Etusumuvalot ja käyttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Nyt kun on todettu ettei etusumuvaloilla ole näkemismielessä muuta kuin haittaa niin kuskille kuin vastaantuleville, mutta näkömielessä pirun hyvät. Jottei noita valaisuhaittoja olisi voisi lamppujen tehoa pienentää, mutta kun en ole löytänyt H1:stä mistään luettelostä pienempää kuin 55W. Yksi konsti on pienentää lamppujen saamaa jännitettä. Esim. kytkeä lamput sarjaan. Näin saadaan tehot pienennettyä neljännekseen! Tuskin valaisumielessä häiritsee enää ketään, mutta näkömielessä paremmat kuin pimeänä??
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja Rafu »

En ihan ymmärrä miten jonkun mielestä voi olla hyvän näköinen kun etusumarit palaa.

Pahimmassa myräkässä noista on apua, lienee käyttökelvottomuus sen peruja että lumimyräkässäkin ajetaan sekä lyhyet että sumarit päällä. Meidän 9-5:ssä ei saa yhtä aikaa päälle lyhyitä ja sumuvaloja enkä tuota optiota ajatellut muuttaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite kokeilin nuita sumareita joitakinkertoja lumipyryssä ja ei ainakaan ite havainnut mainittavaa parannusta näkyvyyteen. Ehkä sumareilla on käyttöä todellisessa hernerokassa ajettaessa, kun näkyvyys on vain muutamia autonmittoja eteenpäin. Edes pari talvea sitten kokemani lumipyry, jossa näkyvyys rajoittui yhteen aurausviitan välimatkaan (eli noin 50m) ei sumareilla vielä ollut parantavaa vaikutusta näkyvyyteen. Ajonopeudeksi pudotin noin 50-60km/h, kun ei sen nopeammasta vauhdista olisi ollut mitään mahdollisuuksia ehtiä jarruttamaan esim. kohdattaessa tielle pysähtynyt ajoneuvo tms. este.

Omaa näkemystäni sumareiden tarpeettomuudesta osoittaa se, että tälläviikolla ennen katsastukseen menoa poistin omasta 9-5:stä sumarit, koska toinen lyhty oli rikkoutunut. Tilalle valmistin hiotusta rst-levystä peitelevyt. Aukoissa on siis sitä kiiltoa, mutta ei mitään turhanpäiväisiä lamppuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Hauskaa olla kerrankin edes hieman eri mieltä :mrgreen: . En ole nimittäin koskaan kokenut haittaa vastaantulevien / perässä ajavien etusumuvaloista. Ne kuitenkin osoittavat sen verran alas, ettei esim. tarvitse katsetta kääntää penkkaan kuten pimeällä lähivalojen kanssa.

Kovalla sateella tai pyryllä, JA kun on hämärää saatan itsekin laittaa sumarit päälle. Sen verran leventävät valokenttää ne ensimmäiset metrit, että näkee koko ajan tien reunan ja keskiviivan. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että ko. olosuhteissa ainut ja paras konsti turvallisuuden lisäämiseen on ajonopeuden reilu hiljentäminen.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Muistaakseni TM:ssä oli iso juttu joskus tästä sumarien käytöstä, ja siinä haukuttiin/tyrmättiin niiden käyttö lähes kelissä kuin kelissä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja J8 »

jyyrä kirjoitti:Muistaakseni TM:ssä oli iso juttu joskus tästä sumarien käytöstä, ja siinä haukuttiin/tyrmättiin niiden käyttö lähes kelissä kuin kelissä.
TM onkin autoilijan raamattu..

Minä ainakin käytän sumareita sumulla ja kovassa pyryssä, siis silloin kun oikeasti tarvii. ja toivon että muutkin käyttäs, ihan siitä syystä että vastaantulija näkee että missä tullaan ja minä nään paremmin missä vastaantulija tulee. pystyy ennakoimaan paremmin tilanteita. Talvisin tulee ajettua lapissa sellaisissa pyryissä ettei paljo eteensä näe. Käytättekö takasumareita sen takia että näätte paremmin taakse?
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

J8 kirjoitti:Käytättekö takasumareita sen takia että näätte paremmin taakse?
Käytätkö takasumareita kesät-talvet satoi tai paistoi? Ei tässä varmaan ole siitä kyse että niitä ei saisi käyttää milloinkaan, vaan siitä että milloin niitä käytetään :wink:

PS.Uskon silti mieluummin niitä TM:än juttuja....
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Tuliko vastaan maalla. merellä vai ilmassa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Etusumuvalot ja käyttö

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

OT: mutta tässä olis aika mielenkiintoinen kokeiltava 8) http://global.ebay.com/Saab_9-5_99_00_0 ... 66864/item
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin