Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

Elikkä laitettiin uusi/vähän käytetty TD04HL19T kiinni toissa päivänä ja toimi kuin unelma mut tänä aamuna kun piti lähteä kauppaan niin TAAS öljyn katkut putkesta pihalle :twisted: :twisted: :twisted:

Missä vika piilee????

Vinkkejä voi pistää myös 044-9605419

PS:Toinen turbo menossa jo 2kk sisällä ja nytkin vaihdon jälkeen ajettu joka päivä....
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Venttiilivarrenkumit seuraavaksi vaihtoon. Jos pöläyttelee vain seisonnan jälkeen, niin todenäköisesti juuri nuo "kumit". Öljy valuu tiivisteen ohi venttiilinvartta pitkin männän päälle ja siitä savutus käynnistyksen yhteydessä. Vaihto onnistuu kantta irrottamatta oikeilla vehkeillä.

Tosin tuossa toisessa savutustopicissa on muitakin vaihtoehtoja. Tarkista nyt ensin sen ahtimen välykset.

Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Su Helmi 17, 2013 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Männänrenkaat (kuoleentuneet öljyrenkaat) on toinen erittäin yleinen syy T7 moottorissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

jcarlson kirjoitti:Männänrenkaat (kuoleentuneet öljyrenkaat) on toinen erittäin yleinen syy T7 moottorissa.
Eikös tuo savutus olisi jatkuvaa jos olisi renkaat menny koneesta ja veisi öljyä tynnyri kaupalla
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei. Katin lämmettyä savutusta ei enää huomaa. Öljynkulutus on kuoleentuneilla öljyrenkailla toki usein luokkaa 0,5l/1000km.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 04:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

jcarlson kirjoitti:Ei. Katin lämmettyä savutusta ei enää huomaa. Öljynkulutus on kuoleentuneilla öljyrenkailla toki usein luokkaa 0,5l/1000km.
Aivan......Löin saporon äsken käyntiin ja päästin lämpöiseksi asti ja kävin antamas vähä "happea" koneelle ja ei muuten käryytä enää.....
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eli katinkorvausputki hetkeksi kiinni ja kattoo miten käy savutuksen? Että lähteekö vaihtaan venavarren kumeja vai männänrenkaita. Toki katinkorvausputken kanssa oma hommansa mutta pienempi kuin kumpikaan em. remonteista?

EDIT: ei mut niin eihän näissä enää mitään irrotettavaa kattia edes ole :-(
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1998-1999 (98-00 2,0t) femmoissa on vain yksi katti auton alla kuten vanhemmissa. Uudemmissa on lisäksi prekatti heti turbon ja ykköslambdan jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa malttaa mielensä nyt ainakin tankillisen ajaksi. Ahtiputkissa voi olla öljyä entisen turbon jäljiltä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja kello »

En tiedä voiko noita männänrenkaita joissain tapauksissa diagnosoida näin, mutta omassa autossa ilmeisesti männänrenkaat syynä savutukseen, mutta savuttaa vain jos käynnistää kylmänä. Jos on ollut lohkolämppäri päällä niin mitään savutusta ei ilmene käynnistettäessä. (Männänrenkaat siis epäilyksen alla koska turbo- ja kansiremppa vasta tehty.)

Kannattaa kokeilla onko käynnistyspöläyttelyssä eroa lohkolämppärin käytön jälkeen. Jos on, niin turbo tuskin ainakaan on syyllinen.
Saab 9-5 Aero XWD -11
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

kello kirjoitti:En tiedä voiko noita männänrenkaita joissain tapauksissa diagnosoida näin, mutta omassa autossa ilmeisesti männänrenkaat syynä savutukseen, mutta savuttaa vain jos käynnistää kylmänä. Jos on ollut lohkolämppäri päällä niin mitään savutusta ei ilmene käynnistettäessä. (Männänrenkaat siis epäilyksen alla koska turbo- ja kansiremppa vasta tehty.)

Kannattaa kokeilla onko käynnistyspöläyttelyssä eroa lohkolämppärin käytön jälkeen. Jos on, niin turbo tuskin ainakaan on syyllinen.
Täytyy laittaa auto piuhan päähän aamulla ja kokeilla että kuinka käy savujen kans....
Turbo ei ainakaan ole entinen koska sillä ei ole kuin hätinä 1000km ajettu ja mitään välyksiä ei ole siinä.
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

Mertmi kirjoitti:Kannattaa malttaa mielensä nyt ainakin tankillisen ajaksi. Ahtiputkissa voi olla öljyä entisen turbon jäljiltä...
Pesin kaikki putket ja väli jäähyn ennen kuin laitoin käyntiin ahtimen vaihdon jälkeen.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Käytetty kiina-mitsu saattaa olla syy.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
upstuppu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 20, 2013 01:09
Paikkakunta: Laihia

Re: Öljyn käry uuden turbon jälkeenkin

Viesti Kirjoittaja upstuppu »

Maximus kirjoitti:Käytetty kiina-mitsu saattaa olla syy.
Teki saman ehjällä orginaali ahtimella :roll:
Vastaa Viestiin