Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Liekö vika vai ominaisuus.
Reilummin kiihdyttäessä heti kytkimen painamisen ja kaasun hölläämisen jälkeen kierrokset kipasee semmosen 500+ ennen kuin alkaa laskea.
Ne vaan käväsee ihan kuin kaasuläppä ei seuraisi kaasupoljinta samassa tahdissa.
Ei haittaa käytössä, ihmettelen vaan.
Reilummin kiihdyttäessä heti kytkimen painamisen ja kaasun hölläämisen jälkeen kierrokset kipasee semmosen 500+ ennen kuin alkaa laskea.
Ne vaan käväsee ihan kuin kaasuläppä ei seuraisi kaasupoljinta samassa tahdissa.
Ei haittaa käytössä, ihmettelen vaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Muistelen olleen ennenki juttua aiheesta. Kyseessä ns mukavuus toiminto manuaalivaihteisissa, eli pienemmälle vaihdettaissa trionic nostaa hieman kierroksia että meno olisi jouheampaa, tasaisempaa, eikä pienemmälle vaihdettaessa nykäisisi niin "rajusti."yxipexi kirjoitti:Liekö vika vai ominaisuus.
Reilummin kiihdyttäessä heti kytkimen painamisen ja kaasun hölläämisen jälkeen kierrokset kipasee semmosen 500+ ennen kuin alkaa laskea.
Ne vaan käväsee ihan kuin kaasuläppä ei seuraisi kaasupoljinta samassa tahdissa.
Ei haittaa käytössä, ihmettelen vaan.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Tarkista imuvuodot, pienessä määrin ominaisuus mutta jos nousee noin paljon niin on vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Tästä samaisesta asiasta olen itsekin kirjoittanut tänne aiemmin.
Prikulleen sama ongelma oli. Ei haitannut, mutta ärsytti kun kierrokset nousi n.500-800 kun polkas kytkimen pohjaan vedon jälkeen. Sit ei nostanut kierroksia jos päästit kaasun pois ja odotit ihan sekunnin ennenku painat kytkimen.
Eniwei, en tuota kyseistä vikaa itseään lähtenyt paikallistamaan sillä ongelmia oli muutenkin. Testasimme juuri tulpattua mankun r vai w letkua (tulppauksella näkee onko takaiskut kondiksessa) ja sen jälkeen tuon kierrosten nousun mielestäni huomasin. Noh, after that kun ei ollut takaiskuissa vikaa, tulppaus pois, mankun letkujen tarkistaminen ja kaikkien muidenkin ap-letkujen. Samaöla kertaa softaa muokattiin. Näiden summarum tekemisten yhteydessä kone "palasi ennalleen" eikä pompannut kierrokset enään. Veikkaan että vika oli juurikin letkuissa ennemmin kuin softassa, mutta varmaksi en sano sillä molemmat korjaukset/muokkaukset tehtiin samoihin aikoihin..
Prikulleen sama ongelma oli. Ei haitannut, mutta ärsytti kun kierrokset nousi n.500-800 kun polkas kytkimen pohjaan vedon jälkeen. Sit ei nostanut kierroksia jos päästit kaasun pois ja odotit ihan sekunnin ennenku painat kytkimen.
Eniwei, en tuota kyseistä vikaa itseään lähtenyt paikallistamaan sillä ongelmia oli muutenkin. Testasimme juuri tulpattua mankun r vai w letkua (tulppauksella näkee onko takaiskut kondiksessa) ja sen jälkeen tuon kierrosten nousun mielestäni huomasin. Noh, after that kun ei ollut takaiskuissa vikaa, tulppaus pois, mankun letkujen tarkistaminen ja kaikkien muidenkin ap-letkujen. Samaöla kertaa softaa muokattiin. Näiden summarum tekemisten yhteydessä kone "palasi ennalleen" eikä pompannut kierrokset enään. Veikkaan että vika oli juurikin letkuissa ennemmin kuin softassa, mutta varmaksi en sano sillä molemmat korjaukset/muokkaukset tehtiin samoihin aikoihin..
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Toiminnallisuuden saa softalla poiskin, ja on isommilla turboilla monesti tarpeen ettei kierrokset karkaa yli kierrosrajoittimen kun vedättää ylös asti ja nostaa kaasun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Jep mulla tekee samaa, kierrokset nousee 300-400 rpm kytkintä painaessa. Rassaa tuollanen tyhjä huudatus vaihtaessa . Millä mekanismilla imuvuodot voi saada tämän aikaan?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Sekoittaa trionicin käsityksen siitä miten ilmavirtaus muuttuu läppää suljettaessa, jos läpän ja sylinterin välissä on vuoto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Täälläkin samaa "ongelmaa". Täytynee alkaa etsiä noita mahdollisia vuotokohtia ajatuksen kanssa, entä montako noita takaiskuja on mitä tarkistaa?
Saab 9-5 2.0t Biopower -07
Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t
Aiemmat:
2x 900i
Saab 900 2.0T-95
Saab 900SE Talladega-97
2x 9000 2.0t
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Entäs kun kärsään puhkumalla ei ole imuvuotoja ja evapin sun muut on tulpattu? Meidän -99 femmassa samaa ongelmaa, nopeissa vaihdoissa isolla kaasulla jenka karkaa ja rääkkää kytkintä ja ei mukavoita vaihtamista yhtään. Kaverit luulee jo välikaasuksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Lomareissulla äskettäin hoksasin, että meidän viiruAerossa ei kierrokset ryntäilleet, mutta eivät myöskään laskeneet normaalisti vaihdetta vaihtaessa. Tyhjäkäyntikin hurrasi pitkään ~1100 kierroksen paikkeilla, kun kytkin pohjassa rullasi, asettui kuitenkin hetken kuluttua normaaliksi.
Tukin imukärsän jämäkällä muovisella tinneripullolla, tulppasin imukobran huohotinliittimen ja laitoin magneettiventtiilin ylimmästä letkusta paineilmaa järjestelmään. Hyvin suhisi puolittain poikki ollut polttoaineen paineensäätimen letku. Onneksi ei tullut reviteltyä matkalla
Sellainen vuoto tuli myös havaittua, että kun tulpattu imukärsä alkoi paineen vaikutuksesta jöpöttämään suorempana, niin ahtoputken ja läppäkotelon välistä suhisi aika reippaasti.
Ei ollut painemittaria käytössä tuossa koeponnistuksessa, aika varovasti ilmaa päästelin, mutta veikkaan suhinan alkaneen maksimiahtopainetta (n. 1,3bar) alemmissa lukemissa.
Eikös se ahtoputken O-rengas löydy osanumerolla 4940698?
Tukin imukärsän jämäkällä muovisella tinneripullolla, tulppasin imukobran huohotinliittimen ja laitoin magneettiventtiilin ylimmästä letkusta paineilmaa järjestelmään. Hyvin suhisi puolittain poikki ollut polttoaineen paineensäätimen letku. Onneksi ei tullut reviteltyä matkalla
Sellainen vuoto tuli myös havaittua, että kun tulpattu imukärsä alkoi paineen vaikutuksesta jöpöttämään suorempana, niin ahtoputken ja läppäkotelon välistä suhisi aika reippaasti.
Ei ollut painemittaria käytössä tuossa koeponnistuksessa, aika varovasti ilmaa päästelin, mutta veikkaan suhinan alkaneen maksimiahtopainetta (n. 1,3bar) alemmissa lukemissa.
Eikös se ahtoputken O-rengas löydy osanumerolla 4940698?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Kierrosten pompsahtaminen vaihtaessa
Etralta ainakin sai sopivan kun raahas vanhan mukana. Mittoja en muista enää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470