Savupölläys käyntiin laitossa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Muuten kyllä 9-5:n on loistopeli :wink: Juuri tuon hinnan pudotuksen takia en omaanikaan myy vaan ensikuussa alan tekemään täydellistä koneremonttia ja samalla vaihtuu männät tonnarin vastaaviin. :wink: Toivottavasti tuolla pääsee eroon noista huohotus ongelmista, vaikkei omassa reilu 220tkm ajetussa 9-5:ssa mitään suurempia ongelmia vielä olekkaan(hieman jakoketju kolisee kylmänä). Ei savuta eikä vie öljyä!

Omani saa ainakin sen verran välillä "happea" ettei kerkeä paikat tukkeentua ja pysyy öljyt notkeina :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-scorpion-
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 12:39
Paikkakunta: Heinola

Pölähtelee....

Viesti Kirjoittaja -scorpion- »

on toi tarkemmpi tutkimus sitten tehty,paine puolen turbo letkust kahvikuppillinen öljyy ulos 8O ja jakopään puolelta öljyy painanu reilusti ulos tosi märkä ja ventiilikopan välist kans,nyt saan 10 kuluvaa kuuta auton kouvolaan korjauksiin alakerta auki ja tutkitaan huohotin tukos varmana ja jotain muuta en tiedä viel mutta laakkosen saabi korjaamao tutkii ja hutkii :x
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Frostgrey kirjoitti: Omani saa ainakin sen verran välillä "happea" ettei kerkeä paikat tukkeentua ja pysyy öljyt notkeina :lol:
Ite vejän jatkuvasti lämä lattiasa mutta ei se mitään auta. Tossa menee tukkoon se öljyloukosta pohjaan menevä putki ja sitte öljyloukko on täynnä öljyä josta se hipsasee sitte eteenpäin.

Siittä kyllä samaa mieltä että EHJÄ 9-5 on hieno pirssi. Vielä ku näkis sen ehjän päivän! :wink:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti: Omani saa ainakin sen verran välillä "happea" ettei kerkeä paikat tukkeentua ja pysyy öljyt notkeina :lol:
Ite vejän jatkuvasti lämä lattiasa mutta ei se mitään auta. Tossa menee tukkoon se öljyloukosta pohjaan menevä putki ja sitte öljyloukko on täynnä öljyä josta se hipsasee sitte eteenpäin.

Siittä kyllä samaa mieltä että EHJÄ 9-5 on hieno pirssi. Vielä ku näkis sen ehjän päivän! :wink:
Ne letkut kannattaa päivittää isommiksi, hain Motonetistä kunnollisia mutkapätkiä ja askartelin niistä uudet tilalle.

Eiköhän ne 9-5:t ala toimia pienten alkukankeuksien jälkeen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti: Ne letkut kannattaa päivittää isommiksi, hain Motonetistä kunnollisia mutkapätkiä ja askartelin niistä uudet tilalle.

Eiköhän ne 9-5:t ala toimia pienten alkukankeuksien jälkeen :)
Joo ajatuksena oli nyt lähiviikonloppuina käyttää vähä palikoita irti pannusta, putsailla ja parannella ja kasailla josko tuohon sais jotain tolkkua. :)

EDIT: Renkaista vain tuntuu pölläyttelevän nyt isohkoja savupilviä. :roll:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:
Joo ajatuksena oli nyt lähiviikonloppuina käyttää vähä palikoita irti pannusta, putsailla ja parannella ja kasailla josko tuohon sais jotain tolkkua. :)

EDIT: Renkaista vain tuntuu pölläyttelevän nyt isohkoja savupilviä. :roll:
Ettei olisi venakopan huohottimesta tukossa ne kaksi putkea joita pitkin kuuluisi huohotusilman mukana tulevaa öljyä valua takaisin venttiilikoneistolle? Omassani ne olivat täysin tukossa ja vaativat liottelemista ja muutaman tunnin rassauksen?
Ihan toimivaksi hommaksi on todettu huohotinpöntön putsaus, ja sen turbolle lähtevän reiän poraus 6.5mm:seksi, ja sitten kaikki letkut kunnollista tavaraa, eli alkuperäisiä reilusti isommat ja jäykemmät, ja sen venakopan takaiskuvenalle menevän pikkureiän poraaminen 3mm:seksi. Vedin ne hörhötinputket imusarjan vierestä eli en lähtenyt tunkemaan niitä sieltä imusarjan välistä.

Renkaiden savuaminen lienee tyyppivika :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti: Ettei olisi venakopan huohottimesta tukossa ne kaksi putkea joita pitkin kuuluisi huohotusilman mukana tulevaa öljyä valua takaisin venttiilikoneistolle? Omassani ne olivat täysin tukossa ja vaativat liottelemista ja muutaman tunnin rassauksen?
Ei ne oo tukossa, tuon yläpään oon kyllä putsaillu venakoppa irti(oli muuten ihanan puhdasta, ei karstaa eikä töhnää8)) kuten myös kaikki yläpuolelta näkysällä olevat putket ja letkut. Ja venakopassa olevan muovinipan vaihoin myös parempaan eli isompireikäseen.
Ihan toimivaksi hommaksi on todettu huohotinpöntön putsaus, ja sen turbolle lähtevän reiän poraus 6.5mm:seksi, ja sitten kaikki letkut kunnollista tavaraa, eli alkuperäisiä reilusti isommat ja jäykemmät, ja sen venakopan takaiskuvenalle menevän pikkureiän poraaminen 3mm:seksi. Vedin ne hörhötinputket imusarjan vierestä eli en lähtenyt tunkemaan niitä sieltä imusarjan välistä.
Joo ihan maalaisjärkeen käypiä juttuja, jotain tommosta täytyy toteuttaa. Suurin vika nyt kuitenki on se paluuöljyn tukkeutuminen ajoittain joka luonnollisesti aiheuttaa jos jonkinlaista häiriötä. :? Sen saa vähäksi aikaa auki aina puhaltelemalla yms. mutta pari kuukautta ja ollaan samassa jamassa. Ei tosiaan mikään maailman homma ku vaan sais aikaseksi. :lol:

Mielessä on käyny kyllä että toteuttais kokonaan ite tuon systeemin, omalla kerääjäpöntöllä racetyyliin. Mutta kyllä tuo orkkiski tuntuu toimivan aina sillon ku on röörit auki. :)
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:
Ei ne oo tukossa, tuon yläpään oon kyllä putsaillu venakoppa irti(oli muuten ihanan puhdasta, ei karstaa eikä töhnää8)) kuten myös kaikki yläpuolelta näkysällä olevat putket ja letkut. Ja venakopassa olevan muovinipan vaihoin myös parempaan eli isompireikäseen.

Joo ihan maalaisjärkeen käypiä juttuja, jotain tommosta täytyy toteuttaa. Suurin vika nyt kuitenki on se paluuöljyn tukkeutuminen ajoittain joka luonnollisesti aiheuttaa jos jonkinlaista häiriötä. :? Sen saa vähäksi aikaa auki aina puhaltelemalla yms. mutta pari kuukautta ja ollaan samassa jamassa. Ei tosiaan mikään maailman homma ku vaan sais aikaseksi. :lol:

Mielessä on käyny kyllä että toteuttais kokonaan ite tuon systeemin, omalla kerääjäpöntöllä racetyyliin. Mutta kyllä tuo orkkiski tuntuu toimivan aina sillon ku on röörit auki. :)
En nyt jaksa hienostella lainauksien kanssa :D
Mutta kun koppa oli irti niin painoitko paineilmaa niistä metalliputkista läpi, että varmasti kanssa ovat auki?

Entä olikos sinulla se muovipänikkä eli virallisesti hörhötinpurkki kädessä, ja putsasit sen, sehän on tunnetusti täynnä ektoplasmaa, eikä lähde puhtaaksi kuin noin 20 kertaa liuottamalla ja painepesurilla trööttäämällä perään?
Et kait vain puhallellut sitä ektoplasmaa öljypohjaan laakerien ja öljysihdin kaveriksi? :D

Kyllä sen pöntön pitäisi pysyä puhtaana jos se on kunnolla puhdistettu samoin kuin letkutkin, ja mikäli koko järjestelmä toimii suunnitellulla tavalla.

Mielestäni se pönttö on ihan ok, ainoastaan sen letkut ovat ihan hanurista, menevät lötröiksi ja painuvat kasaan turhan herkästi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo siis puhaltelin venakopan putket. :)

Ja ei, huohotinpönikkä ei oo ollu kädessä ja kyllä, plasmat on puhallettu öljypohjaan. Siksi se ei siis pysy puhtaana ku en oo kunnolla tehny hommaa laiskuuttani.

Alunperin on vissiin tukkeutunu ku se venakopassa oleva haaranippa pudotti pikkuletkun haaran ja veti kaikki paikat täyteen sitä kivaa smetanaa. :roll:

Kylläpä sapettaa taas koko paska, vois lähtä antaa kenkää sille kostoksi. ->
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Joo siis puhaltelin venakopan putket. :)

Ja ei, huohotinpönikkä ei oo ollu kädessä ja kyllä, plasmat on puhallettu öljypohjaan. Siksi se ei siis pysy puhtaana ku en oo kunnolla tehny hommaa laiskuuttani.

Alunperin on vissiin tukkeutunu ku se venakopassa oleva haaranippa pudotti pikkuletkun haaran ja veti kaikki paikat täyteen sitä kivaa smetanaa. :roll:

Kylläpä sapettaa taas koko paska, vois lähtä antaa kenkää sille kostoksi. ->
Ei sillä tuollaisenaan kannata monotella, jos huohotus on niin tukossa että puskee turbon kautta öljyä niin se karstoittaa turbon tiivisteet. Ei muutakuin pänikkä ja letkut käteen, se pönttöhän on kiinni muistaakseni kahdella M8-ruuvilla ja ne pääsee irrottamaan pikkuräikällä yläkauttakin, pönttö ja putket kunnolla vaan puhtaaksi ja sitten reippasti monoa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei se nyt oo tukossa ja sanotaanko että tiiän kyllä mitä teen. ;) Ja putket on siis puhtaat ja koko järjestelmästä menee ilma läpi keveästi. Välillä vaan pitäny puhallella ne ektoplasmat öljypumppua moikkaamaan. :lol:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Ei se nyt oo tukossa ja sanotaanko että tiiän kyllä mitä teen. ;) Ja putket on siis puhtaat ja koko järjestelmästä menee ilma läpi keveästi. Välillä vaan pitäny puhallella ne ektoplasmat öljypumppua moikkaamaan. :lol:
Joo sori, taidat olla rakennellutkin yhtä ja toista :oops: :D

Ne putket vaan on niin sutta tavaraa ettei sinne tartte tulla paljoakaan liejua niin on jo tukossa, esim. se imusarjan välistä menevä "käärmes" on aina taitoksella keskiosastaan :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti: Joo sori, taidat olla rakennellutkin yhtä ja toista :oops: :D

Ne putket vaan on niin sutta tavaraa ettei sinne tartte tulla paljoakaan liejua niin on jo tukossa, esim. se imusarjan välistä menevä "käärmes" on aina taitoksella keskiosastaan :lol:
Nou hätä, ainahan sitä oppii uutta ku saa ja kuuntelee vinkkejä!

Joo tuo putkien huonous on tosi homma, parannusta pitää sillekkin saralle rakennella.. Jospa kohta lähtis tutkimaan ja purkamaan koko systeemin. :roll:
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Noniin!

http://kotinetti.suomi.net/suvipauliina ... G_0442.JPG

Ja miten käy sitte ku ne on kourassa? No tietenki kaikki on putipuhdasta ja ilma liikkuu hienosti joka suuntaan.. :lol: No jos silti liottelis vähäsen vaikka tuo pönttöki oikein kumisee tyhjyyttään.
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Noniin!

http://kotinetti.suomi.net/suvipauliina ... G_0442.JPG

Ja miten käy sitte ku ne on kourassa? No tietenki kaikki on putipuhdasta ja ilma liikkuu hienosti joka suuntaan.. :lol: No jos silti liottelis vähäsen vaikka tuo pönttöki oikein kumisee tyhjyyttään.
No tuossa vaiheessa voit ottaa parit asennuskaljat ja lykätä vaikka väliaikaisesti jonkin vesiletkun pätkän sinne rintapellin alle suoraan venakopalta. Ja sitten letkukauppaan (polkupyörällä :lol: ).
Motonetissä ei ollut ihan sopivia mutkia niin yhdistelin niitä eli löin vaan jotain metalliputkea niiden sisään ja klemmarit päälle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin