Etupään kolina 9-5 Aero
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Ai koiranluut.. Nyt vasta käsitin mitä ne on!
Ehdottomasti mahdollinen syy nekin, täytyy kyllä vaihtaa.
Ehdottomasti mahdollinen syy nekin, täytyy kyllä vaihtaa.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Sen verran raporttia tähän vielä, että juuri nuo etuvakaajan "koiranluut" päissä minulla aiheutti nuo kolinat/naputukset etupäässä. Niissä tuntuikin selvästi klappia kun otti kunnon otteen pelkän käännetyn renkaan takaa ja liikutti eri suuntiin.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Ei korjaantunu täällä koiranluunvaihdolla kolinat. Vaikuttas siltä että kolina tulee etujarrupaloista. Onko noi rautalangat laitettu jotenkin vituiks palojen vaihdon yhteydessä vai miten palat heiluu millitolkulla eessuntaas?
#3272
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Vastaanpa tässä itse itselleni, elikkäs päin helvettiähän ne oli Pitää seuraavalla kerralla varata vähemmän asennuskaljaa. Joku hyvä puoli on noissa isoissa vanteissa, hoituu tommoset pikku korjaukset pyörää irrottamatta. Tässä on vielä kuva miten niiden pitää olla
http://photo.platonoff.com/Auto/2007060 ... spring.jpg
http://photo.platonoff.com/Auto/2007060 ... spring.jpg
#3272
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Ei kolise enää etupää kun on rautalangat oikein , mut nyt on jarrupoljin lötö ja menee pohjaan. Et mitäs helvettiä, työnnänkö ton suohon?
#3272
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Ehditkö ajaa pitkään jarrusatuloiden rautalangat väärin? Voisiko olla jarrupalat kuluneet vinoon kun jouset on kammenneet satuloita loitommalle?
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Touko 30, 2012 20:38
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Hei kaikille Aero-saabisteille,
Saab 9-5 Aero vm. 2006, aj. 132000 piti etupäästään aikamoista kolinaa, kun ostin sen. Itse asiassa oikea kuvaus on, että se "löi käsille" terävissä kuopissa yms. paikoissa.
Luottomieheni Sami Haaransillan Auto ja Varaosasta Limingasta sen vian lopulta löysi, kun sitä kauan yhdessä haettiin. Ohjausakselissa on sellainen holkki, jonka toinen puoli on rautaa, toinen muovia, ja se oli kulunut väljäksi. Luonnollisestikaan sitä muoviosaa ei saa irrallaan, joten Samin ratkaisu oli laittaa paksua grafiittirasvaa holkkiin ja kolina loppui kuin seinään! Vika on pysynyt poissa jo puolisen vuotta ja 15000 km.
Koska auton ensimmäisellä omistajalla kyseessä oli "firman pirssi", sitä oli yritetty korjata merkkiliikkeessä, mutta huonolla menestyksellä. Kuskin jalkatilan suojalevy paljasti, että sinne ohjausakselin suuntaan oli ruiskutettu runsaasti rasvaa vähän joka paikkaan ja molemmat ohjausakselin niveletkin oli ilmeisesti vaihdettu, mutta ilman menestystä.
Sami kertoi, että sen holkin rakenne on sellainen, että paksukin rasva pääsee ajan oloon valumaan siitä pois, mutta itse olen jo suunnitellut seuraavalle korjauskerralle kahta vaihtoehtoista ratkaisua:
a) leikkaan palan ohuesta silkki- tai nailonhuivista ja laitan sen holkkiin kiilaksi tai
b) sorvaan holkin urospuolta lyhyemmäksi (jos sen saa kohtuudella irti), jotta saan pienen kumilevyn mahtumaan holkin pohjaan estämään rasvan valumista pois.
Minulla on ollut 16 Saabia vuodesta 1975 alkaen ja tämä vika oli eräs mielenkiintoisimmista!
Saab 9-5 Aero vm. 2006, aj. 132000 piti etupäästään aikamoista kolinaa, kun ostin sen. Itse asiassa oikea kuvaus on, että se "löi käsille" terävissä kuopissa yms. paikoissa.
Luottomieheni Sami Haaransillan Auto ja Varaosasta Limingasta sen vian lopulta löysi, kun sitä kauan yhdessä haettiin. Ohjausakselissa on sellainen holkki, jonka toinen puoli on rautaa, toinen muovia, ja se oli kulunut väljäksi. Luonnollisestikaan sitä muoviosaa ei saa irrallaan, joten Samin ratkaisu oli laittaa paksua grafiittirasvaa holkkiin ja kolina loppui kuin seinään! Vika on pysynyt poissa jo puolisen vuotta ja 15000 km.
Koska auton ensimmäisellä omistajalla kyseessä oli "firman pirssi", sitä oli yritetty korjata merkkiliikkeessä, mutta huonolla menestyksellä. Kuskin jalkatilan suojalevy paljasti, että sinne ohjausakselin suuntaan oli ruiskutettu runsaasti rasvaa vähän joka paikkaan ja molemmat ohjausakselin niveletkin oli ilmeisesti vaihdettu, mutta ilman menestystä.
Sami kertoi, että sen holkin rakenne on sellainen, että paksukin rasva pääsee ajan oloon valumaan siitä pois, mutta itse olen jo suunnitellut seuraavalle korjauskerralle kahta vaihtoehtoista ratkaisua:
a) leikkaan palan ohuesta silkki- tai nailonhuivista ja laitan sen holkkiin kiilaksi tai
b) sorvaan holkin urospuolta lyhyemmäksi (jos sen saa kohtuudella irti), jotta saan pienen kumilevyn mahtumaan holkin pohjaan estämään rasvan valumista pois.
Minulla on ollut 16 Saabia vuodesta 1975 alkaen ja tämä vika oli eräs mielenkiintoisimmista!
-----------------------------------------
Saab 9-5 2,3t SE Sedan vm. 1999
Saab 9-3 1,9 TTiD Sport Sedan vm. 2012
Saab 9-5 2,3t SE Sedan vm. 1999
Saab 9-3 1,9 TTiD Sport Sedan vm. 2012
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
tarkoitatko tuota rattiakselin boorin rasvausta, se on ainakin "tyyppivika"
http://www.cozmopolitan.net/?p=668
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105129
http://www.cozmopolitan.net/?p=668
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105129
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Liekkö kukaan maininnu mutta...
Jos oikealta puolen kuuluu kolinaa niin kattokaa ilmansuodattimen kiinnitys,omassa kolisi oikea puoli jatkuvaan niin piti nippusidettä laittaa että pysyy.
Jos oikealta puolen kuuluu kolinaa niin kattokaa ilmansuodattimen kiinnitys,omassa kolisi oikea puoli jatkuvaan niin piti nippusidettä laittaa että pysyy.
Joku kipotin.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Mikäs olisi suositeltu etenemisjärjestys tällaisessa tilanteessa:
Eteen alatukivarret, kummatkin puslat, pallonivelet ja kallistuksenvakaajan puslat vaihdettu kummallekin puolelle. Edelleen kolahtelee vasen etupuoli kuopissa ja nypylöissä, sekä esim. peruutuksen jälkeen eteenpäin lähtiessä tai kääntyessäkin joskus. Pienessä vauhdissa siis, kun on enemmän vauhtia niin eipä noita juuri kuulu. Kuulostaa että väljyyttä on jonkin verran, ei ole mitenkään terävä ääni. Saattaa kolaus tuntua vähän myös ratissa.
Väljyyttä ei käsipelillä löydetty rengas irti mistään varsista ja apurungon puslien kunnosta hankala sanoa. Alkuperäiset (260tkm) kuitenkn varmaan ovat. Iskarit on uusittu n. kolme vuotta sitten, mutta ei tietoa onko niiden yläpäähän uusittu jotain.
Olis kiva pystyä ottamaan selvää mikä tuon kolinan aiheuttaa, ennen kuin niitä puslia tai iskarin yläpäätä alkaa missään laitattaa tai auki kammeta. Miten tuota voisi diagnosoida, tai mistä päästä kannattaa jatkaa uusimista?
Eteen alatukivarret, kummatkin puslat, pallonivelet ja kallistuksenvakaajan puslat vaihdettu kummallekin puolelle. Edelleen kolahtelee vasen etupuoli kuopissa ja nypylöissä, sekä esim. peruutuksen jälkeen eteenpäin lähtiessä tai kääntyessäkin joskus. Pienessä vauhdissa siis, kun on enemmän vauhtia niin eipä noita juuri kuulu. Kuulostaa että väljyyttä on jonkin verran, ei ole mitenkään terävä ääni. Saattaa kolaus tuntua vähän myös ratissa.
Väljyyttä ei käsipelillä löydetty rengas irti mistään varsista ja apurungon puslien kunnosta hankala sanoa. Alkuperäiset (260tkm) kuitenkn varmaan ovat. Iskarit on uusittu n. kolme vuotta sitten, mutta ei tietoa onko niiden yläpäähän uusittu jotain.
Olis kiva pystyä ottamaan selvää mikä tuon kolinan aiheuttaa, ennen kuin niitä puslia tai iskarin yläpäätä alkaa missään laitattaa tai auki kammeta. Miten tuota voisi diagnosoida, tai mistä päästä kannattaa jatkaa uusimista?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Olisiko jollain antaa hieman tarkempia ohjeistuksia ummikolle, itsellä pientä klonksuntaa ja epäilys on että tämä olisi vikana.NoNI kirjoitti:tarkoitatko tuota rattiakselin boorin rasvausta, se on ainakin "tyyppivika"
http://www.cozmopolitan.net/?p=668
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=105129
Vaikka tuolta
http://ys3.se/catalogue/node/2005/2613/
jos joku voisi kertoa kädestä pitäen että mitä mutterita/ruuveja pitää löysätä ja missä ne boorit ovat?
9-3 aero sedan man -05
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Joku swedu on tehnyt juutuupi-videon asiasta. Auttaisiko https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Raidetangon ulompi pää? Rengas ilmaan ja renkaasta otteet klo 9 ja 15 nykimistä ja retkutustabalanced kirjoitti:Mikäs olisi suositeltu etenemisjärjestys tällaisessa tilanteessa:
Eteen alatukivarret, kummatkin puslat, pallonivelet ja kallistuksenvakaajan puslat vaihdettu kummallekin puolelle. Edelleen kolahtelee vasen etupuoli kuopissa ja nypylöissä, sekä esim. peruutuksen jälkeen eteenpäin lähtiessä tai kääntyessäkin joskus. Pienessä vauhdissa siis, kun on enemmän vauhtia niin eipä noita juuri kuulu. Kuulostaa että väljyyttä on jonkin verran, ei ole mitenkään terävä ääni. Saattaa kolaus tuntua vähän myös ratissa.
?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Tätä koitettiin retuuttamalla raidetangon päästä sekä renkaasta, sekä raidetankoa sorkkaraudan tapaisella hieman leipoen/kammeten. Ei tullu havaittavaa tulosta ainakaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I