Konepuoltakin ehdin jo epäillä, mutta tuo laakerin hajoaminen kuulostais loogisimmalta? No, huomenna volvo ajoon...
Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
-
Northern_Cruiser
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Elikkäs keulan alueella kuuluu huminaa ja kolinaa (kolinan myös tuntee kaasupolkimen kautta), kun kaasun löysää kolina kuuluu selvemmin, humiseminen taas kovenee kun nostaa vauhtia. Elikkäs renkaan paikkeilta joku laakeri menossa?
Konepuoltakin ehdin jo epäillä, mutta tuo laakerin hajoaminen kuulostais loogisimmalta? No, huomenna volvo ajoon...
Konepuoltakin ehdin jo epäillä, mutta tuo laakerin hajoaminen kuulostais loogisimmalta? No, huomenna volvo ajoon...
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Keula ilmaan ja purkurauta käteen. Tuntuuko klappia mihinkään suuntaan? Entä tuntuuko käsin mitään välyksiä?
Vai voiko olla kaksi eri vikaa? Olisko vaihteiston etutuki väljä, lonksahtaa kun veto päälle ja päältä...
Vai voiko olla kaksi eri vikaa? Olisko vaihteiston etutuki väljä, lonksahtaa kun veto päälle ja päältä...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
Northern_Cruiser
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Joo huomenna nostelen ilmaan, tänään kun ei aika riittänyt. Voiko tuo vaihteiston etutuki olla vikana automaatissakin (autojen anatomia vielä vähän hukassa, kun ensimmäinen kaara ja ikääkään ei vielä edes 19v)?9000 automaatilla kirjoitti:Keula ilmaan ja purkurauta käteen. Tuntuuko klappia mihinkään suuntaan? Entä tuntuuko käsin mitään välyksiä?
Vai voiko olla kaksi eri vikaa? Olisko vaihteiston etutuki väljä, lonksahtaa kun veto päälle ja päältä...
Viikko sitten vaihdettu vanteet/renkaat ja vedetty momenttiavaimella oikeaan kireyteen, tarkistelen kuitenkin senkin huomenna kun nostan ilmaan.Pola kirjoitti:Tarkista pyöränpulttien kireys.
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Olikos tämä humina ja kolina ennen mainitsemaasi renkaan vaihtoa jo olemassa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Itselle vaihdettiin juuri etupyörän laakeri joka piti järkyttävää meteliä..
Pyörässä ei siltikään ollut klappia ollenkaan.
Häviääkö ääni vetopäällä ja jarruttaessa?
Pyörässä ei siltikään ollut klappia ollenkaan.
Häviääkö ääni vetopäällä ja jarruttaessa?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-
Northern_Cruiser
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Ei ollut, eikä renkaanvaihdon jälkeenkään vastakun eilen. Ja tättärää, liian löysät pultithan siellä oli (kaks pölähtänyt töistä kotiin tultaessa irti9000 automaatilla kirjoitti:Olikos tämä humina ja kolina ennen mainitsemaasi renkaan vaihtoa jo olemassa?

Tuommoset vanteet siis kyseessä. Kyllä muuten sapettaa...
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Vaikka momenttiin kiristää, niin kyllä muutaman kymmenen kilsan jälkeen saa kirrata. Löysät ne oli itselläkin ekan momenttiin vedon ja pienen ajelun jälkeen...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
Northern_Cruiser
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
No, taas yhtä vinkkiä viisaampi.
HUomiseksi pitäis vaan uudet pultit saada, kun tarkoitus ois ajella noin 60km matka kotiin.
Eikä ennen ole noinkaan käynyt, tosin voi johtua siitä että ennen oon vetäny renkaat kiinni "kun ei enää vääntää jaksa ilman apuvartta niin hyvä" -tyylillä.
Eikä ennen ole noinkaan käynyt, tosin voi johtua siitä että ennen oon vetäny renkaat kiinni "kun ei enää vääntää jaksa ilman apuvartta niin hyvä" -tyylillä.
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Töttöröö! Uudet pultit löytyy rengasliikkeestä. Ainakin Vianor myy niitä ihan irtotavarana 2€/kpl.
#3272
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Pyöränpultteja & muttereita on monta tapaa "vetää" momenttiin.
Yleisin tapa jos korjaamoista puhutaan on "ampua" pulttipyssyllä ns. momenttivarrella pultit kiinni mikä yleensä kyllä tarkoittaa samaa kuin jälkikiristä pultit myöhemmin.
Mutta jos kiristää pultit oikeassa järjestyksessä "käsin" oikealla momenttiavaimella niin eipä ole ollut jälkikiristelyjen tarvetta lainkaan. Edellyttäen tietysti osaamista eli huolellisuutta. Tarkoittaen sitä että esim. vastinpinnat (napa&vanne) ja kierteet ovat kunnossa sekä riittävän puhtaat.
Ja oikea kireys ei todellakaan ole sama asia kuin mitä jaksaa vääntää
Se oikea kireys eli momentti on paljon vähempi ...
Yleisin tapa jos korjaamoista puhutaan on "ampua" pulttipyssyllä ns. momenttivarrella pultit kiinni mikä yleensä kyllä tarkoittaa samaa kuin jälkikiristä pultit myöhemmin.
Mutta jos kiristää pultit oikeassa järjestyksessä "käsin" oikealla momenttiavaimella niin eipä ole ollut jälkikiristelyjen tarvetta lainkaan. Edellyttäen tietysti osaamista eli huolellisuutta. Tarkoittaen sitä että esim. vastinpinnat (napa&vanne) ja kierteet ovat kunnossa sekä riittävän puhtaat.
Ja oikea kireys ei todellakaan ole sama asia kuin mitä jaksaa vääntää
Se oikea kireys eli momentti on paljon vähempi ...
Saab 9-5 2.0t 1998
-
9000 automaatilla
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Juu, karkea muistikuva Femman pyöränpultin momentista tais olla joku 90 - 100 Nm... WIS tuon kertoo, vaan ei ole nyt tässä käsillä...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Aluilla 110Nm, peltivanteilla 120Nm...9000 automaatilla kirjoitti:Juu, karkea muistikuva Femman pyöränpultin momentista tais olla joku 90 - 100 Nm... WIS tuon kertoo, vaan ei ole nyt tässä käsillä...
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
Alumiinivanne 110Nmblair kirjoitti:Aluilla 110Nm, peltivanteilla 120Nm...
Teräsvanne 50Nm + 90 ast + 90 ast, enintään 110Nm (käytä kulmakiristykseen momenttiavainta)
Tuollaista kertoo WIS.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Kolinaa ja huminaa keulan alueella, laakeri menossa?
AINA jälkikiristys 100-200km ajon jälkeen, oli levyt sitten alumiinia tai peltiä, on alkukiristys tehty miten hyvänsä. Ja oli kapine mikä hyvänsä.
Ite päräytän pulttipyssyllä 'tuntumalle', sitten pyörä maahan ja seuraavalle pyörälle. Sitten kun kaikki on vaihdettu, vedän n. 40cm varrella pultit kiinni. Viispulttiseenhan on kaksi 'oikeaa' järjestystä: '2 yli' tai '1 yli', riippuu siitä kumpaan suuntaan katsoo. Itse kierrän aina myötäpäivään tuolla '2 yli' järjestyksellä.
Momenttia en oo käyttäny henkilöautossa ikinä, kuorma-autoissakin vaan 3- ja 4-sarjan Scanioiden etupyöriin ja niissäkin pulttipyssyn sauvamomenttia.
Edellisen Viton kanssa kävi nolosti. Leimalle mennessä piti säätää käsijarru ja aluvanteiden takia piti ottaa takapyörät kokonaan pois, että sai pultireiästä pyöritettyä säätöä. Hain leiman eikä sitten tullut juuri ajoa, ennenkö piti viikonvaihteeksi lähteä Helsinkiin. Perjantaina sinne päästyä oli 'hieman' kiire jatkoyhteydelle, eikä kerinnyt kiristää pultteja. Pyhäiltana tultiin takaisin ja kyydissä ollut kaveri laskeskeli että taitaa juuri keritä Jämsästä junaan Jyväskylää kohti, kun heti lähdetään. Niinhän ne jäi taas kiristämättä. Kun ikinä ei jälkikiristyksessä ollut juuri mitään piukkaantumista tapahtunut, tuumasin että olkoot, kyllä ne pysyy. Lahdessa Tuhkamäen päälle noustessa karkasi sitten vasen takapyörä...
Ai niin. Jos pulteissa on erilliset prikat (kartiot tai tasaiset), kuten ainakin 9-3SS:ssä (ja lienee uudemmissa femmoissakin), niin sinne pultin ja prikan väliin kannattaa suihkauttaa jotain liukastetta ja pyöräyttää vähän prikkaa, että liukaste leviää ja tietää prikan pyörivän kunnolla. Kiristyy tasaisemmin.
Ite päräytän pulttipyssyllä 'tuntumalle', sitten pyörä maahan ja seuraavalle pyörälle. Sitten kun kaikki on vaihdettu, vedän n. 40cm varrella pultit kiinni. Viispulttiseenhan on kaksi 'oikeaa' järjestystä: '2 yli' tai '1 yli', riippuu siitä kumpaan suuntaan katsoo. Itse kierrän aina myötäpäivään tuolla '2 yli' järjestyksellä.
Momenttia en oo käyttäny henkilöautossa ikinä, kuorma-autoissakin vaan 3- ja 4-sarjan Scanioiden etupyöriin ja niissäkin pulttipyssyn sauvamomenttia.
Edellisen Viton kanssa kävi nolosti. Leimalle mennessä piti säätää käsijarru ja aluvanteiden takia piti ottaa takapyörät kokonaan pois, että sai pultireiästä pyöritettyä säätöä. Hain leiman eikä sitten tullut juuri ajoa, ennenkö piti viikonvaihteeksi lähteä Helsinkiin. Perjantaina sinne päästyä oli 'hieman' kiire jatkoyhteydelle, eikä kerinnyt kiristää pultteja. Pyhäiltana tultiin takaisin ja kyydissä ollut kaveri laskeskeli että taitaa juuri keritä Jämsästä junaan Jyväskylää kohti, kun heti lähdetään. Niinhän ne jäi taas kiristämättä. Kun ikinä ei jälkikiristyksessä ollut juuri mitään piukkaantumista tapahtunut, tuumasin että olkoot, kyllä ne pysyy. Lahdessa Tuhkamäen päälle noustessa karkasi sitten vasen takapyörä...
Ai niin. Jos pulteissa on erilliset prikat (kartiot tai tasaiset), kuten ainakin 9-3SS:ssä (ja lienee uudemmissa femmoissakin), niin sinne pultin ja prikan väliin kannattaa suihkauttaa jotain liukastetta ja pyöräyttää vähän prikkaa, että liukaste leviää ja tietää prikan pyörivän kunnolla. Kiristyy tasaisemmin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2