Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ajattelin ihan aluksi vain painaa sisä ilma kierron napista ennen auton starttausta, jolloin kuvake häviää näyttö ruudusta
Nippeli / nappeli tietouteen en ota kantaa tässä vaiheessa testausta :wink:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja oju »

fleming kirjoitti:Ymmärtääkseni ainakin B-Omegan automaatti-ilmastointi tekee pakkasilla ihan samaa - eli laittaa sisäilmankierron päälle ilmoittamatta tätä käyttöpaneelissa.
Kannattaa tarkistaa ettei sisäkierto mene päälle aina vauhdin hidastuessa. Tuon saa näköjään pois vastaavalla tavalla kuin automaattisen takalasin lämmityksen.

http://www.saabnet.com/tsn/faq/9-5aeroprog.html
The following climate control configuration choices are not dealer Tech II settings; they are driver-controllable (see details in owner's manual):
* Automatic use of recirculation at low speeds (on/off).
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja Palju »

9-5T kirjoitti: Vain kun auto ei käy ja ACC/MCC napaan 3 on liitetty maadoitus käsky jostain härvelistä.
Tuohon ACC/MCC napaan 3 ei kyllä kannata mennä maadoituskäskyä kytkemään, vaan siihen tulee jännite joltain laitteelta esim. Webasto/Eberi.

EDIT: kirjoitusvirheet :)
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja saabvector »

No niin..tutkittu ja testattu on..Pieni yhteenveto.. jos pakkasta on reilummin ja eberiä käyttää ennen käynnistystä on sisäilma kierto päällä " kuvake näytössä ". Jos käynnistät auton ja lähdet ajelemaan niin ikkunat huurtuu.
Mutta, uskokaa tai älkää, ennen käynnistystä kun painat sisäilmakierto napin pois päältä " eberin ollessa käynnissä " ( kuvake häviää näytöstä) ja vasta sitten käynnistät niin ei ole minkäänlaisia huurtumis ongelmia, oli sitten kyydissä 1 tai 5
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mimmi kirjoitti:Kerrotko missä tässä on sisäkierron kuvake?
Kuva
En kerro. Kyseiset koelaudat eivät ole tuttuja, omani on vanhempaa mallia.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

jukkalehikoinen kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kerrotko missä tässä on sisäkierron kuvake?
Kuva
En kerro. Kyseiset koelaudat eivät ole tuttuja, omani on vanhempaa mallia.

Olisko navin alapuolella olevin pyöreiden säätimen oikeanpuoleisen säätimen päässä :lol:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
pete81
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 00:54

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja pete81 »

Tuore Saabisti tässä tiedustelee, että onko normaalia että eber ei ajastettaessa pöhise koko aika? Myöskään hytti tai kone ei mielestäni ole ollut aivan odotetun lämmin vaikka lämmitin on käynyt puoli tuntia. Vai pitääkö lämmöt säätää jotenkin spesiaalilla tavalla?
Vanhassa V70:ssa eber puhisi kyllä koko ajan.

Toinen kysymys.. En suostu saamaan ko vekotinta manuaalisesti startattua. Suostuu antamaan kyllä kyseisen valinnan ja puhallin lähtee päälle, mutta sitten sammuu.
Auto siis 9-5 vm2003 (2.2tdi)

Muuten olen autoon erittäin tyytyväinen. Edellisissä viesteissä mainittuja huurtumisongelmia ilmaantui eilen, mutta niistäkin on selvitty. Siinä välissä käytiin 31-asteen pakkasessa Kajaanissa ja hyvin riitti lämmöt sekä autolla että isännällä :)

Hyvää vuoden jatkoa tuoreille clubiveljille ja siskoille!

-Pete
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja oju »

jukkalehikoinen kirjoitti:Tarkennampa minäkin omaa viestiäni..en ole törmännyt tuohon ongelmaan kuin todella kylmällä kelillä jos eberi on ollut lämmittämässä aamulla tunnin verran ennen lähtöä.
Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.

Toinen auto (ei Saab) meni odotetusti mykäksi välipäivinä akun loppumisen takia. Lämmitin ja liian lyhyet ajolenkit vetävät vähitellen akun polvilleen. Oli mielenkiintoista huomata että tyhjään 60Ah akkuun meni laturin mukaan vain reilut 22Ah latauksen aikana. Akku oli ensin tuotu sisätiloihin. Tämä tukisi sitä että pakkasella akun käyttökapasiteetti on vain noin puolet maksismista.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

oju kirjoitti: Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.
Täällä olis pienemmästä kokemusta. -20 pakkasta ja noin vartin lämmityksen jälkeen Teng yli 20 astetta. Ihmettelen kun porukka täällä kertoilee, että pienellä pakkasella pidetään tunti päällä että voi lähteä ajeleen. Omasta mielestä alle -10 riittää noin 10min ennen käynnistystä, maks vartti. Eihän sitä kesälläkään käytetä, että saadaan moottorilämmöt ylös ennen käynnistystä, eihän? :oops:
Ahdonvoimaa
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Wagonisti kirjoitti:
oju kirjoitti: Noin -16C ulkolämpötilassa saadaan jäähdytysveden lämpötilaksi yli +40C kahdessakymmenessä minuutissa. Puoli tuntia riittää +50C lämpöön. Olen nykyisin lämmittimen valmistajan kanssa samaa mieltä siitä että puoli tuntia riittää lämmitysajaksi ennen ajoa. Pidemmän ajan hyöty on lähinnä marginaalinen. Minulla on tosin 5kW lämmitin (bensa), pienemmästä ei ole kokemusta Saabissa.
Täällä olis pienemmästä kokemusta. -20 pakkasta ja noin vartin lämmityksen jälkeen Teng yli 20 astetta. Ihmettelen kun porukka täällä kertoilee, että pienellä pakkasella pidetään tunti päällä että voi lähteä ajeleen. Omasta mielestä alle -10 riittää noin 10min ennen käynnistystä, maks vartti. Eihän sitä kesälläkään käytetä, että saadaan moottorilämmöt ylös ennen käynnistystä, eihän? :oops:
Itse käytän kanssa puolisen tuntia pienemmillä pakkasilla mutta > - 20 C, lähemmäs tuntia.
Aikaisempien TDI Passattien kohdalla sain aina ohjeet käyttää Webastoa vähintään 20 minuuttia tukkeutumisen ja paskan kertymisen kannalta. ja kesälläkin käyttämään kerran kuussa laitetta päällä kuten manuaali ilmastointiakin suositellaan.
VAG huolto ukot myös kertoivat usean Eberin ja Webaston tulevan huoltoon varsinkin takseissa tukkeutumisen takia kun käytetään laitetta liian vähän aikaa.
Tämä siis omalla kokemuksella Webastosta ja TDI,stä kuultuna VAG henkilökunnalta.
Korjatkaa / täsmentäkää tiedon janoisille kellä tietoa asiasta.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Eeberi vs Calix ja nippelitietoa jakkaran katkaisimista

Viesti Kirjoittaja oju »

jukkalehikoinen kirjoitti:Aikaisempien TDI Passattien kohdalla sain aina ohjeet käyttää Webastoa vähintään 20 minuuttia tukkeutumisen ja paskan kertymisen kannalta. ja kesälläkin käyttämään kerran kuussa laitetta päällä kuten manuaali ilmastointiakin suositellaan.
Mitään varsinaista minimiaikaa (kuten en maksimiaikaakaan) en löytänyt eberin sivuilla olevasta ohjekirjasta. Manuaalin mukaan kannattaisi käyttää vähintään 15 minuuttia* kun kesällä vetreyttää laitetta. Kökköä kertyy dieselillä enemmän kuin bensaversiossa.

*EDIT: Vanhemmissa ohjeissa tuo on näköjään 10 minuuttia.

Kyllähän laite aina kannattaa käyttää lämpimäksi, ei siinä mitään. Ihmettelen vain tuntia lähenevää lämmitysaikaa koska se taas kostautuu akkupuolella ellei aja tarpeeksi pitkiä pätkiä. Tavallisella (sähkö) lohkolämmittimellä kun tyydytään muutenkin paljon vähempään.
jukkalehikoinen kirjoitti:VAG huolto ukot myös kertoivat usean Eberin ja Webaston tulevan huoltoon varsinkin takseissa tukkeutumisen takia kun käytetään laitetta liian vähän aikaa.
Varmaan totta mutta tuuletuksen aktivointi eberin kautta tolpalla odotellessa on hieman eri asia kuin työmatka-ajoa varten tehdyt lämmityssyklit. Jos kone on jo lämmin ei laite välttämättä mene täydelle teholle tai sammuu pian tavoitelämpötilan saavuttamisen jälkeen. Erot voivat toki johtua myös käyttötunneista, sitäkään mahdollisuutta ei voi täysin sivuuttaa.
Vastaa Viestiin