9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoria :lol: Olen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Juhabisti kirjoitti:Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoria :lol: Olen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.
Täällä on asiasta puhuttu puhuttu ja puhuttu :) !
Mutta kuka astuu esiin ja ilmoittaa että hän teki palotilojen ja männän/ öljyrenkaiden karstanpoiston kaatamalla/suihkuttamalla sen ja sen firman tököttiä palotilaan ja antoi vaikuttaa niin ja niin monta tuntia ja senjälkeen moottorin sisäpesun sillä ja sillä tehokkaalla aineella 8) Ja näiden operaatioiden jälkeen - Ei öljyn kulutusta, ei savutusta ja moottori pelaa viimeisen päälle!
Esimerkiksi Eski on puhunut tuosta liotusjutusta joten nyt ainakin minä kaipaan Faktoja pöytään!
Onhan näitä aineita Fortesta, STP kautta Mollyyn mutta onko muuta tuotetta kuin AC Delco Compustion Chamber Cleaner joka todella sprayjataan imusarjaan, tässä tuotteessa vain se huonopuoli etten ainakaan minä ole sitä mistään Suomesta löytänyt :evil: !
Tuolla muilla foorumeilla on samasta asiasta: palotilan karstoittuminen ,männän/öljyrenkaiden jumiutuminen käyty rakentavaa keskustelua : Pistetään polttoaineen joukkoon asetonia tai jopa ksyleeniä ja hyvää tulee :lol: Taitaa vaan totuus valitettavasti olla näin riskitöntä muuta keinoa ei ole kuin moottoriremontti!
On vaan tavallisen outoa että tämänhintaluokan kulkineessa esimerkiksi tuo huohotinjärjestelmän päivityksen päivitykset vie ainakin 6 vuotta! On nykyaikaan kaikki suurta ja tehokasta ja missäs sitä nyt ollaan :( :(
Ei taida hyötyä näistä ongelmista muut kuin korjaamot ja näiden ihmeplitkujen valmistajat ja myyjät!
Mutta nyt se hyvä ja turvallinen ohje kehiin :D
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

J.V.A. Puhuu täyttä asiaa. Noista "ihmeaineista" pitäisi löytää kunnon testituloksia. Esim. juuri Fortesta niitä olen nähnyt, mutta ainakaan omalla kohdallani ei antanut apua siihen mitä hain. Aineet maksoivat 90€ joten ei niitä kyllä viitsisi huvikseen ostella :? No, niin kauan kun öljynkulutus ei tuosta dramaattisesti lisäänny, en aio ottaa ressiä. Käsittääkseni muuten näissä koneissa on kapeammat männänrenkaat kuin esim. 9000:sen koneessa? Yritetty hakea pienempää sisäistä kitkaa. Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia :mrgreen:
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Tässähän olisi hyvä juttuaihe vaikka TM:lle. Olisko aiheellista ehdottaa :wink:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Juhabisti kirjoitti:Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia :mrgreen:
Kaverin isäukko tuollaisen 1.6 A-vectran uutena osti ja 2 vuotta sitten vielä samaa autoa ajeli. Kilsoja oli 360t eikä ylimääräistä remonttia, tosin väljä se alkoi olla kun viimeisen 90tkm aikana öljyjä ei vaihdettu kertaakaan, kaadettiin vain reilusti lisää.

Tuo on sitä kustannustehokasta auton käyttöä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Kirjoitellaan taas tänne kun tuli pidempi reissu ajetua. Nykiminen muuttuu koko ajan voimakkaammaksi ja varsinkin ohitukset tekevät tiukkaa. Aivan kuin polttoaineen saannissa olisi jotain häiriötä. Voisiko esim. bensapumppu tehdä tuollaista ongelmaa? Vai mitä tarttis tehdä?
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

mrleko kirjoitti:Kirjoitellaan taas tänne kun tuli pidempi reissu ajetua. Nykiminen muuttuu koko ajan voimakkaammaksi ja varsinkin ohitukset tekevät tiukkaa. Aivan kuin polttoaineen saannissa olisi jotain häiriötä. Voisiko esim. bensapumppu tehdä tuollaista ongelmaa? Vai mitä tarttis tehdä?
Olethan putsannut kunnolla tuon kaasuläppäkotelon? Eiköhän ne esim. turbon läpi päästämät öljyt ole sotkeneet tuon aika tehokkaasti.

Itse kirjoittelin tuonne toiseen topiciin nykimisestä joka paheni lopulta aivan hirveäksi ja läppätalo ei edes näyttänyt pahalta, mutta kunnon puhdistuksen jälkeen ei ole nykinyt viikkoon. Kannattaa ainakin tutkia.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
mrleko
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Touko 16, 2009 11:17

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja mrleko »

Kyllä tulpat ja suodattimet on vaihdettu, jos seuraavaksi ottaisin tuon kaasuläppäkotelon työn alle. Päivitellään taas tilannetta kun jotain saan aikaiseksi. Kiitoksia vinkeistä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oma 9-5 ei vetänyt kunnolla 2000-3000rpm. DI:n vaihto auttoi asiaan. Hyvä jippo voisi ollakin kysyjälle yrittää ystävystyä jonkun 9-5:n omistajan kanssa ja vaihtaa DI-kassut ristiin kokeilumielessä. Jos DI rikki, vika siirtyy kaverin autoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin