9-5 Aero -01: Amul -1700 ja alhainen adaptaatio (RATKESI: Bensanpaluulinja ajoittain tukossa)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
YgYg
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 13, 2016 17:07

9-5 Aero -01: Amul -1700 ja alhainen adaptaatio (RATKESI: Bensanpaluulinja ajoittain tukossa)

Viesti Kirjoittaja YgYg »

Ostin otsikon mukaisen :saab: kulkineen vanhan 9-3:n tilalle. Vaihtelin alipaineletkut, ohitin mankkuvenan ohjeiden mukaan kun ei ollut tarpeeksi letkua. Ei pitäisi vaikuttaa mihinkään muuhun kuin alavääntöön. Poistin evapin, vuoti molemmista päistä ja takaiskut rikki. Kobran puhallustestissä vuoti hieman läppäkotelon takaa, klemmarin kiristyksen jälkeen loppui. MAF ja DI-kasetti puoli vuotta vanhat.

Käytin auton ohjelmoinnissa harrastajalla, jonka jälkeen etanolia tankki täyteen. Adaptaatio jäi 40%, akun kenkä irti ja uusi yritys 36% ja siitä edelleen 28%. Ajelin hiljakseen ja tankkailin bensaa päälle. Moottorijarrun rajamailla todella pienellä kaasulla Ca85 lähti jyrkkään nousuun kohti todellisia lukemia, mutta heti kaasua painettaessa jyrkkään laskuun kohti nollaa.

Amuli oli reilusti miinuksella jonka ajattelin johtuvan väärästä adaptaatiosta. Nyt pelkkää bensaa tankissa ja Amul nököttää edelleen -1900 tai -1600 pakkoadaptaatioista huolimatta. Bensan tankkauksen jälkeen adaptaatio tippui hyvin nopeasti 0%. Heti ohjelmoinnin jälkeenkin bensalla ennen etanolia adaptaatio nakutti nollassa. Soiteltiin ja mietiskeltiin.

Autossa ruskeat suuttimet ja 3bar bensanpaineensäädin, softan pitäisi olla näiltä osin kohdallaan. Oireina myös että alkanut täristää kiihdyttäessä, knckd arvot nousee silmissä. Iof menee myös herkästi miinukselle jo pienellä kaasulla. En ole tehnyt puhallustestiä kovempaa painetestiä, mutta pihinää ei mistään kuulunut.

Kävin Saab ohjelmointitalossa keskustelemassa aiheesta ja vastaus oli että softa vinksallaan. Aamulla auto menossa sinne startin ja öljynpaineanturin vaihtoon, sovittiin että koeajaa myös.

Voiko viallinen bensapumppu tai vinksallaan olevat bensanpaineet oireilla näin? Lambda? Tuntuu että auto käy laihalla vaikka Amulin mukaan rikkaalla kun pitää seosta noin paljon pudottaa. Auton adaptoidessa Amulia lambda arvo makaa reilun tonnin miinuksella. Tämän kaiken lisäksi kulutus valehteli jo vakiosoftalla kaksi litraa alakanttiin, muutosta tähän ei ole tapahtunut. Nopeusmittari heittää Gps mukaan vain 2km/h. Harrastajien kommentit ja apu olisi paikallaan :)
Viimeksi muokannut YgYg, Pe Elo 18, 2017 14:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero -01: Amul -1700 ja alhainen adaptaatio

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Liian suuri kulutus jo vakiosoftalla vaikuttaisi lambdavialta. Onko pakosarjan tiiviste ja turbon tiiviste ehjät eikä jäähdytysneste haise pakokaasussa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
YgYg
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 13, 2016 17:07

Re: 9-5 Aero -01: Amul -1700 ja alhainen adaptaatio

Viesti Kirjoittaja YgYg »

Remppafirmassa todettiin että suurin ongelma on nakutusarvot jotka pitää saada kuriin, vetää kuulemma rikkaalle. Täytyy kokeilla toista kasettia toisesta saabista. Polttoainesuodatin menee vaihtoo ja bensanpaineet mittaukseen, vinkuu pumppu hurjasti niin voihan sekin olla tiensä päässä. Lambdaa vois kans kokeilla toisesta autosta..

Omaan korvaan ikkuna auki kiihdyttäessä matalilla kierroksilla kuuluu ihan selvää "surinaa", kaveri vaan tokas että turbo se vaan on, mut oon tottunu aivan erilaiseen turbon ääneen. Kaipa se vika siitä ratkeaa, päivittelen kuulumisia jahka tutkittu lisää.
YgYg
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 13, 2016 17:07

Re: 9-5 Aero -01: Amul -1700 ja alhainen adaptaatio

Viesti Kirjoittaja YgYg »

Noniin, vika paikallistettu ja korjattu. Bensanpaluulinjaan oli tehty joku sätös, ilmeisesti vääränlainen takaisku tms. ja koitettu poraamalla saada auki siinä onnistumatta. Oli siis ajoittain tukkeessa ja kone imi bensaa niin pirusti. Uusi venttiili ja auto toimii kuin unelma. Adaptoituu tarkasti ja Amulit pyörii nollan tuntumassa, 100km matkalla olivat 17, 320 hetken ja loppumatkan 38. Tuntuu toimivan niinkuin pitää. Tankissa nyt etanolia, edellinen tankki puoliksi etanolia. Tankkauksen jälkeen ajo kaupungissa oli pysähtelyä ja hitaampien perässä roikkumista jalka pois kaasulta joten varmasti vaikutti adaptaatioon (78%), mutta on käsittääkseni riittävä. Kulutuksen laskin ja se heitti yhdellä desillä :D Hyvä fiilis kun auto kunnossa ja onhan toi Airon vääntö etanolilla ihan mukavaa :saab: voimaa.
Vastaa Viestiin