9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Juu, totta ettei liki 2m kavereille löydy kunnon autoja nykyään. Saabissa on parhaat kuskin tilat tällä hetkellä. Vanhan mallin Passatissa sai kohtuullisen ajoasennon, mutta esim. vanhan mallin S/V 70 Volvo ei pärjää kuskintiloissa 9-5 Saabille :D ja saabissa on kummiskin paremmat varusteet ja ajettavuus kohdallaan samalla hintaa :wink:

Auton osto olisikin aika helppoa jos olisi 180cm sulkahattu päässä 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Frostgrey kirjoitti: Auton osto olisikin aika helppoa jos olisi 180cm sulkahattu päässä 8)
Tuo niin totta :!: Pygminä elämä olis helpompaa :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Psychocowboy kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti: Auton osto olisikin aika helppoa jos olisi 180cm sulkahattu päässä 8)
Tuo niin totta :!: Pygminä elämä olis helpompaa :wink:
Offtopic linjalla jatkaen: Mikään ei ole sviddumaisempaa, kun yrittää etsiä vaatteita, kun pituutta on pygmimäiset 172, ja painoa 100 +/-10kg. Jos sattuu passelit byysat löytymään, nin lahkeet on ainakin 30cm liian pitkät. Saamari. Sainpahan avautua :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

V.J.S kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti: Auton osto olisikin aika helppoa jos olisi 180cm sulkahattu päässä 8)
Tuo niin totta :!: Pygminä elämä olis helpompaa :wink:
Offtopic linjalla jatkaen: Mikään ei ole sviddumaisempaa, kun yrittää etsiä vaatteita, kun pituutta on pygmimäiset 172, ja painoa 100 +/-10kg. Jos sattuu passelit byysat löytymään, nin lahkeet on ainakin 30cm liian pitkät. Saamari. Sainpahan avautua :)
No ot:tä lisää: Ei se ole helppoa koolla 195cm/125kg. Kaikki on tehty tukevammalle ilman hartioita. Ainoa mikä mietityttää on se että 1.5v sitten olin 37kg painavampi ja silloinkin sama ongelma... Mahaa saa olla muttei lihaksia.... No olen jo vuosia pukeutunut saabiin :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No meikä on kanssa kunnoon pygmi eli 181cm ja 80 (paitsi olutta nytten juoneena varmaan 85 :oops: :D ) ja tuon 9-5:n penkin saa niin taakse ettei polkimille ylety 8) Ehkä reisitukea toivoisin lisää, mutta penkit ei olekaan kaiketi suunniteltu "kääpiöille" :D
On se auto vaan hyvä auto kaikkien ominaisuuksiensa puolesta mutta tuo virtalukon sijoitus on aika hanurista :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meillä on vaimon kanssa aina kuskin vaihdon yhteydessä penkkisulkeiset:
minä 178 cm
vaimo 155 cm

Ainoa auto, jonka penkin sai vaimolle hyvin, oli -00 Escort...
Nämä Saabit on suunniteltu suuremmille ihmisille, ei sovi 9-3 eikä nyt tontun penkki vaimokullalle.
Minulla ei keskimittaisena ole koskaan ongelmia penkin säätöjen suhteen, onneksi.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minulla oli joskus Mitsubishi galant, jossa oli valtavan laaja etulasi. Nykyään se on isälläni kakkosautona. Tuulilasi tuntuu pelottavan avoimelta ja olo on turvaton (kyllä muistakin syistä),kun sillä ajaa. Valoisahan se tietenkin on.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

ng900aero kirjoitti:virtalukon ja lasinnostimien sijoituspaikalle en keksi mitään järkevää selitystä.
Eikös tuo virtalukon sijoitus keskikonsoliin ole ihan puhtaasti kolariturvallisuuden takia?
Virta-avainta ja loppuja avainnipussa roikkuvia avaimia ei kolarin jälkeen tarvitse kaivaa polvilumpiosta ulos.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Itse olen tykännyt tuosta lasinnostimien paikasta. Ei tarvitse asentoa muuttaa mitenkään, eikä siirtää katsetta kun noista tietää just mikä on mihinkin ikkunaan katsomattakin. Vänkärikin pääsee käsiksi suoraan kaikkien ikkunoiden katkaisimiin häiriköimättä kuskia.
9-3 SC 1.8t -06
ysi-3
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2005 13:03

Viesti Kirjoittaja ysi-3 »

sähkölasien nappuloiden sijoituspaikka. En pysty ymmärtämään, miksi Saabilla on päätetty laittaa lasien napit noin outoon paikkaan
No ainakin ikkunat saa auki talvella ilman että tarvitsee
pelätä koska se onneton muovinen ikkunankannake menee paskaksi.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Apujärjestelmistä ja saabismeista

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Heps!

Tämä keskustelu lähti varsin perinteiselle autopalstan linjalle - kaikki alkavat kehua kilpaa omia autojaan. Tarkoituksena oli kertoa saabismeista eikä tehdä autovertailua 9-5 vs. Golf. Tuollainen pari olisi aika vaikea vertailla, koska autot ovat niin erikokoisia ja erilaiseen käyttöön suunniteltuja. 9-5:ttä voisi verrata pikemminkin V70:iin tai VW Passatiin.
Apujärjestelmiä ei kukaan tarvi ennen kuin on ajanut sellaisella varustettua autoa. Golfissa EDS auttaa liikkeellelähdöissä mukavasti, ASR poistaa turhat sutimiset ja ESP puuttuu peliin, jos variantin perä yrittää luistella. Tässä tapauksessa ESP on ohjelmoitu niin, että esimerkiksi perää heitettäessä pystyn ajamaan täysin samoin kuin ilman ESP:iä, ESP vain auttaa vastaohjausta tehtäessä. Ajaminen on vaivattomampaa, kun talvella kiihdyttäessä ei tarvi keskittyä pidon etsimiseen niin tarkoin kuin oikean jalan luistonestolla ajettaessa. Keltainen valo välkkyy varsin herkästi ja siten auttaa kuljettajaa huomaamaan liukkauden.
Ng900:lle vastaan ajoergonomiaa ajettavuutta, varustelua ja turvallisuutta koskevaan kysymykseen: merkittävin ero varustelussa on Saabissa oleva vakionopeussäädin, laajempi audiojärjestelmä sekä automaatti-ilmastointi ,kun Volkkarista vakkari puuttuu, audio on arkisempi ja ilmastointi on manuaalinen. Ajettavuudeltaan Golf on parempi mutkaisella asfalttitiellä tiukan alustansa ansiosta, isolla tiellä en ole löytänyt merkittävää eroa. Talviajettavuudessa en liioin näe merkittävää eroa. Golfin perä on levottomampi, mutta käytös on johdonmukaista. Sinänsä jännänä yksityiskohtana mainittakoon, että Golfin perän saa irti näppärästi eikä puskemista esiinny laisinkaan.
Ergonomiassa molemmat ovat hyviä, Istuimissa on samat säätömahdollisuudet ja ratinkin saa säädettyä hyvin. Turvallisuudessa Saab on erinomainen, Golf taasen korkealuokkainen. Molemmissa on yhtä paljon turvatyynyjä.
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

Eiks niille volkkarin kehujille ole omat sivut :D :D :D
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Jos tarkoituksena oli kertoa saabismeista, niin miksi itse aloitit vertailemalla Golfiin?
BMW 320dA Coupe LCI
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Penkinlämmittimiin kantaa ottaen niin volkkareissa on huomattavasti paremmat mitä saabeissa. Jos vertaa 9-5 -99 vs bora -01. Borassa oli pers tulessa samantien.Ysi femmassa ei ole sitä pelkoa. Ja ei omassa tontussakaan lämmitä minkään vertaa. A4 -01 audissakin hikos hetimiten. Kait ne on jo parhaat päivänsä nähneet ainakin omassa tontussa.. :roll:

Pitää vissiin vähän viritellä noita penkinlämmittimiäkin.. :wink:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Moi

Tuttu palomestari kertoi yhden saabismin pelastaneen monta rakennusta tulipalolta. Hänen kokemuksensa mukaan autoilla on tapana yrittää käynnistyä itsestään jossain vaiheessa moottoritilan paloa :?: ja koska saabeissa / saabisteilla 8) on aina pakki päällä parkissa hän on usein saanut olla sammuttamassa keskelle pihaa itseksensä peruuttanutta saabia.

Kuulosti kyllä aika hurjalta, mutta mikäs minä olen moista ammattimiestä epäilemään, enpä ole ainakaan tuon kuultuani enää peruuttanut autojani katokseen...

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
Vastaa Viestiin