Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
-
PellePeloton
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 21:17
Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Moro kaikille saabisteille. Toivottavasti nyt kyselen oikealla foorumilla
Olen kiinnostunut myynnissä olevasta 9-5 2.3l 2006 vm farkusta (uudempi korimalli) ja olisinkin iloinen kaikesta saamastani tiedosta kyseiseen vuosimalliin ja moottorityyppin liittyvistä, sekä hyvistä että huonoista (jos niitä edes on) asioista. 
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Kone on likipitäen sama kun 2.0t, turbo voi käydä oikuttelemaan jos on se 185 hevosvoiman versio.
#3272
-
95greyturbo
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Mihin tämä perustuu..voi ruveta?Pola kirjoitti:Kone on likipitäen sama kun 2.0t, turbo voi käydä oikuttelemaan jos on se 185 hevosvoiman versio.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Garrettin GT17 -ahtimen luotettavaan laatuun.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
-06 vuosikerta on vapautettu monista aiempia malleja kiusanneista lastentaudeista. Voi olla että joudut vaihtamaan turbon (jos ei ole jo vaihdettu n.1000€).
Muuten mie luulisin että mennään enempi tai vähempi samoilla huoltokustannuksilla kuin muutkin merkit...mutta se voima ja tuntuma...
Muuten mie luulisin että mennään enempi tai vähempi samoilla huoltokustannuksilla kuin muutkin merkit...mutta se voima ja tuntuma...
-
PellePeloton
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 21:17
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
No joo se on se 219 hv koneella oleva
-
95greyturbo
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Anteeksi skeptisyyteni. Onko turbovikoja suuri määrä valmistettuihin nähden vai onko sieltä täältä yksilöitä, joissa tämä on tapahtunut? Omaan itse saman vuoden auton.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
95greyturbo
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Eli paljon melua tyhjästä.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
No sithän kyseessä on 2.3T (iso tee) eli mitsun kestävämmällä turbolla. Ei muuta kun ostoksille vaan...PellePeloton kirjoitti:No joo se on se 219 hv koneella oleva
9-5 Aero Wagon -06
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Virallisia lukuja ei ole esittää, mutta kyllä gt17:sia joutuu vaihtelemaan. Lähipiirissä pyörivissä autoissa n.80%:ssa on ahdin vaihdettu.95greyturbo kirjoitti:Anteeksi skeptisyyteni. Onko turbovikoja suuri määrä valmistettuihin nähden vai onko sieltä täältä yksilöitä, joissa tämä on tapahtunut? Omaan itse saman vuoden auton.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Villi veikkaus että prosenttiluku on sama kuin viritettyjen osuussuorsa kirjoitti: Virallisia lukuja ei ole esittää, mutta kyllä gt17:sia joutuu vaihtelemaan. Lähipiirissä pyörivissä autoissa n.80%:ssa on ahdin vaihdettu.
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Kieltämättä viritettyjen osuus aika lähellä 100%. Toimenpiteet pääpiirteittäin tehty ensin ahtimen vaihto ja sitten viritys.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
matula
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Garretin ahtimen kestosta uikuttaminen ja hajoamisen pelossa takapuoli tuskan hiestä kosteana oleminen on turhaa.
70-luvulla alkaneen turboiluni aikana on itseltäni kaksi ahdinta mennyt. Volvon jälkiasennussarjan ilmajäähdytteinen IHI kärähti ja sekin öljynkierto-ongelmaan kun muistaakseni öljyn paluukanava oli tukkeutunut. Saabin alkuajan Garrett rikkoontui isomman kompressorin vaihdon jälkeen ja sekin oman kokoonpanovirheen takia. Väärä siipi/kotelo-yhdistelmä.
Volvon "sarja" oli ensimmäisiä Ruotsista haettuja osia jo ennenkuin Sjölund alkoi tuomaan ja rakentamaan niitä Itäväylällä.
Ja Saabin turborikko oli ajalta kun ahtimien muuntelu oli vielä uutta eikä vertailutaulukoita yms. faktaa ollut kovin helposti saatavilla.
Kaikissa ahdetuissa autoissa on turbo-ongelmia nykypäivänäkin lähinnä väärinkäytön seurauksena. Peugeot tai VAG, merkkihuoltojen roskalavoilta voi käydä toteamassa ahdinkulutusta. Siellä niitä erikokoisia puhaltimia näyttää killittävän. Joka kerta kun käy...Eikä ihme. Työsuhdeautoilla ajelevia ei paljon kiinnosta tekniikka, pääasia on kiljuttaa konetta kylmänä ja vielä kunnolla naapureita varten värssyä koneelle just ennen sammuttamista. Jollakin ahdin hajoaa 80tkm kohdalla ja toinen ajaa 400tkm ilman mitään. Niinpä peilistä löytyy usein ahtimen hajoamisen syy.
Me saabistit/harrastajat voimme jatkaa ahtimen kestoa lähes maailman tappiin ajattelemalla ja tekemällä niin kuin Turbo-Saabien käyttöohjekirjoissa sanotaan.
Sitaatti 9-5 käyttöohjekirjasta sivulta 146:
"Älkää lisätkö käyntinopeutta juuri ennen sammuttamista, vaan sammuttakaa moottori aina joutokäynniltä".
Olipa pitkä johdanto. Tarkoitukseni oli kertoa aloittajalle, että Saab on lämmin ja tukeva auto jolla on mukava ajaa erikoisesti huonoissa olosuhteissa ja kauas. Vaikka siinä olisikin se kamalan HUONO Garrett-ahdin.
Saa sijoittaa moninkertaisen summan rahaa, että saa mukavamman matka-auton kuin n. 10-20000€ maksava 9-5.
70-luvulla alkaneen turboiluni aikana on itseltäni kaksi ahdinta mennyt. Volvon jälkiasennussarjan ilmajäähdytteinen IHI kärähti ja sekin öljynkierto-ongelmaan kun muistaakseni öljyn paluukanava oli tukkeutunut. Saabin alkuajan Garrett rikkoontui isomman kompressorin vaihdon jälkeen ja sekin oman kokoonpanovirheen takia. Väärä siipi/kotelo-yhdistelmä.
Volvon "sarja" oli ensimmäisiä Ruotsista haettuja osia jo ennenkuin Sjölund alkoi tuomaan ja rakentamaan niitä Itäväylällä.
Ja Saabin turborikko oli ajalta kun ahtimien muuntelu oli vielä uutta eikä vertailutaulukoita yms. faktaa ollut kovin helposti saatavilla.
Kaikissa ahdetuissa autoissa on turbo-ongelmia nykypäivänäkin lähinnä väärinkäytön seurauksena. Peugeot tai VAG, merkkihuoltojen roskalavoilta voi käydä toteamassa ahdinkulutusta. Siellä niitä erikokoisia puhaltimia näyttää killittävän. Joka kerta kun käy...Eikä ihme. Työsuhdeautoilla ajelevia ei paljon kiinnosta tekniikka, pääasia on kiljuttaa konetta kylmänä ja vielä kunnolla naapureita varten värssyä koneelle just ennen sammuttamista. Jollakin ahdin hajoaa 80tkm kohdalla ja toinen ajaa 400tkm ilman mitään. Niinpä peilistä löytyy usein ahtimen hajoamisen syy.
Me saabistit/harrastajat voimme jatkaa ahtimen kestoa lähes maailman tappiin ajattelemalla ja tekemällä niin kuin Turbo-Saabien käyttöohjekirjoissa sanotaan.
Sitaatti 9-5 käyttöohjekirjasta sivulta 146:
"Älkää lisätkö käyntinopeutta juuri ennen sammuttamista, vaan sammuttakaa moottori aina joutokäynniltä".
Olipa pitkä johdanto. Tarkoitukseni oli kertoa aloittajalle, että Saab on lämmin ja tukeva auto jolla on mukava ajaa erikoisesti huonoissa olosuhteissa ja kauas. Vaikka siinä olisikin se kamalan HUONO Garrett-ahdin.
Saa sijoittaa moninkertaisen summan rahaa, että saa mukavamman matka-auton kuin n. 10-20000€ maksava 9-5.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Mahdollinen tuleva SAABin omistaja
Totta joka sana tuossa kohtaa. Se ei vaan muuta gt17:n heikkoutta mihinkään. Alkuperäisen kysyjän ei tosin tarvitse tästäkään huolehtia.matula kirjoitti:Tarkoitukseni oli kertoa aloittajalle, että Saab on lämmin ja tukeva auto jolla on mukava ajaa erikoisesti huonoissa olosuhteissa ja kauas. Vaikka siinä olisikin se kamalan HUONO Garrett-ahdin.![]()
Saa sijoittaa moninkertaisen summan rahaa, että saa mukavamman matka-auton kuin n. 10-20000€ maksava 9-5.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).