9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

benicio kirjoitti: Ilmeisesti partsforsaabilta sitten saa sopuisasti:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2671
Eli tuollainenko on perseaukisen valinta, vai onko kivijalkakauppavaihtoehtoja?
Alkuperäisosia, järkimiehen valinta. Kun vielä löydät täältä Turunseudulta luotettavaa korjaajaa joka osaa muutakin kun ottaa jumalattoman palkan korjauksesta niin kerrothan muillekin!
Nimimerkillä kesämökin pito maksaa :mrgreen:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Turun Länsiautossa puhuvat paskaa, sillä linkittämäsi varaosakitti on Saabin alkuperäissarja tuohon jakopäähän. Suomessa ovat hinnoitelleet itsensä ulos taas jälleen kerran. Tilaa vaan rauhassa tuo sarja PartsforSaabsin kautta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Turussa on MetroAuto, Raisiossa Magneetti. Tarkoitaitko Turun Länsiautolla MetroAutoa? MetroAutossa nyt ainakin luulisi tietoa olevan valmiista korjaussarjasta, työn hinta onkin sitten jo toinen asia. Eikös toi Magneetti Raisiossa lopettanut jo Saabin myynninkin ainakin lehti-ilmoittelun perusteella - Saabin kohdalla on mainittu vain huolto. Yksi vaihtoehto on Huittisissa oleva Velj. Mäkelän autokorjaamo, Saabin merkkikorjaamo sekin vähän kohtuullisemmalla hinnoittelulla. En periaatteessakaan suosittele kenellekään yhtään mitään, mutta ainakin omat autoni on siellä useimmiten kuntoon saatu.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja benicio »

KN/Lieto kirjoitti:Turussa on MetroAuto, Raisiossa Magneetti. Tarkoitaitko Turun Länsiautolla MetroAutoa?
Joo, siis Länsiautolla tarkoitin Metroautoa, pahoittelut. Omituista tosiaan, ettei sarjaa tunnettu. Täytyy nyt kysellä noita homman hinta-arvioita Huittisista, Laitilasta ja pienemmiltä pajoilta.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
jortti
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Huhti 26, 2010 19:57

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja jortti »

Vantaan Metro-autosta koko kitti oli noin 300e. Hommana se ei ole kovin helppo paikallaan, mutta onnistuu. Auton etupää pukeille ja molemmat eturenkaat irti. suoja muovit irti ja molemmat veto-akselit. Motti norsuun kiinni ja kaikki korvakkeet irti. venakoppa ja öljypohja irti. hihnapyörä pois. öljypumpun kansi ja pumppu pois (Älä tiputa pumppua lattialle, on kovaa kamaa, halkeaa) Jako koppa irti ja konetta siirretään niin paljon kun menee vaihdelaatikkoon päin. Jako koppa ei tule pois ellei kone ole tarpeeksi sivulla. Varo letkuja ja putkia ja johtoja yms. Ja tilaa tulee melkein 10cm. Tässä kohtaa toivot ettet olisi aloittanut koko hommaa. Ja ei muutakuin vanhat osat pois ja uudet tilalle ja käänteisessä järjestyksessä kasaan. Jotain ylimääräisiä osia pitää irroittaa, esim. ilmastoininkompura (ei letkuja), laturi, ohjaustehostimen pumppu yms. Öljypohjan loiske pelti kannattaa iroittaa ja putsata pohja huolella, on paljon paskoo alla ja tietenkin kiinnittää takaisin ennen asennusta. Eli suht pikkujuttu, jos on tajuttoman hyvät hermot!
Riisseli Saabbikin voi olla sportti
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Tämän päivän tieto Magneetti Raisio: Jakopäänsarja ovh 286,48 ja kiristin jota harvemmin tarvitsee vaihtaa 183,24 ja nämä on ovh hintoja josta Saab-klubilaiset saavat vielä alennukset. Kuulostaa paljon paremmalta :) .

Taitaa olla tuon luotettavan ja sopivahintaisen pajan löytyminen olla tosiaan vaikein pointti täällä meidän seudulla.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itsellani vaihdettiin pelkkä ketju yläkautta yli puol vuotta sitten. Enno kattonut onko venynyt siitä mitä oli heti vaihdon jälkeen.

Mittasin yläkautta ketjunkiristimen ulkoneman ennen ja jälkeen vaihtoa. Ennen oli ~22mm, rohisi välillä tyhjäkäynnillä kivasti, ja jälkeen en enään saanut mitattua millään kun vasen laahain oli niin lähellä laitaa, että sinne väliin saanut mitään.

Eli pelkällä ketjun vaihdolla kiristyi melkoisesti. Niissä ketjuissa on ollut paskoja yksilöitä 2000-luvun taitteen tuntumassa ja ovat aivan finaalissa ~100tkm kohdalla. Toki siellä kuluu rattaat myös, mutta ylärattaissa en huomannut mitään kulumaa, joten riski oli enään alarattaan kanssa, jonka kanssa siis elän.
99T-museopeli
kurakaari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:52
Paikkakunta: lahti

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kurakaari »

Itse vaihdoin autooni (saab 9-5 2.3t autom. vm 2001). uuden jakopääsarjan tänä keväänä. Osat tilasin Pro-Car Serviceltä Jyväskylästä. Jakopääsarjaan kuului jakopään ketju ja tasapainoketju, kaikki rattaat ja laahaimet, tiivisteet ja tasapainoketjun kiristin. Osasarja maksoi 200 euroa ja osat olivat alkuperäisiä GM osia. Työn tein itse WISin ohjeilla. En irrottanut moottoria. Aikaa meni pari päivää. Aika työläs homma,mutta ei mahdoton. Autossa oli 220000km mittarissa ja ketjut piti kovaa rahinaa.
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Passi »

9-5T kirjoitti:
Passi kirjoitti:Eli pelkällä ketjun vaihdolla kiristyi melkoisesti. Niissä ketjuissa on ollut paskoja yksilöitä 2000-luvun taitteen tuntumassa ja ovat aivan finaalissa ~100tkm kohdalla. Toki siellä kuluu rattaat myös, mutta ylärattaissa en huomannut mitään kulumaa, joten riski oli enään alarattaan kanssa, jonka kanssa siis elän.
Ehkä laahaimet kuluu eniten ja pahin on tasapainoakselien helyt eli pelkkä jakoketjun vaihto on minusta pahimmalle vihamiehelle myytävän auton tekohengitystä.
Kova on kielteinen propaganda kun wississäkin ohjeet tähän. Eikö tämä siis ole näin ollen VIRALLINEN korjaus? Korjaamot eivät halua antaa tälle työlle riskin takia pidempää takuuta kuin korjaamotakuu (3kk). Tämän vuoksi mm. Länsiauto ei halunnut tehdä pelkkää ketjun vaihtoa. Mikäs siinä, parempi bisneshän se on muuten toimiva moottori purkaa puoliksi.

Laskin 1+1 ja päädyin tähän vaihtoehtoon. Kun otin kaiken propagandan pois ja tutkin asiaa faktojen perusteella, en nähnyt syytä ottaa pientä riskiä alarattaan kanssa. En kyllä mielestäni ole itseni pahin vihamies tämänkään jälkeen.

Jos ketju kuluu kiihdytetysti niin aivan sama minulle, jos joudun 80tkm päästä, 200tkm:ssä kenties 15V autoon, taas vaihtohommiin niin miettii sitten vaihtaako vanhaan paskaan taas pelkän ketjun :!:

edit: ja kaikki korjaamot sanoi että ei ole ollut tasapainosysteemin osissa ongelmia, jakoketju se on ollut murheenkryyni. Näin siis T7 koneissa, muihin en ota kantaa enkä yleistele.
99T-museopeli
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei se alaratas mihinkään kulu, kilometriensä puolesta täysin loppuunajettu (220tkm) T7-femman kone oli jakopäänsä osalta ihan hyvässä hapessa vielä, alaratas priima kuten myöskin nokkien rattaat, ja laahaimetkaan eivät olleet kuluneet kovin syville urille.
Mielestäni ihan fiksu homma vaihtaa ainoastaan jakoketju, ja nypätä samalla TP-ketju pois hankaloittamasta moottorin toimintaa.

TP-ketju vaan suosiolla poikki, sillä kun ei ole mitään muuta vaikutusta koneen käyntiin kuin että ilman sitä tulee muutama hevosvoima lisää, ja koneesta tulee kierrosherkempi, ja mahdollisesti tärinät vähenevät ketjun katkaisun myötä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

Ei kyllä maksanut meikäläisellekkään kuukausi sitte pcs:ltä täydellinen jakopääsetti ku karvan päälle 200€ Ja alaratas OLI kulunut, koneella ajettu 160tkm ja öljysihti niin täynnä pskaa ettei oo varmaan paljo öljy kiirehtiny läpi...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabinisti kirjoitti:Ei kyllä maksanut meikäläisellekkään kuukausi sitte pcs:ltä täydellinen jakopääsetti ku karvan päälle 200€ Ja alaratas OLI kulunut, koneella ajettu 160tkm ja öljysihti niin täynnä pskaa ettei oo varmaan paljo öljy kiirehtiny läpi...
Outoa jos alaratas on kulunut, vertasit sitä tietenkin uuteen, mutta mitasitko yhtään kulumisia uusi vs. vanha? Ei sattuisi olemaan kuvia vanhasta alarattaasta?

Itsekin hölmöyksissäni menin ex-femmaani ostamaan 188e merkkiliikkeessä makseneen jakopään + pasapainopään korjaussarjan, vaikka pelkällä uudella jakoketjulla + TP-ketjun katkaisulla olisin pärjännyt oikein hyvin :twisted:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

Tähän hätään ei oo kuvaa, mutta oli minunmielestä vaihtokunnossa. Kulunu pykälälle että ois varmasti syöny ketjun nopeemmin, mutta jokainen tekee omat valintansa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabinisti kirjoitti:Tähän hätään ei oo kuvaa, mutta oli minunmielestä vaihtokunnossa. Kulunu pykälälle että ois varmasti syöny ketjun nopeemmin, mutta jokainen tekee omat valintansa.
Ok. varmasti oli oikeasti fiksumpaa vaihtaa uusi rataskin, mutta mitä olen nähnyt noita Saabin alarattaita niin aika paljon ne vaan kestävät kilometrejä säilyen silti hyvässä käytökunnossa.
Pitää vielä kysäistä sen verran että missä kohtaa rattaan hammastuksia se pykälä oli?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Syys 20, 2010 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabinisti
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 19:57

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja saabinisti »

No miten sen selittäis, tavallaan pohjalla/sivussa eli aavistuksen "koukulle" kulunut hammas. Voi varmasti olla osasyynä huonot öljyt kulumiseen... Ketju veteli jo todellaki viimesiään
Vastaa Viestiin