No joo, lämmönjakoläpän akseli oli poikki kahdesta kohdasta (

). Kiitokset Green Goblinille hyvästä korjausohjelinkistä, eli:
http://www.saabsite.com/ ja sieltä faqs page, sitten Saab 95 faqs ja Heater Box / Blend door repair
Tuo akseli on tehty aivan luvattoman huonolaatuisesta muovista ja vielä täysin järjettömän heiveröisesti
Korjasin akselin about tuohon tyyliin kuin noilla sivuilla on näytetty, ja lisäksi vahvistin sitä upottamalla rautaa siihen

Ja asennusvaiheessa mokoma akseli halusi katketa vielä viimeisestä heikosta kohdastaan eli juuri ennen sen ison läpän kiinnitystä. No nyt pitäisi kestää ja olla vahvempi kuin uutena

Korjaustyö oli vaan aika työläs, koko kojelauta täytyi irrottaa kaikkine hiluineen, samoin mittaristo ja keskikonsoli osittain (tosin itse en keskikonsolia viitsinyt kokonaan irrottaa, helpommalla olisin päässyt senkin poistamalla).
Jos akseli on poikki ainoastaan tuosta kohdasta kuin kuvissa näkyy, se saattaisi olla mahdollista saada jotenkuten korjattua alakautta, tosin eipä sitä oikein pääse kunnolla tekemään, mutta kannattaa kokeilla. Omastani oli poikki vielä edempääkin, eli oli purettava.
Oikeaoppinen tapa olisi purkaa koko keskikonsoli sisältöineen, tyhjentää kylmäaineet pois ja vaihtaa koko mokoma säädinpömpelikotelo, eli kustannuksia tulisi ihan kivasti.
Tein homman kirurgisesti eli leikkasin pömpelin pään auki ja suoritin toimenpiteen sitä kautta, rautasahan terällä vaan varovasti nitkuttaen niin aukenihan se. Smalla sain sen ison säätöläpän ulos siletä ja tehtyä akselin siihen sopivaksi.
Kuumaliimalla kotelo kasaan ja varmuuden vuoksi vetäisin vielä sikaflexiä sauman päälle että kanssa pitää, ja hyvä tuli.
Vielä on kojelauta osittain kasaamatta kun tunaroin kuskinpuolen ilmanlämpötila-anturin neulan poikki kun en sitä varonut vaan pääsi taittumaan, toivottavasti ei ole kallis osa. Samalla vaihtuu ratin airbagin johtokela niin eiköhän lopu airbag-herjaus
Voisin kuvitella tuon pömpelin vaihdon osineen töineen maksavan 1000-1500e, eli kannattaa vähän nähdä vaivaa, ja samalla tuon akselin saa tehtyä sellaiseksi että kanssa kestää
Edit: tietääkös kukaan kuinka noita jarrupolkimen antureita voisi mitata, tuo herjaa sitä "brake light failurea" ja vika täytyy olla anturissa, mutta kun ei ole tietoa että kummassako ja kuinka sen anturin voisi korjata?
Edit2: siis tarkoitin sanoa että omastani oli akseli poikki sekä tuosta kuvissa näkyvästä kohdasta että sitten tuosta ohuesta kohdasta, ja asennusvaiheessa meni siis rikki itse läpän kiinnitys.