Akun lataus
Akun lataus
Eli kerta kun vasta ostin talveksi akkulaturin, ajattelin ladata ennen talvea akun täyteen. Olen kuullut että akun lataustaso vaikuttaisi siihen akkuveden tiheyteen, jolloin se vaikuttaa sen jäätymiseen. Eli tyhjä akku jäätyy esim. -7 asteessa jolloin sama akku täynnä vasta -63 asteessa. Eli ymmärtääkseni on aika iso vaikutus lataustasolla pakkaskestävyyteen.
Ajan sellaisen 15km päivässä, jolloin ajot on melko pätkäajoja. Pisin 6km. En usko että akku jaksaa latautua koskaan mihinkään tälläisellä ajolla. Joten ajattelin asian varmistaa.
Eli tässä kysymykset tietäjille:
Saako akkua ladata kun siinä on miinus ja plus paikalla? Vai täytyykö otta rungon irti?
Kannattaako ylipäätänsä toimivaa akkua ladata? Vaikka on kyseessä "älylaturi"? Pidentääkö sillä generaattorin / akun elinikää?
Ajan sellaisen 15km päivässä, jolloin ajot on melko pätkäajoja. Pisin 6km. En usko että akku jaksaa latautua koskaan mihinkään tälläisellä ajolla. Joten ajattelin asian varmistaa.
Eli tässä kysymykset tietäjille:
Saako akkua ladata kun siinä on miinus ja plus paikalla? Vai täytyykö otta rungon irti?
Kannattaako ylipäätänsä toimivaa akkua ladata? Vaikka on kyseessä "älylaturi"? Pidentääkö sillä generaattorin / akun elinikää?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Akun lataus
Pelti auki, piuhat kiinni akkuun, töpseli seinään, laturi päälle. Niin helppoa se on. Vielä helpompi on esilämmitysjärjestelmään kytkettävä laturi, joka lataa aina kun auto on sähkölämmityksessä. Näitä löytyy sekä Defalta että Calixilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Akun lataus
Akkua pitääkin ladata esim. jos ajaa pääasiassa pätkäajoa, niin kuin kerroit, jossa se ei kerkiä milloinkaan latautua täyteen. Kyllä laadukkaissa älylatureissa (esim. CTEK) on sellaisia toimintoja, jotka pidentävät akun käyttöikää. http://www.kaha.fi/category.php?cid=343Shadow_Fi kirjoitti: Ajan sellaisen 15km päivässä, jolloin ajot on melko pätkäajoja. Pisin 6km. En usko että akku jaksaa latautua koskaan mihinkään tälläisellä ajolla. Joten ajattelin asian varmistaa.
Eli tässä kysymykset tietäjille:
Saako akkua ladata kun siinä on miinus ja plus paikalla? Vai täytyykö otta rungon irti?
Kannattaako ylipäätänsä toimivaa akkua ladata? Vaikka on kyseessä "älylaturi"? Pidentääkö sillä generaattorin / akun elinikää?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Akun lataus
Entä tossa Lidlin älylaturissa? Tuli sellainen hommattua, kun en huomaannut pahemmin eroja nuihin kallimpiin. Ja jopa 120Ah asti pellaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Akun lataus
"Jopa 120Ah asti toimii" Ei sano oikeasti laturista mitään.
Paljonko amppeereita se laturi pystyy työntää onkin paljon kiinnostavempi asia. Esim joku perus 3.6A CTEK XMS3600 tjsp niin menee ~20h lataa 60Ah akku täyteen...
Paljonko amppeereita se laturi pystyy työntää onkin paljon kiinnostavempi asia. Esim joku perus 3.6A CTEK XMS3600 tjsp niin menee ~20h lataa 60Ah akku täyteen...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Akun lataus
ampeerimäärästä kiinni ja uskon että femmassakin on jo senverran ohjainlaittetia ja muita hilavitkuttimia, että startin yhteydessä imasee ihan kivan siivun akkua eikä 6km matkalla kerkee lataamaan takaisin.
+mahdolliset vuotovirrat
+mahdolliset vuotovirrat
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Akun lataus
Femman laturi näyttää olevan 130 A. Ongelma pakkasella vain on, ettei akku ole halukas latautumaan kovin nopeasti. Kuinkahan nopeasti akku lämpiää moottoritilassa vaikkapa -20 pakkasella?
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Akun lataus
Lämpenee todella hitaasti. Lyijyakussa on sen verran massaa, että kun se on kylmä niin ei se ihan hetkessä ilman välityksellä lämpene, vaikka ilma konepellin alla lämpeneekin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Akun lataus
Älylaturilla kerran kuussa lataus. Erittäin suositeltavaa, talvella kun pienellä ajolla ei akku lataudu tarpeeksi. Tämä myös pidentää akun ikää.
Tämä ylimääräinen lataaminen korostuu, mikäli autossa vebasto tai vastaava.
eli lataa vaan, liikaa sitä ei voi ladata
Tämä ylimääräinen lataaminen korostuu, mikäli autossa vebasto tai vastaava.
eli lataa vaan, liikaa sitä ei voi ladata
Re: Akun lataus
Joo sitä luokkaa se on. Ymmärtääkseni täysin CTEKin kopio, eri muovit päällä.nugge kirjoitti:"Jopa 120Ah asti toimii" Ei sano oikeasti laturista mitään.
Paljonko amppeereita se laturi pystyy työntää onkin paljon kiinnostavempi asia. Esim joku perus 3.6A CTEK XMS3600 tjsp niin menee ~20h lataa 60Ah akku täyteen...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Akun lataus
Mihinkäs tämä väite perustuu...?Shadow_Fi kirjoitti:Ymmärtääkseni täysin CTEKin kopio, eri muovit päällä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Akun lataus
Saman kokoinen, sama lataus sykli, sama ledimäärä, samalla tavalla ilmoittaa, samat toiminnot, sama latausvirta. IP luokka saattaa olla huonompi, jonka takia ilmoitettu pakkaskesto huonompi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akun lataus
muistaako asetetun moodin ku käyttää virrat pois. cetek muistaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Akun lataus
En tuota tiedä. Uskon kuitenkin ettei muista.
Ja se että joku on jonkun kopio, ei tarkoita että se olisi täysin identtinen. Mutta hintahan tässä taas ratkaisi (ja takuu), 20€, 3V takuu. Kuitista kopio, ja kuittilaatikkoon. Leviää 2 vuoden päästä kumminkin, niin rahat takas luultavasti, tai laite vaihdetaan. Kumpikin käy.
Ja se että joku on jonkun kopio, ei tarkoita että se olisi täysin identtinen. Mutta hintahan tässä taas ratkaisi (ja takuu), 20€, 3V takuu. Kuitista kopio, ja kuittilaatikkoon. Leviää 2 vuoden päästä kumminkin, niin rahat takas luultavasti, tai laite vaihdetaan. Kumpikin käy.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Akun lataus
Väärin käytetty. Ei takuuta.Shadow_Fi kirjoitti:En tuota tiedä. Uskon kuitenkin ettei muista.
Ja se että joku on jonkun kopio, ei tarkoita että se olisi täysin identtinen. Mutta hintahan tässä taas ratkaisi (ja takuu), 20€, 3V takuu. Kuitista kopio, ja kuittilaatikkoon. Leviää 2 vuoden päästä kumminkin, niin rahat takas luultavasti, tai laite vaihdetaan. Kumpikin käy.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ