Konepeiton vaijeri katkesi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Konepeiton vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Tänään oli tarkoitus hieman putsailla moottoritilaakin autonpesun päätteeksi, mutta konepeittoa aukaistessa kuuluin vain "NAPS" ja avauskahva meni löysäksi. Vaijeri siis irtosi tai meni poikki. Eikä tietenkään kahvan vierestä.

Foorumia selatessani huomasin, että tämä on tuttua hommaa tonnarin ja satkun omistajille. Noiden mallien kohdalla konepeiton aukaisu on onnistunut pitkällä meisselillä alhaalta päin tai koukulla maskin raosta. Mahtaisiko sama toimia ysiviitosessa? Onko joku testannut tai olisiko vinkkiä mitä kannattaisi kokeilla?

Kyseessä on allekirjoituksen auto eli siinä on Hirschin tekemä keulapuskuri. Alapuolelta saa kyllä suojamuovit pois, mutta kuinkahan ylös sitä kautta pääsee. Eikös ne lukot olle siinä jossain valoumpioiden kohdalla? Tosin, nyt ei edes tule mieleen millainen tuo mekanismi on.

Onneksi vaihdoin öljyt 1000 km sitten ja lasinpesunestesäiliön täytin viikko sitten. Ei siis välttämättä tarvitse saada konepeittoa ihan heti auki. Jotain positiivista sentään :)
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Konepeiton vaijeri katkesi

Viesti Kirjoittaja Juspu »

Konepeitto aukeaa taas. Kädet kohmeessa parkkipaikalla askartelu ei oikein innostanut, joten vein Saabin PCS:een. Jotenkin Riku ja Petri saivat kammettua maskin ritilät irti ja sitä kautta keploteltua lukot auki. Vaijeri oli poikki.

Uusi alkuperäinen vaijeri maksoi 21 euroa ja vaihto oli kuulemma helppo homma. Nyt konepeitto aukeaa kahvasta vetämällä todella kevyesti. Taisi siis vanha vaijeri kuitenkin jumittaa jonkin verran, kun oli selkeästi hankalampi avata. Tosin samalta avaus tuntui kuin vanhassa tonnarissa.

Vinkkinä muille. Kannattaa vaihtaa vaijeri vaikka varmuuden vuoksi, kun hinta on noinkin kohtuullinen. Ei tarvitse sitten kirota, kun akku on tyhjä ja vaijeri poikki :)

Kiitos Rikulle ja Petrille nopeasta ja pätevästä avusta.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Vastaa Viestiin