Erään aeron tarina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh katsoin just että tosiaan sitä paremmin käyttikseen sopivaa seosta on noi Wössnerit. Hinta vaan menee yli meikäläisen köyhistelybudjetin joka tapauksessa.

Puristuksista en oo kyllä varma, jossain vaan nähnyt että 8,5 rutuilla ollu tarjolla. Voi olla kyllä hyvinkin että löytyy orkkis rutuillaki.

Tehokoneet tietty erikseen, itelle riittää käyttikseen jo tuo 280hv:kin, tosin jos turbo on paskana niin varmaan laitan jonkun 19T samantien ja 350 ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Hmm...sopinee tähän topicciin noiden mäntäjuttujenkin jälkeen.

Autossa siis Hirsch -98-00 B205E punasille suuttimille, jossa kumma kyllä nakuherkkyyttä vähän vähennetty. Softa toiminu erittäin hyvin, mutta nyt viime aikoina toi painepuolen nakuadaptaatio laskenut 75 => 60 ja Ioff alkanu heittään negatiivisia arvoja ihan normiajossa. Pakokaasujen jäännöshappi 1,3% kierroksilla. Ilmavuotoa en ole toistaiseksi löytänyt, Amul viimeksi katottuna n 3%

Mitäs seuraavaksi?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

miks muuten tuota Ioffia seuraatte?

jos suoraan haluuaa katsoa mitä nakukartan x akselin osoitin tekee niin laittaa sid infoon ton
BstKnkProt.MapPointer arvon, se kun rupeaa luisumaan miinuksen puolelle niin nakurajoitus rajoittaa ilmamassoja.

Paljon Jouttis sulla on ilmamassat vedossa, se mreq ?
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jkotka kirjoitti:miks muuten tuota Ioffia seuraatte?
Varmaan siksi kun se on defaulttina SID Infossa saatavilla, tietty jos pääsee itse uudelleenohjelmoimaan niin sinne kannattanee tuupata esim. tuo seurattavaksi johonkin moodiin. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Tsekkaan, onko ilmamassoihin tullut rajoitusta peliin nyt kun Akw2 pudonnu. Viimeksi kun olen kattonu, niin oli vielä kohillaan eli karvan yli 1000, minkä toi maksimissaan pyytää.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Pahottelut munkin puolesta Carlsonille konerikosta.
Omassa mair vedossa 1300-1250, mreg on 1257.
Mitä tossa vaiheessa noiden muiden tulisi olla, akw2 jne? ei kyllä tunnu pudottelevan massoja eli mun mielestä toimii hyvin.
Autona tosin kolkki stage3 vermeillä, vakio ic tosin(vielä)
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kävinpä ottamassa tulpat pois ja kattelin samalla sid infosta mihin oli Akw2 jäänyt, oli 80. Vikakoodejakin oli 1 kpl, P1300 (random misfire).

Nelospytyssä ei ollut enää mäntää, muissa näytti olevan kotona. Karstaa mäntien päällä aika normaali kerros, ei edes kovin paljoa. Nelosessa arvasi vian jo olevan siitä kun tulpan kierteet oli ottaneet hieman hittiä ja oli tahkea irrottaa. Sen verran piilossa itse tuuletusreikä lohkossa että sinne ei nähnyt yläkautta kurkkimalla mitenkään, tulipellin puolella kuitenkin on.

Tulpista kuva (isohko): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tulpat.jpg

Mielestäni näyttää ihan OK:lta äkkiseltään nuo muut tulpat. Liian kuumat varmasti koska olivat orkkis platinat 6:n lämpöarvolla, mutta ei nakutusjälkiä näkynyt eikä näytä superlaihallakaan käyneen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Kävinpä ottamassa tulpat pois ja kattelin samalla sid infosta mihin oli Akw2 jäänyt, oli 80. Vikakoodejakin oli 1 kpl, P1300 (random misfire).

Nelospytyssä ei ollut enää mäntää, muissa näytti olevan kotona. Karstaa mäntien päällä aika normaali kerros, ei edes kovin paljoa. Nelosessa arvasi vian jo olevan siitä kun tulpan kierteet oli ottaneet hieman hittiä ja oli tahkea irrottaa. Sen verran piilossa itse tuuletusreikä lohkossa että sinne ei nähnyt yläkautta kurkkimalla mitenkään, tulipellin puolella kuitenkin on.

Tulpista kuva (isohko): http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/tulpat.jpg

Mielestäni näyttää ihan OK:lta äkkiseltään nuo muut tulpat. Liian kuumat varmasti koska olivat orkkis platinat 6:n lämpöarvolla, mutta ei nakutusjälkiä näkynyt eikä näytä superlaihallakaan käyneen.
Mulle sanoivat kerran noista tulpista kun ihmettelin kun ovat ihan valkoiset että niistä on nykyään aika vaikea sanoa että onko kone laihallaan vai ei koska nykyaikaiset moottorit polttavat bensan tehokkaammin kuin vanhat ja että ne tulpat on normaalistikin aika valkoiset. Tietenkin sitten ainakin tietää että on ollut liian laiha seos jos tulppa on sulanut, mutta liekkö mäntäkään olisi ehjä siinä vaiheessa :) Millaisia jälkiä nakutus jättää tulppiin?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

aero t7 kirjoitti:Pahottelut munkin puolesta Carlsonille konerikosta.
Omassa mair vedossa 1300-1250, mreg on 1257.
Mitä tossa vaiheessa noiden muiden tulisi olla, akw2 jne? ei kyllä tunnu pudottelevan massoja eli mun mielestä toimii hyvin.
Autona tosin kolkki stage3 vermeillä, vakio ic tosin(vielä)
Onko toi sun auto siis 9-3 Aero? Millaisia ahtopaineita saat nyt kylmillä keleillä, mulla on n.1200mg/c ja n.1,25-1,28bar. Mulla olisi stage5 omaan autoon missä on max.ilmamassat n.1250mg/c mutta en ole viittinyt kokeilla sitä kun ei toi kytkin halua :( Nytkin olen rajannut vähän noita vääntöjä että ilmamassat on max.1150-1180mg/c.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jkotka »

eli öljypaska oli syynä siis tälläkin kertaa.

nyrkkisääntö: ykkönen porsii nakusta, nelonen öljymynnistä. :)
-
Janne #2769 stcf #40
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se voi hyvin ollakin näin. Pari kappaletta öljymoskaan hajonneita T7 koneita nähneenä molemmissa oli ensin karstasta tukkiutunut nelosen päässä uloimmainen runkolaakerin öljykanava ja tämän jälkeen nelosen kk laakeri ensimmäisestä vauriosta tulevan purun jatkaessa öljykanavien tukkimista.

Parhaiten näkyivät ykk:ssa olevat männät 2 ja 3, molemmat näytti aivan normaaleilta, kevyt karstakerros päällä eikä mitään nakutusjälkiä (neulanpistoja).

Tulpissa ei myöskään näkynyt nakutusjälkiä (sulaneen alumiinin roiskeita pieninä täplinä) tai minkäänlaista sulamista tai lasittumista muutenkaan. Seoksia arvuuttelin hieman uloimman kierteen ja eristeen tyven karstaisuudesta. Ei ainakan siis totaalisen laihalla ole mennyt. Eipä nykymoottoreilla se eriste itsessään juuri mustukkaan jos palaminen ja seokset on normaalilla alueella. Hyvin lievää maitokahvin ruskeutta eristeessä ilmenee ajan kanssa, mutta nämä tulpat oli vasta 2tkm ajetut.

Vauriot nelosen tulpassa siis puhtaasti mekaanisesta iskusta tulleita. Mahdollista kuitenkin edelleen se vaihtoehto, että aiempi virisofta ja risa ilmamassamittari oli jo aiheuttanut halkeaman mäntään ja totaalituho tuli vasta nyt kun kierroksia ja kuormaa oli koneessa huipputehon verran ensimmäisiä kertoja auton oston jälkeen. Heti ostaessa rikkinäisellä mittarilla nimittäin veti jo niin laihalle aiemminkin että lakkasi polttamasta ja nostin heti kaasusta kun näin ahtojen karkaavan vrt. mitattu ilmamassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kävin nyt sitten tullissa ja peruin autoveroilmoituksen vapaamuotoisella ilmoituksella. Vakuutuksetkin saisi katki niin ei tarvitse suotta niitä maksella.

Saapa nähdä jos menee (mahdollisesti) ensi vuoden puolelle että verotan tuon että onko tapahtunut mitään muutosta kuten kiertävä huhu kertoo. Varmaan ei, mutta olisipahan iloinen yllätys jos näin olisi.

Talven ajelee mieluusti nelikolla muutenkin. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

onko mitään mahollisuutta verottaa porsineena halvemmalla verotusarvolla?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aeron konerikko (oli: ostettu)

Viesti Kirjoittaja j0ne »

onko mitään mahollisuutta verottaa porsineena halvemmalla verotusarvolla?
Itse verotin aikoinaan lähes rusinanmuotoisen Corradon, jossa konekkin rikki. Sai sen kyllä menemään huonokuntoisena, mutta se alennus oli joku ihan naurettava (muutamia satasia, ja verot >3000€). Sai sentään monen vuoden jälkeen jotain takaisin kun valitti...
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Aero ostettu

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jkotka kirjoitti:Paljon Jouttis sulla on ilmamassat vedossa, se mreq ?
1025 kolmosella maksimissaan - sama mitä kartan mukaan pitäskin ja todellinen hiukka enemmän. Tosin siinä vaiheessa v-power ollu jo tankissa pari päivää ja nakuadaptaatiot 35/65 => 40/75 parin vedon jälkeen. Yritin kokeilla aikasemminkin, mutta alko vänkärin pallilta kuuluun hirvee nakutus :D

Otin tulpat pois ja tsiigailin mäntiä skoopilla, joka ei tosin mahtunu rööristä sisään eli tuli putkikuvia. Etsin siis jälkiä nakutuksesta / laihalla käymisestä. Männistä irtoo edelleen karstaa, mutta viime kesäseen verrattuna karstakerrokset ohuita ja irtoili sellasina hilseinä. Nelonen vähän kostea (öljyinen?) ja tulppakin hiukka tummempi kuin muut. Karstakerros siis kuitenkin ja vaikea sanoa, mitä sen alla.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vastaa Viestiin