10 000km öljynvaihto
10 000km öljynvaihto
Hyvä foorumi,
olen monesta ketjusta lukenut, että 10tkm välein olisi ssa hyvä vaihtaa öljyt. Ahkerasti olen 'etsi' toimintoa käyttänyt, mutta tässä kuitenkin muutama tarkentava kysymys:
- onko 10tkm öljynvaihto oikeasti tarpeen vakio 2,3t pelille, jolla ajetaan normiajoa?
(okei, talvisin kyllä pätkäajoakin taajamassa aika lailla, kesäsin pitkää pätkää.)
- ohjekirja paasaa, että 0-40 öljyt ainoat oikeat, Saab liikkeessä näköjään laitettu 5-30 öljyt. Oliko niin, että öljysuositus muuttui jossain vaiheessa ja voisin käyttää halpaa GM öljyä (Motonetissä se punainen GM kannu?)
- onko öljynvaihdosta mitään iloa, jos imen ne Bilteman vaihtimella öljyntäyttöreiästä. kaadan uudet tilalle ja jätän suodattimen vaihtamatta? Tämä siksi, että en saa autoa ylös ja suodatin pitää vaihtaa alakautta(?)...
olen monesta ketjusta lukenut, että 10tkm välein olisi ssa hyvä vaihtaa öljyt. Ahkerasti olen 'etsi' toimintoa käyttänyt, mutta tässä kuitenkin muutama tarkentava kysymys:
- onko 10tkm öljynvaihto oikeasti tarpeen vakio 2,3t pelille, jolla ajetaan normiajoa?
(okei, talvisin kyllä pätkäajoakin taajamassa aika lailla, kesäsin pitkää pätkää.)
- ohjekirja paasaa, että 0-40 öljyt ainoat oikeat, Saab liikkeessä näköjään laitettu 5-30 öljyt. Oliko niin, että öljysuositus muuttui jossain vaiheessa ja voisin käyttää halpaa GM öljyä (Motonetissä se punainen GM kannu?)
- onko öljynvaihdosta mitään iloa, jos imen ne Bilteman vaihtimella öljyntäyttöreiästä. kaadan uudet tilalle ja jätän suodattimen vaihtamatta? Tämä siksi, että en saa autoa ylös ja suodatin pitää vaihtaa alakautta(?)...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: 10 000km öljynvaihto
Gallup olisi varmaan parempi tämmöisissä kysymyksissä Itse vaihdan kympin välein ja näin tekisin myös jos auto olisi T7 koneella. Kyllä se suodatin kannattaa vaihtaa samalla. Päässee käsiksi kun otat keulan ylös renkaanvaihtotunkilla ja laitat pukit varmistamaan että auto ei putoa päälle.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 10 000km öljynvaihto
En mä nyt sitä tiedä, onko tuo tarpeen. On kuitenkin yksi halvimmista huolloista, mitä näille voi tehdä. Minulle tulee n 15tkm vuodessa ja olen vaihdattanut ainakin öljyn 10tkm:n välein. Mobil long life 0-40 maksaa n.40€ + vaihto. Ajan 13tkm kaupunki alueella ja loput "isoilla" teillä. Hyvät renkaat n. 100€/vuosi. Kaikki muu maksaa hunajaa, Kultaa tai Timantteja.
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Re: 10 000km öljynvaihto
Tossa nokivasarassa vaihdellaan 15tkm välein öljyt, autolla ajetaan sellaset 30-45tkm vuoteen
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 10 000km öljynvaihto
Mie oon vaihtanut femmaan aina kympin välein, ajo on 95 prosenttisesti matka-ajoa.
Eilen laitoin GM:n öljyy, puuilosta 19.90 5 litraa + motonetista (orkkis) suodatin n, 6 euroo.Öljynvaihto 26 euroo, omituisen halpaa.
Eilen laitoin GM:n öljyy, puuilosta 19.90 5 litraa + motonetista (orkkis) suodatin n, 6 euroo.Öljynvaihto 26 euroo, omituisen halpaa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: 10 000km öljynvaihto
OK,
galluppi kääntyy vaihdoin puolesta. Vähän kyllä jänskättäis laittaa pukeille, jos vain keula ilmassa.... Ettei lipee ja tule syliin.
Hallitunkki löytyy, pukit ei - motonetissä oli jotain ihan hyvän näköisiä 6tn pukkeja, joita voisi harkita.
galluppi kääntyy vaihdoin puolesta. Vähän kyllä jänskättäis laittaa pukeille, jos vain keula ilmassa.... Ettei lipee ja tule syliin.
Hallitunkki löytyy, pukit ei - motonetissä oli jotain ihan hyvän näköisiä 6tn pukkeja, joita voisi harkita.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: 10 000km öljynvaihto
Itse vaihtanut aina 10 tkm:n välein. Silti meni turbo ja jakopää/tasapainoakselin ketju ja rattaat ennen kuin tuli 90 tkm täyteen. Kannattaa varmaan silti, jo senkin takia että on niin halpaa lystiä. Ja edelleen vaihdan 10 tkm:n välein. Pukkeja ei tarvita, esim itsellä on puusta tehty 2xkakkosneloset vierekkäin molemmilla puolilla ja yksi alla poikittain. Auton kun ajaa sen päälle niin hyvin mahtuu. Älä ainakaan mene hallitunkin varassa olevan auton alle, hydrauliikalla toimivista osista ei koskaan tiedä miloin joku osa pettää.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: 10 000km öljynvaihto
Öljyt ollut tapana vaihtaa viimeistään 10tkm jälkeen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 10 000km öljynvaihto
Öljy, suodatin ja tulpat vaihtuvat keväällä ja syksyllä.
Ajoa tulee 15-20tkm vuodessa.
Ajoa tulee 15-20tkm vuodessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 10 000km öljynvaihto
Kyllä täällä osa ajelee 30 000 KM vaihtovälillä. Ajotyyli ja matka vaikuttavat. Niin kuin todettu, eipä tuo kovinkaan kallista ole. Sinun autollasi ajelisin nyt ainakin sen 15 000 KM tai vuosi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: 10 000km öljynvaihto
normiajossa oleva femma niin max. 10tkm ja sitten öljynvaihto. mobil 1 5w-50 peak life (rally formula) 29€ 4litraa ja suodatin 7-9€, eli halvat öljynvaihdot. valmistajan suosittelema gm öljy mieluummin mutta eipä tuo mobil 1 oo kenenkään konetta hajoittanut. itse käytän castrol edge-x 5w-30 (tai käytin ennen kun mitsu petti) ja jatkan samalla öljyllä ja todella tiheillä öljynvaihdoilla. täysin karstaton kone kun sen avasin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: 10 000km öljynvaihto
Esim. Motonetissä asioidessa suosituksien mukainen GM-LL 5W-30 öljy 24,90€/5L ja alkuperäinen GM öljynsuodatin 5,90€/kpl, joten eipä tihennetty vaihtoväli pitäisi ainakaan tarvikkeiden kustannuksista jäädä kiinni runsaammillakaan vuositason ajomäärillä, kuten yllä useasti jo mainittiinkin.
Täällä mennään myös vaihtelevin ajosuorittein max 10tkm vaihtovälillä karstattomalla moottorilla ja niin on menty ja on ollut aiempienkin kulkuvälineiden ja Saabien kanssa.
Täällä mennään myös vaihtelevin ajosuorittein max 10tkm vaihtovälillä karstattomalla moottorilla ja niin on menty ja on ollut aiempienkin kulkuvälineiden ja Saabien kanssa.
#3418
Re: 10 000km öljynvaihto
Eiköhän tuo ohjekirjan suositus ole ihan riittävä. Mielestäni voisi jopa tuplata, jos käyttää synteettisiä öljyjä. Mäntämoottorin kulumat syntyvät käytännössä ainoastaan käynnistettäessä, ja nekin minimaalisia. Omilla Saabeilla ajan 30tkm/öljynvaihto tai kerran vuodessa. Suodattimet vaihdan joka toinen kerta. Synteettisiä olen käyttänyt, eikä mitään öljystä johtuvia ongelmia. Sähköongelmat onkin sitten erikseen, mutta niistä tuskin voi öljyjä syyttää.
Re: 10 000km öljynvaihto
Eihän näistä tiedä
Garretti poksahti (~190tkm) ja jakopää/tasapainohilut meni silpuksi (~210tkm).
Öljyjä vaihdettu ja huohotinpäivitys myös, vanhatkin letkut oli auki ja öljyloukku tyhjä...
Garretti poksahti (~190tkm) ja jakopää/tasapainohilut meni silpuksi (~210tkm).
Öljyjä vaihdettu ja huohotinpäivitys myös, vanhatkin letkut oli auki ja öljyloukku tyhjä...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 10 000km öljynvaihto
Ei tiedä ei. Airon ensimmäisellä omistajalla oli mennyt kone ja turbo vaihtoon 66tkm kohdalla. Täydellinen huoltokirja, kuitit tallessa ja takuuseenhan tuo vaihtojumppa on mennyt. Onneksi tullut samalla huohotinvammattomampi kone, on voinut painella surutta lati lattiassa. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83