9-5 Moottorin vikailmoitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Rodriquez
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2010 15:45
Paikkakunta: PKS

9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rodriquez »

Tota noin. 270 t km ajettu vm 2000 yhtäkkiä hyppäs moottorin vikailmoitus palamaan keltaiseina, mitä tehdä?
Saab 9-5 2.3t vm 2000
Saab 9-3 TTID vm 2007
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Rodriquez kirjoitti:Tota noin. 270 t km ajettu vm 2000 yhtäkkiä hyppäs moottorin vikailmoitus palamaan keltaiseina, mitä tehdä?
Tämä ETSI toimito on myös hieno keksitö täällä foorumilla.

Kannattas varmaan luettaa vikakoodit jossei mitään ilmiselvää vikaa ole, varmimmat koodit saat merkkiliikkeestä tai Joltain harrastajilta joilta löytyy TECH

EDIT: sekä ilmoituksesi on vielä kaikenlisäksi väärällä alueella, kuuluisi olla alueella:OG 9-5
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:
Rodriquez kirjoitti:Tota noin. 270 t km ajettu vm 2000 yhtäkkiä hyppäs moottorin vikailmoitus palamaan keltaiseina, mitä tehdä?
Aja tänne Rajakylään, niin kurkataan.
Minä olen tosin vajaataitoinen TECHin kanssa, mutta suuren Gurun Rene-Ranen luokse taitaa olla pikkaisen pidempi matka.

Minä kun en edes omista TECK'iä, enkä osaisi käyttääkään.

Joten mimmi se SUURIN GURU ON :wink: minä kuulun pohjakuraan
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Onkos tämä nyt v4 vai 2-tahti? :o
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Jos se on V4 niin ryyppy on ilmeisesti päällä :!: työnnä sisään ja jatka ajoa toiset 270tkm
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Rodriquez
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2010 15:45
Paikkakunta: PKS

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rodriquez »

Voiko tuo vikavalo nyt vakavaa olla? Nyt ajanut vikavalon kanssa n 500km ja ei ongelmia näy. 19 päivä kävin vikakoodit luettamassa metroautolla ja se koodi taisi olla PO113 lämpötila-anturi imuilma oikosulku akun jänniteeseen (b+)/katkos. Johdot tarkistettu. OK>koodi nollattu, seurantaan. Huollossa sano että jos vikavalo syttyy palamaan niin bypass vaihtoon. No valo syttyi 20 km päästä ja vaihoin bypassin, ei auttanut. Mitä tehdä? ei tekis mieli viedä 90 euroa maksavaan vikakoodien luettamiseen uudestaa jos ei mitään hyötyä.
Saab 9-5 2.3t vm 2000
Saab 9-3 TTID vm 2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Yhä kannattaisi tämä aihe kopioda ja siirtää tonne toiseen osioon OG9-5. Täällä jutellaan saabeista, jotka on valmistettu vuosina 1950-1980, eli tahtarit ja v4 moottoriset. Näihin uudempiin autoihin saa nopeammin ko. mallin osiosta vastauksia.

Sitten ongelmaan:
Älä ihmeessä käy rahojas haaskaamassa sinne ryöväri metroautoon! Mä haistatin pitkät kun ne metroautossa sano 5 minuutin vikakoodien luvusta hinnaksi 70 eskoo. Jos ne sulta on veloittanut 90 eskoo niin huh huh.
Mimmi nimimerkillä on lukulaite + paljon paremmat tiedot ja taidot kun noilla metroauton pelleillä. Toinen vaihtoehto virallinen Saab huolto Vähämaan Autopalvelu Hyvinkäällä. Siellä maksaa 30 eskoa vikakoodien luku + kaverit on osaavaa porukkaa.

Itse arvelisin seuraavaksi IMMUa, mutta Mimmi ja muut oikeassa osiossa osaavat varmasti antaa paremman valistuneen arvauksen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos vikakoodi kertoo vian olevan anturissa niin miksiköhän kyseistä anturia ei sitten ole vaihdettu tai edes tutkittu TECH:llä näyttääkö se aina oikein vai pätkiikö välillä. Jopa yleismittari riittäisi tuohon.

Ei tuonkaltainen vikakoodi tule kuin joko johtoviasta tai anturiviasta ja jos johtovikaa ei ole niin aika ilmiselvää missä se vika silloin voi olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rodriquez
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2010 15:45
Paikkakunta: PKS

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Rodriquez »

No nyt näyttäisi että viestiketju on OG9-5:ssa,
''Itse arvelisin seuraavaksi IMMUa, mutta Mimmi ja muut oikeassa osiossa osaavat varmasti antaa paremman valistuneen arvauksen.'' Pakko kysyy koska olen tämmönen tulokas että mikä on IMMU?
Saab 9-5 2.3t vm 2000
Saab 9-3 TTID vm 2007
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Rodriquez kirjoitti:Pakko kysyy koska olen tämmönen tulokas että mikä on IMMU?
Ilmamäärä mittari ja löytyy siitä vänkärin puolen ajovalon takaa mustasta muovisesta ilmaputkesta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Rodriquez kirjoitti:Voiko tuo vikavalo nyt vakavaa olla? Nyt ajanut vikavalon kanssa n 500km ja ei ongelmia näy. 19 päivä kävin vikakoodit luettamassa metroautolla ja se koodi taisi olla PO113 lämpötila-anturi imuilma oikosulku akun jänniteeseen (b+)/katkos. Johdot tarkistettu. OK>koodi nollattu, seurantaan.
Normi ajossa ei oikeen huomaa muuta kun bensan kulutuksen nousua.
Rodriquez kirjoitti:Mitä tehdä?
Hommaa uus imuilman lämpötila-anturi!!
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ace95
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 22:16

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja ace95 »

Täytyy tähän kertoa omista kokemuksistani tuon CE-valon ja koodin P0113 kanssa.

CE-valo siis syttyi ja tuli aina uudelleen vaikka irroitin akun johtimet hetkeksi. Niinpä vein auton paikalliseen merkkihuoltoon, jossa lukivat (50 EUR) vikakoodin P0113. Jostain syystä huoltomies käsitti että ilmamassamittari pitäisi vaihtaa, joten se siis vaihdettiin (mittari 250 EUR ja työ 30 EUR). No vikavalohan tuli heti uudelleen ja uudelleen riippumatta mistään mitä huoltomies teki. No kyllästyin tähän ja vein auton pois.

Tuo P0113 koodihan kai viittaa enemmän imuilman lämpötila-anturin vikaan, joten tilasin sen marmoritiskiltä (90 EUR) ja vaihdoin itse osan. Samalla korjasin revenneen kumisuojuksen tiiviiksi. Vielä 5000 km:n jälkeen CE valo on pysynyt poissa ja toivottavasti pysyykin ;-)

Mitä tästä opimme? Kannattaa ensin lukea Saab Foorumia ennenkuin suostuu merkkiliikkeen ehdotuksiin.

Nyt meikäläisellä on siis ylimääräinen aivan toimiva ja siististä ulkonäöstä päätellen muutama vuosi sitten vaihdettu ilmamassamittari. Jos joku tarvitsee, voin myydä sen. Mikähän olisi käytetyn ilmamassamittarin käypä reilu hinta? Puolet uuden hinnasta?
Saab 9-5 2.3T Aero Wagon -00
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja samih »

Ääni imuilman lämpöanturille. -00 Aeroon ilmestyi kesällä P0113 ja korjautui reilut 5 tkm sitten tuo anturi vaihtamalla. Nollaamalla se tuli aina takaisin parin käynnistyksen jälkeen. Takapuolidyno ilmoitti samalla pienesta tehonpuutteesta.

P0113 on "IAT (inlet air temperature) Range Check Max, resistance >38000 ohm", eli liian suuri vastus imuilman lämpöanturin piirissä.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja Janne T »

jcarlson kirjoitti:Jos vikakoodi kertoo vian olevan anturissa niin miksiköhän kyseistä anturia ei sitten ole vaihdettu tai edes tutkittu TECH:llä näyttääkö se aina oikein vai pätkiikö välillä. Jopa yleismittari riittäisi tuohon.

Ei tuonkaltainen vikakoodi tule kuin joko johtoviasta tai anturiviasta ja jos johtovikaa ei ole niin aika ilmiselvää missä se vika silloin voi olla.
Mitä arvoja ton anturin pitäis missäkin lämpötilassa antaa? Muita ohjeita tuohon mittaukseen?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Moottorin vikailmoitus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

SID Infon kautta näkee imuilman lämpötilan (Tair), myös normaalilla ISO OBD-lukijalla. Normaalia on että lämpötila on jonkin verran ulkoilmaa lämpimämpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin