EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Justiinsa näin minäkin asian ymmärsin!
Kiitos vielä vahvistuksesta.
Kiitos vielä vahvistuksesta.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Lainaan tätä vanhaa ketjua. OG-93 2002 (240 tkm ajettu) automaatti, stage 1 ja SID-infossa mair jäi täyskiihdytyksessä noin 50 vajaaksi mreq arvosta.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Joulu 20, 2016 20:53Mikan kuvassahan se neuvotaan. Boost control valvelta lähtevä letku on se R jossa on "The T" ja tältä The T:ltä lähtee pitkä letku kaasuläppäkotelolle ja siinä välissä on takaiskuventtiilejä ja yksi kolmihaara. Tämä pitkä letku veks ja The T pitää saada toimettomaksi jollain konstilla, tulppaamalla tai poistamalla. Lisäksi kaasuläppäkotelon lähtöön tulppa. Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.
-hapertuneita alipaineletkuja ja pari huonoa takaiskua uusittu
-Bensapumppu uusittu
-vielä sen jälkeen samaa vikaa ja pientä nykimistä kovassa kiihdytykseen lähdössä
-DI-kasetti vuoden vanha
-pari kertaa moottorin vilavalo syttynyt ja huutomerkki, ei vikakoodeja infossa. Nollauksen jälkeen ei ole uusinut nyt pariin viikkoon.
-nyt uusi alkuperäinen IMM ja EVAP tulpattu seuraavasti:
Jonkun vanhan moottorikaavion mukaan The T tulpattu kaasuläppäkotelolle, jossa haara ja pari takaiskua välissä.
Letku R yhdistetty suoraksi liitoskappaleella. ”Vika” poistui ja mair seuraa tarkasti mreq. Siltikin kerran moottorivikavalo ja huutomerkki syttyi ilman muita oireita. Tästä siis jo pari viikkoa aikaa, ei ole uusinut…
Kysymys: pitääkö kaasuläppäkotelolta vastaavasti tulpata tuo lähtö? Sitä en ole tehnyt. Letkut takaiskuineen ovat joutilaana ja tulpattu vain tuo T-haara.
Ja mitä tarkoittaa: ” Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.”
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Meikäläisen vastaushan on monta monta kuuta vanha ja paljon on Oulujoessa vettä virrannut kun saappi oli vielä taloudessa. Hippasen pitää tavata tuota omaakin vastausta mutta omassa oli kaasuläppäkotelolla pätkä letkua ja pultti tulppana. Solenoidiventtiililtähän ne kierrätettävät kaasut tais mennä etiäpäin joten se letku tuli jemmattua jonnekin vänkärin puolelle muiden letkujen sekaan.Kersi kirjoitti: ↑La Touko 11, 2024 14:31Lainaan tätä vanhaa ketjua. OG-93 2002 (240 tkm ajettu) automaatti, stage 1 ja SID-infossa mair jäi täyskiihdytyksessä noin 50 vajaaksi mreq arvosta.jooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Joulu 20, 2016 20:53Mikan kuvassahan se neuvotaan. Boost control valvelta lähtevä letku on se R jossa on "The T" ja tältä The T:ltä lähtee pitkä letku kaasuläppäkotelolle ja siinä välissä on takaiskuventtiilejä ja yksi kolmihaara. Tämä pitkä letku veks ja The T pitää saada toimettomaksi jollain konstilla, tulppaamalla tai poistamalla. Lisäksi kaasuläppäkotelon lähtöön tulppa. Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.
-
Kysymys: pitääkö kaasuläppäkotelolta vastaavasti tulpata tuo lähtö? Sitä en ole tehnyt. Letkut takaiskuineen ovat joutilaana ja tulpattu vain tuo T-haara.
Ja mitä tarkoittaa: ” Solenoidiventtiilin pitää saada sitten puhallella kaasut vapaasti ulkoilmaan.”
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Varmasti joku viisaampi kertoo oikean tavan ja taitanee se löytyä tästäkin ketjusta jos olen väärässä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
[/quote]
Meikäläisen vastaushan on monta monta kuuta vanha ja paljon on Oulujoessa vettä virrannut kun saappi oli vielä taloudessa. Hippasen pitää tavata tuota omaakin vastausta mutta omassa oli kaasuläppäkotelolla pätkä letkua ja pultti tulppana. Solenoidiventtiililtähän ne kierrätettävät kaasut tais mennä etiäpäin joten se letku tuli jemmattua jonnekin vänkärin puolelle muiden letkujen sekaan.
Varmasti joku viisaampi kertoo oikean tavan ja taitanee se löytyä tästäkin ketjusta jos olen väärässä.
[/quote]
Pitäisiköhän huolestua, kun sama mies vastaa vielä saman päivän aikana 8 vuotta vanhaan ketjuun. Vaikkei omista edes Saabia. Sairasta.
Mielestäni muistelit ja kirjoitit asian aivan oikein.
Kelailin tota systeemiä eilen aika paljonkin ja aloin ehkä ymmärtämään sitä. Mulla kulkee nyt solenoidilta höyryt vain kaasuläppäkotelon suuntaan, kun toinen reitti on tukittu. Ja tämäkin ratkaisu taitaa olla ihan ok, sikäli mikäli tuo solenoidin ja kaasuläpän välinen ylempi takaisku toimii, kuten pitää. Se letku ja takaisku on selvästi uusittu joskus. Takaiskuventtiili on tiukasti kiinni kovassa putkessa, mutta jos saan sen helposti irti esim kaasuläpältä, voisin testata sen toimintakunnon (ettei se falskaa läpältä solenoidin suuntaan).
Tällä ratkaisulla systeemi pysyisi suljettuna.
Meikäläisen vastaushan on monta monta kuuta vanha ja paljon on Oulujoessa vettä virrannut kun saappi oli vielä taloudessa. Hippasen pitää tavata tuota omaakin vastausta mutta omassa oli kaasuläppäkotelolla pätkä letkua ja pultti tulppana. Solenoidiventtiililtähän ne kierrätettävät kaasut tais mennä etiäpäin joten se letku tuli jemmattua jonnekin vänkärin puolelle muiden letkujen sekaan.
Varmasti joku viisaampi kertoo oikean tavan ja taitanee se löytyä tästäkin ketjusta jos olen väärässä.
[/quote]
Pitäisiköhän huolestua, kun sama mies vastaa vielä saman päivän aikana 8 vuotta vanhaan ketjuun. Vaikkei omista edes Saabia. Sairasta.

Mielestäni muistelit ja kirjoitit asian aivan oikein.
Kelailin tota systeemiä eilen aika paljonkin ja aloin ehkä ymmärtämään sitä. Mulla kulkee nyt solenoidilta höyryt vain kaasuläppäkotelon suuntaan, kun toinen reitti on tukittu. Ja tämäkin ratkaisu taitaa olla ihan ok, sikäli mikäli tuo solenoidin ja kaasuläpän välinen ylempi takaisku toimii, kuten pitää. Se letku ja takaisku on selvästi uusittu joskus. Takaiskuventtiili on tiukasti kiinni kovassa putkessa, mutta jos saan sen helposti irti esim kaasuläpältä, voisin testata sen toimintakunnon (ettei se falskaa läpältä solenoidin suuntaan).
Tällä ratkaisulla systeemi pysyisi suljettuna.
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Pitäs varmaan olla


Tuo evap tosiaan selviää kun lueskelee tätä ketjua pellin alla ihmetellessä. Ja taispa niitä kuviakin olla netissä orggiksista ja muokatuista evapeista.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Ei varsinaisesti poisto vaan korjaus!
Alkoi pysähtyessä haisemaan bensa / viina (ei vanha) riippuen mitä tankissa on milloinkin. Onneksi foorumi ja youtube auttaa ja äkkiähän sen vian löysi kun kurkkasi EVAP-pöntön letkuliitoksia.

Sisälokari pois. Pönttö on repsikan puolella yläviistossa.

Pönttö paikallaan.

Vika paikallistettu. Kannattanee vaihtaa molemmat liitosletkut samalla kertaa.

EVAP pönttö ja 3 kpl letkuja.

Uudet letkun pätkät paikoillaan, alkuperäinen oli 8mm sisältä, 14mm päältä. Laitoin ulkomitalta hieman pienempää. Toisessa letkussa ei ole klemmareita, mutta lisäsin nippusiteet varmuuden vuoksi. Iso letku menee rengaskaaren toiselle puolelle irtopääksi? Pitäisikö tämän olla jossain kiinni?
Alkoi pysähtyessä haisemaan bensa / viina (ei vanha) riippuen mitä tankissa on milloinkin. Onneksi foorumi ja youtube auttaa ja äkkiähän sen vian löysi kun kurkkasi EVAP-pöntön letkuliitoksia.

Sisälokari pois. Pönttö on repsikan puolella yläviistossa.

Pönttö paikallaan.

Vika paikallistettu. Kannattanee vaihtaa molemmat liitosletkut samalla kertaa.

EVAP pönttö ja 3 kpl letkuja.

Uudet letkun pätkät paikoillaan, alkuperäinen oli 8mm sisältä, 14mm päältä. Laitoin ulkomitalta hieman pienempää. Toisessa letkussa ei ole klemmareita, mutta lisäsin nippusiteet varmuuden vuoksi. Iso letku menee rengaskaaren toiselle puolelle irtopääksi? Pitäisikö tämän olla jossain kiinni?

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tuo murtunut letkunpätkä EVAP-pöntön juuressa on varmaan aika monessa femmassa, kannattaa tarkistaa. Itsellä oli 257tkm ajetussa 2005-vuotisessa purkufemmassa myös kun purin lokarin irti. Luulis että voi aiheuttaa joillain selittämättömiä käyntihäiriöitä/pätkimisiä kun imee murtuneen letkun takia ilmaa MAFfin ohi.
Varmaan tuo onkin se syy miksi joillain vika korjaantuu EVAP poistamalla.

9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Mulla on se käsitys tuosta, että vaikka letku ois tosta poikki mistä imee imuputkistoon höyryt niin ei se vapaasti pääse ilma siitä kulkemaan. Ilmamäärää / höyrymäärää rajoittaa magneettiventtiili joka on siinä oikean etuvalon takana MAF:n vieressä telineessä. Trionic säätelee magneettiventtiilin toimintaa. Tietty jos se hajoaa niin sitten ilma pääsee jatkuvana imeytymään imuputkistoon ohi MAF:n. Magneettiventtiilin toiminnan tuntee kun se naksuttaa koneen käydessä ja ollessa lämmin.
Mitään käyntihäiriöitä ei omassa ilmennyt ennen korjausta.
Mitään käyntihäiriöitä ei omassa ilmennyt ennen korjausta.