
9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoria
Olen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Täällä on asiasta puhuttu puhuttu ja puhuttuJuhabisti kirjoitti:Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoriaOlen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.

Mutta kuka astuu esiin ja ilmoittaa että hän teki palotilojen ja männän/ öljyrenkaiden karstanpoiston kaatamalla/suihkuttamalla sen ja sen firman tököttiä palotilaan ja antoi vaikuttaa niin ja niin monta tuntia ja senjälkeen moottorin sisäpesun sillä ja sillä tehokkaalla aineella

Esimerkiksi Eski on puhunut tuosta liotusjutusta joten nyt ainakin minä kaipaan Faktoja pöytään!
Onhan näitä aineita Fortesta, STP kautta Mollyyn mutta onko muuta tuotetta kuin AC Delco Compustion Chamber Cleaner joka todella sprayjataan imusarjaan, tässä tuotteessa vain se huonopuoli etten ainakaan minä ole sitä mistään Suomesta löytänyt

Tuolla muilla foorumeilla on samasta asiasta: palotilan karstoittuminen ,männän/öljyrenkaiden jumiutuminen käyty rakentavaa keskustelua : Pistetään polttoaineen joukkoon asetonia tai jopa ksyleeniä ja hyvää tulee

On vaan tavallisen outoa että tämänhintaluokan kulkineessa esimerkiksi tuo huohotinjärjestelmän päivityksen päivitykset vie ainakin 6 vuotta! On nykyaikaan kaikki suurta ja tehokasta ja missäs sitä nyt ollaan


Ei taida hyötyä näistä ongelmista muut kuin korjaamot ja näiden ihmeplitkujen valmistajat ja myyjät!
Mutta nyt se hyvä ja turvallinen ohje kehiin

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
J.V.A. Puhuu täyttä asiaa. Noista "ihmeaineista" pitäisi löytää kunnon testituloksia. Esim. juuri Fortesta niitä olen nähnyt, mutta ainakaan omalla kohdallani ei antanut apua siihen mitä hain. Aineet maksoivat 90€ joten ei niitä kyllä viitsisi huvikseen ostella
No, niin kauan kun öljynkulutus ei tuosta dramaattisesti lisäänny, en aio ottaa ressiä. Käsittääkseni muuten näissä koneissa on kapeammat männänrenkaat kuin esim. 9000:sen koneessa? Yritetty hakea pienempää sisäistä kitkaa. Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia 


Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Tässähän olisi hyvä juttuaihe vaikka TM:lle. Olisko aiheellista ehdottaa 

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Kaverin isäukko tuollaisen 1.6 A-vectran uutena osti ja 2 vuotta sitten vielä samaa autoa ajeli. Kilsoja oli 360t eikä ylimääräistä remonttia, tosin väljä se alkoi olla kun viimeisen 90tkm aikana öljyjä ei vaihdettu kertaakaan, kaadettiin vain reilusti lisää.Juhabisti kirjoitti:Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia
Tuo on sitä kustannustehokasta auton käyttöä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Kirjoitellaan taas tänne kun tuli pidempi reissu ajetua. Nykiminen muuttuu koko ajan voimakkaammaksi ja varsinkin ohitukset tekevät tiukkaa. Aivan kuin polttoaineen saannissa olisi jotain häiriötä. Voisiko esim. bensapumppu tehdä tuollaista ongelmaa? Vai mitä tarttis tehdä?
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Olethan putsannut kunnolla tuon kaasuläppäkotelon? Eiköhän ne esim. turbon läpi päästämät öljyt ole sotkeneet tuon aika tehokkaasti.mrleko kirjoitti:Kirjoitellaan taas tänne kun tuli pidempi reissu ajetua. Nykiminen muuttuu koko ajan voimakkaammaksi ja varsinkin ohitukset tekevät tiukkaa. Aivan kuin polttoaineen saannissa olisi jotain häiriötä. Voisiko esim. bensapumppu tehdä tuollaista ongelmaa? Vai mitä tarttis tehdä?
Itse kirjoittelin tuonne toiseen topiciin nykimisestä joka paheni lopulta aivan hirveäksi ja läppätalo ei edes näyttänyt pahalta, mutta kunnon puhdistuksen jälkeen ei ole nykinyt viikkoon. Kannattaa ainakin tutkia.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Kyllä tulpat ja suodattimet on vaihdettu, jos seuraavaksi ottaisin tuon kaasuläppäkotelon työn alle. Päivitellään taas tilannetta kun jotain saan aikaiseksi. Kiitoksia vinkeistä.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Oma 9-5 ei vetänyt kunnolla 2000-3000rpm. DI:n vaihto auttoi asiaan. Hyvä jippo voisi ollakin kysyjälle yrittää ystävystyä jonkun 9-5:n omistajan kanssa ja vaihtaa DI-kassut ristiin kokeilumielessä. Jos DI rikki, vika siirtyy kaverin autoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01