9-5 '99 ostamassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Esekiel
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:27

9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Esekiel »

Tervehdys saabistit!

Yritin etsiä vanhoja aiheita liittyen tähän, mutta eipä näillä taidoilla löytynyt. Joten pahoitteluni jos tämä menee jaaritteluksi.

Olen harkinnu Saab 9-5 vm 1999 2,3t:n ostoa! Mutta mietityttää hieman muutama asia. Eli mitä tyyppivikoja autoissa on ilmennyt? Olisi yksi mielenkiintoinen tiedossa nettiauton kautta tästä läheltä, mutta ajattelin kysellä hieman ennen kun menen katsomaan sitä.

Eli kyseisessä autossa on taka pallonivelet uusinnan tarpeessa, mitä moinen maksaa merkkiliikkeessä? Mistä olisi hyvä tilata halvemmalla (oletan että merkkiliikkeessä saa maksaa itsensä kipeäksi?)? Ja miten noi Saabin automaattilaatikot? Ovatko kestäviä? Onko ilmennyt jotakin tyyppivikoja?

Laitan nyt tuon myynti ilmoituksenkin tänne, niin on helpompi saada neuvoja ja mielipiteitä :)

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3554685

Kiitos ja anteeksi :)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tässä linkki joka sisältää hakusanan "tyyppivi*" ja osaston OG9-5. Rattoisia lukuhetkiä

http://tinyurl.com/33z8key

Kallein arvioitava asiahan on moottorin kunto, onko öljynkierto häiriintynyt eliniän aikana niin että ennenaikainen moottorin kuluminen johtaa koneremppaan (kallis teetettynä). Etsi huohotukseen liittyviä keskusteluja.
Turbo on seuraava lueskelun aihe.
Automaatti on hyvin peruskauraa (valmistaja Aisin) ja kestää poikkeuksetta ok kunhan öljyjenvaihdot muistaa. Pitkä nelonen takaa maltillisen maantiekulutuksen järkevästi ajettuna.

Edit: linkki korjattu
Viimeksi muokannut vesa67, Pe Marras 26, 2010 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tuossa yksi allekirjoittaneen kasaama lista:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=94803

Lisäykseksi tulee heti mieleen tuulilasinpyyhkijöiden moottori. Rupeaa siis jumittamaan pyyhkijät johonkin asentoon, josta voi sitten käsin käydä auttamassa liikkeelle. Omaan vaihdoin suosiolla vähemmän ajetusta uudemman moottorin. tapahtunee mahdollisesti jossain 300 tkm lukemilla.

E
Esekiel
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:27

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Esekiel »

Kiitos vinkeistä! Tuota aihetta avatessani ensimmäisessä viestissä olleet linkit eivät toimineet. Mutta alla toki oli hyvää infoa! Mietin vaan että oliko siellä linkin takana jotakin mitä muissa viesteissä ei ilmene? (En lukenu kauhean tarkaan vielä kun olen töissä...).

Onko jollakin jotakin kommentia itse autosta? Onko jotakin mikä pistää silmään?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Esekiel kirjoitti: Onko jollakin jotakin kommentia itse autosta? Onko jotakin mikä pistää silmään?
Kallis on ainakin. Tästä hitosti paljon halvemmalla Griffini: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3610123

Sitten kun olet kahlannut tuon aiemmin linkatun aiheen ja kauhistunut pelosta kankeaksi, alkaa tuo esittelemäni vaihtoehto näyttää entistä paremmalta, sillä V6 moottorissa ei ole noita 4-sylinteristen huohotus- ja öljylieteongelmia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja kello »

Voisin jakaa omakohtaiset kokemukset, auto ruotsista pari kuukautta sitten haettu -99 2.3t (~300 000km). Tyytyväinen olen ollut mutta onhan siihen saanut kaikenlaista pientä laittaa. Ensimmäisenä taisin päivittää huohotusjärjestelmän (~80€), sen jälkeen vaihdoin tuulilasinpyyhkijöiden moottori+varsiasetelman (~40€ käytettynä), kun toinen niistä varsien kevytmetalliliitännöistä oli murtunut. Rintapellissä oleva vesiventtiili (~15€) meni vaihtoon, samoin bypassin ja läppäkotelon ja ties minkä osien väliset pienet n. 4mm sisähalkaisijaltaan olevat alipaineletkut jotka oli aivan tomuna (~3-5€/pari metriä silikoniletkua).
Moniurahihnan vas. ylä ohjainrullan (~45€) vaihdoin kun oli laakeri finaalissa. Vieläkin pitää hihna urinaa, ilmeisesti vesipumppu jossa oli välystä, menee vaihtoon vielä tässä (~25€). Jakopään ketju rallattelee, muttei huolestuttavissa määrin. Vaihdelaatikko vaihtuu kun löydän toisen tilalle, pakin synkrot mennyt eli pakkia ei moottorin käydessä saa päälle. Niin ja virtalukko pitäisi varmaan putsata kun jää joskus pohjaan kun ottaa avaimen pois (~0€ :) ).

Omassa ei ole näkynyt noita huohotusongelmia, koneessa oli jo joku vanhempi huohotinpäivitys ostettaessa.

P.S Missään tapauksessa tämän viestin tarkoitus ei ole siis kehottaa harkitsemaan jotain muuta autoa :D , oma kokemus on autosta kuitenkin ollu kaikenkaikkiaan positiivinen. Vaikka kaikenlaista on saanut tehdä, kustannukset ovat silti pysyneet pieninä.
Saab 9-5 Aero XWD -11
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja jameli »

V.J.S kirjoitti:
Esekiel kirjoitti: Onko jollakin jotakin kommentia itse autosta? Onko jotakin mikä pistää silmään?
Kallis on ainakin. Tästä hitosti paljon halvemmalla Griffini: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3610123

Sitten kun olet kahlannut tuon aiemmin linkatun aiheen ja kauhistunut pelosta kankeaksi, alkaa tuo esittelemäni vaihtoehto näyttää entistä paremmalta, sillä V6 moottorissa ei ole noita 4-sylinteristen huohotus- ja öljylieteongelmia.
Ehdottomasti äänet tälle jälkimmäiselle Griffinille. Tuo alkuperäisen viestin auto on kaunista karkkia, musta, helmasarja, oikein viri-ohjauspyöräjne, mutta valitettavasti noilla remonttitiedoilla jotakuin 3000eur (turbo, jakopää, huohotus) verran liian kallis.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja LR »

Tuo on vissiin SE, ei oo ilmastoituja penkkejä, eikä nahka/puurattia... :D
jameli kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Esekiel kirjoitti: Onko jollakin jotakin kommentia itse autosta? Onko jotakin mikä pistää silmään?
Kallis on ainakin. Tästä hitosti paljon halvemmalla Griffini: http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3610123

Sitten kun olet kahlannut tuon aiemmin linkatun aiheen ja kauhistunut pelosta kankeaksi, alkaa tuo esittelemäni vaihtoehto näyttää entistä paremmalta, sillä V6 moottorissa ei ole noita 4-sylinteristen huohotus- ja öljylieteongelmia.
Ehdottomasti äänet tälle jälkimmäiselle Griffinille. Tuo alkuperäisen viestin auto on kaunista karkkia, musta, helmasarja, oikein viri-ohjauspyöräjne, mutta valitettavasti noilla remonttitiedoilla jotakuin 3000eur (turbo, jakopää, huohotus) verran liian kallis.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Esekiel kirjoitti:Tervehdys saabistit!

Yritin etsiä vanhoja aiheita liittyen tähän, mutta eipä näillä taidoilla löytynyt. Joten pahoitteluni jos tämä menee jaaritteluksi.

Olen harkinnu Saab 9-5 vm 1999 2,3t:n ostoa! Mutta mietityttää hieman muutama asia. Eli mitä tyyppivikoja autoissa on ilmennyt? Olisi yksi mielenkiintoinen tiedossa nettiauton kautta tästä läheltä, mutta ajattelin kysellä hieman ennen kun menen katsomaan sitä.

Eli kyseisessä autossa on taka pallonivelet uusinnan tarpeessa, mitä moinen maksaa merkkiliikkeessä? Mistä olisi hyvä tilata halvemmalla (oletan että merkkiliikkeessä saa maksaa itsensä kipeäksi?)? Ja miten noi Saabin automaattilaatikot? Ovatko kestäviä? Onko ilmennyt jotakin tyyppivikoja?

Laitan nyt tuon myynti ilmoituksenkin tänne, niin on helpompi saada neuvoja ja mielipiteitä :)

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/3554685

Kiitos ja anteeksi :)

Tässä ihan siistin näköinen griffin
http://www.findit.fi/fin/search/91748.htm#topofpage

itsellä eoea autoon..... kattellu vaan että ihan siisti
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 '99 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Esekiel kirjoitti:Tervehdys saabistit!

Yritin etsiä vanhoja aiheita liittyen tähän, mutta eipä näillä taidoilla löytynyt. Joten pahoitteluni jos tämä menee jaaritteluksi.

Olen harkinnu Saab 9-5 vm 1999 2,3t:n ostoa! Mutta mietityttää hieman muutama asia. Eli mitä tyyppivikoja autoissa on ilmennyt? Olisi yksi mielenkiintoinen tiedossa nettiauton kautta tästä läheltä, mutta ajattelin kysellä hieman ennen kun menen katsomaan sitä.

Eli kyseisessä autossa on taka pallonivelet uusinnan tarpeessa, mitä moinen maksaa merkkiliikkeessä? Mistä olisi hyvä tilata halvemmalla (oletan että merkkiliikkeessä saa maksaa itsensä kipeäksi?)?

Kiitos ja anteeksi :)
Taka-akselin pallonivelet ("pusla numero 4") kustantavat parikymppiä kipaleelta (neljä kipaletta).
Tee-se-itse vaihtohomma, tuossa koottua infoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +4#p753903

Mitä nyt muuten voisi vinkata wanhan tehokkaan turboauton ostamiseen, niin ehkä sen, että jätä ostamatta, jos remonttihommissa joudut turvautumaan aina maksulliseen mekaanikkoon.

Täältä löytyy kyllä loistavasti tietoa mahdollisien vikojen ehjäämiseen.
Mutta se ehjääjä määrittää kustannukset :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin