Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Hei kaikki kilsoja koneeseen kerääjät!
itselläni on 9-5 2.3t Maptun steg1:ssä n.367 tkm ja
still going strong. Työmatka-ajossa TDI-Audit ym.
pysyvät kurissa.
Onko väliä kuinka km:t on saatu mittariin?
Kaupunkikilsat tietysti syö autoa enemmän, mutta sehän ei
ole vertailuperuste, ellei kyseisen auton omistajalla ole
käyttötuntimittaria, jossa on myös käyttöajan loggaus,
ja jonkinlainen logaritmi, millä tämä kaupunkikäyttö muutetaan
"normaali" -kilometreiksi.
Ja eihän se tälläkään ihan selväksi tule.
No aloitellaan tästä.
Itse ehdotan km-lukemaan pohjautuvia arvostuksia...
Eli 300 tkm on ok, mutta 400 tkm parempi!
itselläni on 9-5 2.3t Maptun steg1:ssä n.367 tkm ja
still going strong. Työmatka-ajossa TDI-Audit ym.
pysyvät kurissa.
Onko väliä kuinka km:t on saatu mittariin?
Kaupunkikilsat tietysti syö autoa enemmän, mutta sehän ei
ole vertailuperuste, ellei kyseisen auton omistajalla ole
käyttötuntimittaria, jossa on myös käyttöajan loggaus,
ja jonkinlainen logaritmi, millä tämä kaupunkikäyttö muutetaan
"normaali" -kilometreiksi.
Ja eihän se tälläkään ihan selväksi tule.
No aloitellaan tästä.
Itse ehdotan km-lukemaan pohjautuvia arvostuksia...
Eli 300 tkm on ok, mutta 400 tkm parempi!
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ja pointti oli? Still seeking....
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Nyt on Punaisella 350tkm ajetulla kurvailtu 4700km tuon puhdistus operaation jälkeen eikä öljytikussa ole vajausta yhtään. Öljy on edelleen hyvän näköistä ja ennen puhdistusta sai viikottain lisätä reilun puoli litraa öljyä (n. 100km/vko).
Sama homma aerossa kylläkin 2100km ajettuna. Molemmat käynnistyy ja käyvät nätisti kovallakin pakkasella vaikka sisässä on 10W-40 puolisynteettiset Mobil S:t.
Joten vaikuttaa siltä että tuo operaatio toimii tapaus kohtaisesti jopa varsin hyvin.
Toukokuussa uudet 10W-40 sisään suodattimen kanssa, silloin uusi päivitys topiikkiin.
V-M
P.S kummassakaan ei ole minkäänlaista huohotin settiä asennettu.
Sama homma aerossa kylläkin 2100km ajettuna. Molemmat käynnistyy ja käyvät nätisti kovallakin pakkasella vaikka sisässä on 10W-40 puolisynteettiset Mobil S:t.
Joten vaikuttaa siltä että tuo operaatio toimii tapaus kohtaisesti jopa varsin hyvin.
Toukokuussa uudet 10W-40 sisään suodattimen kanssa, silloin uusi päivitys topiikkiin.
V-M
P.S kummassakaan ei ole minkäänlaista huohotin settiä asennettu.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Moro !
Tulikohan sulle V.M joku pilkku- ( tai ajatusvirhe ) tossa öljynkulutuksessa ( 0,5 l / 100 km eli
5 l / 1000Km:llä !!). Kuulostaa aika hurjalta ... !
Mulla on viime kesästä lähtien alkanu kuluttaa n. puoltoist litraa vaihtovälillä ( 10 tkm )
ja tässä nyt mietin, et pitäiskö koettaa tota puhdistusta.
Eli ilmeisesti Saabin automaatti ei ole moksiskaan pitkistä tyhjäkäynneistä. Jostain topicista luin, et ainakaan bemarin automaatit ei tykkää ollenkaan, joa niitä paikallaan kauan käyttää...
Mittarissa nyt 278tkm ja muuten auto ei oo milläskään kilometreistä ja vuosista.
Eli miten on ?
Tulikohan sulle V.M joku pilkku- ( tai ajatusvirhe ) tossa öljynkulutuksessa ( 0,5 l / 100 km eli
5 l / 1000Km:llä !!). Kuulostaa aika hurjalta ... !
Mulla on viime kesästä lähtien alkanu kuluttaa n. puoltoist litraa vaihtovälillä ( 10 tkm )
ja tässä nyt mietin, et pitäiskö koettaa tota puhdistusta.
Eli ilmeisesti Saabin automaatti ei ole moksiskaan pitkistä tyhjäkäynneistä. Jostain topicista luin, et ainakaan bemarin automaatit ei tykkää ollenkaan, joa niitä paikallaan kauan käyttää...
Mittarissa nyt 278tkm ja muuten auto ei oo milläskään kilometreistä ja vuosista.
Eli miten on ?
90 vm-85 125 tkm => 900 -87 145 tkm => 900 C -90 245 tkm => 9000 CD -95 285 tkm=> 900 -97 165 tkm =>( liian vähän )
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ei tullu kirjotus eikä ajatus virhettä... se todella kulutti noin paljon ennen pesu operaatiota.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
eli 50 litraa öljyn vaihtovlillä?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
"Pikkasen" tuo ö-kulutus nyt tuntuu oudolta...
Missä kunnossa moottori voi olla tuollaisella kulutuksella ja kuinka kauan sä sitä
ihmettelit ennen kuin aloit pesuhommiin ?
Ja löpöpesulla kaikki sitten kuntoon ...?http://foorumi.saabclub.fi/posting.php? ... 14&t=92311#
Ja edelleenkö öljyä ei kulu ?
Nii, et mites se automaatin laita tolla tyhjäkäynnillä.
En viittis aiheuttaa mitään ylimääräisiä ongelmia vanhalle autolle.
Miksi muuten laitetaan pesun jälkeen paksummat öljyt ?
Missä kunnossa moottori voi olla tuollaisella kulutuksella ja kuinka kauan sä sitä
ihmettelit ennen kuin aloit pesuhommiin ?
Ja löpöpesulla kaikki sitten kuntoon ...?http://foorumi.saabclub.fi/posting.php? ... 14&t=92311#
Ja edelleenkö öljyä ei kulu ?
Nii, et mites se automaatin laita tolla tyhjäkäynnillä.
En viittis aiheuttaa mitään ylimääräisiä ongelmia vanhalle autolle.
Miksi muuten laitetaan pesun jälkeen paksummat öljyt ?
90 vm-85 125 tkm => 900 -87 145 tkm => 900 C -90 245 tkm => 9000 CD -95 285 tkm=> 900 -97 165 tkm =>( liian vähän )
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Autohan ei mulla ollut montaa viikkoa ennen tuota operaatiota. Kuten sanottua mun romuun se tehos... Luultavasti oli öljyrenkaat jumissa ja muutenkin paikat tukossa tuosta mönjästä. Mielestäni en ole kyseisessä jutussa luvannut mitään mystistä. Kerroinpahan vain omakohtaisen kokemuksen.
Ei kulu ei... edelleen on ylä merkissä ja öljy näyttää ihan ok kuntoselta.
Ei ole ollu ongelmia automaatin ja tyhjäkäynnin kanssa... tosin eipä tuota muutenkaan tyhjäkäynnillä turhaan pidellä.
No paksummat öljyt laitan yleensä sen takia kun sinne jää vähäinen määrä tuota puhdistus ainetta kiertoon ja paksumpi öljy ei ole sitten niin "lirua" kun se sekoittuu kiertoon jääneeseen puhd. aine öljy seokseen.
V-M
Ei kulu ei... edelleen on ylä merkissä ja öljy näyttää ihan ok kuntoselta.
Ei ole ollu ongelmia automaatin ja tyhjäkäynnin kanssa... tosin eipä tuota muutenkaan tyhjäkäynnillä turhaan pidellä.
No paksummat öljyt laitan yleensä sen takia kun sinne jää vähäinen määrä tuota puhdistus ainetta kiertoon ja paksumpi öljy ei ole sitten niin "lirua" kun se sekoittuu kiertoon jääneeseen puhd. aine öljy seokseen.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Automaatin ongelmat tyhjäkäynnillä liittyy vaan suunnitteluvikaiseen vanhan bemarin ZF automaattiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ok. Hyvä tietää ettei automaatista ole tässä operaatiossa
haittaa.
Ja paksummat öljyt sitten puhdistamaan konetta.
Katotaas, koska saan aikaseks.... vaik ei kai toi 1,5 l:n kulutus kymppitonnilla
kauhean pahalta kuullosta, kun vertaa muihin tapauksiin.
haittaa.
Ja paksummat öljyt sitten puhdistamaan konetta.
Katotaas, koska saan aikaseks.... vaik ei kai toi 1,5 l:n kulutus kymppitonnilla
kauhean pahalta kuullosta, kun vertaa muihin tapauksiin.
90 vm-85 125 tkm => 900 -87 145 tkm => 900 C -90 245 tkm => 9000 CD -95 285 tkm=> 900 -97 165 tkm =>( liian vähän )
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
9-5 -00 2,0 t A 299 tkm ja 9-3 SS -05 2,0t M
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tein juuri tuollaisen löpöpesun 260tkm. ajettuun.
Öljynkulutus oli toki vain tuon n.1,5l 10tkm. mutta kylmänä savutti rankasti.
Itse tein sen seuraavasti.
-laskin vanhat öljyt pois ja laitoin koneeseen Shell 10w30 dieselmoottoriöljyt. Näillä ajoin vajaa 200km. Tämän jälkeen lisäsin öljyihin n. 4dl.polttoöljyä ja annoin käydä 20 min. n. 2000 rpm, ja laskin pois.
Sen jälkeen koneeseen 5l. polttoöljyä, ja mäntien päälle n. 0,5dl kuhunkin. Tähän käytin isoa injektioruiskua johon olin laittanut letkun, sillä voi myös imeä pois mahdollisesti männän päälle jäävän löpön.
Annoin olla yön yli. Aamulla oli vain 1. pytyssä hieman löpöä männän päällä, laskin öljypohjan tyhjäksi ja kaadoin uudet löpöt. Ne olivat koneessa sen aikaa mitä tulppien ja di-kasetin paikallelaitto vei.
Nyt laitoin uuden suodattimen ja öljyiksi Shell Rimula 15w40 dieselmoottoriöljyt.
Dieselöljyjä käytän kahdesta syystä. Niiden puhdistuskyky ja epäpuhtauksien sitomiskyky ainakin pitäisi olla parempi. Ja tärkeimpänä syynä, sitä löytyy nurkasta tynnyritavarana
Näillä ajoin n. 400km. ja tänä aamuna laitoin sitten normaaliöljyt(Valvoline synpower 5w40) sekä uuden suodattimen.
Kerään nyt kokemuksia muuttuiko mikään, ainakin vielä kylmäsavut ovat pysyneet poissa.
Kuviakin otin, lisään kun ehdin.
Öljynkulutus oli toki vain tuon n.1,5l 10tkm. mutta kylmänä savutti rankasti.
Itse tein sen seuraavasti.
-laskin vanhat öljyt pois ja laitoin koneeseen Shell 10w30 dieselmoottoriöljyt. Näillä ajoin vajaa 200km. Tämän jälkeen lisäsin öljyihin n. 4dl.polttoöljyä ja annoin käydä 20 min. n. 2000 rpm, ja laskin pois.
Sen jälkeen koneeseen 5l. polttoöljyä, ja mäntien päälle n. 0,5dl kuhunkin. Tähän käytin isoa injektioruiskua johon olin laittanut letkun, sillä voi myös imeä pois mahdollisesti männän päälle jäävän löpön.
Annoin olla yön yli. Aamulla oli vain 1. pytyssä hieman löpöä männän päällä, laskin öljypohjan tyhjäksi ja kaadoin uudet löpöt. Ne olivat koneessa sen aikaa mitä tulppien ja di-kasetin paikallelaitto vei.
Nyt laitoin uuden suodattimen ja öljyiksi Shell Rimula 15w40 dieselmoottoriöljyt.
Dieselöljyjä käytän kahdesta syystä. Niiden puhdistuskyky ja epäpuhtauksien sitomiskyky ainakin pitäisi olla parempi. Ja tärkeimpänä syynä, sitä löytyy nurkasta tynnyritavarana
Näillä ajoin n. 400km. ja tänä aamuna laitoin sitten normaaliöljyt(Valvoline synpower 5w40) sekä uuden suodattimen.
Kerään nyt kokemuksia muuttuiko mikään, ainakin vielä kylmäsavut ovat pysyneet poissa.
Kuviakin otin, lisään kun ehdin.
Viimeksi muokannut Juhabisti, Ti Helmi 09, 2010 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Tyhjäkäynnillä? Siis nimen omaan autoa ei käytetä tyhjäkäynnillä kyseisessä operaatiossa. Katso topiikin 1 viesti...jarkke kirjoitti:Ok. Hyvä tietää ettei automaatista ole tässä operaatiossa
haittaa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Morjesta kaikille.
Tehtiin Matti911 suosiollisella avustuksella(kiitos tiloista) munkin kolkki melaan tämä v-m:n "täys-käsittely"
Eli vanhojen mobil1 0-40w öljyjen sekaan stp motor flush jolla n.1/2h käyttöä,
öljyt ulos ja mustaahan se oli, kuvia ei tajuttu ottaa.
Öljyillä oli ajettu melko tasan kymppi.
Tämän jälkeen 5l naftaa koneeseen ja liraukset mäntien päälle ja eikun kahville
paskaa jauhamaan (reilu 2t)
Uusi suodatin oli jo laitettu tässä kohtaa.
Vatsa närästäen takaisin huoltohalliin ja öljypohjasta proppu auki, kohtuullisen siistin väristä naftaa ainakin loppu vaiheessa.
2 ja 3 pytyn päältä oli nafta hävinnyt mutta 1 ja 4 pytyn päällä oli vielä, paine ilmalla nekin lähti.
Ilman tulppia vielä pari pyöräytystä startilla varmuudeksi jonka jälkeen toiset 5l naftaa vielä koneen läpi, tämä oli jo naftan väristä.
"Huuhtelu" öljyt sisään eli 10-30w mobilit joilla tyhjä käyntiä ja kevyttä kaasuttelua n.30min, käynnistäessä vähän yskähteli ja savutti rankasti, liekkö naftaa päässyt läpi..
Taas öjyt ja suodatin vaihtoon, eli o-40w mobil1.
Yhteen vetona: Aikaa meni melko paljon mutta mielestäni kun himaan olin mutkien kautta ajanut eli vain n.100/km niin kone kävi siistimmin eikä savutuksesta tietoakaan.
Palaan asiaan jahka autolla ajettu enemmän.
Ps: Ennen teho pesua olin tehnyt edellisen öv/sv yhteydessä forte pesun joten liekkö sillä tekoa melko vähään karstan määrään mitä koneesta tuli ulos, ei läheskään niin paha kuin v-m:n kuvissa.
Tehtiin Matti911 suosiollisella avustuksella(kiitos tiloista) munkin kolkki melaan tämä v-m:n "täys-käsittely"
Eli vanhojen mobil1 0-40w öljyjen sekaan stp motor flush jolla n.1/2h käyttöä,
öljyt ulos ja mustaahan se oli, kuvia ei tajuttu ottaa.
Öljyillä oli ajettu melko tasan kymppi.
Tämän jälkeen 5l naftaa koneeseen ja liraukset mäntien päälle ja eikun kahville
paskaa jauhamaan (reilu 2t)
Uusi suodatin oli jo laitettu tässä kohtaa.
Vatsa närästäen takaisin huoltohalliin ja öljypohjasta proppu auki, kohtuullisen siistin väristä naftaa ainakin loppu vaiheessa.
2 ja 3 pytyn päältä oli nafta hävinnyt mutta 1 ja 4 pytyn päällä oli vielä, paine ilmalla nekin lähti.
Ilman tulppia vielä pari pyöräytystä startilla varmuudeksi jonka jälkeen toiset 5l naftaa vielä koneen läpi, tämä oli jo naftan väristä.
"Huuhtelu" öljyt sisään eli 10-30w mobilit joilla tyhjä käyntiä ja kevyttä kaasuttelua n.30min, käynnistäessä vähän yskähteli ja savutti rankasti, liekkö naftaa päässyt läpi..
Taas öjyt ja suodatin vaihtoon, eli o-40w mobil1.
Yhteen vetona: Aikaa meni melko paljon mutta mielestäni kun himaan olin mutkien kautta ajanut eli vain n.100/km niin kone kävi siistimmin eikä savutuksesta tietoakaan.
Palaan asiaan jahka autolla ajettu enemmän.
Ps: Ennen teho pesua olin tehnyt edellisen öv/sv yhteydessä forte pesun joten liekkö sillä tekoa melko vähään karstan määrään mitä koneesta tuli ulos, ei läheskään niin paha kuin v-m:n kuvissa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mahtoiko se sentään paremmin käydä?
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ainakin nostajien naputus vähentynyt..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero