NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

reioreioDTVJ9q6q kirjoitti:Iskarit, puslat ja työ 680e. Ja takaisintulomatkalla takalaatikko täynnä halpaa alkoholia niin siinähän se suurin säästö tuli. :D
Ei kyllä paha jos osat OEM-osia..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Mymmeli
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 14:21

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Oliko pelkkien puslien hinta mikä? Itsellä tiedossa viron reissu keväällä ja hieman mielessä käyttää autoa tuolla.
MY01 9-5 2.0tA Biopower by J.Carlson
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Tuo 680e ei kyllä ole paha hinta tuosta kaikesta. Täällä oli marmorilla pelkkä työ 6:lle puslalle 380e 8O, kun edelliseen femmaan vaihdatin.
Nykyiseen tuli puslat maanantaina PCS:ltä hintaan 167e(4 poikittaisiin + Powerflexit pitkittäisiin). Jospa illalla alkais askarteleen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
enochian
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 06:18

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja enochian »

Löytyisikö joltain puslatyökalua lainaan/vuokralle Keski-Uudeltamaalta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

white9-5 kirjoitti:Tuo 680e ei kyllä ole paha hinta tuosta kaikesta. Täällä oli marmorilla pelkkä työ 6:lle puslalle 380e 8O, kun edelliseen femmaan vaihdatin.
Nykyiseen tuli puslat maanantaina PCS:ltä hintaan 167e(4 poikittaisiin + Powerflexit pitkittäisiin). Jospa illalla alkais askarteleen.
Vastaava setti Skruvat:sta noin 113€ .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Kannattaa myös miettiä esim. poikkitaisten tukivarsien ulompien (4kpl) puslien (nivelten) kestoikää ostovaiheessa. Skruvatvatilta saa 10.65€/kpl (mikä on laatu?), Lemförderit 26,58€/kpl (tunnetusti laadukas). Kalliinpiakin löytyy, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta mikä kestää pitkään. Tutkin omasta (-06) vaihtamani alkuperäisten puslien sisäkalut, kaikki ruosteessa vaikka kumit olivat ehjät. Kaverilla on varastossa läjä merkittömiä puslia, niitä saa kuulemma vaihtaa alle parin vuoden välein. Itsellä on takana ylimmäiset Moogin tekemät ja alemmat jotkin Vectran HD-puslat. 4 vuosi alkamassa...
Ennen kesää vaihdan kokeeksi pitkittäisiin taakse Powerflexien tilalle venäjältä (ebay) ostetut alkuperäisen näköiset puslat, joissa on kumin tilalla keltainen uretaani.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taisi olla pro parts sweden paketeissa. Miepä kerron tässä topickissa sit kun nuo porsii. Entiset puslat oli niinikään ruosteessa sisältä, vaikka eivät vielä mitkään väljät. Kumit olivat ehjät. Eli voitelu ei tekisi pahaa niille jossain vaiheessa?

Ps. Oli muuten dramaattinen parannus ajettavuudessa nuilla eväillä. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kannattaa myös miettiä esim. poikkitaisten tukivarsien ulompien (4kpl) puslien (nivelten) kestoikää ostovaiheessa. Skruvatvatilta saa 10.65€/kpl (mikä on laatu?), Lemförderit 26,58€/kpl (tunnetusti laadukas). Kalliinpiakin löytyy, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta mikä kestää pitkään
Viimeks ostin jotkin ~30€ 4kpl puslat(joku topran?) ja kesti ~2v. Nyt ostin 80€ 4kpl delphi merkkisiä ja toivon että kestää pitempään. Vaihto onnistu kyl puolta nopeammin ku oli jo harjotusta alla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Saa olla tarkkana myös kun ostaa noita puslia en nyt tähän hätään muista varaosanumeroita mutta esim. Lemfördejä siis tarvike versioita löytyy Saappiin.
Mutta monessa paikkaa saa / myydään Ooppelin puslia ...

Näistäkin on kirjoitettu ja varsinkin harakiri osien kestävyydestä kilometri kaupalla ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hei HALOO, sinne suojakumin alle voi laittaa vaseliinia ihan itekkin...mitä luulette, ruostuisko se sitten enemmän vai vähemmän :?:
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jep, Aerossakin oli puslat sisältä ihan ruosteessa.
Ostin apteekista millisen neulan ja siihen sopivan ruiskun, tuolla truuttasin vaseliinia uusien Motonetin tarvikepuslien sisään ennen asennusta.
Katsotaan venyykö käyttöikä alkuperäisten tasolle :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hej "Termos" tätä samaa metodia käytti saab verstaat ollessaan vielä pystyssä, ja varmaan silloiset asentajat jotka ovat duunissa vielä tänäänkin tekevät tämän saman tempun.

Mutta sen aikaisen saabin verstailla käytettiin samaa metodia esim. käsijarru vaijerin kumisuojuksiin, plus muihin voitelukohteisiin, johon sitä tarvittiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitänee ottaa huolto-ohjelmaan tuo puslien rasvaus. Ei se mikään temppu ole ottaa pultti pois, kääntää pusla pois tukivarren välistä ja sen jälkeen voi jo suojakumin irroittaa nivelen rasvausta varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti76
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 23:50
Paikkakunta: KAARINA

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja antti76 »

Hei!
Pari kysymystä: mikä on puslaa työntävän sylinterin halkaisija valmiissa työkalussa ja lähteekö pusla pois kumpaankin suuntaan?
Kyseessä siis poikittaistukivarsien yläpuslat, numero 4 aikaisemmassa ketjun kuvassa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jus »

Puslatyökalun mitat on tämän ketjun toisessa viestissä, mutta linkin kuvassa taitaa olla jotain häikkää. Tässä sama kuva uudestaan:
Kuva

Aika tarkkaa on sekä hylsyn ulko- ja sisähalkaisijan että pituuden kanssa. Ja ulosvedossa apuholkki oltava eri pituinen kuin sisäänpainossa. Alempi mahtuu liikkumaan vain yhteen suuntaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin