Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pumput ovat yksilöitä. ;)
.. Noita on tullut useampi asennettua ja ainakin kahdessa on jäänyt rinkula kouraan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Huomaako Saabin joku anturoista jos pumppu ei jaksa pumpata kunnolla (lue. laihaseos)? Sirisee se originaali siellä, ja on sirissyt jo ainakin kaksi vuotta. Nyt kun vaihdoin turbon, auto käynnistyy hetkessä, eikä mitään käyntiongelmaa. Vikakoodeja yritin lukea monen otteeseen, enkä koskaan saanut yhtään vikakoodia. Voiko tosiaan olla niin ettei auto tajua että seokset on laihat?

Niin ja haittaako jos klemmarit eivät ole rosteria?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:Huomaako Saabin joku anturoista jos pumppu ei jaksa pumpata kunnolla (lue. laihaseos)? Sirisee se originaali siellä, ja on sirissyt jo ainakin kaksi vuotta. Nyt kun vaihdoin turbon, auto käynnistyy hetkessä, eikä mitään käyntiongelmaa. Vikakoodeja yritin lukea monen otteeseen, enkä koskaan saanut yhtään vikakoodia. Voiko tosiaan olla niin ettei auto tajua että seokset on laihat?

Niin ja haittaako jos klemmarit eivät ole rosteria?
Ei huomaa, kun ei ole pakolämpöanturia eikä laajakaista lambdaa. Mutta jos sulla on sid info auki niin lambda arvoa katselemalla ja reippaasti kiihdyttämällä jos lambda alkaa nousemaan tavattoman korkeaksi tai jopa tappiin niin sitten pumppu on ehkä rikki. Kaasupohjassahan mennään karttojen mukaan joten on tärkeää että painat kaasua sen verran että menee lambdan mukaan.

Itellä orggis pumppu oli juuri tällä tavalla rikki, auto toimi ihan normisti mutta ei jaksanut pumpata enää niin kovalla paineella kun piti
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Markkanenn kirjoitti: Ei huomaa, kun ei ole pakolämpöanturia eikä laajakaista lambdaa. Mutta jos sulla on sid info auki niin lambda arvoa katselemalla ja reippaasti kiihdyttämällä jos lambda alkaa nousemaan tavattoman korkeaksi tai jopa tappiin niin sitten pumppu on ehkä rikki. Kaasupohjassahan mennään karttojen mukaan joten on tärkeää että painat kaasua sen verran että menee lambdan mukaan.

Itellä orggis pumppu oli juuri tällä tavalla rikki, auto toimi ihan normisti mutta ei jaksanut pumpata enää niin kovalla paineella kun piti
Ei ole OpenSIDia. Harmi kyllä.. Lähden tänään vaihtamaan tuon pumpun siihen bilteeman ihmeeseen. Toivottavasti en tehnyt mitään pahaa koneelle. Alkoi vaan ihmetyttää tuo valkoinen sävy tuolla turbon pakopuolella, ja se miten se pumppu silloin alkoi käyttäytymään. Nyt vielä ne mustat läikät pakoputken päässä, jotka toivottavasti ovat IC:n jämä öljyt garretin jälkeen, eikä mikään mäntäongelma.

UPD:
Tulipahan mieleen. Mitä Tech2:lla näkisi asian suhteen? Voiko se nähdä onko pumppu kunnossa? Miten moinen tieto otetaan ulos?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Itellä oli etanolilla ja vanhalla 190tkm ajetulla pumpulla AMUL järjestään yli 1000. Kävin letkuja ja putkia läpi jne. mutta en saanut tuota aisoihin, enkä edes heilahtamaan mihinkään suuntaan. Uusi Walbro sisään niin AMUL tipahti 0-400 välille mikä on ilmeisesti normaalia vielä kun on alle 500. Eli pumppu siellä ilmeisesti kyykkäili välillä.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:
Markkanenn kirjoitti: Ei huomaa, kun ei ole pakolämpöanturia eikä laajakaista lambdaa. Mutta jos sulla on sid info auki niin lambda arvoa katselemalla ja reippaasti kiihdyttämällä jos lambda alkaa nousemaan tavattoman korkeaksi tai jopa tappiin niin sitten pumppu on ehkä rikki. Kaasupohjassahan mennään karttojen mukaan joten on tärkeää että painat kaasua sen verran että menee lambdan mukaan.

Itellä orggis pumppu oli juuri tällä tavalla rikki, auto toimi ihan normisti mutta ei jaksanut pumpata enää niin kovalla paineella kun piti
Ei ole OpenSIDia. Harmi kyllä.. Lähden tänään vaihtamaan tuon pumpun siihen bilteeman ihmeeseen. Toivottavasti en tehnyt mitään pahaa koneelle. Alkoi vaan ihmetyttää tuo valkoinen sävy tuolla turbon pakopuolella, ja se miten se pumppu silloin alkoi käyttäytymään. Nyt vielä ne mustat läikät pakoputken päässä, jotka toivottavasti ovat IC:n jämä öljyt garretin jälkeen, eikä mikään mäntäongelma.

UPD:
Tulipahan mieleen. Mitä Tech2:lla näkisi asian suhteen? Voiko se nähdä onko pumppu kunnossa? Miten moinen tieto otetaan ulos?
Tuskin on ehtinyt mäntiä yms sulattaa jos auto toimii. Voit toki esim. puristuspaine mittarilla tsekata joka sylinteristä paineet.

Niin ja tosiaan myös tosta suurehkosta amul arvosta näkee jos käy laihalla. max. 500 amul on hyvä pitää rajana. Sen yli ei pitäisi mennä oli sitten E85 tai 98E5 tankissa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitäköhän *ttua, mulla siinä pumpun päällä ei ole sitä rautaklipsiä puristamassa ne 2letkua (ne kaksi letkua joita pitää silikonittaa ennen kuin repii varoen irti.). Vaan ne kovamuoviletkut pysyy siinä kiinni kahden muovikynnen avulla. Kuvista päätellen monilla on vain yksi sellainen kynsi siinä mustan liittimen päällä, ja se rautaklipsi sitten lisänä.

Unohtuiko joltain laittaa takas sen raudan, vai onko mulla joku maanantai malli? Entä jos hajotan yhden kynnen, saankohan sen rautaklipsun sinne väkisin...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Hook »

Siis puuttuu tälläinen?
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=504

Jos tuollaisen haluat, niin tuolta joudut tilaamaan. Ei tule Saabin tehtaalta noita osia..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bensapumpun ämpärin letkunpidin / bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No kun kaikissa videoissa/kuvissa tollainen oli paikallaan. No näköjään se toimii ilmankin. Sain tänään vaihdettua pumpun anttipa:n tykönä. Antti tekasi hetkessä työkalun, sillä panta aukesi. Ilman työkalua saa varmaan auki, mutta on todella kyllä tiukassa.

No nyt bilteman pumppu siellä tosiaan pumppaa. Pumppu ei inise kuin vanha originaali. Perstuntumasta jos puhutaan, niin alaväännöt kiihdytyksessä parani.

Ja nyt vähän reklamaatiota Motonetin suuntaan. 13€ maksava letkun päällä oli viilto, noin 10cm. Aivan kuin olisi joku jollain mattoveitsellä varovasti sen viiltänyt. Sitä ei nähnyt ennen kuin asensimme pumpun paikalleen.

Luultavasti moponetin kesäpojat pätkivät 30cm letkunpätkät ja onnistuivat raapia ne johonkin terävään. Mahtavaa.

Kun tuon huomasin klo. oli 13:45, ja klo. 14 menee paikallinen varaosaliike kiinni. Onneksi antilla moottoripyörä pihassa.. Kovalla kyydillä kauppaan toivoen että sieltä saisi jotain letkua tilalle. Aluksi myyjä heitti ettei sellaista letkua saa heiltä, ja sitten sattumoisin löytää samanlaisen Gates letkun, 70cm pätkän. Huh että helpotti... Ei muutako takas, ja vehkeet paikoilleen.

Toivottavasti tuo bilteman peli kestää sen 100tkm, niin olen tyytyväinen. :D Saa nähdä.

P.S.
Pumppu sopii paikalleen kuin originaali.
P.P.S.
En menisi silikonilla voitelemaan ne taittokohdat siitä pumpun päältä. Wurth HHS 2000 on täydellinen mömmö sinne. Pehmeän liukas, ei vahingoita o-renkaita, ja se kyllä tunkeutuva. Suosittelen. Laitoin tosin sitä päivä ennen irroitusta. Mutta irroittaminen oli kyllä piece of cake.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin