Akun lataus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Akun lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Eli kerta kun vasta ostin talveksi akkulaturin, ajattelin ladata ennen talvea akun täyteen. Olen kuullut että akun lataustaso vaikuttaisi siihen akkuveden tiheyteen, jolloin se vaikuttaa sen jäätymiseen. Eli tyhjä akku jäätyy esim. -7 asteessa jolloin sama akku täynnä vasta -63 asteessa. Eli ymmärtääkseni on aika iso vaikutus lataustasolla pakkaskestävyyteen.

Ajan sellaisen 15km päivässä, jolloin ajot on melko pätkäajoja. Pisin 6km. En usko että akku jaksaa latautua koskaan mihinkään tälläisellä ajolla. Joten ajattelin asian varmistaa.

Eli tässä kysymykset tietäjille:
Saako akkua ladata kun siinä on miinus ja plus paikalla? Vai täytyykö otta rungon irti?
Kannattaako ylipäätänsä toimivaa akkua ladata? Vaikka on kyseessä "älylaturi"? Pidentääkö sillä generaattorin / akun elinikää?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja aero »

Pelti auki, piuhat kiinni akkuun, töpseli seinään, laturi päälle. Niin helppoa se on. Vielä helpompi on esilämmitysjärjestelmään kytkettävä laturi, joka lataa aina kun auto on sähkölämmityksessä. Näitä löytyy sekä Defalta että Calixilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Shadow_Fi kirjoitti: Ajan sellaisen 15km päivässä, jolloin ajot on melko pätkäajoja. Pisin 6km. En usko että akku jaksaa latautua koskaan mihinkään tälläisellä ajolla. Joten ajattelin asian varmistaa.

Eli tässä kysymykset tietäjille:
Saako akkua ladata kun siinä on miinus ja plus paikalla? Vai täytyykö otta rungon irti?
Kannattaako ylipäätänsä toimivaa akkua ladata? Vaikka on kyseessä "älylaturi"? Pidentääkö sillä generaattorin / akun elinikää?
Akkua pitääkin ladata esim. jos ajaa pääasiassa pätkäajoa, niin kuin kerroit, jossa se ei kerkiä milloinkaan latautua täyteen. Kyllä laadukkaissa älylatureissa (esim. CTEK) on sellaisia toimintoja, jotka pidentävät akun käyttöikää. http://www.kaha.fi/category.php?cid=343
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Entä tossa Lidlin älylaturissa? :D Tuli sellainen hommattua, kun en huomaannut pahemmin eroja nuihin kallimpiin. Ja jopa 120Ah asti pellaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja nugge »

"Jopa 120Ah asti toimii" Ei sano oikeasti laturista mitään.

Paljonko amppeereita se laturi pystyy työntää onkin paljon kiinnostavempi asia. Esim joku perus 3.6A CTEK XMS3600 tjsp niin menee ~20h lataa 60Ah akku täyteen...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja timpetti »

ampeerimäärästä kiinni ja uskon että femmassakin on jo senverran ohjainlaittetia ja muita hilavitkuttimia, että startin yhteydessä imasee ihan kivan siivun akkua eikä 6km matkalla kerkee lataamaan takaisin.

+mahdolliset vuotovirrat
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja mikan »

Femman laturi näyttää olevan 130 A. Ongelma pakkasella vain on, ettei akku ole halukas latautumaan kovin nopeasti. Kuinkahan nopeasti akku lämpiää moottoritilassa vaikkapa -20 pakkasella?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja 3J »

Lämpenee todella hitaasti. Lyijyakussa on sen verran massaa, että kun se on kylmä niin ei se ihan hetkessä ilman välityksellä lämpene, vaikka ilma konepellin alla lämpeneekin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
janho
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 14:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja janho »

Älylaturilla kerran kuussa lataus. Erittäin suositeltavaa, talvella kun pienellä ajolla ei akku lataudu tarpeeksi. Tämä myös pidentää akun ikää.

Tämä :wink: ylimääräinen lataaminen korostuu, mikäli autossa vebasto tai vastaava.

eli lataa vaan, liikaa sitä ei voi ladata
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

nugge kirjoitti:"Jopa 120Ah asti toimii" Ei sano oikeasti laturista mitään.

Paljonko amppeereita se laturi pystyy työntää onkin paljon kiinnostavempi asia. Esim joku perus 3.6A CTEK XMS3600 tjsp niin menee ~20h lataa 60Ah akku täyteen...
Joo sitä luokkaa se on. Ymmärtääkseni täysin CTEKin kopio, eri muovit päällä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Shadow_Fi kirjoitti:Ymmärtääkseni täysin CTEKin kopio, eri muovit päällä.
Mihinkäs tämä väite perustuu...? :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Saman kokoinen, sama lataus sykli, sama ledimäärä, samalla tavalla ilmoittaa, samat toiminnot, sama latausvirta. IP luokka saattaa olla huonompi, jonka takia ilmoitettu pakkaskesto huonompi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

muistaako asetetun moodin ku käyttää virrat pois. cetek muistaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En tuota tiedä. Uskon kuitenkin ettei muista.

Ja se että joku on jonkun kopio, ei tarkoita että se olisi täysin identtinen. Mutta hintahan tässä taas ratkaisi (ja takuu), 20€, 3V takuu. Kuitista kopio, ja kuittilaatikkoon. Leviää 2 vuoden päästä kumminkin, niin rahat takas luultavasti, tai laite vaihdetaan. Kumpikin käy.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Akun lataus

Viesti Kirjoittaja nugge »

Shadow_Fi kirjoitti:En tuota tiedä. Uskon kuitenkin ettei muista.

Ja se että joku on jonkun kopio, ei tarkoita että se olisi täysin identtinen. Mutta hintahan tässä taas ratkaisi (ja takuu), 20€, 3V takuu. Kuitista kopio, ja kuittilaatikkoon. Leviää 2 vuoden päästä kumminkin, niin rahat takas luultavasti, tai laite vaihdetaan. Kumpikin käy.
Väärin käytetty. Ei takuuta.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin