Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PellePeloton
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 21:17

Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja PellePeloton »

Moro kaikille saabisteille. Toivottavasti nyt kyselen oikealla foorumilla :wink: Olen kiinnostunut myynnissä olevasta 9-5 2.3l 2006 vm farkusta (uudempi korimalli) ja olisinkin iloinen kaikesta saamastani tiedosta kyseiseen vuosimalliin ja moottorityyppin liittyvistä, sekä hyvistä että huonoista (jos niitä edes on) asioista. :?:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kone on likipitäen sama kun 2.0t, turbo voi käydä oikuttelemaan jos on se 185 hevosvoiman versio.
#3272
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Pola kirjoitti:Kone on likipitäen sama kun 2.0t, turbo voi käydä oikuttelemaan jos on se 185 hevosvoiman versio.
Mihin tämä perustuu..voi ruveta?
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja aero »

Garrettin GT17 -ahtimen luotettavaan laatuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

-06 vuosikerta on vapautettu monista aiempia malleja kiusanneista lastentaudeista. Voi olla että joudut vaihtamaan turbon (jos ei ole jo vaihdettu n.1000€).
Muuten mie luulisin että mennään enempi tai vähempi samoilla huoltokustannuksilla kuin muutkin merkit...mutta se voima ja tuntuma...
PellePeloton
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 21:17

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja PellePeloton »

No joo se on se 219 hv koneella oleva
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Anteeksi skeptisyyteni. Onko turbovikoja suuri määrä valmistettuihin nähden vai onko sieltä täältä yksilöitä, joissa tämä on tapahtunut? Omaan itse saman vuoden auton.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja J.N »

#3418
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

J.N kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 47&start=0

Oikealla käytöllä kestää...
Eli paljon melua tyhjästä. :D
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja APC »

PellePeloton kirjoitti:No joo se on se 219 hv koneella oleva
No sithän kyseessä on 2.3T (iso tee) eli mitsun kestävämmällä turbolla. Ei muuta kun ostoksille vaan...
9-5 Aero Wagon -06
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja suorsa »

95greyturbo kirjoitti:Anteeksi skeptisyyteni. Onko turbovikoja suuri määrä valmistettuihin nähden vai onko sieltä täältä yksilöitä, joissa tämä on tapahtunut? Omaan itse saman vuoden auton.
Virallisia lukuja ei ole esittää, mutta kyllä gt17:sia joutuu vaihtelemaan. Lähipiirissä pyörivissä autoissa n.80%:ssa on ahdin vaihdettu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja K95 »

suorsa kirjoitti: Virallisia lukuja ei ole esittää, mutta kyllä gt17:sia joutuu vaihtelemaan. Lähipiirissä pyörivissä autoissa n.80%:ssa on ahdin vaihdettu.
Villi veikkaus että prosenttiluku on sama kuin viritettyjen osuus :D
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kieltämättä viritettyjen osuus aika lähellä 100%. Toimenpiteet pääpiirteittäin tehty ensin ahtimen vaihto ja sitten viritys.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja matula »

Garretin ahtimen kestosta uikuttaminen ja hajoamisen pelossa takapuoli tuskan hiestä kosteana oleminen on turhaa.

70-luvulla alkaneen turboiluni aikana on itseltäni kaksi ahdinta mennyt. Volvon jälkiasennussarjan ilmajäähdytteinen IHI kärähti ja sekin öljynkierto-ongelmaan kun muistaakseni öljyn paluukanava oli tukkeutunut. Saabin alkuajan Garrett rikkoontui isomman kompressorin vaihdon jälkeen ja sekin oman kokoonpanovirheen takia. Väärä siipi/kotelo-yhdistelmä.

Volvon "sarja" oli ensimmäisiä Ruotsista haettuja osia jo ennenkuin Sjölund alkoi tuomaan ja rakentamaan niitä Itäväylällä.

Ja Saabin turborikko oli ajalta kun ahtimien muuntelu oli vielä uutta eikä vertailutaulukoita yms. faktaa ollut kovin helposti saatavilla.

Kaikissa ahdetuissa autoissa on turbo-ongelmia nykypäivänäkin lähinnä väärinkäytön seurauksena. Peugeot tai VAG, merkkihuoltojen roskalavoilta voi käydä toteamassa ahdinkulutusta. Siellä niitä erikokoisia puhaltimia näyttää killittävän. Joka kerta kun käy...Eikä ihme. Työsuhdeautoilla ajelevia ei paljon kiinnosta tekniikka, pääasia on kiljuttaa konetta kylmänä ja vielä kunnolla naapureita varten värssyä koneelle just ennen sammuttamista. Jollakin ahdin hajoaa 80tkm kohdalla ja toinen ajaa 400tkm ilman mitään. Niinpä peilistä löytyy usein ahtimen hajoamisen syy.

Me saabistit/harrastajat voimme jatkaa ahtimen kestoa lähes maailman tappiin ajattelemalla ja tekemällä niin kuin Turbo-Saabien käyttöohjekirjoissa sanotaan.

Sitaatti 9-5 käyttöohjekirjasta sivulta 146:

"Älkää lisätkö käyntinopeutta juuri ennen sammuttamista, vaan sammuttakaa moottori aina joutokäynniltä".

Olipa pitkä johdanto. Tarkoitukseni oli kertoa aloittajalle, että Saab on lämmin ja tukeva auto jolla on mukava ajaa erikoisesti huonoissa olosuhteissa ja kauas. Vaikka siinä olisikin se kamalan HUONO Garrett-ahdin. :lol:

Saa sijoittaa moninkertaisen summan rahaa, että saa mukavamman matka-auton kuin n. 10-20000€ maksava 9-5.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja

Viesti Kirjoittaja suorsa »

matula kirjoitti:Tarkoitukseni oli kertoa aloittajalle, että Saab on lämmin ja tukeva auto jolla on mukava ajaa erikoisesti huonoissa olosuhteissa ja kauas. Vaikka siinä olisikin se kamalan HUONO Garrett-ahdin. :lol:

Saa sijoittaa moninkertaisen summan rahaa, että saa mukavamman matka-auton kuin n. 10-20000€ maksava 9-5.
Totta joka sana tuossa kohtaa. Se ei vaan muuta gt17:n heikkoutta mihinkään. Alkuperäisen kysyjän ei tosin tarvitse tästäkään huolehtia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin