Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Oisi varmaan kannattanut laittaa rasvanippa jo tehtaalla, niinkuin niin moneen muuhunkin paikkaan.
9-5 Aero - 00
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

skepe kirjoitti:Ei se boorin rasvaaminen välttämättä mitään purkamisia tarvitse, riittää kunhan ruiskuttaa vaseliinispraytä sillä purkin mukana yleensä olevalla muoviputkella siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan booriin, joka ainakin 2003 mallissa on hyvin näkyvissä ja rasvattavissa. Kuiva boori ei pääse luistamaan pitkittäin ja aiheuttaa vääränsuuntaista voimaa siihen hammastankoon kiinnitettyyn niveleen. Niin voisi ainakin päätellä siitä, että kiristin sen alapään pultin jolloin klonksunta oli pari päivää lähes poissa. Boorin rasvaus edellä kuvatulla menetelmällä on pitänyt klonksahdukset kokonaan poissa monta vuotta.
voipi olla, koitin itse kanssa ekan verran noin, mutta viikon kuluttua avasin kokonaan ja eihän sitä vaseliinia ollut mennyt edes puoliväliin.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Nicke kirjoitti:
Bis kirjoitti:
Nicke kirjoitti: ...
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.
Mistäs löysit vaihtonivelen? Tuntuis tuossa omassa olevan tätä samaa ominaisuutta, pitänee yrittää ensin rasvausta ja kiristämistä. Jos ei korjaannu niin ei kai siinä auta kuin ruveta tuollasta niveltä metsästämään. Ilmottelehan miten homma meni.
Ruotsista löysin.
Mulla on myös toinen hyllyssä tällä hetkellä joka on ajettu noin 26000km joka ehkä tulee myyntiin.

Ehdin vaihtohommiin vasta ensi viikolla mutta ilmoittelen sitten miten meni.
Nyt oli se viikko kun ehdin vaihtaa.....
"Uusi" nivel asennettu ja hienosti toimii. Se pieni välys hävisi.
Kun koitti sitä vanhaa irtonaisena ja jos ei tiennyt että siinä on vikaa ei olisi huomannu.
Saab 9-5 Aero 2003
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

Viesti Kirjoittaja kooamas »

NoNI kirjoitti:
skepe kirjoitti:Ei se boorin rasvaaminen välttämättä mitään purkamisia tarvitse, riittää kunhan ruiskuttaa vaseliinispraytä sillä purkin mukana yleensä olevalla muoviputkella siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan booriin, joka ainakin 2003 mallissa on hyvin näkyvissä ja rasvattavissa. Kuiva boori ei pääse luistamaan pitkittäin ja aiheuttaa vääränsuuntaista voimaa siihen hammastankoon kiinnitettyyn niveleen. Niin voisi ainakin päätellä siitä, että kiristin sen alapään pultin jolloin klonksunta oli pari päivää lähes poissa. Boorin rasvaus edellä kuvatulla menetelmällä on pitänyt klonksahdukset kokonaan poissa monta vuotta.
voipi olla, koitin itse kanssa ekan verran noin, mutta viikon kuluttua avasin kokonaan ja eihän sitä vaseliinia ollut mennyt edes puoliväliin.
Avasin omani ja boorit ovat aivan rasvaiset, alkuperäisen vaseliinin peittämät. Minulla välyksen saa tuntumaan ihan paikallaan ollessaankin ratista molemmin puolin kiinni otettaessa, jolloin ratti hieman liikkuu pitkittäissuunnassa (ja tämän siis huomaa myös ajossa). Ratin klappia kokeiltaessa auki oleva akseli ei kuitenkaan liikahda milliäkään alhaalta. Tämä viittaisi siihen, että ongelma on ylempänä akselissa, eikä sillä olisi mitään tekemistä boorien rasvanpuutteessa. Ja ratti siis on kunnolla kiinni, klappi ei johdu siitä.

Ajatuksia, mitä lähtisi seuraavaksi kokeilemaan?
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Omastani napsunta ja klappi lähti rasvaamalla ne boorit ja kiristämällä ko. pultti.
Niveltä en irroittanut pistin vain vaseliinisprayta muutaman kerran boorin täyteen ja kääntelin rattia edestakaisin, jotta vaseliinit valuvat boorin sisään.

Pultin kiristin oman tunnon mukaan, kun momenttiavain taisi olla hajalla. Testasin ensin 25Nm vanteen pultteihin ja poikki olisin varmaan saanut vääntään pyörän pultit ennenkuin avain olisi kertonut momentin olevan kohdillaan..
Toistaiseksi vaiva poissa ja toivottavasti pysyykin. Kiitos vinkistä.
Saab 9-5 Aero
Vastaa Viestiin