Tämä vaihteiston manuaalikäyttö on mielenkiintoinen aihe, josta onkin pitänyt forumille kirjoittaa jo aiemmin.
Aiemmassa 9-3ng:ssä en koskaan käyttänyt manuaaliasetuksia, winter-asentoa joskus harvoin talvella, mutta sport-asetusta paljonkin maantieajossa ohitustilanteissa. Ohjekirjan mukaan sport-valinta lisäsi moottorin tehoa ja muutenkin auto oli hauska ajaa niin.
Nykyisessä dieselissä on 6-vaihteinen sentronics, jossa myös rattinapit ja sport-ohjelma. Alkuun tuntui manuaalivalinta aika turhalta ja kömpelöltä käyttää, lähinnä kuvittelin sillä olevan maantieajoon käyttöä tai erikoistilanteisiin esim. vetojuhtana. Sittemmin olen "harjoitellut" manuaalina ajoa ja havainnut sen hyödylliseksi nimenomaan kaupungissa jonoissa lipuessa. Syynä tähän on voimakkaampi moottorijarrutus, jolloin voi vaihteella säädellä sopivan jarrutuksen jonon hidastaessa. Tiedostan, että jarrupolkimen käyttö on turvallisempi tapa jos takana tulee toinen auto, mutta mites muuten onko tuollainen käyttö laatikolle kuluttavampaa kuin D-asennolla ajo. Käyttö on varsin maltillista tarkoituksena säilyttää matkustusmukavuus. Kulutuksesta en ole kyennyt havaitsemaan eroa manuaaliasetuksilla, luultavasti ero on niin pieni ettei arkiajossa havaitse.
Alkuun häiritsi kun laatikko vaihtaa n. 60 km/h nopeudessa automaattisesti neloselta kolmoselle ja jos on juuri samaan aikaan painanut nappia niin vaihde siirtyy kakkoselle ja jarrutusvaikutus on tarpeettoman tehokas. Sittemmin on oppinut huomioimaan tuon eikä tuota ole oikeastaan enää ilmennyt.
Rattinappien tarpeellisuudesta olen suunnilleen samaa mieltä, ovat varsin turhat ja väärässä paikassa käännettäessä risteyksissä. Kepistä joutaa leppoisasssa kaupunkiajossa vaihtelemaan ja samalla voi vaihtaa D-asentoon kiihdytykseen ja manuaalilla vain jarruttaa. Rattinappien haitta on myös että molemmat kädet pitäisi olla ratissa ja kun yleensä vasen on ratissa ja oikea operoi viihde-elektroniikkaa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
. Muutenkin vaihdekepistä vaihtamistuntuma on jotenkin luotettavampi kuin ratin muovilärpäikkeillä.