Etusumuvalot ja käyttö
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Nyt kun on todettu ettei etusumuvaloilla ole näkemismielessä muuta kuin haittaa niin kuskille kuin vastaantuleville, mutta näkömielessä pirun hyvät. Jottei noita valaisuhaittoja olisi voisi lamppujen tehoa pienentää, mutta kun en ole löytänyt H1:stä mistään luettelostä pienempää kuin 55W. Yksi konsti on pienentää lamppujen saamaa jännitettä. Esim. kytkeä lamput sarjaan. Näin saadaan tehot pienennettyä neljännekseen! Tuskin valaisumielessä häiritsee enää ketään, mutta näkömielessä paremmat kuin pimeänä??
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Etusumuvalot ja käyttö
En ihan ymmärrä miten jonkun mielestä voi olla hyvän näköinen kun etusumarit palaa.
Pahimmassa myräkässä noista on apua, lienee käyttökelvottomuus sen peruja että lumimyräkässäkin ajetaan sekä lyhyet että sumarit päällä. Meidän 9-5:ssä ei saa yhtä aikaa päälle lyhyitä ja sumuvaloja enkä tuota optiota ajatellut muuttaa.
Pahimmassa myräkässä noista on apua, lienee käyttökelvottomuus sen peruja että lumimyräkässäkin ajetaan sekä lyhyet että sumarit päällä. Meidän 9-5:ssä ei saa yhtä aikaa päälle lyhyitä ja sumuvaloja enkä tuota optiota ajatellut muuttaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Ite kokeilin nuita sumareita joitakinkertoja lumipyryssä ja ei ainakaan ite havainnut mainittavaa parannusta näkyvyyteen. Ehkä sumareilla on käyttöä todellisessa hernerokassa ajettaessa, kun näkyvyys on vain muutamia autonmittoja eteenpäin. Edes pari talvea sitten kokemani lumipyry, jossa näkyvyys rajoittui yhteen aurausviitan välimatkaan (eli noin 50m) ei sumareilla vielä ollut parantavaa vaikutusta näkyvyyteen. Ajonopeudeksi pudotin noin 50-60km/h, kun ei sen nopeammasta vauhdista olisi ollut mitään mahdollisuuksia ehtiä jarruttamaan esim. kohdattaessa tielle pysähtynyt ajoneuvo tms. este.
Omaa näkemystäni sumareiden tarpeettomuudesta osoittaa se, että tälläviikolla ennen katsastukseen menoa poistin omasta 9-5:stä sumarit, koska toinen lyhty oli rikkoutunut. Tilalle valmistin hiotusta rst-levystä peitelevyt. Aukoissa on siis sitä kiiltoa, mutta ei mitään turhanpäiväisiä lamppuja.
Omaa näkemystäni sumareiden tarpeettomuudesta osoittaa se, että tälläviikolla ennen katsastukseen menoa poistin omasta 9-5:stä sumarit, koska toinen lyhty oli rikkoutunut. Tilalle valmistin hiotusta rst-levystä peitelevyt. Aukoissa on siis sitä kiiltoa, mutta ei mitään turhanpäiväisiä lamppuja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Hauskaa olla kerrankin edes hieman eri mieltä
. En ole nimittäin koskaan kokenut haittaa vastaantulevien / perässä ajavien etusumuvaloista. Ne kuitenkin osoittavat sen verran alas, ettei esim. tarvitse katsetta kääntää penkkaan kuten pimeällä lähivalojen kanssa.
Kovalla sateella tai pyryllä, JA kun on hämärää saatan itsekin laittaa sumarit päälle. Sen verran leventävät valokenttää ne ensimmäiset metrit, että näkee koko ajan tien reunan ja keskiviivan. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että ko. olosuhteissa ainut ja paras konsti turvallisuuden lisäämiseen on ajonopeuden reilu hiljentäminen.

Kovalla sateella tai pyryllä, JA kun on hämärää saatan itsekin laittaa sumarit päälle. Sen verran leventävät valokenttää ne ensimmäiset metrit, että näkee koko ajan tien reunan ja keskiviivan. Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että ko. olosuhteissa ainut ja paras konsti turvallisuuden lisäämiseen on ajonopeuden reilu hiljentäminen.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Muistaakseni TM:ssä oli iso juttu joskus tästä sumarien käytöstä, ja siinä haukuttiin/tyrmättiin niiden käyttö lähes kelissä kuin kelissä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Etusumuvalot ja käyttö
TM onkin autoilijan raamattu..jyyrä kirjoitti:Muistaakseni TM:ssä oli iso juttu joskus tästä sumarien käytöstä, ja siinä haukuttiin/tyrmättiin niiden käyttö lähes kelissä kuin kelissä.
Minä ainakin käytän sumareita sumulla ja kovassa pyryssä, siis silloin kun oikeasti tarvii. ja toivon että muutkin käyttäs, ihan siitä syystä että vastaantulija näkee että missä tullaan ja minä nään paremmin missä vastaantulija tulee. pystyy ennakoimaan paremmin tilanteita. Talvisin tulee ajettua lapissa sellaisissa pyryissä ettei paljo eteensä näe. Käytättekö takasumareita sen takia että näätte paremmin taakse?
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Käytätkö takasumareita kesät-talvet satoi tai paistoi? Ei tässä varmaan ole siitä kyse että niitä ei saisi käyttää milloinkaan, vaan siitä että milloin niitä käytetäänJ8 kirjoitti:Käytättekö takasumareita sen takia että näätte paremmin taakse?

PS.Uskon silti mieluummin niitä TM:än juttuja....
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Etusumuvalot ja käyttö
Tuliko vastaan maalla. merellä vai ilmassa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Etusumuvalot ja käyttö
OT: mutta tässä olis aika mielenkiintoinen kokeiltava
http://global.ebay.com/Saab_9-5_99_00_0 ... 66864/item

Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002