Sitten vasta otetaan voima kun järki loppuu
Kylmä, eli askelmoottori vaihtoon + muuta askartelua
No joo, lämmönjakoläpän akseli oli poikki kahdesta kohdasta (
). Kiitokset Green Goblinille hyvästä korjausohjelinkistä, eli:
http://www.saabsite.com/ ja sieltä faqs page, sitten Saab 95 faqs ja Heater Box / Blend door repair
Tuo akseli on tehty aivan luvattoman huonolaatuisesta muovista ja vielä täysin järjettömän heiveröisesti
Korjasin akselin about tuohon tyyliin kuin noilla sivuilla on näytetty, ja lisäksi vahvistin sitä upottamalla rautaa siihen
Ja asennusvaiheessa mokoma akseli halusi katketa vielä viimeisestä heikosta kohdastaan eli juuri ennen sen ison läpän kiinnitystä. No nyt pitäisi kestää ja olla vahvempi kuin uutena 
Korjaustyö oli vaan aika työläs, koko kojelauta täytyi irrottaa kaikkine hiluineen, samoin mittaristo ja keskikonsoli osittain (tosin itse en keskikonsolia viitsinyt kokonaan irrottaa, helpommalla olisin päässyt senkin poistamalla).
Jos akseli on poikki ainoastaan tuosta kohdasta kuin kuvissa näkyy, se saattaisi olla mahdollista saada jotenkuten korjattua alakautta, tosin eipä sitä oikein pääse kunnolla tekemään, mutta kannattaa kokeilla. Omastani oli poikki vielä edempääkin, eli oli purettava.
Oikeaoppinen tapa olisi purkaa koko keskikonsoli sisältöineen, tyhjentää kylmäaineet pois ja vaihtaa koko mokoma säädinpömpelikotelo, eli kustannuksia tulisi ihan kivasti.
Tein homman kirurgisesti eli leikkasin pömpelin pään auki ja suoritin toimenpiteen sitä kautta, rautasahan terällä vaan varovasti nitkuttaen niin aukenihan se. Smalla sain sen ison säätöläpän ulos siletä ja tehtyä akselin siihen sopivaksi.
Kuumaliimalla kotelo kasaan ja varmuuden vuoksi vetäisin vielä sikaflexiä sauman päälle että kanssa pitää, ja hyvä tuli.
Vielä on kojelauta osittain kasaamatta kun tunaroin kuskinpuolen ilmanlämpötila-anturin neulan poikki kun en sitä varonut vaan pääsi taittumaan, toivottavasti ei ole kallis osa. Samalla vaihtuu ratin airbagin johtokela niin eiköhän lopu airbag-herjaus
Voisin kuvitella tuon pömpelin vaihdon osineen töineen maksavan 1000-1500e, eli kannattaa vähän nähdä vaivaa, ja samalla tuon akselin saa tehtyä sellaiseksi että kanssa kestää
Edit: tietääkös kukaan kuinka noita jarrupolkimen antureita voisi mitata, tuo herjaa sitä "brake light failurea" ja vika täytyy olla anturissa, mutta kun ei ole tietoa että kummassako ja kuinka sen anturin voisi korjata?
Edit2: siis tarkoitin sanoa että omastani oli akseli poikki sekä tuosta kuvissa näkyvästä kohdasta että sitten tuosta ohuesta kohdasta, ja asennusvaiheessa meni siis rikki itse läpän kiinnitys.
http://www.saabsite.com/ ja sieltä faqs page, sitten Saab 95 faqs ja Heater Box / Blend door repair
Tuo akseli on tehty aivan luvattoman huonolaatuisesta muovista ja vielä täysin järjettömän heiveröisesti
Korjasin akselin about tuohon tyyliin kuin noilla sivuilla on näytetty, ja lisäksi vahvistin sitä upottamalla rautaa siihen
Korjaustyö oli vaan aika työläs, koko kojelauta täytyi irrottaa kaikkine hiluineen, samoin mittaristo ja keskikonsoli osittain (tosin itse en keskikonsolia viitsinyt kokonaan irrottaa, helpommalla olisin päässyt senkin poistamalla).
Jos akseli on poikki ainoastaan tuosta kohdasta kuin kuvissa näkyy, se saattaisi olla mahdollista saada jotenkuten korjattua alakautta, tosin eipä sitä oikein pääse kunnolla tekemään, mutta kannattaa kokeilla. Omastani oli poikki vielä edempääkin, eli oli purettava.
Oikeaoppinen tapa olisi purkaa koko keskikonsoli sisältöineen, tyhjentää kylmäaineet pois ja vaihtaa koko mokoma säädinpömpelikotelo, eli kustannuksia tulisi ihan kivasti.
Tein homman kirurgisesti eli leikkasin pömpelin pään auki ja suoritin toimenpiteen sitä kautta, rautasahan terällä vaan varovasti nitkuttaen niin aukenihan se. Smalla sain sen ison säätöläpän ulos siletä ja tehtyä akselin siihen sopivaksi.
Kuumaliimalla kotelo kasaan ja varmuuden vuoksi vetäisin vielä sikaflexiä sauman päälle että kanssa pitää, ja hyvä tuli.
Vielä on kojelauta osittain kasaamatta kun tunaroin kuskinpuolen ilmanlämpötila-anturin neulan poikki kun en sitä varonut vaan pääsi taittumaan, toivottavasti ei ole kallis osa. Samalla vaihtuu ratin airbagin johtokela niin eiköhän lopu airbag-herjaus
Voisin kuvitella tuon pömpelin vaihdon osineen töineen maksavan 1000-1500e, eli kannattaa vähän nähdä vaivaa, ja samalla tuon akselin saa tehtyä sellaiseksi että kanssa kestää
Edit: tietääkös kukaan kuinka noita jarrupolkimen antureita voisi mitata, tuo herjaa sitä "brake light failurea" ja vika täytyy olla anturissa, mutta kun ei ole tietoa että kummassako ja kuinka sen anturin voisi korjata?
Edit2: siis tarkoitin sanoa että omastani oli akseli poikki sekä tuosta kuvissa näkyvästä kohdasta että sitten tuosta ohuesta kohdasta, ja asennusvaiheessa meni siis rikki itse läpän kiinnitys.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ota kuskin jalkatilasta läpän servomoottori irti, kääntele läpän raijoitinvivusta ja toteat että akseli on poikki, viet auton pajalle jossa vaihtavat koko pöntön reilun tonnin hintaan tai sitten korjaat viikon ja saat sen akselin korjattua itsekinHoGGy kirjoitti:Minulla kuskinpuolelle työntää pelkkää kylmää! Mistähän sitä ohjaava boksi löytyy?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No nyt on ilmastointipömpeli ensimmäistä kertaa auton oston jälkeen kunnossa, samoin airbag, pientä askaresta silti on, eli kuuluukos noiden jalkatilan valojen syttyä samalla kun mutkin sisävalot syttyvät, esim. ovea avatessa?
Polttimot ovat ehjät mutta valot eivät syty.
Antakaas vinkkejä tuon "brake light failuren" korjaamiseksi, vaihdoin kaikki jarruvalopolttimot uusiin ja putsasin niiden kannat, otin jarruvalokytkimet irti ja puhdistin ne ja hioin kontaktipinnat 800:sella paperilla, vastusmitarin mukaan toimivat kunnolla joka navasta.
Mikä ihme tuon herjan voi aiheuttaa, olisiko jokin johto poikki johtosarjasta tms??
Polttimot ovat ehjät mutta valot eivät syty.
Antakaas vinkkejä tuon "brake light failuren" korjaamiseksi, vaihdoin kaikki jarruvalopolttimot uusiin ja putsasin niiden kannat, otin jarruvalokytkimet irti ja puhdistin ne ja hioin kontaktipinnat 800:sella paperilla, vastusmitarin mukaan toimivat kunnolla joka navasta.
Mikä ihme tuon herjan voi aiheuttaa, olisiko jokin johto poikki johtosarjasta tms??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Oletko tutkinut tuon lisäjarruvalon, että siitä on kaikki polttimot ehjät
Sekin voi "kuulemma" aiheuttaa tuon. Minun tietääkseni jalkatilan valot pitäisi palaa kuten muutkin sisävalot, mutta en ole satavarma kun omasta noita ei löydy(vielä
) Näin ainakin muistan, kun WIS:tä sähköjä tutkin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Juu, myös lisäjarruvalon polttimot vaihdettu tuloksetta.Frostgrey kirjoitti:Oletko tutkinut tuon lisäjarruvalon, että siitä on kaikki polttimot ehjätSekin voi "kuulemma" aiheuttaa tuon. Minun tietääkseni jalkatilan valot pitäisi palaa kuten muutkin sisävalot, mutta en ole satavarma kun omasta noita ei löydy(vielä
) Näin ainakin muistan, kun WIS:tä sähköjä tutkin.
Eikö nuo jalkatilan valot ole vakiovaruste kuten täysnahkaiset ovipaffit
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No nyt toimii nuo jalkatilojen valot, peilien lämmitys, jarruvalon herja poissa ja mittarivalot vaihdettu.
Pitäisi vielä vaihtaa SIDin näyttö, eikös se maksanut reilun satasen?
Ajattelin jos tuohon vaihtaisi samalla isomman ahtimenkin, minkästyyppinen Mitsu tuohon kävisi?
Pitäisi vielä vaihtaa SIDin näyttö, eikös se maksanut reilun satasen?
Ajattelin jos tuohon vaihtaisi samalla isomman ahtimenkin, minkästyyppinen Mitsu tuohon kävisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Meni toisesta penkinlämmittimen säätimestä polttimo, minkäslainen sinne sopisi?
Askarruttaa vieläkin tuo hihnahomma, mahtaakohan kestää tuollaisenaan, pitää sitä ärsyttävää nirskutusääntä, ja M-A:n kanta edelleen sama, vanhaa hihnaa ja sen rullia ei muka ole saatavana
Mikäköhän tuon äänen aiheuttaa, oliskohan hihna liian löysällä ilman sitä yhtä ohjainpyörää ja pääsee vähän elämään urien välissä tms?
Yleensä tuollaiset äänet ei hyvää lupaa, ei olisi kiva jäädä noin alkeellisen vian takia tienposkeen, etenkin kun auto on nyt muuten täydessä iskussa.
Paljonkos se vanhanmallinen hihna + rullapaketti maksaisi jos tilaisin sen jostain muualta?
Askarruttaa vieläkin tuo hihnahomma, mahtaakohan kestää tuollaisenaan, pitää sitä ärsyttävää nirskutusääntä, ja M-A:n kanta edelleen sama, vanhaa hihnaa ja sen rullia ei muka ole saatavana
Mikäköhän tuon äänen aiheuttaa, oliskohan hihna liian löysällä ilman sitä yhtä ohjainpyörää ja pääsee vähän elämään urien välissä tms?
Yleensä tuollaiset äänet ei hyvää lupaa, ei olisi kiva jäädä noin alkeellisen vian takia tienposkeen, etenkin kun auto on nyt muuten täydessä iskussa.
Paljonkos se vanhanmallinen hihna + rullapaketti maksaisi jos tilaisin sen jostain muualta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32478ng900aero kirjoitti:Meni toisesta penkinlämmittimen säätimestä polttimo, minkäslainen sinne sopisi?
Tuolla on säätimen polttimon vaihdosta asiaa. Kuvien kera. Saabilla mokomat pikkulamput 5 € kappaleelta ! Ryöstöä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Jaa että samat rullat siis, toivottavasti mulla on tallella vielä se ruuvi ja aluslevy joka tulee vasten sitä "ylimääräistä" rullaa. Laitas tulemaan yksi hihna, ei tuota mökää viitsi kuunnella
Kaikissa muissa asioissa M-A on toiminut tähän asti niin erinomaisesti etten tuon takia vaihda varaosatoimittajaa, etenkään kun kyseinen liike tukee klubimme toimintaa
Mutta harmi kun sieltä lähti eläkkeelle erinomaisen mahtavava tyyppi joka oli varaosapäällikkö (tjmsp), mutta eiköhän tuo nuorempikin polvi opi ajan myötä
Kaikissa muissa asioissa M-A on toiminut tähän asti niin erinomaisesti etten tuon takia vaihda varaosatoimittajaa, etenkään kun kyseinen liike tukee klubimme toimintaa
Mutta harmi kun sieltä lähti eläkkeelle erinomaisen mahtavava tyyppi joka oli varaosapäällikkö (tjmsp), mutta eiköhän tuo nuorempikin polvi opi ajan myötä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98