Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Oisi varmaan kannattanut laittaa rasvanippa jo tehtaalla, niinkuin niin moneen muuhunkin paikkaan.
9-5 Aero - 00
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
voipi olla, koitin itse kanssa ekan verran noin, mutta viikon kuluttua avasin kokonaan ja eihän sitä vaseliinia ollut mennyt edes puoliväliin.skepe kirjoitti:Ei se boorin rasvaaminen välttämättä mitään purkamisia tarvitse, riittää kunhan ruiskuttaa vaseliinispraytä sillä purkin mukana yleensä olevalla muoviputkella siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan booriin, joka ainakin 2003 mallissa on hyvin näkyvissä ja rasvattavissa. Kuiva boori ei pääse luistamaan pitkittäin ja aiheuttaa vääränsuuntaista voimaa siihen hammastankoon kiinnitettyyn niveleen. Niin voisi ainakin päätellä siitä, että kiristin sen alapään pultin jolloin klonksunta oli pari päivää lähes poissa. Boorin rasvaus edellä kuvatulla menetelmällä on pitänyt klonksahdukset kokonaan poissa monta vuotta.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Nyt oli se viikko kun ehdin vaihtaa.....Nicke kirjoitti:Ruotsista löysin.Bis kirjoitti:Mistäs löysit vaihtonivelen? Tuntuis tuossa omassa olevan tätä samaa ominaisuutta, pitänee yrittää ensin rasvausta ja kiristämistä. Jos ei korjaannu niin ei kai siinä auta kuin ruveta tuollasta niveltä metsästämään. Ilmottelehan miten homma meni.Nicke kirjoitti: ...
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.
Mulla on myös toinen hyllyssä tällä hetkellä joka on ajettu noin 26000km joka ehkä tulee myyntiin.
Ehdin vaihtohommiin vasta ensi viikolla mutta ilmoittelen sitten miten meni.
"Uusi" nivel asennettu ja hienosti toimii. Se pieni välys hävisi.
Kun koitti sitä vanhaa irtonaisena ja jos ei tiennyt että siinä on vikaa ei olisi huomannu.
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Avasin omani ja boorit ovat aivan rasvaiset, alkuperäisen vaseliinin peittämät. Minulla välyksen saa tuntumaan ihan paikallaan ollessaankin ratista molemmin puolin kiinni otettaessa, jolloin ratti hieman liikkuu pitkittäissuunnassa (ja tämän siis huomaa myös ajossa). Ratin klappia kokeiltaessa auki oleva akseli ei kuitenkaan liikahda milliäkään alhaalta. Tämä viittaisi siihen, että ongelma on ylempänä akselissa, eikä sillä olisi mitään tekemistä boorien rasvanpuutteessa. Ja ratti siis on kunnolla kiinni, klappi ei johdu siitä.NoNI kirjoitti:voipi olla, koitin itse kanssa ekan verran noin, mutta viikon kuluttua avasin kokonaan ja eihän sitä vaseliinia ollut mennyt edes puoliväliin.skepe kirjoitti:Ei se boorin rasvaaminen välttämättä mitään purkamisia tarvitse, riittää kunhan ruiskuttaa vaseliinispraytä sillä purkin mukana yleensä olevalla muoviputkella siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan booriin, joka ainakin 2003 mallissa on hyvin näkyvissä ja rasvattavissa. Kuiva boori ei pääse luistamaan pitkittäin ja aiheuttaa vääränsuuntaista voimaa siihen hammastankoon kiinnitettyyn niveleen. Niin voisi ainakin päätellä siitä, että kiristin sen alapään pultin jolloin klonksunta oli pari päivää lähes poissa. Boorin rasvaus edellä kuvatulla menetelmällä on pitänyt klonksahdukset kokonaan poissa monta vuotta.
Ajatuksia, mitä lähtisi seuraavaksi kokeilemaan?
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Omastani napsunta ja klappi lähti rasvaamalla ne boorit ja kiristämällä ko. pultti.
Niveltä en irroittanut pistin vain vaseliinisprayta muutaman kerran boorin täyteen ja kääntelin rattia edestakaisin, jotta vaseliinit valuvat boorin sisään.
Pultin kiristin oman tunnon mukaan, kun momenttiavain taisi olla hajalla. Testasin ensin 25Nm vanteen pultteihin ja poikki olisin varmaan saanut vääntään pyörän pultit ennenkuin avain olisi kertonut momentin olevan kohdillaan..
Toistaiseksi vaiva poissa ja toivottavasti pysyykin. Kiitos vinkistä.
Niveltä en irroittanut pistin vain vaseliinisprayta muutaman kerran boorin täyteen ja kääntelin rattia edestakaisin, jotta vaseliinit valuvat boorin sisään.
Pultin kiristin oman tunnon mukaan, kun momenttiavain taisi olla hajalla. Testasin ensin 25Nm vanteen pultteihin ja poikki olisin varmaan saanut vääntään pyörän pultit ennenkuin avain olisi kertonut momentin olevan kohdillaan..
Toistaiseksi vaiva poissa ja toivottavasti pysyykin. Kiitos vinkistä.
Saab 9-5 Aero