NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Routa »

Routa kirjoitti:Taitaa olla edessä peräpään puslajumppa täälläkin sigun femmaan vai mitäs raati sanoo oireista?
Auton ollessa nosturilla kuskin puolen takarengas roikkuu selvästi alempana ja eri asennossa kun toinen puoli. Lisäksi renkaan sisäreuna on huomattavan epätasaisesti kulunut. Mitään kolinoita ei ajossa kuulu, ja auto kulkee suoraan ja tärinöittä (mikä ainakin itseäni kummastuttaa renkaan kunto huomioon ottaen). Nosturilla rengasta väännellessä ei tunnu välystä missään. Takaiskarit (KYB) vaihdettu 2013. Ainoat äänet mitä takaa kuuluu ovat selvät narinat suojatien korotuksissa. Pienellä kuormalla perä painuu mielestäni alemmas kuin pitäisi. Ajettu 260tkm ja puslat vaihdettu taakse 2005 130tkm. Hyvät ohjeet täällä, kiitos niistä. Pitänee vissiinki tilata skruvatilta nuo isot uretaanit ja laittaa kumiset pienempiin.

Lainataanpa itte itteeni kun ongelma ratkesi vaikka offtopiciksi meneekin hieman. Ei tarttenut vielä pusliin asti mennä rassaileen vaikka ne todennäköisesti ovatkin vaihtokunnossa. Iskarien tarkempi tutkailu ja mittailu paljasti, että nehän perskeles ovat eriparia. Molemmat KYB in tekeleitä ja päällisin puolin samanlaisia, mutta noin 10mm ero pituudessa. Oisko normi femman iskari sitte tuo pitempi ja aeron iskari sitte toinen niinkuin pitäisikin olla. Tietojen mukaan molemmat vaihdettu samaan aikaan, joten ilmeisesti sekaannus tapahtunut jo varaosapuolella..
#6918
900 Turbo T16 Aero 1985
9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Volvo V70R AWD 2.3T 1998
Ford Bronco XT 2.9 4x4 1988
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Ex 9-5 Aero Wagon 2002 Biopower JC Performance

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9525
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sportti -iskarissa on 10mm lyhempi ulosjouston maksimipituus. Sport jousi jää löysälle vakioiskarilla. Olen kokeillut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mainostetaan täälläkin tätä mun PU-puslasta kertovaa lyhytelokuvaa. Jokainen voi itse sitten päätellä (ihan omalle kohalle miettiä, aatteleppa iteeeee) haluaako moisen puslan omaan kulkineeseen asentaa.

https://youtu.be/OlNZFV4VDRk
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99

chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Puslat (nivelet) uusittu tänään, ostin ihan työkalusarjankin tälle kertaa, oli kyllä helppo homma tuolla vaihtaa. Pari niveltä umpi ruosteessa, noilla oli siis ajettu 2,5v 45000km. Febi bilsteinit laitoin, 49€ posteineen 4kpl saksasta. Työkalusarja 49€ motonetistä. Kahtelin samalla noita isoja powerflex puslia ja miunki mielestä aika perhanasti antaa periksi, taidan laittaa noihinki alkuperäset tilalle. Vielä pitäs etukelkka laskee ja vaihtaa sinnekkin uudet puslat. Kyllä on remonttia riittäny viimeisen vuoden aikana, onneks osat halpoja ja työ ei maksa mitään.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9525
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No paljos niillä olikaan ajettu? Minusta ne orggiskumipuslat vasta lötköt on. Ennemmin vaihtelen halpoja uretaaneja sinne, kuin sikahintaisia kumipuslia jotka on jo uutena löysät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja matsson »

Sikahintaisia kumipuslia ? Lemförder on 30eur/kappale jopa Suomesta. On muuten Powerflexin lilat kalliimmat ja varmasti uutena löysät kuten aiemmasta videosta voi helposti todeta. Minä ainakin sain sikahintaiset ja löysät uretaanit. Otan sitten videon noista kumipuslista kunhan saan asennettua. Sen mä kyllä uskon että uretaani tuossa paikassa kestää eli toimii vuosienkin päästä samalla tavalla kuin uutena. Mutta ongelma onkin siinä että tuo ratkaisu antaa jo uutena aurauksen elää liikaa. Mieluummin vaihdan kumipuslat vaikka parin vuoden välein kuin ajan autolla joka kulkee kuin ajokoiran penikka.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99

chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Tjaa a, en tiiä minkälaiset alkuperäiset ovat jäykkyydeltään. Auton kun ostin niin olivat jo aivan riekaleina valmiiks. 45tkm on niillä powerflexeillä ajettu ja aika kaukana jämäkästä ne oli :roll: Hinnalla ei oo mitään väliä miulle, mutta ei viiti samanlaisia kyllä enää hommata.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99

asillanp
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Tammi 16, 2010 22:36
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja asillanp »

Minulla oli vuosi pitkittäistukivarsien puslien vaihdosta (kumi / motonet), ja olin pesemässä auton vanteita tiskiharjalla. Oli pakko kysyä viereiseltä amerikan raudan omistajalta, et saanko porkaista hänen autonsa renkaita. Jouduin selittämään että, kun tiskiharjalla saan omani vanteen värisemään, potkusta puhumattakaan... Ei minulla edelliset kumiset kestäneet juuri kauvempaa. Nyt kokeillaan uretaania ja pari vuotta on mennyt hyvin.
Rasvat ja öljythän penmentää ainakin kumin, et tuskin uretaanikaan kestää muita kuin sille tarkoitettua tavaraa.

Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mertmi kirjoitti: Minusta ne orggiskumipuslat vasta lötköt on..
Epäilen, toki jos ovat loppuunajetut, mutta jos vertaa videoiden lähes uusia uretaanisia ja verrokkina lähes uudet orggikset, niin tuskin pyörästä orggis puslilla olevaa saa heiluteltua.
96GL V4 Super -78 "Rojekti"
99T16 Petro -81 "KesäAjossa" -- OG900c -88 "Käyttis"
9-5 AeroWagon man. -04 "Emännän" -- Fiesta St-Line -18 "Käyttis"

#2713

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9525
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marmorilta joskus vuosia sitten orggispuslat ja hinta oli silloin jotain satasen kappale. Siitä jäänyt mieleen. Uretaanit on kuitenkin olleet tuossa nykyisessä femmassa jo n. 50tonnia ja hienosti kulkee. Käytin värkin 4-pyörä suuntauksessa silloin heti puslarempan jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saabinsti kirjoitti: Epäilen, toki jos ovat loppuunajetut, mutta jos vertaa videoiden lähes uusia uretaanisia ja verrokkina lähes uudet orggikset, niin tuskin pyörästä orggis puslilla olevaa saa heiluteltua.
Itsekin tuossa kesällä laittelin Aeroon Powerflexin puslat pitkittäistukivarsiin. Heti asennuksen jälkeen kävin nelipyöräsuuntauksessa ja mielestäni nyt auton käyttäytyminen on erittäin vakaata.

Sellaisen havainnon tein puslarempan jälkeen, että auton lievästi roikkuva peräpää nousi jusiinsa passelille korkeudelle. Noin sentti tuli lisää rakoa renkaan ja kaaren väliin, verrattuna loppuunajettuihin vakiopusliin.
Tuosta taas tuli mieleen, että ehkä uretaanipuslat on suunniteltu siten, että pitää olla "painoa päällä". Silloin videolla nähdyt välykset nollaantuvat.

En tiijä, viisaammat voi opastaa :D

Viikko sitten talvirenkaita vaihtaessani koitin ihan huolella väännellä ylös tunkattuja takarenkaita. Mielestäni en havainnut minkäänlaista normaalista poikkeavaa joustoa, mutta ikävä kyllä paikalla ei ollut apumiestä/videotallenninta, joten mahdollinen puslien välys jäi havainnoimatta :(
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Pakko kompata Matssonia, itsekin hommasin Lemförderin kumipuslat uretaanisten tilalle. Onhan nuo kumiset ihan pirun paljon jäykemmät, kun powerflexin lakritsit. En suosittele kyllä kenellekään tuhlaamaan rahojaan mokomiin.

Mimmikoira
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Loka 01, 2016 18:56

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mimmikoira »

Missäs nyt ne kaikkki uretaaniuskovaiset ovat, jotka huutelivat suureen ääneen uretaanin kestävyyttä ja paremmuutta jo seuraavana päivänä?

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9525
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On ollut muuta puuhaa. 3000km öljynvaihtoon. Samalla katson ne puslat ja raportoin sitten tänne kunnon ja kilsat. Mitään mainittavaa ajettavuudessa ei vielä ole.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9525
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään tsekkasin ne isot puslat, jotka ovat siis Pro Parts Sweden -tuotetta. Ei mitään moitteen sijaa ollut niissä. Sorkkaraudalla vänkäsin ja kampesin niitä, ihan lievän liikkeen saa tommosella 80cm pitkällä raudalla aikaan. Ei todellakaan renkaasta kääntelemällä tapahdu mitään. Maaliskuusta 2014 lähtien ne on olleet paikallaan ja arviolta noin 60tonnia on ajettu siitä lähtien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin