille, voisiko vanha rele olla jotenkin tässä osasyypäänä.