EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Itellä rupes rötäysongelmien myötä epäilyttämään EVAPin tulppausten pitävyys, etenkin cobran päässä. Tein sitten niin, että revin koko EVAP hässäkän mäkeen. R-letkun T-haaran tilalle jatkoliitin ja EVAPin magneettiventtiililtä uusi (olikohan nyt 8mm) letku takaiskulla ja jatkoliittimellä läppäkotelon nysään. Hyvin tuntuu se pelaavan ja sormet ristiin että auttoi myös rötäyksiin.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
9-5 00-aero. 0455 koodi on tullut pari kertaa, joten ajattelin poistaa tuon evapin käytöstä. Tulppasin magneettiventtiililtä t-haaralle lähtevän letkun. Pitääkö jostain muualta tulpata jotain? Näyttäisi olevan niin monta tapaa, että ei ymmärrä
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Väännän itselleni rautalangasta selityksin tuolle kuvalle. Punainen letku jää vapaaksi kaikista liitoksista. Vihreä on uusi letku joka kiertää vaan cobran "ympärillä", läppäkoteloon ja magneettiventtiilille meneville letkuille tulpatShadow_Fi kirjoitti:No niin, kerta kun epäilen nyt vähän kaikkea (varsinkin imuvuotoa), ajattelin kokeilla evapin poistoa. Jäi kuitenkin vaivaamaan miten se on parasta tehdä, mitä huonoja puolia modissa on, jne. Vaikuttaako kulutukseen negatiivisesti? Tuleeko jotain muita mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa? Onko turvallista päästää polttoainekaasut konepellin alle? Tosin jos tuon venttiilin tulppaa niin eihän ne edes pääse?
Tein tälläisen kuvan, jossa epäilen ovatko oikein nuo tulpat?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Vihreässä letkussa on T-kappale siinä kohtaa jossa se liittyy punaiseen letkuun. Riittää että tulppaat siitä T-kappaleesta sen punaiseen lähtevän haaran. Toki kannattaa katsoa sen vihreän letkun kunto, etenkin alapäästä, ja vaihtaa tarvittaessa uuteen jolloin ei sitä T-kappaletta enää kannata väliin laittaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Onko tarvinnut koskea ns. uudempaan järjestelmään eli my04 ja uudempiin?
Tai tarvinnut pois sulkea ko. järjestelmän takaiskuja jostain syystä?
Tai tarvinnut pois sulkea ko. järjestelmän takaiskuja jostain syystä?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
T7 stage/biopower softaukset.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Olikos tuota kuvaa vielä jossain? Kirjoitatte punaisesta ja vihreästä, mutta hieman vaikea hahmottaa, kun ainakaan mulla ei ekan postauksen kuva näy.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Koitan ilmaista itseäni selkeästi Mankkuvenan R-letkun katkaisee kolmihaaranen liitin josta lähtee letku#1, nimettäköön tässä siis letkut #1, #2 ja #3. Tämä kolmihaara veks ja R-letkun naitos liittimellä yhdeksi. Letku#1 toisessa päässä on kolmihaara jossa letku#2 menee kaasuläppäkotelolle. Myös letku#2 pois kera kolmihaarasen liittimen. Kaasuläppäkoteloon letku#2 tilalle ehyt pätkä esim. bensaletkua ja tulppa päähän. Letku#3 tulee evapin solenoidilta/venttiililtä letkut #1 ja #2 yhdistävään kolmihaaraan ja se jää vapaaksi. Sen voi hajuhaittojen (tankilta tulevat huurut) ehkäisemiseksi vetää pidemmällä letkulla vaikka imarin alle.
Tutkimalla pellin alla ja kädet sotkemalla onnistunee keltä vaan jos meikäläinenki tämän selvitti. Lisäksi googleen Saab 9-5 evap kuvahakuun niin avautuu paremmin. Uudemmissa on letku#1 jätetty pois jo tehtaalta eli oikeastaan niissä on #2 ja #3 letkut samaa mutta takaisku venttiili lie jossain välissä.
Vastuuvapaislauseke: Mikäli ylläkirjoittamani on vaikea selkoista ja puuta heinää niin kirjoitan tätä kännykällä ja katon futista
Tutkimalla pellin alla ja kädet sotkemalla onnistunee keltä vaan jos meikäläinenki tämän selvitti. Lisäksi googleen Saab 9-5 evap kuvahakuun niin avautuu paremmin. Uudemmissa on letku#1 jätetty pois jo tehtaalta eli oikeastaan niissä on #2 ja #3 letkut samaa mutta takaisku venttiili lie jossain välissä.
Vastuuvapaislauseke: Mikäli ylläkirjoittamani on vaikea selkoista ja puuta heinää niin kirjoitan tätä kännykällä ja katon futista
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Jep, kyllä se tuosta aukee. Joku kuvakin löytyi netistä.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107 ... iagram.jpg
t. Mika
https://dl.dropboxusercontent.com/u/107 ... iagram.jpg
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Yksinkertaisin tapa poistaa koko EVAP pois käytöstä
-EVAP letku läppäkotelolta irti, tulppaa läppäkotelon letkulähtö
-EVAP letku imucobralta irti, tulppaa imucobran letkulähtö t-haarasta. Tai vedä uusi letku ilman t-haaraa mankkuvenalta---->>cobraan
-Jätä evapin letkut konehuoneeseen vapaasti tuulettelemaan, varo ettei mummot pyörry auton vieressä seistessään
-EVAP letku läppäkotelolta irti, tulppaa läppäkotelon letkulähtö
-EVAP letku imucobralta irti, tulppaa imucobran letkulähtö t-haarasta. Tai vedä uusi letku ilman t-haaraa mankkuvenalta---->>cobraan
-Jätä evapin letkut konehuoneeseen vapaasti tuulettelemaan, varo ettei mummot pyörry auton vieressä seistessään
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
-04:ään tein simppelisti. Cobrallepäin tuleva letku irti t-haarasta, kumiseen liittimeen pultti tukkeeksi ja t-haaran otin pois ja tilalle pätkä teräsputkea. Tuon helpommin ei voisi tehdä mielestäni.SeenFinn kirjoitti:Onko tarvinnut koskea ns. uudempaan järjestelmään eli my04 ja uudempiin?
Tai tarvinnut pois sulkea ko. järjestelmän takaiskuja jostain syystä?
Ps. Käsittääkseni MY05 on karsitulla systeemillä jo tehtaalta lähtien. Eli evap:n magneettiventtiililtä menee vain yksi putki/letku kaasuläppäkoteloon. Omiin T7-koneisiin olen tätä mukaillen tehnyt modifikaatiot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
OG9-3 Aerosta katosi tehot, vitosvaihteella kaasupohjassa nousi mAir ~780 kun pyynti 1150. Tein nyt jcarlsonin opastuksesta (kiitos!) vain näin:
Eli R-letkun T-haaralta EVAP venttiilille lähtevä letku irti ja molemmat päät tukkoon. Ja simsalabim, mAir taas ~1150 veto päällä.
Oletettavasti se EVAP magneettiventtiilin ja kaasuläpän välinen takaisku on rikki mutta lieköhän tästä mitään haittaa? Käytännössä paineet menee ainakin tuohon EVAP magneettiventtiilille asti mutta onkohan se ahdot päällä kiinni anyway? Vai olisikohan syytä kuitenkin laittaa toimiva takaisku tuohon väliin? Suljettu järjestelmä on ajatuksena pitää, en aio jättää EVAP hönkimään ulkoilmaan.
edit:
Tällainen "ranetus" sinne nyt tuli laitettua eli siitä R-letkulta irrotetusta pätkästä tein tommosen suoraan EVAP venttiililtä kaasuläppäkotelolle menevän letkun kun siinä pätkässä se takaisku vaikutti olevan ehjä:
Eli R-letkun T-haaralta EVAP venttiilille lähtevä letku irti ja molemmat päät tukkoon. Ja simsalabim, mAir taas ~1150 veto päällä.
Oletettavasti se EVAP magneettiventtiilin ja kaasuläpän välinen takaisku on rikki mutta lieköhän tästä mitään haittaa? Käytännössä paineet menee ainakin tuohon EVAP magneettiventtiilille asti mutta onkohan se ahdot päällä kiinni anyway? Vai olisikohan syytä kuitenkin laittaa toimiva takaisku tuohon väliin? Suljettu järjestelmä on ajatuksena pitää, en aio jättää EVAP hönkimään ulkoilmaan.
edit:
Tällainen "ranetus" sinne nyt tuli laitettua eli siitä R-letkulta irrotetusta pätkästä tein tommosen suoraan EVAP venttiililtä kaasuläppäkotelolle menevän letkun kun siinä pätkässä se takaisku vaikutti olevan ehjä:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Kahesti koko viestiketjun oon lukenu läpi enkä siltikään oo ihan varma miten tuo tulppaus pitäis tehä?
Onko tuo mikan laittama kuvalinkki nyt semmonen miten se kuuluis tehä?
Tässä menee ärräletkut ja muut cobrat kohta yli hilseen.
Onko tuo mikan laittama kuvalinkki nyt semmonen miten se kuuluis tehä?
Tässä menee ärräletkut ja muut cobrat kohta yli hilseen.
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Mikan kuvassahan se neuvotaan. Boost control valvelta lähtevä letku on se R jossa on "The T" ja tältä The T:ltä lähtee pitkä letku kaasuläppäkotelolle ja siinä välissä on takaiskuventtiilejä ja yksi kolmihaara. Tämä pitkä letku veks ja The T pitää saada toimettomaksi jollain konstilla, tulppaamalla tai poistamalla. Lisäksi kaasuläppäkotelon lähtöön tulppa. Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
mä oon ajatellu poistaa tän ranetuksen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tee samoin kuin minäkin. Edelleen pelaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00