Automaatin käyttö
Re: Automaatin käyttö
Napeilla voi laittaa ohitukseen sopivan vaihteen heti päälle, vaikkakin aeron kanssa tuossa ei ole niin väliä...
Maantiellä olen muutenkin ruvennut käyttämään rattivaihteita enemmänkin, ruuhkassa taas en koskaan.
Cruise tosiaan kaipaa pikavalintoja
Maantiellä olen muutenkin ruvennut käyttämään rattivaihteita enemmänkin, ruuhkassa taas en koskaan.
Cruise tosiaan kaipaa pikavalintoja
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Automaatin käyttö
talvella kaupungissa D + W (winter). turhat valoissa ja ylämäissä sutimiset jää pois.
maantiellä ohituspaikkaa kytätessä S (sport). tykkään pitää auton tuolloin "kynnellä".
vaunua vetäessä käytän manuaalina. ohje sanoo toisin, mutta tuntuu turhalta vaihdattaa pienemmälle kaasupolkimella vitostien kumpareissa. uskon, että näin toimiessa laatikolle ei kohdistu niin suurta rasitusta.
maantiellä ohituspaikkaa kytätessä S (sport). tykkään pitää auton tuolloin "kynnellä".
vaunua vetäessä käytän manuaalina. ohje sanoo toisin, mutta tuntuu turhalta vaihdattaa pienemmälle kaasupolkimella vitostien kumpareissa. uskon, että näin toimiessa laatikolle ei kohdistu niin suurta rasitusta.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Automaatin käyttö
Useamman amerikkalaisen omistaneena (gm) olettaisin että ei tässäkään mallissa huonoa tee jos ajaa kaupungissa pakko 3:lla. D:llä laatikko käyttää aika taajaan "kytkintä" (ts vapaata) kaupunki ajossa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Automaatin käyttö
Eli ilmeisesti makuasia kummalla ajaa D:llä vai 3:lla. Ei vaikuta laatikon kulumiseen?9-5T kirjoitti:Pakko kolmosta ei ole olemassa Saabissa vaan sen valitsemalla on käytössä vaihteet 1-3, kytkin toimisi kuten D:llä mutta se löytyy vain diesel Saabeista.topperharley kirjoitti:Useamman amerikkalaisen omistaneena (gm) olettaisin että ei tässäkään mallissa huonoa tee jos ajaa kaupungissa pakko 3:lla. D:llä laatikko käyttää aika taajaan "kytkintä" (ts vapaata) kaupunki ajossa.
Eli 3 estää nelosen valinnan kysyjän -99 automaatissa.
Re: Automaatin käyttö
Tämä vaihteiston manuaalikäyttö on mielenkiintoinen aihe, josta onkin pitänyt forumille kirjoittaa jo aiemmin.
Aiemmassa 9-3ng:ssä en koskaan käyttänyt manuaaliasetuksia, winter-asentoa joskus harvoin talvella, mutta sport-asetusta paljonkin maantieajossa ohitustilanteissa. Ohjekirjan mukaan sport-valinta lisäsi moottorin tehoa ja muutenkin auto oli hauska ajaa niin.
Nykyisessä dieselissä on 6-vaihteinen sentronics, jossa myös rattinapit ja sport-ohjelma. Alkuun tuntui manuaalivalinta aika turhalta ja kömpelöltä käyttää, lähinnä kuvittelin sillä olevan maantieajoon käyttöä tai erikoistilanteisiin esim. vetojuhtana. Sittemmin olen "harjoitellut" manuaalina ajoa ja havainnut sen hyödylliseksi nimenomaan kaupungissa jonoissa lipuessa. Syynä tähän on voimakkaampi moottorijarrutus, jolloin voi vaihteella säädellä sopivan jarrutuksen jonon hidastaessa. Tiedostan, että jarrupolkimen käyttö on turvallisempi tapa jos takana tulee toinen auto, mutta mites muuten onko tuollainen käyttö laatikolle kuluttavampaa kuin D-asennolla ajo. Käyttö on varsin maltillista tarkoituksena säilyttää matkustusmukavuus. Kulutuksesta en ole kyennyt havaitsemaan eroa manuaaliasetuksilla, luultavasti ero on niin pieni ettei arkiajossa havaitse.
Alkuun häiritsi kun laatikko vaihtaa n. 60 km/h nopeudessa automaattisesti neloselta kolmoselle ja jos on juuri samaan aikaan painanut nappia niin vaihde siirtyy kakkoselle ja jarrutusvaikutus on tarpeettoman tehokas. Sittemmin on oppinut huomioimaan tuon eikä tuota ole oikeastaan enää ilmennyt.
Rattinappien tarpeellisuudesta olen suunnilleen samaa mieltä, ovat varsin turhat ja väärässä paikassa käännettäessä risteyksissä. Kepistä joutaa leppoisasssa kaupunkiajossa vaihtelemaan ja samalla voi vaihtaa D-asentoon kiihdytykseen ja manuaalilla vain jarruttaa. Rattinappien haitta on myös että molemmat kädet pitäisi olla ratissa ja kun yleensä vasen on ratissa ja oikea operoi viihde-elektroniikkaa . Muutenkin vaihdekepistä vaihtamistuntuma on jotenkin luotettavampi kuin ratin muovilärpäikkeillä.
Aiemmassa 9-3ng:ssä en koskaan käyttänyt manuaaliasetuksia, winter-asentoa joskus harvoin talvella, mutta sport-asetusta paljonkin maantieajossa ohitustilanteissa. Ohjekirjan mukaan sport-valinta lisäsi moottorin tehoa ja muutenkin auto oli hauska ajaa niin.
Nykyisessä dieselissä on 6-vaihteinen sentronics, jossa myös rattinapit ja sport-ohjelma. Alkuun tuntui manuaalivalinta aika turhalta ja kömpelöltä käyttää, lähinnä kuvittelin sillä olevan maantieajoon käyttöä tai erikoistilanteisiin esim. vetojuhtana. Sittemmin olen "harjoitellut" manuaalina ajoa ja havainnut sen hyödylliseksi nimenomaan kaupungissa jonoissa lipuessa. Syynä tähän on voimakkaampi moottorijarrutus, jolloin voi vaihteella säädellä sopivan jarrutuksen jonon hidastaessa. Tiedostan, että jarrupolkimen käyttö on turvallisempi tapa jos takana tulee toinen auto, mutta mites muuten onko tuollainen käyttö laatikolle kuluttavampaa kuin D-asennolla ajo. Käyttö on varsin maltillista tarkoituksena säilyttää matkustusmukavuus. Kulutuksesta en ole kyennyt havaitsemaan eroa manuaaliasetuksilla, luultavasti ero on niin pieni ettei arkiajossa havaitse.
Alkuun häiritsi kun laatikko vaihtaa n. 60 km/h nopeudessa automaattisesti neloselta kolmoselle ja jos on juuri samaan aikaan painanut nappia niin vaihde siirtyy kakkoselle ja jarrutusvaikutus on tarpeettoman tehokas. Sittemmin on oppinut huomioimaan tuon eikä tuota ole oikeastaan enää ilmennyt.
Rattinappien tarpeellisuudesta olen suunnilleen samaa mieltä, ovat varsin turhat ja väärässä paikassa käännettäessä risteyksissä. Kepistä joutaa leppoisasssa kaupunkiajossa vaihtelemaan ja samalla voi vaihtaa D-asentoon kiihdytykseen ja manuaalilla vain jarruttaa. Rattinappien haitta on myös että molemmat kädet pitäisi olla ratissa ja kun yleensä vasen on ratissa ja oikea operoi viihde-elektroniikkaa . Muutenkin vaihdekepistä vaihtamistuntuma on jotenkin luotettavampi kuin ratin muovilärpäikkeillä.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Automaatin käyttö
P,R ja D ... muut ovat kaupunkiajossa täysin turhia, maalla kun kärryä vähän vaikeammissa oloissa kiskonut niin ollut joskus tuo L'lläkin päällä mutta kaupunkiajossa ehdottomast D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Automaatin käyttö
Aamulla Deelle ja illalla Peelle.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: Automaatin käyttö
+1espe kirjoitti:Aamulla Deelle ja illalla Peelle.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Re: Automaatin käyttö
joo 3 tulee tempastua joskus päälle, kun oikein hermostuttaa edellä hinkkaava TDI
ja tietenkin, jos kyydissä istuu manuaalimies, niin kylillä ajellaan 2:lla... sillähän ne ilotikun vemppaajatkin kylillä ajaa... heh..
ja tietenkin, jos kyydissä istuu manuaalimies, niin kylillä ajellaan 2:lla... sillähän ne ilotikun vemppaajatkin kylillä ajaa... heh..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Automaatin käyttö
Hirveitä kepin vatkaajia näyttäis olevan automaattimiehissä. Sen manuaaliaskin saa ihan pyytämättäkin ilman lisähintaa.
Tosin en ihmettele, on se automaatti niin huono virkaansa. Aiemmin siitä avauduin 9-3 osiolla ja tämä kaikki vahvistaa käsitystäni Saabin automaatista. Tosin kun katselee keski-iän ylittäneitä kuskeja niin ilmeisesti huomio- reaktiokyky on jo niin heikko että automaatista voi olla hyötyä yleiselle turvallisuudelle.
Tosin en ihmettele, on se automaatti niin huono virkaansa. Aiemmin siitä avauduin 9-3 osiolla ja tämä kaikki vahvistaa käsitystäni Saabin automaatista. Tosin kun katselee keski-iän ylittäneitä kuskeja niin ilmeisesti huomio- reaktiokyky on jo niin heikko että automaatista voi olla hyötyä yleiselle turvallisuudelle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Automaatin käyttö
Tänään sain pitkästä aikaa ajella mamman ekoautolla, joka siis tietenkin automaatti. En tuntenut mitään tarvetta minkäänlaiselle manuaalitoiminnon käyttämiselle, P ja D riitti kepin asennoiksi startista perille pääsyn sammutukseen. Kotimatkalla joutunee panostamaan näiden lisäksi myös R-pykälään jos ei edessä olevasta ruudusta auto häivy ja puolimetrinen lumivalli sula tuossa päivän aikana.
Sport-asentoa testasin kun saavuin Hyvinkään aamu"ruuhkaan" sillä tuloksella, että risteävästä suunnasta lähestyvän auton takia rivakampaa lähtöä tehdessäni TCS valo loimotti hetken ja Saappi hyökkäsi (Traktoriin tottuneena) eteenpäin kuin villivarsa kevätlaitumella. Aika hyvin näemmä herkistää polkimen toi sport-asento ja veekutonen antaa voimaa heti eikä viidestoistapäivä jahka turpo on spoolannu
Sport-asentoa testasin kun saavuin Hyvinkään aamu"ruuhkaan" sillä tuloksella, että risteävästä suunnasta lähestyvän auton takia rivakampaa lähtöä tehdessäni TCS valo loimotti hetken ja Saappi hyökkäsi (Traktoriin tottuneena) eteenpäin kuin villivarsa kevätlaitumella. Aika hyvin näemmä herkistää polkimen toi sport-asento ja veekutonen antaa voimaa heti eikä viidestoistapäivä jahka turpo on spoolannu
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Automaatin käyttö
Eipä ollut kovin kannustava viesti keski-ikäisistä autoilijoista tuolla kaima-pojalla, mikä lie kannustus meille hieman iäkkäimmille automaattiautoilijoille?!
Itse olen ajellut automaatilla jo vuosikymmenet ja hyväksi sen havainnut! Kokemuksia on jo 60-luvun laatikoista aina näihin uusiin automaatteihin. Kyllä mielestäni D on hyvä eteenpäin ajossa ja R peruutelussa sekä P parkkiin. Noista Saabin ratin nappuloista on todellakin apua noissa alppien ja isojen mäkien moottorilla jarrutuksissa, sillä säästää jarrujaan.
En vaihtaisi automaattia enää manuaaliin!
Risto Suikkari, jäsen 1260 (62v.)
Itse olen ajellut automaatilla jo vuosikymmenet ja hyväksi sen havainnut! Kokemuksia on jo 60-luvun laatikoista aina näihin uusiin automaatteihin. Kyllä mielestäni D on hyvä eteenpäin ajossa ja R peruutelussa sekä P parkkiin. Noista Saabin ratin nappuloista on todellakin apua noissa alppien ja isojen mäkien moottorilla jarrutuksissa, sillä säästää jarrujaan.
En vaihtaisi automaattia enää manuaaliin!
Risto Suikkari, jäsen 1260 (62v.)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Automaatin käyttö
Moi,
Sama täällä. En vaihtaisi automaattia enää manuaalivaihteiseen.
En ainakaan arkiautossa.
Nykyiset automaattilaatikot vaihtaa pehmeästi ja kulutus melkein samaa kun manuaalin kanssa, niin en näe syytä miksi ajaisin manuaalilla.
Miksi vaihtaa itse kun kone voi tehdä sen puolestasi?
Sama täällä. En vaihtaisi automaattia enää manuaalivaihteiseen.
En ainakaan arkiautossa.
Nykyiset automaattilaatikot vaihtaa pehmeästi ja kulutus melkein samaa kun manuaalin kanssa, niin en näe syytä miksi ajaisin manuaalilla.
Miksi vaihtaa itse kun kone voi tehdä sen puolestasi?
Re: Automaatin käyttö
Valitsemalla automaatin etkä manuaalia (9-5 SC 2.0t) joudut tinkimään numeroiden mukaan:
Kiihtyvyys 0-100 km/h 2.3 s
Huippunopeus 5 km/h
kulutus 2.6/1.0/1.6 l/100 km (kaupunki/maantie/yhdistetty)
Kiihtyvyys 0-100 km/h 2.3 s
Huippunopeus 5 km/h
kulutus 2.6/1.0/1.6 l/100 km (kaupunki/maantie/yhdistetty)
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Automaatin käyttö
ei kait kukaan enää edes väitä, että manuaali olisi edes oikeasti vaihtoehto premium tason autoon.. ajelin tuossa taannoin manuaali tonnaria, ja sekin tuntui jo jotenkin auton imagoa vastaan taistelevalta viritykseltä. 96, 99 ja varauksin 900 voi olla manuaali... ei kai nyt enää uudemmat..
edit: ja jos todella haluaa pihavireen kepitettävän, niin pitäiskö samalla haluta takaveto..
edit: ja jos todella haluaa pihavireen kepitettävän, niin pitäiskö samalla haluta takaveto..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.