takajouset ja iskarit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Repolainen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja Repolainen » Ma Syys 09, 2019 12:59

Itsellä nuo bilsteinit ja kuormajouset. Hyvät ovat. Perä nousee keulaa ylemmäs selkeästi kun edessä alkuperäiset. Ajossa muuten en ole huomannut mitään moitittavaa.
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

PaulMuadDib
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Ma Syys 09, 2019 13:25

baasenar kirjoitti:
Ma Syys 09, 2019 12:39
Mitä tässä tapauksessa PCS:llä tarkoittavat "hyvillä iskunvaimentimilla"?
Hyvä kysymys. En kysynyt tarkemmin, koska he eivät kysymisestä taloudellisesti hyödy mitään. En katso oikeuksiini kuuluvan heidän aikansa käyttäminen asiaan, josta heille jää "viivan alle" 0€. Nytkin rohkenin kysymään vain siksi kun kaasuläppäkoneistoa roplatessani onnistuin murtamaan tuon PSV-venttiilin ja tarvitsin uuden linjan entisen tilalle.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower

PaulMuadDib
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Ti Syys 10, 2019 20:47

Repolainen kirjoitti:
Ma Syys 09, 2019 12:59
Itsellä nuo bilsteinit ja kuormajouset. Hyvät ovat. Perä nousee keulaa ylemmäs selkeästi kun edessä alkuperäiset. Ajossa muuten en ole huomannut mitään moitittavaa.
Kyllä minäkin nyt loppujen lopuksi tilasin Meylen iskarit ja vahvistetut jouset. Kerron sitten mikä siitä tuli.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1944
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja Termos » Ti Syys 10, 2019 23:54

baasenar kirjoitti:
Ma Syys 09, 2019 12:39

Mitä tässä tapauksessa PCS:llä tarkoittavat "hyvillä iskunvaimentimilla"?
Oma veikkaus on, että sellaista tavaraa, jota ei tarvitse takuuseen laittaa. Muutenhan tuo koko kysymys perustuu makuasioihin.

Laitetaan omakohtainen kokemus: -98 femmaan kyselin hyviä takaiskareita PCS:n Rikulta, suositteli Monroen Reflexejä. Tilasin moiset, myöhemmin etupäähänkin, eikä mitään valittamista. Eipä niin, kunnes talouteen tuli tuo viiruAero 8O

Monroe Reflexit toimii femmavanhuksen keulassa ihan muikeasti, mutta tuo peräpää on ihan kauhea hyppykeppi noilla iskareilla.
Paha noita on viivalle laittaa, ellei ole vertailupohjaa, mutta jo viiruAeron väsynyt alusta kertoi sen, että reflexit ei kyllä toimi wanhuksen takaiskareina.

Tämä mielipide ei ole siis kritiikkiä PCS:n asiantuntemusta kohtaan, Monroen Reflexitkin ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi iskareiksi. Pointti oli siinä, että miten perustellaan "hyvät iskunvaimentimet", ja varsinkin se, että mihin niitä "hyviä" verrataan 8)

ViiruAerossa on nyt Konin FSD:t, ne on hyvät alkuperäisen sporttialustan kanssa. Sanoisin jopa, että paras kombo mukavuuden ja ajettavuuden suhteen.

EDIT: "Koni FSD teknologia on nyt siirretty Koni Special-Active nimikkeen alle". Jos nää nyt herätti kiinnostusta :lol:
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

PaulMuadDib
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Pe Syys 13, 2019 07:25

Termos käytti hiton hyvän puheenvuoron. Näinhän se juuri on. Minusta olisi hyvä, että kanssaharrastajat laittaisivat tähän omia kokemuksiaan, niin siitäpähän sitten nähdään mikä on toiminut kelläkin missäkin kokoonpanossa ja mikä ei. Tietysti kokemus on subjektiivinen, mutta on sekin tyhjää parempi. Jos viikonloppuna on kiva ilma pistän tuon oman asetelman alle. Minulla on siis tuossa kasassa Kyb:n vahvistetut jouset ja Meylen iskarit.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower

moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1033
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja moilanen88 » Pe Syys 13, 2019 07:56

Entisessä farkussa oli saschin sportti iskarit ja eibachin -30mm jouset,ehkä hieman pintajäykkä tyhjänä mutta liekkö uutuuden jäykkä ollu.

Mites jos laittaa -30mm jouset ja tavalliset iskarit,tuleeko millainen ajaa?
9-5 2.0t farkku automaatti -07 Biopower JC stage1
#4244

9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t » Pe Syys 13, 2019 08:43

Aikanaan (olisko ollut 2002) rakensin kolmelitraisen alustaa. Jousiksi laitoin H&R (jotain -35 mm muistaakseni) ja niiden kaveriksi Monroe Reflexit (myyjän suosituksesta).
Ajelin tuolloin kombolla yhden reissun Vantaalta Nokialle ja sain tarpeekseni - auto, varsinkin keula, humppasi, hytkyi ja pomppi kuin se kuuluisa hullun kulli mielettömän perseessä.
Vaihdoin Reflexien tilalle Koni Sportit ja homma alkoi pelittää.

Kolmelitraisessa on painava keula joten sillä on merkitystä mitä sinne auton alle heittää.
Reflexit ovat varmasti kehittyneet vajaassa 20 vuodessa ja saattavat nyt olla ihan eri planeetalta kuin silloin, mutta minä en sen jälkeen ole sellaisia autoihini hankkinut.
9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (vain kesäkäytössä)
Kawasaki Z1000 -10

PaulMuadDib
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » La Syys 14, 2019 20:22

Tässäpä tämä minun projektini päivitys.
ennen
Tuosta aloitettiin, auto on lastaamaton ja kuten näkyy perä luuhottaa aika ikävästi.
jälkeen
Tuolta se näytti heti asennuksen jälkeen. Vähän alkoi hirvittää. Perä nousi varsin ylös.
Työnsin perheen kyytiin ja lähdettiin kylpylälle. Arvelin, että siinä ne etsivät paikkaansa matkalla. Tuttu Saabisti tuli vastaan. Morjesteltiin. Kiva kaveri, tulee aika usein törmättyä ja turistua. Saabeista me yleensä jankutetaan, joskus oluestakin. Joku Nissanin sitimaasturi liimautui perään kiinni. Ihailiko Saappia, jäikö siltä kahvinkeitin päälle, vai unohtui kenties anoppi kesämökin rantakiville. Mene ja tiedä, pyyhki hetken perästä ohi, kiire sillä ainakin oli. Minä kuulostelin alustaa. Ei tullut kivirekeä, vaikka laitoinkin vahvistetut jouset. Saavuttiin perille, hitosti jääkiekkojunioreita, voipa olla, että nähdään kikkailua. Nappaan kuvan parkkipaikalla, katos vain niin ne vain etsivät jo paikkansa. Hyvä tuli!
lopuksi
Jouset ovat Kyb (67-6564) ja iskunvaimentimet Meyle (67-5856) jotka ihan Motonetin tiskiltä hain. Ainakin näin ensimaisteluna olen erittäin tyytyväinen. Autosta tuli selvästi napakampi ja onhan tuo nyt aivan eri ryhdissä.
Viimeksi muokannut PaulMuadDib, Su Syys 15, 2019 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9329
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Su Syys 15, 2019 11:57

Kahden femman kokemuksella takaiskarit kestää sen sata tonnia. On ollut Sachs sporttia, orggis madallusjousien sarjaa, Monroeta. Ekaks alkaa kevyt heijaus heitoissa tiellä. Siitä pahenee kiihdytysvetelyksi ja huonoksi ajettavuudeksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

PaulMuadDib
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: takajouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib » Su Syys 15, 2019 12:31

Totesin tuossa, että pitänee tehdä sama temppu keulillekin. Tuli perästä niin hyvä, että ovat nyt vähän eriparia. Runttaa sinnekin uudet jouset, lienevät tehtaan nekin ja käyttöikänsä ehtoopuolella.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower

Vastaa Viestiin