Öljyä kuluu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä kesti n.170tkm :wink:

Ei tuo Eskin vanha turbo kyllä sen näköinen ole, ettäkö se vähäinen öljyn syönti olisi tuosta johtuisi :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, vähän tuota kyllä itsekin epäilin, kun mitään savumerkkejä ei ahdin ikinä antanut, mutta niin monet asiantuntijat pitivät ahdinta todennäköisimpänä öljynkulutuksen aiheuttajana... Jos öljynsyönti nyt pysyy entisellään, eli 1 litra/10K, en aio tehdä asialle mitään, paitsi lisätä tarvittaessa öljyä. Konetta en ainakaan rupea tuon takia avamaan... :roll:

Eski
rauman
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 05:30
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja rauman »

No mitäs öljynkulutukselle tänä päivänä kuuluu? Loppuiko se kokonaan?
9-5 W, 2.0t, -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikea sanoa vielä, kun autolla on ajettu rempan jälkeen vasta 2K ja ennen remonttiakin öljyt pysyivät ylämerkissä noin 3-4K.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, eilisellä 600km reissulla näyttää öljyn pinta laskeneen tikussa reilusti ja läppäkotelokin on päältä öljyisempi kuin koskaan... Tuskinpa tuo uusi turbokaan heti hajosi, joten taitaa koneremontti (tai autonvaihto) seuraavana :evil:

Eski
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Eski kirjoitti:No niin, eilisellä 600km reissulla näyttää öljyn pinta laskeneen tikussa reilusti ja läppäkotelokin on päältä öljyisempi kuin koskaan... Tuskinpa tuo uusi turbokaan heti hajosi, joten taitaa koneremontti (tai autonvaihto) seuraavana :evil:

Eski

Siis läppäkotelo on päältä öljyinen...?
Poistuuko öljy pakoputken kautta vai huohottaako sumuna ulos...?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, läppäkotelo on ihan öljystä märkä päältä, kurkkuun en vielä ehtinyt katsomaan. Äskettäin tuli huomattua, että se venakopalta läppäkotelolle menevän pikkuletkun takaiskuventtiili oli sökö ja vaihdoin sen ja ne pikkuletkut uuteen. Mitään savumerkkejä en ole missään vaiheessa huomannut. Lieneekö männänrenkaat jumissa tai olisiko jossain männässä halkeama... Täytyy viedä tutkittavaksi merkkihuoltoon.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Multa saat vaihdossa BMW:n :lol:
Olisikohan siellä tosiaan öljyrengas kasassa, nehän on aika ohuita joten ei aivan mahdotonta sekään kait ole.
Tuolle kannattaisi varmaan tehdä ohivuoto- ja puristuspainemittaus?
Eikös autossasi ole se kuuluisa moottoritakuukin vielä voimassa?
Nyt keksit äkkiä jostain öljylietettä venakopan alle ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:Multa saat vaihdossa BMW:n :lol:
Pitänee harkita :D
Olisikohan siellä tosiaan öljyrengas kasassa, nehän on aika ohuita joten ei aivan mahdotonta sekään kait ole.
Tuolle kannattaisi varmaan tehdä ohivuoto- ja puristuspainemittaus?
Jep, huollossa tosin arvioivat, että tuskin selviää noilla mittauksilla mitään...
Eikös autossasi ole se kuuluisa moottoritakuukin vielä voimassa?
Kyllähän se pitäisi olla.
Nyt keksit äkkiä jostain öljylietettä venakopan alle ;)
Tai oikeastaan pitäisi saada ketjunkiristin tulemaan tarpeeksi ulos ja öljypohjaan sitä lietettä... Ongelma on vain siinä, että kun tuohon on jo kertaalleen tehty jakopäänremontti, se tuskin on vielä tarpeeksi kulunut ja öljyjä on vaihdettu liian tiuhaan, joten moskaa tuskin hirveästi löytyy, mutta ensi viikolla tutkitaan mikä on tilanne...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toivotaan että tulisi kuntoon ilman omistajan lompakon kaventumista ;)
Jos hypotetisioisi sen verran että autossasi olisi jonkin männän renkaissa sanomista niin kait sen luulisi jotenkin ilmenevän mittaamalla, tietty vaikeampi tapaus jos on pelkkä öljyrengas lytyssä/poikki.

Ettei tuo uusi öljyloukkoviritelmä ole sitten täysi susi ja ongelmat ilmenisivät nyt vasta? Omasta mielestäni se näytti kyllä sellaiselta lopunajan ihmeeltä etten itse ainakan moista uskaltaisi laittaa omin vomin kulkevaan autoon.

No jos lähtevät korjaamaan konetta niin kiikuta niille sinne pajalle tonnarin männät ja kanget ;)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: No jos lähtevät korjaamaan konetta niin kiikuta niille sinne pajalle tonnarin männät ja kanget ;)
Jos kone korjataan "moottoritakuuseen" siihen tulee Saabilta tehdaskunnostettu puolimoottori, jossa on uudet männät ja kanget jne.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sellaista niksiä oli jossain öljyä kuluttavassa B2x5-koneessa kokeiltu, että kaadettiin tulpan reijistä jotain litkua (petroolia todennäköisesti) mäntien päälle ja annettiin olla yön yli liukenemassa ja vaihdettiin öljyt... Öljyn kulutus loppui siihen.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Sellaista niksiä oli jossain öljyä kuluttavassa B2x5-koneessa kokeiltu, että kaadettiin tulpan reijistä jotain litkua (petroolia todennäköisesti) mäntien päälle ja annettiin olla yön yli liukenemassa ja vaihdettiin öljyt... Öljyn kulutus loppui siihen.

Eski
Tuo on vanha konsti, appiukko herätteli kertomansa mukaan noin Renault Dauphinen männänrenkaita eloon jo 60-luvulla :D

Kaikkea kannattaa varmaan kokeilla, nuo b2x5:n renkaat kun ovat niin lähellä männän lakea että karstaantuvat helposti, meidän potilaassa oli kunnon kärstat siellä mäntien yläpäissä mutta renkaat eivät olleet tartuksissa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

....
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Loka 18, 2006 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 495#365495

itsellä on nyt tuollainen systeemi koeajossa, katotaan kuinka paljon alkaa pömpeliin kamaa kertyä, koneen ei ainakaan pitäisi tällä hetkellä kaueasti huohottavan. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin